2016-11-12, 08:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomivittu
Det undrar jag också men jag har tror att vi får tillbaka momsen + att du kan dra resten av summan som kostnad i ditt verksamhet under dom åren som bilen är aktiv som taxi. Någon som är mer kunnig får komma och rätta till mig om jag har fel.

Som jag förstår det är det så betalar man med enskild firma skatt för den lön man tar ut och på överskottet man har över och låter ligga kvar i företaget.

Pengar som förbrukas (tex på ett lån) är inte ett överskott utan en kostnad. De beskattas alltså varken som inkomstskatt (ca 50%) eller bolagsskatt (22%). Det är det som gör att det är helt okej att ha belåning i sitt företag istället för att trycka in pengar som man redan slängt bort 50% i skatt på då skatten överstiger kostnaden för lånet.

Har jag helt fel får nån rätta mig. Tex JustZlatan som faktiskt har en enskild firma och kan det här.
Senast redigerad av Bbobi 2016-11-12 kl. 08:43.
Citera
2016-11-12, 19:10
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Inte än, men den dag du säljer.

Om jag inte säljer då?
Citera
2016-11-12, 20:30
Medlem
Yggdrasil12s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=2QiUu7xFPAg

Finns ett antal S-Klassar i taxitrafik har jag sett i Stockholm, oftast svarta,

jag bara undrar när och om vi får se flera i framtiden , de är oerhört välbyggda och stabila kärror som tål det mesta, jag bara undrar varför det kryllar av E-klass och V-klass

är S-klassen mycket sämre eller är den alltså mycket mycket dyrare att äga och driva runt?

Jämför du den med E-klass kombi är den sämre eftersom det till exempel är bökigare att lyfta över tröskeln och in i bagageutrymmet, i kombin trycker du bara in sakerna slipper lyfta över någon tröskel i bak,

E-klass Sedan vs S-klass Sedan hmm S-klass mycket bättre dock inte i inköp

Någon här som har eller kör s-klass som taxi?
Citera
2016-11-12, 21:04
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om jag inte säljer då?

Ja? Kan du inte tänka ut det själv?

Den dag du säljer (om du gör det) kommer du ha en skuld till skatteverket på pengar du inte längre har. Bra att komma ihåg. Byter du nån dag måste du ha sparat pengar att betala in skatten med. Sen är det fortfarande bättre att ta skulden med företaget då det är dyrare att plocka ut pengarna som lön.

Varför ska jag svara helt uppenbara saker vilken bostadsägare som helst kan?

Du kanske vill betala in skatt i onödan för att finansiera invandringen. Good for you. Gör då det du. Fan bryr jag mig? Men hur jävla svårt kan det vara att fatta att man förlorar pengar om man betalar skatt i onödan? Om ditt företag går så jävla dåligt kanske du är tvungen att belåna din bostad. Men varför i helvete skulle du annars göra så?

Förklara fördelen med att belåna sin bostad och betala av företagets bil istället.

Ska bli intressant att höra vad du kommer på.
Senast redigerad av Bbobi 2016-11-12 kl. 21:16.
Citera
2016-11-12, 23:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ja? Kan du inte tänka ut det själv?

Den dag du säljer (om du gör det) kommer du ha en skuld till skatteverket på pengar du inte längre har. Bra att komma ihåg. Byter du nån dag måste du ha sparat pengar att betala in skatten med. Sen är det fortfarande bättre att ta skulden med företaget då det är dyrare att plocka ut pengarna som lön.

Varför ska jag svara helt uppenbara saker vilken bostadsägare som helst kan?

Du kanske vill betala in skatt i onödan för att finansiera invandringen. Good for you. Gör då det du. Fan bryr jag mig? Men hur jävla svårt kan det vara att fatta att man förlorar pengar om man betalar skatt i onödan? Om ditt företag går så jävla dåligt kanske du är tvungen att belåna din bostad. Men varför i helvete skulle du annars göra så?

Förklara fördelen med att belåna sin bostad och betala av företagets bil istället.

Ska bli intressant att höra vad du kommer på.

Fördelen skulle vara att man slipper betala ränta på billånet, vilket även min revisor säger. Jag har aldrig hört något resonera att skatten är högre än ränta därför är det bättre att låna pengar.
Citera
2016-11-13, 07:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Fördelen skulle vara att man slipper betala ränta på billånet, vilket även min revisor säger. Jag har aldrig hört något resonera att skatten är högre än ränta därför är det bättre att låna pengar.

Läs nu långsamt...Okej?

Räntekostnaden drar du av innan skatten beräknas. Du betalar ingen skatt för dom pengar du använder för att betala räntan med ditt företag. Det gör du däremot med dina egna pengar. Det är därför företag ofta tjänar på att belåna sig. Dom får in kapital och kostnaden blir låg då dom inte betalar någon skatt för de pengar dom betalar räntan med,

Klart det är helt okej för dig att betala av ditt lån. Men använd företagets pengar för det.

Jag hade investerat dom pengarna istället. Att vara belånad är inte nödvändigtvis dåligt. Framförallt inte som företag.

Gör vad du vill. Prata med din revisor/god man. Bbobi out. 29c och sol ute. Ger upp.
Senast redigerad av Bbobi 2016-11-13 kl. 07:54.
Citera
2016-11-13, 10:23
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Läs nu långsamt...Okej?

Räntekostnaden drar du av innan skatten beräknas. Du betalar ingen skatt för dom pengar du använder för att betala räntan med ditt företag. Det gör du däremot med dina egna pengar. Det är därför företag ofta tjänar på att belåna sig. Dom får in kapital och kostnaden blir låg då dom inte betalar någon skatt för de pengar dom betalar räntan med,

Klart det är helt okej för dig att betala av ditt lån. Men använd företagets pengar för det.

Jag hade investerat dom pengarna istället. Att vara belånad är inte nödvändigtvis dåligt. Framförallt inte som företag.

Gör vad du vill. Prata med din revisor/god man. Bbobi out. 29c och sol ute. Ger upp.

Men detta gäller alltså bara AB och inte enskilt firma?
Citera
2016-11-13, 10:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Men detta gäller alltså bara AB och inte enskilt firma?

Du får göra avdrag på räntekostnader, dock inte amortering då det inte klassas som en kostnad.
Citera
2016-11-13, 11:23
Medlem
Akeliuss avatar
Citat:
Du får göra avdrag på räntekostnader, dock inte amortering då det inte klassas som en kostnad.

Hur orkar du hålla på och svara på allt han frågar?
Citera
2016-11-13, 12:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akelius
Hur orkar du hålla på och svara på allt han frågar?

Går inte en dag utan jag frågar mig samma sak

Nämen, har mycket dötid när jag inte jobbat på ett år nu. Men börjar tröttna igen så slutar nog med igen.
Citera
2016-11-13, 14:11
Medlem
Axel61s avatar
Jag har slutat att mata honom. Initiativtagande varelser behöver inte fråga hur man gör när man ska skita.
Citera
2016-11-14, 18:56
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Topcab de har blivit riktigt bra bolag nu fan vad det ryckt upp sig nya loggor nyare fräschare bilar,

en ny toplight dessutom. men undrar om de tjänar lika bra som övriga taxibolag någon som vet ?

https://www.google.co.uk/search?q=topcab&hl=en&rlz=1I7GGLR_sv&source=lnms&t bm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi2ur3v6KjQAhVJVSwKHXEAC88Q _AUICSgC&biw=1920&bih=960#imgrc=lAlgSkxikWsoSM%3A

snygg e klassare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in