2016-11-13, 11:14
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro
Okej, tack! På C blir det ju (1+t)* 5(1+2sin(t))^4*2cos(t) för t ≥ -1 och (-1-t)*5(1+2sin(t))^4*2cos(t) för t<-1. Jag förstår inte hur jag ska fortsätta efter detta.

Sedan förstår jag inte den sista meningen, att "funktionen på dessa intervall är en produkt av deriverbara faktorer". Absolutbeloppsfunktioner är ju inte deriverbara i deras brytpunkter? Eller menade du att absolutbeloppsfunktionen är deriverbar överallt förutom i brytpunkten?

Ja, jag menar att absolutbeloppsfunktionen är deriverbar förutom i brytpunkten.

Som du ser i svaret ovan så får du division med noll för t = -1, varför derivatan inte är definierad där.
Citera
2016-11-13, 13:12
Medlem
Har helt glömt bort. Hur räknar man detta?!

Σ_k=5^11 choose(20,k)/choose(20,11)*choose(50,11-k)

(Hypergeometrisk fördelning)
Citera
2016-11-13, 13:39
Medlem
bestäm avståndet från punkten (0,0,0) till skärningslinjen mellan planen

X + y + z = 0 och 2x -y -5z = 1

Jag tog krossprodukten och fick fram -4i +7j -3k

Jag antar att det blir punkten (1,1,1) på linjen men det kanske är fel? Om det blir så varför? Är det för att vektorn påbörjas i den punkten?
Citera
2016-11-13, 13:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Har helt glömt bort. Hur räknar man detta?!

Σ_k=5^11 choose(20,k)/choose(20,11)*choose(50,11-k)

(Hypergeometrisk fördelning)

Jag kommer inte på rak arm på några genvägar. Jag antar att du har möjlighet att använda åtminstone miniräknare, kanske även Matlab eller R? Att räkna det helt för hand blir ju för jobbigt, men med miniräknare (som har inbyggd funktion för kombinationsräkning) så är det ju görbart.
Citera
2016-11-13, 13:49
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets

Jag antar att det blir punkten (1,1,1) på linjen men det kanske är fel? Om det blir så varför? Är det för att vektorn påbörjas i den punkten?

Börja med att ta fram ekvationen för skärningslinjen mellan planen. Sedan använder du den vanliga metoden för att beräkna det kortaste avståndet mellan en punkt och en linje i 3D.
Citera
2016-11-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Börja med att ta fram ekvationen för skärningslinjen mellan planen. Sedan använder du den vanliga metoden för att beräkna det kortaste avståndet mellan en punkt och en linje i 3D.

Ekvationen för skärningslinjen? Ska jag Ställa upp det i ett ekvAtionssystem? Jag hittar inget liknande exempel i min bok.

Sista steget är jag med på
Citera
2016-11-13, 13:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ekvationen för skärningslinjen? Ska jag Ställa upp det i ett ekvAtionssystem? Jag hittar inget liknande exempel i min bok.

Sista steget är jag med på

Ja, för att hitta ekvationen för skärningslinjen så ställer du helt enkelt upp de två ekvationerna för planen som ett underbestämt ekvationssystem och löser det på vanligt sätt med Gausseliminering. Skärningslinjen utgörs ju per definition av punkter som ligger i båda planen och alltså måste uppfylla båda planens ekvationer samtidigt.
Citera
2016-11-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, för att hitta ekvationen för skärningslinjen så ställer du helt enkelt upp de två ekvationerna för planen som ett underbestämt ekvationssystem och löser det på vanligt sätt med Gausseliminering. Skärningslinjen utgörs ju per definition av punkter som ligger i båda planen och alltså måste uppfylla båda planens ekvationer samtidigt.

x + y + z = 0
2x -y -5z = 1

x = -y -z Det här stoppar jag in i ekvation 2x -y -5z = 1

-3y -7z = 1

y = (-1 -7z)/3

Jag lyckas inte få fram något värde. Jag antar att jag gör fel, kan man lösa ett med fler obekanta än ekvationer?
Citera
2016-11-13, 14:33
Medlem
Nails avatar
Citat:

Ja, kryss-multiplicerar du planens normalvektorer får du en riktningsvektor för planens skärningslinje L. Bestäm en ekvation för L.

Teckna dessutom ekvationen för ett plan som är ortogonal mot L och som går genom origo. I vilken punkt skär detta plan L?
Citera
2016-11-13, 14:39
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
x + y + z = 0
2x -y -5z = 1

x = -y -z Det här stoppar jag in i ekvation 2x -y -5z = 1

-3y -7z = 1

y = (-1 -7z)/3

Jag lyckas inte få fram något värde. Jag antar att jag gör fel, kan man lösa ett med fler obekanta än ekvationer?

Ja, det går att lösa på parameterform. Inför exempelvis z = t så får du ett uttryck för y som innehåller t och därmed även ett uttryck för x som innehåller t.

Att det inte blir ett specifikt värde vardera för x, y och z handlar naturligtvis om att det är just en ekvation för en linje som blir resultatet. Hade du fått ett specifikt värde vardera för x, y och z så hade det ju bara varit en enda punkt.
Citera
2016-11-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Ja, kryss-multiplicerar du planens normalvektorer får du en riktningsvektor för planens skärningslinje L. Bestäm en ekvation för L.

Teckna dessutom ekvationen för ett plan som är ortogonal mot L och som går genom origo. I vilken punkt skär detta plan L?

Ekvationen för L blir -4x + 7y -3z = 0

planets ekvation blir -4(x-x0) + 7(y-y0) -3(z-z0) = 0 ? Där x0,y0,z0 = 0?

I det fetstilade hänger jag inte med längre
Citera
2016-11-13, 15:02
Medlem
Nails avatar
Citat:

Ekvationen för L blir -4x + 7y -3z = 0

Det där är ekvationen för ett plan genom origo och ortogonalt mot L, dvs det sökta planet!

Vad blir ekvationen för L?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in