2016-11-13, 10:17
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Du menar listan som du postade? Inget av det där hade ju lett till något, jag tvivlar på att förundersökningsledaren eller någon polis skulle avslöja något av värde. Och skulle TV4 lämna ut fup-papper eller namnge deras källor till vem som helst? Knappast. Att begära ut det intressanta material ur förundersökningen har du ju själv medgett är meningslöst.

Däremot kan man gå igenom mer pressmaterial, fråga journalister från den tiden om P, höra med andra människor på orten, just det som MyBladeIssharp var inne på.
Först, jag skrev aldrig att det skulle vara fel att prata med gamla journalister. Tvärt om tycker jag det är utmärkt.
Sedan, vad jag avsåg med den listan var i första hand att aktivera sig. Att göra något på egen hand. Visa de berörda myndigheterna att det finns de som bryr sig om detta gamla mord. Att sätta en blåslampa i röven på dom. Ju fler som gör detta ju bättre.

Jag förstår mer än väl att det ovanstående är en okänd värld för de senaste generationerna som alltid vill bli serverade allt i ett fint paket. Det är därför man gillar Svenska fall för FBI och och inte kan tänka sig minsta möjlighet att det kan vara på annat vis än vad som där presenterades. Man blir ju bara bedrövad när man in denna tråd verkar tro att man kan resonera sig fram till vad som hänt baserat på någon upplevd "logik". Hur P tänkt och resonerat. Som om alla ständigt beter sig rationellt och optimalt förnuftigt. Man ser det som ett halvt bevis på Ps skuld att han inte redan suttit i Malous mjuka TV-soffa och bölat ut sin oskuldsförklaring. Igen, sitt inte och vältra er i den mysiga känslan av att vara överens om Ps skuld utan gör något konkret om ni verkligen bryr er om att sätta P i finkan om det visar sig att det är där han hör hemma.
Citera
2016-11-13, 10:37
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Programmet är allt annat än ytligt och de har på ett seriöst och noggrant sätt valt ut de fall där de tror att det finns en möjlighet till lösning. De har naturligtvis på ett ingående sätt tagit del av utredningen innan man bestämt på vilket sätt man går vidare.
När man läst om detta fall i tidningar har polisen ständigt återkommit till att man vet att det finns personer som sitter inne med den avgörande pusselbiten. I radioprogrammet som sändes efter TV inslaget sade Börje Öhman att man fått in ett intressant tips. Man undrar vilket aktivitet som pågår just nu och man hoppas verkligen att det på något vis går framåt.
Programmet är ytligt. Dom fick se en ytterst begränsad mängd av utredningen. Det dom fick se var det som Börje tyckte var relevant och som kunde generera tips. Ingen egen inläsning alls.

Om du undrar vilken aktivitet som pågår så ring och fråga. Även om du inte får svar så kan det leda till att dom inte lägger ärendet allra underst i högen igen. Du kan samtidigt passa på att fråga om det fanns blod från Laban på Eva eller tvärt om.
Citera
2016-11-13, 10:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Jag har tagit upp tidigare att motivet till mordet på Eva Söderberg och hunden Laban möjligen kan ha sitt ursprung i obesvarad kärlek från systern Anneli som hade lämnat Mr P. efter ett 3-års långt förhållande en tid innan mordet begicks. Det skulle alltså betyda att det är A som är måltavlan.

Att bestraffa sitt ex. genom att i hämndsyfte utsätta den som har övergivit, svikit och lämnat en för det allra värsta tänkbara är inget nytt, här är 2 exempel på liknande mord.

Dalarömorden 2013
2 bröder 3 och 5 år gamla mördas av sin 39-åriga pappa, en 7 årig dotter överlever.
GM och hustrun gick skilda vägar 2012, småbarnspappan ville hämnas på sin före detta sambo genom att mörda deras tre gemensamma barn. Hustrun fick sedan ett meddelande: ”Hämnden är ljuv din jävla idiot”, ett annat uttalande från mannen var: "Det konstiga är att jag känner mig inte det minsta ledsen, dum, elak för det jag gjorde i natt". Mannen genomgick en rättspsykiatrisk undersökning som kom fram till att han inte lider av någon allvarlig störning. Ett utlåtande som kan vara värt att ha i åtanke då det spekuleras mycket om PAJ's psykiska hälsa.

Arbogamorden 2008
2 barn, 1 och 3 år gamla mördas med en hammare av styvpappans nya flickvän, mamman blir svårt skadad men överlever. Den 32-årig kvinnan hade tidigare varit tillsammans med barnens bonuspappa men inte kunnat släppa taget om honom, hon var besatt av sin tidigare kärlek en besatthet som trappades upp och övergick till en avancerad form av förföljelse med starka manipulativa inslag.

Om man utgår ifrån Mr P. hade ett liknande motiv, dvs. att bestraffa Anneli för att hon lämnat honom så måste man tänka, vilka kunde han tänkas angripa för att orsaka A. så stor skada och så stort lidande som möjligt? A. hade inga barn så dom onda planerna bör i det här fallet ha riktats mot systern Eva och A:s hund Laban. Offren placerades även symboliskt intill varandra efter mordet vilket kan tyda på att det är adresserat till A. Dalarömördarens signatur löd "Hämnden är ljuv din jävla idiot" i det här fallet uttalades det via symbolik.

Den här motivbilden ger även en logisk förklaring till både varför hunden Laban dödades (vilket av experter anses som ett mycket udda beteende av en mördare) samt varför PAJ iklädde sig rollen som Eva's pojkvän. Detta gjordes helt uppenbart för att avleda misstankarna från sig själv. Efter att ha arrangerat mordplatsen som ett sexmord kunde han i egenskap av pojkvän själv inte bli misstänkt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-11-13 kl. 11:03.
Citera
2016-11-13, 11:10
Medlem
habets avatar
Citat:
Det ska ha varit en f.d arbetskamrat tydligen känns lite löst...Jo dagboken fanns.

Måste fråga igen.
Det fetade:
På vilket sätt är det bekräftat?
Citera
2016-11-13, 11:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag har tagit upp tidigare att motivet till mordet på Eva Söderberg och hunden Laban möjligen kan ha sitt ursprung i obesvarad kärlek från systern Anneli som hade lämnat Mr P. efter ett 3-års långt förhållande en tid innan mordet begicks. Det skulle alltså betyda att det är A som är måltavlan.

Att bestraffa sitt ex. genom att i hämndsyfte utsätta den som har övergivit, svikit och lämnat en för det allra värsta tänkbara är inget nytt, här är 2 exempel på liknande mord.

Dalarömorden 2013
2 bröder 3 och 5 år gamla mördas av sin 39-åriga pappa, en 7 årig dotter överlever.
GM och hustrun gick skilda vägar 2012, småbarnspappan ville hämnas på sin före detta sambo genom att mörda deras tre gemensamma barn. Hustrun fick sedan ett meddelande: ”Hämnden är ljuv din jävla idiot”, ett annat uttalande från mannen var: "Det konstiga är att jag känner mig inte det minsta ledsen, dum, elak för det jag gjorde i natt". Mannen genomgick en rättspsykiatrisk undersökning som kom fram till att han inte lider av någon allvarlig störning. Ett utlåtande som kan vara värt att ha i åtanke då det spekuleras mycket om PAJ's psykiska hälsa.

Arbogamorden 2008
2 barn, 1 och 3 år gamla mördas med en hammare av styvpappans nya flickvän, mamman blir svårt skadad men överlever. Den 32-årig kvinnan hade tidigare varit tillsammans med barnens bonuspappa men inte kunnat släppa taget om honom, hon var besatt av sin tidigare kärlek en besatthet som trappades upp och övergick till en avancerad form av förföljelse med starka manipulativa inslag.

Om man utgår ifrån Mr P. hade ett liknande motiv, dvs. att bestraffa Anneli för att hon lämnat honom så måste man tänka, vilka kunde han tänkas angripa för att orsaka A. så stor skada och så stort lidande som möjligt? A. hade inga barn så dom onda planerna bör i det här fallet ha riktats mot systern Eva och A:s hund Laban. Offren placerades även symboliskt intill varandra efter mordet vilket kan tyda på att det är adresserat till A. Dalarömördarens signatur löd "Hämnden är ljuv din jävla idiot" i det här fallet uttalades det via symbolik.

Den här motivbilden ger även en logisk förklaring till både varför hunden Laban dödades (vilket av experter anses som ett mycket udda beteende av en mördare) samt varför PAJ iklädde sig rollen som Eva's pojkvän. Detta gjordes helt uppenbart för att avleda misstankarna från sig själv. Efter att ha arrangerat mordplatsen som ett sexmord kunde han i egenskap av pojkvän själv inte bli misstänkt.

Att Eva mördades för att hon avvisade PAJ är givetvis det troligaste motivet, men man måste vara öppen för att det kan finnas andra motiv som det jag tar upp här.
Citera
2016-11-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Måste fråga igen.
Det fetade:
På vilket sätt är det bekräftat?

Kan inte avslöja hur jag vet, men den har funnits.
Citera
2016-11-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Programmet är ytligt. Dom fick se en ytterst begränsad mängd av utredningen. Det dom fick se var det som Börje tyckte var relevant och som kunde generera tips. Ingen egen inläsning alls.

Om du undrar vilken aktivitet som pågår så ring och fråga. Även om du inte får svar så kan det leda till att dom inte lägger ärendet allra underst i högen igen. Du kan samtidigt passa på att fråga om det fanns blod från Laban på Eva eller tvärt om.

En av fördelarna med programmet kanske innebär att fallet inte hamnar underst i högen. Fallen de tar upp anser man är uppklarningsbara och man vill ta fram andra infallsvinklar som gör att fallen kommer upp i nytt ljus. Visst kan man tycka att det låter en aning förenklat på de vis de för fram sin teori i just detta fall och skulle det vara rätt har polisen oerhört mycket att skämmas för. Tänk bara på cykeln som man enligt Öhman aldrig återfunnit men som stått i systerns källare...bisarrt!
Det är inte ovanligt att utredningar kör fast på grund av att man tidigt låser sig fast på en viss typ av gärningsman och jag är rädd att detta fall är ett sådant. Det finns alldeles för mycket fakta som talar för att så är fallet...tyvärr! Man kan bra hoppas att man lägger prestige åt sidan och tar sig ann detta på ett seriöst sätt.
Citera
2016-11-13, 12:00
Medlem
habets avatar
Citat:
Kan inte avslöja hur jag vet, men den har funnits.

Ok, jag nöjer mig med det.
Citera
2016-11-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om du skulle fråga Jonna's familj och vänner så skulle dom säga att hon var en helt vanlig, snäll och trevlig hästtjej, precis på samma sätt som att PAJ i folks ögon är den snälle, trevlige brevbäraren, pappan och hästälskaren. Varför tycker du att detta är så konstigt? Det står inte mördare i pannan på dessa personer.

Ja det är väl självklart, om situationen kräver det! Vad är det för fel på dig? Tror du att PAJ skonar hunden för att han är djurvän när hunden utgör en risk för att han ska bli avslöjad?

Det är inte alls säkert att Jonnas familj skulle säga det faktiskt, men hästvän är hon ju fortfarande, hon mördade ingen häst ju..fast om den hon mördade i sin tur var hästvän så kan man ju undra över det också...men att den där MrP/PAJ inte skonade hunden trots att han skulle vara djurvän, eftersom hunden var en risk för att han skulle bli avslöjad...då är han inte djurvän innerst inne naturligvis, det sket sig i och med det att han skulle ha mördat Eva, en annan djurvän, i så fall. Alltså, mördade MrP Eva och Laban, då är han ingen djurvän!!..då var det bara en yta för att få tjejer. MrP beskrivs som en farlig psykopat som antagligen var hög på något...konstigt att han kunde cykla då förstås..

Det är ingen dum idé att försöka få fram hur MrP var som barn...var han sadist då eller inte??
Citera
2016-11-13, 12:49
Medlem
Här är artikeln om liftarna, det här har sannolikt inget med Evas död att göra, men visar hur skriverierna såg ut på den tiden.
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/liftarna_zpsjljliw1e.jpg.html
Citera
2016-11-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Det är inte alls säkert att Jonnas familj skulle säga det faktiskt, men hästvän är hon ju fortfarande, hon mördade ingen häst ju..fast om den hon mördade i sin tur var hästvän så kan man ju undra över det också...men att den där MrP/PAJ inte skonade hunden trots att han skulle vara djurvän, eftersom hunden var en risk för att han skulle bli avslöjad...då är han inte djurvän innerst inne naturligvis, det sket sig i och med det att han skulle ha mördat Eva, en annan djurvän, i så fall. Alltså, mördade MrP Eva och Laban, då är han ingen djurvän!!..då var det bara en yta för att få tjejer. MrP beskrivs som en farlig psykopat som antagligen var hög på något...konstigt att han kunde cykla då förstås..

Det är ingen dum idé att försöka få fram hur MrP var som barn...var han sadist då eller inte??

Djurvän eller inte har nog knappast någon betydelse. Är det svartsjuka som ligger bakom detta är det invävt och blir just en "sjuka" och det kan bli det mest katastrofala följder av detta , det finns många fall som har sin orsak just det vilket gör att den drabbade får en helt annan verklighetsuppfattning. Frågan är om inte en svårt svartsjuk person lättare kan hamna i en psykos??
Citera
2016-11-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Djurvän eller inte har nog knappast någon betydelse. Är det svartsjuka som ligger bakom detta är det invävt och blir just en "sjuka" och det kan bli det mest katastrofala följder av detta , det finns många fall som har sin orsak just det vilket gör att den drabbade får en helt annan verklighetsuppfattning. Frågan är om inte en svårt svartsjuk person lättare kan hamna i en psykos??

Tja..så klart du kan ha rätt..det är det att jag själv har svårt att sätta mig in i att man kan döda någon pga en sån sak som svartsjuka just, men folk är ju olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in