Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Detta är en tråd om bostadsbubblans vara eller icke vara, primärt borde fokus på diskussionen vara bostadsrätter och villa?
Starta en tråd om boendeformen hyresrätt istället
Du vet liksom jag att det är en helt annan hävstång att äga sin egen bostad med höga lån när räntan stiger än motsvarande sits som hyresgäst, det är en enorm skillnad i tröghet eftersom Fastighetsbolaget knappast ligger med 100% rörligt.
Så din jämförelse är korrekt över en 30-års periodisering men kassaflödesmässigt är det som att jämföra en vattenpöl med ett världshav.
TS ställer frågan om det råder en bostadsbubbla eller inte. Men det är nästan bara jag som försöker diskutera den frågan. Jag får knappt svar när jag tar upp den.
I stället håller du och andra på med andra frågeställningar. När du nu uppmanar andra att hålla dig till TS fråga så får du se till att leva upp till det själv. Det gör du inte.
En del i tråden påtalar de ökade kapitalutgifterna för boende som uppkommer vid stigande ränta. Och insinuerar en katastrof för BR/småhusägare.
Då är det väldigt relevant att påtala att Fastighetsbolagen exponeras för motsvarande ökande kapitalutgifter. Och att dessa kommer att läggas på hyresgästerna.
En stigande ränta kommer att vara en större katastrof för hyresgäster. Dessa betalar idag en större andel av disponibel inkomst i boendeutgifter. Närmare 30% i snitt.
Medan t ex villaägare ligger på ca 16% i snitt. BR innehavare på ca 19%
Stiger räntan är villaägare och BR-innehavare det mindre problemet. Det stora problemet är de som sitter i HR. Det är hyresgästerna som blir statens och skattebetalarnas problem.