2016-11-13, 08:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Med sådana löptider blir det onödigt för banken att använda kalkylräntor som ligger på 7-8%. Då kan de gott nöja sig med att räkna med 1-2% mer och vilken effekt får det på priserna...?
Med såna löptider är det samtidigt rimligt att räkna med amortering på max 30 år också. Vilken effekt får det på priserna...?
2016-11-13, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Med såna löptider är det samtidigt rimligt att räkna med amortering på max 30 år också. Vilken effekt får det på priserna...?

Ingenting enligt Svenne eftersom amortering är sparande, sedan att det i den stora världen utanför Sundbyberg där han bor är så att folks utrymme för påtvingat månatligt sparande är begränsat spelar mindre roll.
2016-11-13, 09:28
Medlem
Citat:
Hur stort sparande är det rimligt att räkna med för den som bor i HR, där Fastighetsbolaget har ett 30-årigt lån?

3% av hyran kanske?
Ska man räkna in det sparandet i boendekostnad för hyresgästen?
2016-11-13, 09:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Hur hög amorteringen ska vara har inget med hur lång tid räntan är bunden på, eller menar du att ett lån med en ränta som är bunden på 3 månader ska amorteras av på 3 månader?
2016-11-13, 09:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ingenting enligt Svenne eftersom amortering är sparande, sedan att det i den stora världen utanför Sundbyberg där han bor är så att folks utrymme för påtvingat månatligt sparande är begränsat spelar mindre roll.

Du gör i regel så vansinniga tolkningar att du inte ska uttala dig för andra men mitt svar är att detta givetvis bör vara något som långivare och låntagare kommer överens om.
2016-11-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur stort sparande är det rimligt att räkna med för den som bor i HR, där Fastighetsbolaget har ett 30-årigt lån?

3% av hyran kanske?
Ska man räkna in det sparandet i boendekostnad för hyresgästen?

Detta är en tråd om bostadsbubblans vara eller icke vara, primärt borde fokus på diskussionen vara bostadsrätter och villa?

Starta en tråd om boendeformen hyresrätt istället

Du vet liksom jag att det är en helt annan hävstång att äga sin egen bostad med höga lån när räntan stiger än motsvarande sits som hyresgäst, det är en enorm skillnad i tröghet eftersom Fastighetsbolaget knappast ligger med 100% rörligt.

Så din jämförelse är korrekt över en 30-års periodisering men kassaflödesmässigt är det som att jämföra en vattenpöl med ett världshav.
2016-11-13, 10:24
Medlem
Citat:
Du gör i regel så vansinniga tolkningar att du inte ska uttala dig för andra men mitt svar är att detta givetvis bör vara något som långivare och låntagare kommer överens om.

Men du svarade ju inte på frågan, ganska vanligt beteende hos dig.

Lite politiker över dig, man frågar en sak men får aldrig några svar, bara kringgående manövrar.
2016-11-13, 10:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men du svarade ju inte på frågan, ganska vanligt beteende hos dig.

Lite politiker över dig, man frågar en sak men får aldrig några svar, bara kringgående manövrar.

Du tänker på dig själv du men vilken fråga svarade jag inte på menar du?
2016-11-13, 10:29
Medlem
Citat:
Du tänker på dig själv du men vilken fråga svarade jag inte på menar du?

Du gav inget svar till Bruggen på frågan om hur det påverkar priserna.

Citat:

ditt svar till honom.

Citat:
Hur hög amorteringen ska vara har inget med hur lång tid räntan är bunden på, eller menar du att ett lån med en ränta som är bunden på 3 månader ska amorteras av på 3 månader?

Du bygger halmgubbar till höger och vänster för att undvika hans riktiga frågeställning.
2016-11-13, 10:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du gav inget svar till Bruggen på frågan om hur det påverkar priserna.

ditt svar till honom.

Du bygger halmgubbar till höger och vänster för att undvika hans riktiga frågeställning.

Frågan byggde på ett snurrigt påstående som jag inte delar och som inte är styrkt på något sätt. Jag bemötte det snurriga påståendet men det är fortfarande inte styrkt.

Eftersom du är så förvirrad vilken medicin skulle du behöva för att motverka din förvirring?
2016-11-13, 10:45
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Detta är en tråd om bostadsbubblans vara eller icke vara, primärt borde fokus på diskussionen vara bostadsrätter och villa?

Starta en tråd om boendeformen hyresrätt istället

Du vet liksom jag att det är en helt annan hävstång att äga sin egen bostad med höga lån när räntan stiger än motsvarande sits som hyresgäst, det är en enorm skillnad i tröghet eftersom Fastighetsbolaget knappast ligger med 100% rörligt.

Så din jämförelse är korrekt över en 30-års periodisering men kassaflödesmässigt är det som att jämföra en vattenpöl med ett världshav.

Hyresrätter bör givetvis vara med i diskussionen kring bostadsbubbla.
Fastighetsbolag som har för höga kostnader för sina hyresrättsfastigheter får givetvis också problem när räntan på deras lån går upp och de inte kan höja hyrorna pga HGF.
2016-11-13, 10:46
Medlem
Citat:
Frågan byggde på ett snurrigt påstående som jag inte delar och som inte är styrkt på något sätt. Jag bemötte det snurriga påståendet men det är fortfarande inte styrkt.

Eftersom du är så förvirrad vilken medicin skulle du behöva för att motverka din förvirring?

Hans resonemang utgick från att man rimligen då borde öka amorteringstakten för att motverka den ökade riskexponeringen i form av lägre kalkylränta, och hans fråga till dig var då hur ett ökat krav på amortering skulle påverka priserna. En fråga du duckade för som vanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in