2016-11-13, 00:17
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Har jag skrivit det tycker du? Nej naturligtvis inte. Men kvinnor som väljer en Martin-typ belönar ju honom med kärlek - trots hans beteende.
Felbeteenden i samhället ska vi väl inte belöna - det gör vi ju inte ens med barn, hundar eller hästar.

Ja, jag tycker att kvinnor som ger sig ilag med dåliga farliga män som missbrukar o misshandlar gör totalt fel. Och omvänt naturligtvis.

Precis som de dåliga männen har ett ansvar att inte göra så - har kvinnorna ett ansvar att inte belöna detta beteende med umgänge o kärlek.

Det är naturligtvis inte tjejernas fel att killarna begår våldsbrott - det är de vuxna killarnas i högsta grad egna ansvar. Men tjejer som visar att dessa män har en lockelse och attraktionskraft, bidrar till att killarna inte förändrar sig.

Du inser inte att det finns en lång sträcka som innefattar att förstå vad som händer och varför? Du kan inte förutsätta att abnormt beteende, nu talar vi om dem som begår brott mot andra människor, alltså samhällets officiella syn på "onormalt" (slå med mera), är direkt begripligt. Om en människa är snäll ena dagen och elak andra, även farlig, så gör det inte saken lättare för den utsatte. Att vara i händerna på en människa som är farlig skulle inte du heller klara av. Har du alltid varit en översittare som talat om vad som gäller i efterhand?
Citera
2016-11-13, 00:20
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, jag ser inte att Solglittret påstår det, jag tolkar det snarare att kvinnors käcka "you go girl" och en allmönt spridd inställning att kvinnor är hjälpösa offer som på något sätt av biologiska skäl skulle vara inkompetenta att välja bort en destruktiv partner inte gagnar någondera, allra minst det vanligtvis kvinnliga BOt.
Man stympar på något sätt offret ytterligare anser jag om man inte kan på ett objektivt sätt diskutera även negativa sidor hos offret, hur ska man eljest förebygga att det sker. Visst man kan propagera för att en kvinna ska kunna gå naken ute redlöst berusad utan att någon ska röra henne, men vi VET att alla inte är så respektfulla så varför är det fel att säga "undvik att gå naken redlöst berusad" om man verkligen bryr sig om någon (såvitt man nu inte vet att denne gärna vill ligga och supit för att den är blyg eller något)?
Det handlar väl mer om att identifiera ett riskbeteende som potentiella offer själv kanske ska kunna vara uppmärksamma på. Annars får man väl ha ett par tre förkläden på varje kvinna för det är nog svårt att förutse vilka pojkar som kommer att bli män som kommer att behandla kvinnor illa.

Ingen människa är hjälplös, men offer för psykopater förstår först efteråt vad som hänt. Då vet de. Inte innan. Du är på bollen efteråt. Så lätt då. Vill även uppmärksamma dig på att du inte ska fästa dina åsikter på andra. Jag har inte hävdat att någon ska ha förkläden eller är viljelösa offer. Lotta försökte bli fri, både från sina känslor för gm, hans förvridande av hennes sinne och hans påverkan på henne. Vi är alla mottagliga för andras beteenden, tills vi förstått vad som sker med oss. Kärlek gör människor mycket utsatta. Vem som helst kan drabbas. Därför dör människor i alla samhällsklasser. Just Lotta tycks reta upp en del i tråden. Hon anses inte vara "fin" nog för att försvara. Så tolkar jag olika inlägg här. Hon får skylla sig själv liksom. Galenpannor.
Senast redigerad av IQ130 2016-11-13 kl. 00:23.
Citera
2016-11-13, 00:25
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Karaktär och utseende är ju inte riktigt samma sak.

Men eftersom du nu tog upp hennes utseende är det för mig lite märkligt att hon fäster så mycket vikt vid just den saken, när hon hade mycket viktigare saker att ta tag I.

Exempelvis hennes jobbsituation, bostadssituation, relationssituation, barnlöshet osv. Då är kanske inte naglarna, håret, färgen på huden, ögonfransarna det man ska lägga sin energi på.

Jag finner dock inte hennes utseende som det intressanta I sammanhanget utan just hennes motsägelsefulla karaktär. Å ena sidan noggrann när det gäller just utseendet – å andra sidan umgicks hon med slödder och drogs med I deras beteende. Hur kan det komma sig?

Sitta på middag med Martin och hans bror.. Vilken “normalkvinna” skulle tycka att det var mysigt? HUR ska man kunna presentera dem till sina släktingar?

Jag anser inte att det är oväsentligt att även hennes tidigare relationer har präglats av konstigheter: hemlisar, misstro, lögner, otrohet, av-och-på etc. Det är den röda tråden.Dvs. Att det alltid fanns “drama” med I bilden. Lite histrioniskt lagd..

Lotta fick “sjukt mycket uppmärksamhet” via sin facebook. Av alla som gav henne den uppmärksamheten valde hon just Martin. Visst är det lite märkligt, med tanke på att utseendet just för Lotta tycktes vara en så viktig faktor?

Man kan ju inte påstå att hon blev manipulerad av hans BILD på nätet..

Vad beträffar Magnus kan jag tänka mig att Lotta inte “dög” att presenteras till hans släkt och vänner. Magnus tycks ha haft internationella kontakter, siktat högt, vårdade sitt yttre och klädde sig smakligt. Bodde på det faschionabla Ö-malm. Körde en dyr bil.

Lotta var undersköterska till yrket. Sen läste hon ekonomi och fick jobb på ett bemanningsföretag. Lottas klädval och stil kanske inte riktigt matchade Magnus ambitioner och vänkrets.

Jag kan också tänka mig att gentemot Martin var Lotta plötligt den som hade “högre rang”. Hon var den “finare” som höll Martin “hemlig” inför sina släktingar. Ungefär som Magnus hade gjort gentemot henne..

Det är du som är besatt av att rangordna. Hur andra tänker vet du inte.
Citera
2016-11-13, 00:36
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast du och några andra här vill bara titta med det ena ögat. Du vill inte se bristerna hos Lotta.

Alla människor är BERÄTTIGADE att begå misstag. Men vissa misstag är livsfarliga för EN SJÄLV.

Lotta begick ett sådant misstag. Därför är hon död.

Det finns andra som har tagit LIKA STORA eller STÖRRE RISKER. Men de har haft mer tur. De lever än. Som nu Angelica - och Helene.

Men nästa gång kanske de inte har lika mycket tur OM de fortsätter att slå följe med kåkfarare och mördare.

Det är alltså inte så att man inte FÅR göra si eller så. Problemet är att det inte går att "ångra sig" sen i efterhand. Då är det redan för sent. Att "lära sig en läxa" i graven - hjälper föga..

Lotta begick inget "misstag". Hon var insnärjd i ett virrvarr av förvirrade känslor, blandat med rädsla.

Jag tänker mig två scenarion:
1. Lotta var kär och kunde inte värja sig av den anledningen.
2. Lotta var rädd och svarade honom som om trodde var bäst.

Du fastnar på
3. Lotta var en dum bimbo och får skylla sig själv

Du har ingen förmåga att relatera till 1 och 2.

Med ditt svar "3" finns det ingen möjlighet att "rädda andra", som du tycks tro.

Med 1 och 2 i minnet kan polisen agera annorlunda. Lotta ville nog hitta en bra kille för sig, men hon hann inte göra det. Hon var halvtidssjukskriven av en anledning. Att hon brydde sig om hur hon såg ut var är ett sundhetstecken, hon var på väg tillbaka från heltidssjukskrivning. Hon fick inte chansen att bli helt stark igen...
Senast redigerad av IQ130 2016-11-13 kl. 00:44.
Citera
2016-11-13, 01:25
Medlem
Solglittrets avatar
Eftersom du IQ130 just är i masspostartagen kanske man kan svara dig så här.

I./ Martin uppgav i förhör efter dödsmisshandeln att han varken
visste om att Lotta gått till polisen 25/5 eller att han var efterlyst.
I den återgivna sms-konversationen finns inget som tyder på att han visste om det. Inte heller hans agerande o uppträdande i Stockholm pekar på att han hade någon aning om att polisen hade en anhållan ute på honom 25-30/5.

Så jag tror faktiskt inte att Lotta berättade om sin poliskontakt. För henne var det ju överspelat eftersom de ju nu var ett par igen.

II./I ytterligare ett av dina inlägg skriver du att Lotta var kär och inte kunde värja sig mot Martin.

Lotta hade känt honom någon månad när hon första gången blev misshandlad. Då är man ännu inte inne i "kärlek" utan fortfarande kvar i förälskelse-stadiet. Under förälskelsen utforskar o nosar man på varandra, testar och känner efter.

Förälskelsen borde tvärdött från hennes sida när han misshandlade henne första gången, hur enastående sex de än hade. Det borde inte funnits en millimeter attraktion kvar för honom - känslorna av förälskelse borde dött, försvunnit, upphört, lämnat en iskall, finito.

Det är precis här jag tror att misshandlade kvinnor, för det är flest kvinnor, gör sitt STORA misstag. De stannar, intalar sig att en gång är ingen gång - och fortsätter att vara förälskade i skitstöveln som slog dem. Tills förälskelsen övergår i kärlek och de sitter ännu mera fast.

Någonting hos dessa Lottor och Agelicor gör att de inte reagerar sunt.
Till och med ett djur undviker kontakt med någon som på ett tidigt stadium har skadat dem.

De blir slagna mitt under den rosenröda romantiska lära-känna tiden. De lär känna - men drar inga konsekvenser av det.

Dessa kvinnor har någonting gemensamt - inte att de blir misshandlade för det kan alla råka ut för - men just att våldsmannen Martin avslöjar sig så tidigt i relationen - men att de ändå inte sätter stopp. En märklig brist på överlevnadsinstinkt.

III/ Som avslutning tänkte jag - återigen - be dig att sluta upp med att stoppa in personangrepp och förminskningar av postare i dina inlägg. Det blir så jobbigt att läsa tramset. Håll dig till tråden och visa hur vass du är med argumentation i stället.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-13 kl. 02:02.
Citera
2016-11-13, 02:58
Medlem
Kan vi bara sansa oss en stund. Ingen av oss vet varför Lotta gjorde de val hon gjorde. Det finns endast en person som kan svara på det och hon lever inte längre. Om Lotta levt hade hon fortfarande ingen skyldighet att förklara för oss hur hon tänkte så kan vi alla bara sluta att ponera att vi vet sanningen. Ingen vet, den blev begravd med Lotta. Vila i frid Lotta.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-13 kl. 03:17.
Citera
2016-11-13, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Lotta begick inget "misstag". Hon var insnärjd i ett virrvarr av förvirrade känslor, blandat med rädsla.

Jag tänker mig två scenarion:
1. Lotta var kär och kunde inte värja sig av den anledningen.
2. Lotta var rädd och svarade honom som om trodde var bäst.

Du fastnar på
3. Lotta var en dum bimbo och får skylla sig själv

Du har ingen förmåga att relatera till 1 och 2.

Med ditt svar "3" finns det ingen möjlighet att "rädda andra", som du tycks tro.

Med 1 och 2 i minnet kan polisen agera annorlunda. Lotta ville nog hitta en bra kille för sig, men hon hann inte göra det. Hon var halvtidssjukskriven av en anledning. Att hon brydde sig om hur hon såg ut var är ett sundhetstecken, hon var på väg tillbaka från heltidssjukskrivning. Hon fick inte chansen att bli helt stark igen...

Lotta var ihop med Per sen 1994. Hon avslutade inte den relationen på riktigt någonsin. Det finns anteckningar I hennes kalender att hon funderade på saken och ansåg själv att hon BORDE ha gjort det – men gjorde inte det.

Hon var 6 år tillsammans med en kille – Magnus – som behandlade henne illa. Sex långa år utan att Lotta reagerade..

Och nu med Martin upprepades samma sak igen.

Om man inte avslutar den relationen som inte är tillfredställande – då blir det svårt att hinna med en ny relationen som skulle vara mer lyckad.

Innan Lotta mördades hade hon fullt upp med att hålla Per och Martin ovetandes om varandra. Det är tidskrävande och utmattande.

Att hitta “en bra kille” vid det läget var inte möjigt. För en “bra kille” skulle inte ha satt sin fot I en soppa som denna..
Citera
2016-11-13, 06:59
Medlem
Citat:
Ingen människa är hjälplös, men offer för psykopater förstår först efteråt vad som hänt. Då vet de. Inte innan. Du är på bollen efteråt. Så lätt då. Vill även uppmärksamma dig på att du inte ska fästa dina åsikter på andra. Jag har inte hävdat att någon ska ha förkläden eller är viljelösa offer. Lotta försökte bli fri, både från sina känslor för gm, hans förvridande av hennes sinne och hans påverkan på henne. Vi är alla mottagliga för andras beteenden, tills vi förstått vad som sker med oss. Kärlek gör människor mycket utsatta. Vem som helst kan drabbas. Därför dör människor i alla samhällsklasser. Just Lotta tycks reta upp en del i tråden. Hon anses inte vara "fin" nog för att försvara. Så tolkar jag olika inlägg här. Hon får skylla sig själv liksom. Galenpannor.

Och du tycks inte förstå det faktum att oavsett om Lotta hade kommit från en “fin familj från Karlaplan” då skulle det inte ha ändrat det faktum att hon var tvungen att fatta sina beslut själv. Ifall hon inte ville bli omyndigförklarad.

“Kärlek” är ingen förklaring till varför man tillåter någon slå av revbenen på en själv.

Det finns ett förhör I FUP:en där en kvinna berättar hur även hon blev uppvaktad av Martin. Hon “avstyrde” det hela.

Där ser du. Det GÅR att undvika en psyko..
Citera
2016-11-13, 07:06
Medlem
Citat:
Offren belönar inte männen, de försöker överleva. Några dör på vägen, hånade efter sin död av okunniga individer som du.

Det är precis det de gör.

Både i barnuppfostran och i hunduppfostran belönar man önskat beteende. Ifall barnet reagerar på ett önskvärt sätt - då får hon det hon själv önskade. Annars inte.

Man belönar det man själv är ute efter och på det sättet "formar" en människa - eller en hund.

Om man gör tvärtom - belönar det beteendet man själv inte önskar - då formar man OCKSå den människan - fast på ett icke önskvärt sätt.

När Lotta (och Angelica) fortsatte relationen med Martin trots att han betedde sig illa då fanns det för Martin ingen anledning att ändra sitt beteende. Han fick det han ville ut av dessa relationer och slapp anstränga sig. Och han var SJÄLV förvånad över tjejernas beteende..
Citera
2016-11-13, 07:15
Medlem
Citat:
Du inser inte att det finns en lång sträcka som innefattar att förstå vad som händer och varför? Du kan inte förutsätta att abnormt beteende, nu talar vi om dem som begår brott mot andra människor, alltså samhällets officiella syn på "onormalt" (slå med mera), är direkt begripligt. Om en människa är snäll ena dagen och elak andra, även farlig, så gör det inte saken lättare för den utsatte. Att vara i händerna på en människa som är farlig skulle inte du heller klara av. Har du alltid varit en översittare som talat om vad som gäller i efterhand?

Det är precis vad som Lotta KUNDE förutsätta.

Martin hade mördat förr. Martin hade suttit inne 12 år av sitt vuxna liv på Kumla och Hall.

Då kan inte förutsättningen vara att den här kille var precis som alla andra..
Citera
2016-11-13, 07:18
Medlem
Citat:
Oj. Du tycker mest synd om Per alltså? Den riktigt lurade? Jag vet inte, men har du inte tagit in att en kvinna har dött?

Men Lotta har ju blivit illa behandlad därför att Martin var psykopat.

Varför blev Per illa behandlad av Lotta? Lotta var ju ingen psykopat. Varför var HON inte schyst gentemot Per? Varför inte vara ärlig?
Citera
2016-11-13, 07:40
Medlem
Citat:
Men absolut. Låt oss döma Lotta och fria Martin. Det var hennes fel att hon dog, enligt dig. Du är ute och cyklar med alla dina resonemang, de håller inte ihop.

Oavsett att Martin är totalt och ensam skyldig till Lottas död då tar det inte bort det faktum att det är just Lotta som dog - inte jag, inte du, inte Martin utan just Lotta.

Hon kan alltså i dina ögon ha haft "helt rätt" i sitt agerande och sättet att handskas med den här sortens problematik, men verkligheten ser ut som att hon dog på kuppen.

När man går över gatan då har vi alla lärt oss sen barnsbenen att titta till vänster-höger-vänster och först då när det är säkert gå över gatan. Trots att vi har "rätt" att göra det när som helst.
För vår egen skull ska vi dock vara försiktiga. För det hjälper föga att "ha rätt" när man ligger under bussen.

Om man dessutom ser en galning komma rusandes 160km/h då kan man inte lita på att chaufförer bromsar så att vi slipper bli mosade. Då ska man själv se till att inte ta risken.

Du försöker i dina inlägg få det till att Lotta inte kunde förutse vad som kommas skall. Jo det är precis vad hon kunde göra. Hon såg bilen komma rusandes emot sig. Hon visste att chauffören redan INNAN hade kört på folk på övergångsställen. Ändå gick hon ut på gatan..

Det är precis som dessa lottas och angelägnas hade fått hybris när de tror att de minsann kan handskas med denna totala galning på ett sätt som de andra inte kunde. Som lejontämjare ungefär..

Den "snälle" exempelvis skrev till Martin att hon "visste" att Martin inte skulle göra henne illa.

Hur i hela världen skulle hon kunna veta det?

Om man i början har haft felaktig bild av en människa och tror honom vara "snäll" trots att han har en våldsam bakgrund och missbrukar.. Då måste man revidera den bilden när denna människa spräcker ens revben eller hotar att hänga upp en från ens underliv i en krok..

Bara att överhuvudtaget kunna hota med allt möjligt måste vara tillräckligt för att man ska fatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in