Citat:
Ursprungligen postat av
PsychoticAlien
Ja... jo.. du har en poäng. Beror lite på från vilken synvinkel vi ser det ifrån (i vanlig ordning). Du har såklart rätt i att vi alltid har saker vi kan vara säkra på och bestämma oss för utifrån vår tolkning.
Men då får man också hoppas att det är grundat från verkliga förhållanden som jag menar är själva grundförutsättningen för ett lyckat/"godkänt" dömande.
Om det är något jag blivit allergisk mot på senare år så är det folks tendenser att uppslukas av och leva efter sina egna subjektiva "sanningar". Folk får för sig vad som är sant och så är det bara det som gäller rakt igenom. Vissa tittar nog på mig nu och skakar på huvudet.. men kanske är det en titt i spegeln som vore mer konstruktivt och givande. Jag tror de flesta av oss går i fällan. Men vissa av oss är inte ens medvetna om att vi hamnat där.
Hur bestämmer man sig från overkliga förhållanden?
Ingen får för sig.
Alla tror verkligen på sitt egna.
Som du.
Som jag.
Det finns ingen skillnad förutom innebörden.
Vi agerar likadant oavsett vad vi tror på.
Det är huuur vi tror som är grejen.
Det är ett aktivt val.
Som inte många gör.
Om man inte gör aktiva val så blir verkligheten ett passivt accepterande av det som råkar flyta runt dig just då.
För att göra aktiva val måste du bestämma dig om vad din grund är.
Som dina val kommer att stå på.
Annars kommer andras val att forma din grund.
Du måste hitta sätt att bygga dig själv.
Inifrån och ut.
Och du måste vara beredd att verkligen lyssna på andra.
Och ompröva hur dina val stämmer ihop med vad dom andra säger och på du tror är verkligheten.
Ärligheten. Är inte bara ett ord.
Att vara sann mot sig själv.
Kommer någon med ord som slår undan din grund så måste du vara redo att börja om från början.
Till slut så lär man sig vad som är starkast.
Vad som står i blåst.
Tills nästa storm kommer och blåser ner allt.
Och då måste man vara beredd att börja om och bygga bättre.
Förlusten av det man trodde blir alltid vinsten i det man vet.
Tro mig.
Jag har börjat om pinsamt många gånger.
Du skulle sett mig när jag hittade filosofiforumet för första gången.
Tack alla som fick mig att tänka extra.