Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Det tror jag inte ett dugg på, men någon statistik finns väl knappast att tillgå. Nu vet vi inte heller om någon journalist försökt få någon kommentar från PAJ. Några kända exempel på utpekade som uttalat sig väldigt utförligt i uppmärksammade fall:
Sture eller "Cykelmannen" har själv ställt upp i intervju. Väldigt relevant exempel.
"Obducentens" intervjuer 1988 i bla AB och Expressen.
Solnamannen i da costa fallet..
Leifs intervju 1970-talet i Lena-fallet.
Rita Anderssons make.
Den som först misstänktes i Anita Lindh mordet osv osv.
Jag vet nog vad jag talar om. Det är väl känt i media.
Listigt att du tar upp Sture, jag tänkte ta upp honom för att visa att ditt påstådnde drabbar honom också. Han finns i en intervju och den som har fått honom att prata är Expressens stjärnreporter Lars Näslund. Näslund är en journalist känd för att få folk att tala som inte vill det.
Intervjun var ett antal månader efter mordet. Då skulle han vara misstänkt i antal år till. Har han gått till media? Uppenbarligen inte om detta är enda intervjun. Har har fått fler förfrågningar? Alldeles säkert.
Näslund jobbar nu på Borås Tidning, ring honom vet jag och fråga hur lätt det var att få intervjua Sture.
Dina andra exempel vet jag inget om - före min tid. Men den först häktade för Anna Lindh-mordet uttalade sig först sedan han uppenbart friats och den riktige mördaren sytts in.
Tillägg: Glömde säga att i de fall där den misstänkte faktiskt egentligen vill uttala sig så har de ofta skaffat sig en försvarsadvokat, som bestämt avråder från det. Av goda skäl. Man blir med säkerhet mer känd.