2016-11-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Om jag skulle få välja samarbetspartner till SD skulle jag naturligtvis välja S. Det är inte högerpartierna i Sverige som ligger närmast SD i saker som folkhemmet och en god välfärd. Däremot har SD till viss mån börjat vackla i dessa frågor, men...

Löfvén måste bort alternativt måste SD nå en betydligt högre procent för att helt enkelt tvinga S att välja mellan M och SD. S + M tror jag är synonymt med ett S som knappt finns längre i valet 2022; tror knappast vänsterväljare skulle se med blida ögon på ett S som tar den i tvåan.

Jag håller helt med dig även om jag som före detta S-väljare är en smula partisk. Förutom att det ligger mer i linje med SD:s inställning till folkhemmet och vad som ligger i svensk kultur, vore det kanske mer strategiskt att ligga kvar i mitten. Nya röster finns i större utsträckning att hämta hos S än M, då de senare redan dränerats på den värdekonservativa falangen. Dessutom har SD hela tiden försökt framstå som ett parti utanför vänster-högerskalan. Med ja till vinster i välfärden och upprepade uppvaktningar till Batra och aldrig till Löven, har man nu tagit några rejäla kliv åt höger. Jag tror inte detta är klokt.
2016-11-11, 15:05
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Vi har haft ett parti liknande SD tidigare, nämligen Ny Demokrati med Bert Karlsson och Ian Wachtmeister som partiledare, de kom också fram under krisår med ekonomisk krasch och flyktingströmmar, året var 1991, och med samma argument som dagens SD. De försvann snabbt när ekonomin blev bättre, och idag tjänar dessutom Bert Karlsson miljoner på det som han då förklarade vara en katastrof i vardande, vi väntar bara på att Jimmy Åkesson och kompani startar upp flyktingförläggningar för att dryga ut sina magra riksdagsarvoden/lön, på runt 1 miljon om året.

Ekonomiska kriser och efterverkningar av krig har alltid varit grogrund för extrempartier/politiker, så har det alltid varit sedan slutet på 1700-talet, t.ex. Franska revolutionen, Ryska revolutionen 1905 o.s.v.
Det var i spåren av första världskrigets kriser som Hitler kom fram, likaså Mussolini i Italien och Franco i Spanien. Det är alltså ett övergående fenomen, som även Donald Trump kommer att bli, men han låter precis som ovanstående i sitt politiska språkbruk.

Som alltid är det andra länder som får betala för USA:s maktfullkomlighet och girighet, utan Bush krig i Irak och Afghanistan hade vi inte haft de flyktingströmmar vi ser idag, och jag kan garantera att bland dem som tjänade på kriget fanns Donald Trump. Likaså den finanskris som startade i USA orsakade stora problem för Europa och Sverige, men sådana som Trump gick oskadda ur den krisen också.

Man ska aldrig prata skit om meningsmotståndare, det är ett av felen media och politiker gör mot SD, jag var fritidspolitiker i 30 år, och jag respekterade alla oavsett vilken politisk åsikt de hade, men man behöver ju inte gilla den. ALLA har rätt till sin åsikt, det står i lagen, och det gäller ju även SD.

Drömmen om att SD skulle hamna som NyD, eller vara ett liknande parti, där bland de mest dumma och desperata bland SD-hatarnas politiskt okunniga konspirationsteorier.
2016-11-11, 15:14
Medlem
VIRTUALCLOWNPANDAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har så fel, när du efterfrågar fascism!

SD styrka är att de blivit ett parti som kan genomföra förändring. En sak andra partier varit helt främmande inför.

Jag tror att det SD framför är det vi alla tänker men att det är för skämmigt för moderater och andra borgerliga partier att stå för vad de tycker!

Det blir enkelt att bortse från fascistiska småpartier av det slag du efterfrågar, för inga vettiga människor, vill ha med dem att göra. Ett stort SD kan inte ignoreras. Det du efterfrågar är partier som hatar urskiljningslöst och då är vi på farlig väg. Man behöver inte hata för att vilja hindra islamiseringen av Sverige.

För det är väl förändring av migrationspolitiken vi alla vill ha? Med avvisningar och utvisningar av alla som inte har legala asylskäl och av alla nyanlända som ägnar sig åt kriminalitet. Det ska inte vara så lätt att bli försörjd, eller få PUT eller medborgarskap.

Det finns inget som hindrar att moderata kommunalråd åberopar kommunernas självständighet och talar om att de redan har unga kommuninvånare som behöver bostad. Och därmed vägrar att ta emot arabiska arga unga män från Mena. Det är en feghet hos moderaterna som ser SD vara det de själva borde ha varit för oss svenska medborgare som betalar för deras skit.

När svensk media inte kan skilja på vad som är rasism och fascism eller vanlig hushållning med medborgarnas pengar enligt det sociala kontraktet, är det inte så underligt att statskassan plundras av alla som kan ta sig hit.

Hallå? Facism? Rasism?

Är du seriös? Vad är fascistiskt eller rasistiskt hans inlägg?

Du gör ju precis det som etablissemanget, Jimmie, MK m.fl. gör och sedan gråter när ni själva blir utsatta för. Snacka om låg nivå.

Så fort man tycker att partiet har tagit fel väg och efterfrågar något annat så är man genast antingen fascist, rasist, neo-fascist eller nazist.

Kom igen. Sluta sjunka till Aftonbladets nivå.

Hur som helst.

Du verkar tro att det bara är invandringen som är problemet och att bara vi stoppar invandringen så kommer det lösa sig.

Vilket är fel. För det första kommer vi aldrig kunna stoppa invandringen innan vi har brytit oss ur globalisternas kedjor.
Det är inte något vi kommer kunna göra så vi länge vi inte eftersträvar att bryta oss ur deras korrupta system.
Vi måste har starkt EU motstånd, starkt NATO motstånd och hålla oss utanför alla internationella överkommelser som är utformade för att ge globalisterna mer makt över folket och underminera enskilda staters suveränitet.

Hur ska vi kunna göra det om vi är så starkt inblandade i de projekt som är skapade för att se så att enskilda stater blir så beroende av projekten, så dom inte kan lämna utan att det får konsekvenser som kommer ta år att repa sig från?

Det är liksom inte bara invandringen som behöver stoppas för att vi ska kunna få till en förändring.
Även EU, NATO m.m. måste stoppas.

Det är inte något SD för tillfället har några som helst ambitioner att göra och därför måste partiet antingen svänga 180 grader under nuvarande ledning eller så måste ledningen bytas ut.
2016-11-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Kunde varit mina ord.

Så sent som för 1 år sedan fanns det bara SD i min värld som alternativ. Just nu går istället tankarna att jag hoppas Kasselstrand ska sluta podda (förbannat bra pod btw) och istället starta ett parti (SDU lever ju tydligen vidare så grunden finns redan). Otroligt skärpt den killen. Erik får gärna haka på också.

SD är påväg att helt döda entusiasmen hos oss som varit partiet trogen under lång tid. Jag har inte försökt intala hjärntvättade folk i omgivningen under dom jobbiga åren för att man ska bli del av ett ruttet etablissemang. Man valde fel väg när OU's visade närmare 30%. Man skulle gått för egen majoritet. Enkelt vara efterklok och jag kanske tyckte det var okay att flirta med M för att visa på hyckleriet där (feltänk från egen sida). Men när M pissade på SD som svar så skulle man släppt det helt och fortsatt rikta in sig på väljare från båda hållen. Vilket man kanske som sagt skulle gjort hela tiden (dont fix what aint broken). Tror inte S omsvängning under galgen hade hjälpt få tillbaka lika mkt väljare då. Speciellt om SD inte hade varit så jävla osynliga som man blev.

Har den största respekt för Jimmie men kanske MK skulle fortsatt som partiledare. Sjukdomen har antagligen påverkat motivationen och viljan att stå för fräna åsikter. Sedan kan folk säga att Sverige ej tål hårda alfahanar (MK är i alla fall mer åt det hållet än Jimmie) men tror inte det är sant. Bert är ju för fan folklig trots hans vinster med asylboenden och burdusa stil. Folk vill ej ha mesar som ledare. Det gäller i högsta grad även kvinnor där många säger att Jimmies mjuka stil attraherar. No way..

Jag vet inte varför du kritiserar Åkesson när han gjör rätt och opinionsundersökningar bekräftar detta.

Det är tur för dig, och för andra personer med dina tankar, att det finns folk som tänker åt er. Politik är att arbeta inom det politiska systemet, enligt den rättsordning vi har att hålla tillgodo med.

Alternativen som du vill ha är partier som inte kommer få någon politisk betydelse eller grupper som framför sitt budskap med våld. Det du förespråkar är ännu mer arga män, men förvisso svenska arga män i tillägg till alla arabiska arga män som nu väller in i landet. Är det inbördeskrig du efterfrågar?

SDs styrka är att de ökar i opinionsundersökningar och skapar ångest hos politiker och msn, som nu riskerar att förlora makt över åsikterna. Kanske jobben eller försörjningen är i fara, när ingen köper det de säljer?
2016-11-11, 15:46
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ponera att SD i nuläget faktiskt ligger på 25% vid ett val idag. Utifall det är så som föregående mening gör gällande, så har SD två år på sig att bygga på sig åtta ynka procentenheter för att vara största block - förutsatt att blocken som de ser ut idag är intakta om två år.

Ett SD på 33% skulle med garanti medföra att KD åker ut = Alliansen når inte 33%.
Ett SD på 33% kan förväntas ta väldigt mycket röster från sossarna = sossarna runt 22%=Rödgröna under 33%.

Taktiken om att närma sig M är bisarr. Det är SD som leder, det är SD som för. Opinionen ska skapas utifrån SD:s direkta politiska åsikter. Med Trump i Vita Huset ska givetvis fokus vara att bygga opinion, tänja gränserna, bredda spelutrymmet. Idag eller 2017 ska inte SD röstmaximera sin politik - man ska skapa en kraftfull opinion av aldrig sinande krafter. Man ska synas på samma sätt som Trump, man ska svinga mot allt vad etablissemanget är. Först då kan SD skapa verklig skillnad.

Tyvärr är jag rädd att strävan ligger någon annanstans.
Min fetning; det är nog mer tack vare medias bevakning av Trump och SD som de går framåt. Varje gång gammelmedia vinklar och rotar fram skandaler och katastrofer så ökar stödet.
Därför kan nog SD vila lite på hanen fram till 2018 och låta gammelmedia göra jobbet åt dem att värva sympatier. Ja de andra partierna bidrar ju även de med sina smutskastningsförsök på varandra i allmänhet och på SD i synnerhet
2016-11-11, 15:54
Medlem
RingRing2014s avatar
Det är en intressant och välbehövlig effekt av Trump att nu svensk media lyfter locket ännu lite till vad gäller SDs verkliga stöd. Det är bra att folk får en känsla av hur stora SD verkligen är, det ger vind i opinionsseglen och ökat mod i diskussionerna mellan människor.

PK-media är nu mycket pressade och osäkra i sin hållning till SD. Man känner en vind där många journalister nu ligger grubblandes i sängen på kvällen efter att sänglampan släckts.

- Är multikulti verkligen rätt väg för Sverige?
- Är det fel att värna om svenskheten?
- Har vi varit naiva och ställt till det för oss?
- Hur ska jag kunna formulera min hemliga oro i det jag skriver utan att jag blir utfryst?

PK-media är på dekis och Sjuklövern är på dekis, men svenskhet och den svenska stilen är på uppgång.

Som någon skrev tidigare i tråden:
"Gör Sverige lagom igen!"

Trevlig helg!

PS. Ni som inte vågar uppge SD i telefonundersökningar, oj vad fega och små ni är.

Trevlig helg igen!
Senast redigerad av RingRing2014 2016-11-11 kl. 16:03.
2016-11-11, 16:26
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför du kritiserar Åkesson när han gjör rätt och opinionsundersökningar bekräftar detta.

Det är tur för dig, och för andra personer med dina tankar, att det finns folk som tänker åt er. Politik är att arbeta inom det politiska systemet, enligt den rättsordning vi har att hålla tillgodo med.

Alternativen som du vill ha är partier som inte kommer få någon politisk betydelse eller grupper som framför sitt budskap med våld. Det du förespråkar är ännu mer arga män, men förvisso svenska arga män i tillägg till alla arabiska arga män som nu väller in i landet. Är det inbördeskrig du efterfrågar?

SDs styrka är att de ökar i opinionsundersökningar och skapar ångest hos politiker och msn, som nu riskerar att förlora makt över åsikterna. Kanske jobben eller försörjningen är i fara, när ingen köper det de säljer?

Att vilja samarbeta med en robot som kallar oss rasister är under ens värde, flåt värdighet (svåra ord det där ) Ett vekt jävla skitparti dessutom som tänkt sitta ytterligare minst 2 år till i dumhuvets Löfvens knä. Varför är arg nånting dåligt? Tiden är inne nu efter Trump att skruva upp retoriken och inte agera som en feg hund. Nu när PK är på väg att dö ut (långsamt) så är det ju helt sanslöst korkat att inte säga exakt vad man tycker istället för linda in det i nåt som etablissemanget nästan tycker är okay retorik. Det duger inte att komma med integrationsförslag. Man ska komma med förslag som kastar ut folk utan ID-handlingar. Man ska t.ex. nu dagarna kraftigt ta avstånd från de usla syltryggarna i poliskåren som vägrar ta hjälp av bostadsbolagen för lokalisera illegala invandrare.
2016-11-11, 16:28
Medlem
Citat:

SD har backat senaste året i opinionen.
2016-11-11, 17:11
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
SD har backat senaste året i opinionen.

Vi är ganska många i Tråden som noga följer opinionsutvecklingen för SD!

Vore därför trevligt om du förmår att styrka ditt påstående med någon seriös källanvisning och gärna med statistiskt säkerställda baserade mätningar och beräkningar...
2016-11-11, 17:21
Medlem
VIRTUALCLOWNPANDAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Vi är ganska många i Tråden som noga följer opinionsutvecklingen för SD!

Vore därför trevligt om du förmår att styrka ditt påstående med någon seriös källanvisning och gärna med statistiskt säkerställda baserade mätningar och beräkningar...

Du som följer utvecklingen noga borde ha koll på status.st.

Bara gå in där och kolla medelvärdet för SD för Oktober 2016 och jämföra med Oktober 2015.

Så han har faktiskt rätt i att SD har backat om man jämför mot samma period förra året.
2016-11-11, 17:40
Medlem
S.Kandals avatar
Har DI fått total skrämselhicka efter Trump kan man fråga sig, nu kommer den ena sanningen efter den andra.

"Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson är den partiledare som flest anser förstå ”vanliga väljares” situation, enligt en ny undersökning. I botten hittas Miljöpartiets bägge språkrör."

http://www.di.se/nyheter/svenska-folket-jimmie-akesson-mest-forstaende/
2016-11-11, 17:41
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VIRTUALCLOWNPANDA
Du som följer utvecklingen noga borde ha koll på status.st.

Bara gå in där och kolla medelvärdet för SD för Oktober 2016 och jämföra med Oktober 2015.

Så han har faktiskt rätt i att SD har backat om man jämför mot samma period förra året.

Jo, med 0.4 %, dvs en siffra som är allt annat är statistisk säker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in