2016-11-10, 23:02
Bannlyst
The Darkside/ Vänsterpopulismen

Som Moderat och röstade i alla val under 1980-Talet så skulle SD aldrig kommit upp till ytan om det inte vore för Svekfeldt.
Nu säger jag så här så länge som AKB styr moderaterna så finns det en gräns för SD men med ett byte av partiledare
så kan SD och M gå tillsammans då kan den vita sidan få en chans Centern är ett Sänke i Alliansen. Låt dom dela röster med folk i Vänstern

Är det ingen som inser varför Åkesson tippar på tå ? Media älskar att sätta åt SD deras önskan vore ifall alla sympatisatörer slogs och söp.
Dom har ett problem åsikterna är inte fel då sätter dom år dom som röstar.
2016-11-10, 23:03
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Åkesson får putsa till sig och skärpa upp sig.
Sista tidens meserier för etablissemanget är inget som går hem i stugorna längre.Dessutom skadar det partiets politiska ryggrad.
Har länge förespråkat MK som partiledare istället.Med honom vid rodret utvecklas SD och blir större än om Åkesson skall sitta kvar i all oändlighet.
Jimmie verkar ha slagit i taket.
Potentialen ligger hos Karlsson.

Håller med dig om att JÅ kanske inte är den mest lämpade som partiledare och han kanske borde ta ett steg tillbaka innan käken hoppar ur led som han tjatar på M om att samarbete. Med en mer retorisk partiledare och sluta att böna och be på sina bara knän andra partier om samarbete så kan de nog komma långt 2018
2016-11-10, 23:05
Medlem
Fick en förfrågan från Yougov i helgen om partisympati, och några marknadsundersökningar.
Vet inte riktigt hur långt efter deras OM kommer?
2016-11-10, 23:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo, fast då krävs att SD fortfarande upplevs som icke-PK och icke-etablissemang. Om SD säljer ut sig och blir PK för att få gnida rygg med "de stora pojkarna" så kommer de tappa - snabbt. Har de ingen mediastrateg i SD som kan leda ledargarnityret i dessa frågor?

Vad ska de som inte tycker Sd är radikala nog ta vägen?? Nää det har du inte funderat det minsta över. Åkesson har redan räknat med att han blir minst dåliga parti för väldigt många.

Tillströmningen fortsätter till Sd och det är egentligen viktigare än att ställa sig så långt ur till höger att väljarna inte följer med. 2017 Januari 28%, Juni 32%. Januari 2018 36% då kommer samma spektakel att inträffa som i USA så det är lika bra de får tro Sd bara har 20% ända fram till valet.

Sedan blir det knockout med 40%.(50% behövs inte när Kd L Mp försvinner ur riksdagen). Avskaffat presstöd och noll invandring, samt adjö till EU!!
Senast redigerad av Returpapper 2016-11-10 kl. 23:11.
2016-11-10, 23:10
Bannlyst
Ett bra exempel:
Citat:
Ursprungligen postat av JagVillBliSomFar
Som Moderat och röstade i alla val under 1980-Talet så skulle SD aldrig kommit upp till ytan om det inte vore för Svekfeldt.
Nu säger jag så här så länge som AKB styr moderaterna så finns det en gräns för SD men med ett byte av partiledare
så kan SD och M gå tillsammans då kan den vita sidan få en chans Centern är ett Sänke i Alliansen. Låt dom dela röster med folk i Vänstern

Är det ingen som inser varför Åkesson tippar på tå ? Media älskar att sätta åt SD deras önskan vore ifall alla sympatisatörer slogs och söp.
Dom har ett problem åsikterna är inte fel då sätter dom år dom som röstar.

Enligt Mats Dagerlinds senaste krönika http://avpixlat.info/2016/11/10/polisen-slutar-leta-efter-illegala-invandrare-efter-kritik-fran-asylhaverister/
2016-11-10, 23:14
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Men de flesta som är SD och får frågan svarar väl inte det i dagens OU ?
Eftersom det fortsatt är "fult" att rösta SD och att di bli uthängd som rasist, nazist, idiot, mindre vetande, kvinnofientlig och allt vad det nu är, så kan jag tänka mig att minst ca 50% av SD anhängarna svarar någonting helt annat

Svarsfrekvensen för telefonintervjuer börjar visserligen bli som som i USA med 80-90% bortfall och med sammanhörande totala brist på vederhäftighet i opinionsmätningarna.

Inte desto mindre måste det anses som fullt normalt med hänsyn till den privata självbevarelsedriften, att inte upplysa om politiska sympatier - särskilt inte för SD!!!

Tiderna ändras emellertid - särskilt när nu SD sannolikt är på väg mot 30 procent...
Senast redigerad av Bellania 2016-11-10 kl. 23:17.
2016-11-10, 23:38
Bannlyst
Vilken Svensk vill låna till Invandrare?

Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Svarsfrekvensen för telefonintervjuer börjar visserligen bli som som i USA med 80-90% bortfall och med sammanhörande totala brist på vederhäftighet i opinionsmätningarna.

Inte desto mindre måste det anses som fullt normalt med hänsyn till den privata självbevarelsedriften, att inte upplysa om politiska sympatier - särskilt inte för SD!!!

Tiderna ändras emellertid - särskilt när nu SD sannolikt är på väg mot 30 procent...

Bellania. Du har så jävla rätt, hej på dig!

Nu ska man sitta still i båten och låta dom vänsterextrema häva ur sig det dom vill
vanligt folk som i några år till är i majoritet kommer rösta bort Lövfen så det susar om det.

Personligen så tror jag att valet 2018 är avgörande i fall vi ska bli ett land med folk som inte jobbar eller inte?

När man säger vad var det jag sade, då är det för sent.
2016-11-11, 00:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tror att det är en gigantisk skillnad på vad ett SD kring 20% och ett SD bortåt 35-40% kan åstadkomma. Så jag håller inte med om idén om att en absolut majoritet krävs och att alternativet till detta är att vara knähund till etablissemanget.

Visst är det så. Det var till och med någon skribent på MSM som sa att vi bör förbereda oss på att SD kan få +35% 2018.

Hur skulle gemene SD-väljaren prata och agera om OU visade 35% och inte 16-20%? De icke-insatta/obeslutsamma väljer av naturliga skäl heller ett SD på 35% än ett på 16%.

Vad som bevisats senaste 6 månaderna i Brexit och Trump-fallen är att OI haft fullständigt fel, ända in till sista rösten lagts. Det var en självkritisk journalist (amerikan) som tog upp att man måste revidera undersökningarna hos OI och att det var oacceptabelt att inte träffa bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Din analys haltar. SD är det största enskilda partiet mot andra partier som måste bilda stora block. Kluster som bara kan få makten genom bildandet av koalitioner eller oheliga allianser, är inte på så sätt som du framför en maktfaktor som är hållbar mot medborgarna. Vi är många som är äcklade av dessa skenheliga politiker som ingår allianser för att säkra sin egen makt och försörjning.

Jag har alltid tidigare röstat moderat, men kommer rösta på SD tills moderaterna tar sitt förnuft till fånga och återgår till att bli ett konservativt parti utan globalistvansinnet.

Om SD går upp till att bli en tredje eller fjärdedel av befolkningen måste politiska partier tänka om, och ta tag i migrationsfrågor och avvisningar, genom att redan nu inleda samarbete med SD. Man kan inte stjäla folks politik och frysa ut dem i en demokrati, för då är risken att SD får egen majoritet. Risken är särskilt stor i Sverige då SD lycktas med att få fascismen att se gullig/ofarlig ut.

Det jag och många upptäckt är att demokratin har avskaffats i Sverige när politikerna bildar andra regeringar än det valresultatet visar. Vi är i en situation där de som kallar sig folkvalda menar på fullt allvar att de är kunnigare och mer moraliska än den befolkning som arbetar ihop de pengar som de slösar bort på meningslösa projekt.

Det går inte att mäta i opinionsundersökningar det jag och många andra medborgare känner när politiker pissar på valresultat och det sociala kontraktet. Det finns ingen fråga de kan ställa som kommer ge rätt svar på varför SD ökar. De kommer stå där nästa val och se klädsamt förvånade ut över att de tappat fler röster till SD.

Så länge man kan bilda regeringar så anser jag att det inte är ett demokratiskt problem att strunta i SD, eller något annat partis väljare om de så har 35%. Problemet är odemokratiska lösningar som DÖ. Då är demokratin överspelad, men ingår S och M i samma regering så är det inte mycket att ha synpunkter på.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ur parlamentariskt perspektiv upphör det ju ett vara äckligt, om det bildas regering enligt folkviljan.

Oavsett hur man ser på opinionsundersökningar och tillförlitligheten, så går SD framåt, just för att många väljare inte är nöjda.

Nu styr socialdemokrater och miljöpartiet med alliansens goda minne. Inget jag som konservativ väljare ska tvingas att tolerera.

Svenska politiker, av den gamla bortskämda sorten, lever i en villfarelse om att de vet bättre än väljarna. Dessa politiker tror dessutom att de är goda människor och de har monopol på definitionen av godhet. En godhet som går ut på att slarva bort Sveriges inarbetade tillgångar, i stället för att ge medborgarna tillbaka det de betalat in i systemet.

Jag vill ha en borgerlig regering med SD, så som man har i Danmark och Norge. Är det så farligt?

Det faktum att SD, med Åkesson vill vara med att bilda regering, dämpar fascismen i Sverige. Det är farligare på sikt att inte låta SD delta i en regering än att hålla dem utanför.

Det kommer nya tider nu när vi inte längre kommer undan betalning för vårt eget försvar. Migrationen av arabiska kronvrak är en lyx som ingen har råd med nu, med ny amerikansk president. Svenska politiker har inte insett det ännu!

Syftar du på NATO-frågan så gissar jag att den ansökan är aska på Löfvens skrivbord sedan i onsdags morse. Ska vi med i NATO krävs det en fördubbling av anslagen på 40-45 miljarder till 80-90 miljarder. FM fick slåss med näbbar och klor för en ökning på 0,5 miljarder vill jag minnas.

Jag tror att Trump som POTUS är en game changer inom väldigt många områden. Mycket sannolikt kommer FN och PVV öka rejält inför 2017 och både vill väl lämna EU. Brexit banar väg för att EU kommer falla. PK är på väg ut och med detta kommer så småningom även återvändarprogrammen starta. Jag spår en tillnyktring i inrikes och utrikespolitiken.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Den mest uppenbara anledningen till att inte jublande ställa sig bakom Trump genast är att han är ett oprövat kort. Om två år kan han vara känd som en president som A) faktiskt fick saker gjorda och rusar i popularitet, eller B) en totalt bortgjord och utskämd klavertrampare som till slut ställdes under förmyndarskap, eller C) en person som i slutändan gjorde exakt som de etablerade politiker han påstod sig vara en kontrast till, alltså en som bara lovar en massa för att vinna och sedan använder de makten till att smörja de rikaste samtidigt som de låter medelklassen på landet fortsätta dö svältdöden.

Om det slutar med B eller C så skulle det bli jävligt problematiskt för SD att tillhöra dem som förbehållslöst jublade över Trumps seger. Ungefär lika lyckat som att man skulle råkat finnas på video från 1991 där man uttrycker sin fasta övertygelse om att Bert och Ian är framtiden. Svettigt om någon sedan hade spelat upp den i valrörelsen 1994.

Faktum är att det är extremt viktigt att Trump lyckas. Det här är inte som att ett invandringskritiskt parti har erövrat ett hörn av något parlament. Det här är inte SD=13%. Det är SD=51%. Trump har HELA makten, republikanerna härskar i båda husen. Om han inte levererar så finns en risk att luften går ur flera europeiska partier. I synnerhet de som uttryckte tro på och stöd till Trump.

Först och främst har du definitivt en poäng i det feta:de.
Vad jag tycker JÅ kunde ha sagt är att "Clinton faktiskt visat sig vara en klandervärd person och av den anledningen ställer man sig tillsvidare positiv, om än försiktigt till Trump".

JÅ kunde också sagt att "det militärpolitiska läget i vår omedelbara närhet trappats upp till en mer en olustig nivå med NATO som placerar trupp längs ryska gränsen och Putin som tar in kärnvapenbestyckade fartyg i Östersjön och att Trumps ambition att bryta det nya kalla kriget välkomnas. Det är precis dessa signaler världen och de båda parterna behöver. Knyta band och samarbete, inte hetsa till krig och konflikt."

Han kunde även sagt att "Clinton motsvarar mer det vänsterliberala 7K-blocket och Trump mer det konservativa sidan som vår socialkonservativa. Han är en färgstark person men samma sak gäller för honom som för alla andra nytillträdda - upp till bevis".

Han kunde nämt att "58% av vita män och 53% av vita kvinnor röstade på Trump trots medias anklagelser om att han är sexistisk. +30% av alla latinos röstade på Trump trots medias snack om att fortsätta bygga på den befintliga muren. 95% av alla svarta röstade på Obamas efterträdare och det kunde han ha spunnit på, tex att Obama med sina 8 år vid makten gjort USA mer rasistiskt samt att Obamas retorik cementerat de svartas bild av sig själva som offer på motsvarande vis som svensk MSM cementerar invandrarnas roll i Sverige som utsatta för rasism".

Istället säger JÅ "skärmmande" och "av två onda ting..." Det tycker jag är rejält underkänt och som SD-väljare oacceptabelt!

För det andra ska man komma ihåg att Trump motarbetades av hela globaliströrelsen, även av sina egna inom republikanerna som är globalister. De kan mycket väl fortsätta motarbeta honom i de båda husen, det är inga små krafter han utmanar. Jag kan inte tänka mig någon offentlig person just nu med större risk att mördas än Trump.

Om inte Trump levererar och om luften skulle gå ur de europeiska partierna och om globalisterna fortsätter ösa in arabiska och afrikanska ekonomiska migranter som inte har för avsikt att integreras utan att låta islam ta över - vad har vi för scenario framför oss då? Sakta men säker etnisk rensning på den vita befolkningen? Stillatigandes?
2016-11-11, 00:47
Medlem
anteri17s avatar
Ponera att SD i nuläget faktiskt ligger på 25% vid ett val idag. Utifall det är så som föregående mening gör gällande, så har SD två år på sig att bygga på sig åtta ynka procentenheter för att vara största block - förutsatt att blocken som de ser ut idag är intakta om två år.

Ett SD på 33% skulle med garanti medföra att KD åker ut = Alliansen når inte 33%.
Ett SD på 33% kan förväntas ta väldigt mycket röster från sossarna = sossarna runt 22%=Rödgröna under 33%.

Taktiken om att närma sig M är bisarr. Det är SD som leder, det är SD som för. Opinionen ska skapas utifrån SD:s direkta politiska åsikter. Med Trump i Vita Huset ska givetvis fokus vara att bygga opinion, tänja gränserna, bredda spelutrymmet. Idag eller 2017 ska inte SD röstmaximera sin politik - man ska skapa en kraftfull opinion av aldrig sinande krafter. Man ska synas på samma sätt som Trump, man ska svinga mot allt vad etablissemanget är. Först då kan SD skapa verklig skillnad.

Tyvärr är jag rädd att strävan ligger någon annanstans.
2016-11-11, 01:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Taktiken om att närma sig M är bisarr. Det är SD som leder, det är SD som för. Opinionen ska skapas utifrån SD:s direkta politiska åsikter. Med Trump i Vita Huset ska givetvis fokus vara att bygga opinion, tänja gränserna, bredda spelutrymmet. Idag eller 2017 ska inte SD röstmaximera sin politik - man ska skapa en kraftfull opinion av aldrig sinande krafter. Man ska synas på samma sätt som Trump, man ska svinga mot allt vad etablissemanget är. Först då kan SD skapa verklig skillnad.

Tyvärr är jag rädd att strävan ligger någon annanstans.

Håller helt med. Precis som i USA är folk trötta på förljugna politiker och det är framförallt ur detta SD kan hämta sin kraft. Inte på att agera knähund åt tredjepart.

Sedan hur det blir efter valet är något helt annat.
2016-11-11, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hela bildspelet är till för att gjuta mod i 7 klöverns bojkotta SD taktik.
Rena tramset, SD's tillväxtpotential ligger upp till 35 % av väljarkåren ( early majority).
Med tanke på att svenskar trängs undan gällande bostäder och vård, samtidigt som nedskärningar i offentlig sektor kommer. Så lär vi se en tsunami av missnöje växa fram de närmaste åren i väljarkåren.

SD's 12,9 % var omöjliga fram tills dess de var ett faktum, 5,7 % var medias verklighet.
SD behandlades som ett litet avvikande obehagligt fenomen.
Samma sak händer nu, SD behandlas som de ligger runt 13 % ge och ta 1-2 %, ingen vill säga rakt ut och ta konsekvenserna att SD har drygt 20 % av väljarkåren idag.

Vi får se krumbukter, fuldans och rövarspråk fram tills valet 2018. Då kommer " chocken", " katastrofen", " överraskningen". Det gick inte att förutsäga kommer det heta, SD är svårmätta etc etc.

Sen skruvas det i S och M's svarta lådor och visarna gällande immigration ställs åt höger ett par hack till.

Vi har haft ett parti liknande SD tidigare, nämligen Ny Demokrati med Bert Karlsson och Ian Wachtmeister som partiledare, de kom också fram under krisår med ekonomisk krasch och flyktingströmmar, året var 1991, och med samma argument som dagens SD. De försvann snabbt när ekonomin blev bättre, och idag tjänar dessutom Bert Karlsson miljoner på det som han då förklarade vara en katastrof i vardande, vi väntar bara på att Jimmy Åkesson och kompani startar upp flyktingförläggningar för att dryga ut sina magra riksdagsarvoden/lön, på runt 1 miljon om året.

Ekonomiska kriser och efterverkningar av krig har alltid varit grogrund för extrempartier/politiker, så har det alltid varit sedan slutet på 1700-talet, t.ex. Franska revolutionen, Ryska revolutionen 1905 o.s.v.
Det var i spåren av första världskrigets kriser som Hitler kom fram, likaså Mussolini i Italien och Franco i Spanien. Det är alltså ett övergående fenomen, som även Donald Trump kommer att bli, men han låter precis som ovanstående i sitt politiska språkbruk.

Som alltid är det andra länder som får betala för USA:s maktfullkomlighet och girighet, utan Bush krig i Irak och Afghanistan hade vi inte haft de flyktingströmmar vi ser idag, och jag kan garantera att bland dem som tjänade på kriget fanns Donald Trump. Likaså den finanskris som startade i USA orsakade stora problem för Europa och Sverige, men sådana som Trump gick oskadda ur den krisen också.

Man ska aldrig prata skit om meningsmotståndare, det är ett av felen media och politiker gör mot SD, jag var fritidspolitiker i 30 år, och jag respekterade alla oavsett vilken politisk åsikt de hade, men man behöver ju inte gilla den. ALLA har rätt till sin åsikt, det står i lagen, och det gäller ju även SD.
2016-11-11, 02:32
Medlem
VIRTUALCLOWNPANDAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Den mest uppenbara anledningen till att inte jublande ställa sig bakom Trump genast är att han är ett oprövat kort. Om två år kan han vara känd som en president som A) faktiskt fick saker gjorda och rusar i popularitet, eller B) en totalt bortgjord och utskämd klavertrampare som till slut ställdes under förmyndarskap, eller C) en person som i slutändan gjorde exakt som de etablerade politiker han påstod sig vara en kontrast till, alltså en som bara lovar en massa för att vinna och sedan använder de makten till att smörja de rikaste samtidigt som de låter medelklassen på landet fortsätta dö svältdöden.

Om det slutar med B eller C så skulle det bli jävligt problematiskt för SD att tillhöra dem som förbehållslöst jublade över Trumps seger. Ungefär lika lyckat som att man skulle råkat finnas på video från 1991 där man uttrycker sin fasta övertygelse om att Bert och Ian är framtiden. Svettigt om någon sedan hade spelat upp den i valrörelsen 1994.

Faktum är att det är extremt viktigt att Trump lyckas. Det här är inte som att ett invandringskritiskt parti har erövrat ett hörn av något parlament. Det här är inte SD=13%. Det är SD=51%. Trump har HELA makten, republikanerna härskar i båda husen. Om han inte levererar så finns en risk att luften går ur flera europeiska partier. I synnerhet de som uttryckte tro på och stöd till Trump.

Visst har du lite rätt i det du säger.

Men som SD så ofta gör så valde Jimmie den fega vägen.

Att SD ska ställa sig bakom personer som media och etablissemanget anser vara kontroversiella har dom redan bevisat flera gånger att dom inte gör. Inte ens sina egna backar man när medievargen vittrar blod och kräver offer.

Så man är ju inte jätteförvånad direkt.

Detta är något jag är övertygad inte har någon positiv effekt på opinionen.
Ser inte att SD kommer backa imorgon men det är sån feghet som gör att folk ledsnar tillslut.

Fegisar vinner inga krig. Fegisar kan inte bygga ett nytt samhälle från grunden.

Det är (enligt mig) väldigt illa att Åkesson jämt väljer att ta den fega vägen ut i sin iver att söka acceptans från ett etablissemang han har blivit framröstad för att krossa.

Etablissemanget slänger inte ens en smula åt hans håll men han krigar genom land och rike, vatten och eld för att vara dom till lags och passa in på deras spelplan.

Jag röstade inte SD i dom två val jag har varit röstberättigad för att Åkesson skulle bli vän med etablissmanget och spela på deras villkor.
Jag röstade SD för att dom skulle ändra spelets regler och tvinga dom andra att spela efter de premisser vi sätter upp.

Jag röstade SD för jag förväntade exakt det Trump har gjort med den politiska spelplanen i USA.
Med det menar jag inte stå gapa utan hur han har förändrat spelet till sin fördel och knep vinsten inte genom att låta fienden bestämma reglerna utan skapade sina egna och tvingade fienden att spela just det spel han är mästare i.

Tyvärr har det än så länge varit 4-5 år av ren besvikelse och inget pekar på att det kommer bli bättre, snarare blir det vara sämre.

Är det bara jag som känner så här?
Senast redigerad av VIRTUALCLOWNPANDA 2016-11-11 kl. 02:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in