2016-11-10, 14:18
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Jag kan sen för mitt liv inte begripa varför det är olika prissättningar på att annonsera ut en bil och en cykel. Förfarandet och arbetsinsatsen är exakt densamma från deras sida och man tar inga risker eller gör nåt fördyrande i det ena eller andra fallet. Bara ren idioti (läs: girighet).
Vissa auktionssajter gör samma sak. Dom kan ta 500,- i inropningsavgift för en sak men 2000,- för en annan, nästan likvärdig produkt. Förklara varför.

Varför kostar Coca-Cola mer än ICAs egen cola? Det borde vara nästan samma skit i, socker och vatten.
De är inte giriga, marknaden fungerar så. Folk är villiga att betala mer för sannolikt kommer bilen säljas för en högre summa än en cykel.
Citera
2016-11-10, 14:37
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Varför kostar Coca-Cola mer än ICAs egen cola? Det borde vara nästan samma skit i, socker och vatten.
De är inte giriga, marknaden fungerar så. Folk är villiga att betala mer för sannolikt kommer bilen säljas för en högre summa än en cykel.

Vad har det för relevans? Det enda som egentligen är intressant för den som förmedlar (säljer) tjänsten är ju hur mycket kostnader man har haft för en specifik uppgift och den torde vara densamma oavsett om det handlar om ett bord för 100 spänn eller en bil för 100 000 spänn. Att man sen kan ta ut mer för dyrare objekt är en annan sak men det är bara för att man kan och att folk accepterar detta, inte för att man måste. En konkurrent skulle mycket väl kunna ta marknadsandelar på detta - så fungerar den fria konkurrensen. Men har man som i Blockets fall skaffat sig nära nog en monopolställning så bajsar man i detta och fläskar på så man kräks - ända tills smärtgränsen är nådd. Tradera fungerar på samma sätt, numera vill man ha 10% av köpeskillingen. För att göra - nästan ingenting. Dessa gånger hoppas man innerligt att det kliver fram nya, starka aktörer som inte är lika giriga.

Coca-Colans fall är en dålig jämförelse, där handlar det om ett varumärke som under lång tid har investerat mycket pengar i marknadsföring och produktutveckling och sånt kostar pengar. ICA's blask är bara en halvdålig kopia.
Citera
2016-11-10, 18:21
Medlem
Limma skinkbits avatar
Usla bilder eller annonser typ: "Volvo V40 ring för mer info". Nej vill inte ringa för att få reda på det mest elementära såsom miltal, senaste service, ev utrustningspaket, allmänt skick osv., då letar jag hellre vidare. Jag vill också se bilen från flera håll och definitivt invändigt. Hata att folk inte har lärt sig att man vrida mobilen ett kvarts varv när man fotar. Mer bil, mindre himmel och asfalt tack!

Sen när det gäller Blocket i sig självt så stör jag mig på deras usla sökfunktioner. Titta på mobile.de och ta lärdom. Ta ett sådant sökbegrepp som "miljöbränsle/hybrid", letar jag efter en elbil eller hybrid så vill jag inte få en massa träffar på etanolbilar!
Citera
2016-11-10, 18:32
Medlem
Limma skinkbits avatar
Mer om Blockets sökfunktioner:
Även om viss info hämtas från bilregistret och det finns rullgardinsmenyer/kryssrutor för sånt som miltal och årsmodell mm så är nästan allt annat baserat på fritext. Vill jag ha skinnsäten måste jag söka på läder* skinn* samt diverse möjliga felstavningar. Samma sak med AC som även kan heta ACC, klimatanläggning, "klima" osv.
Citera
2016-11-10, 20:26
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Mer om Blockets sökfunktioner:
Även om viss info hämtas från bilregistret och det finns rullgardinsmenyer/kryssrutor för sånt som miltal och årsmodell mm så är nästan allt annat baserat på fritext. Vill jag ha skinnsäten måste jag söka på läder* skinn* samt diverse möjliga felstavningar. Samma sak med AC som även kan heta ACC, klimatanläggning, "klima" osv.
Till och med den helt obegripliga sidan Bytbil har en funktion som tar med och listar utrustning, så jag fattar inte varför blocket inte har det, är ju samma företag. Trist att de har närmast monopol på beggade bilar, de kan ju inte det de gör utan lever på att de tog positionen.
Citera
2016-11-10, 21:08
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagonist88
Något jag stör mig på som fan är såklart idioter som bara lägger upp en bild.

Bilder är A och O när man säljer något. Ibland förekommer det att bilfirmor slänger upp 17 bilder på bilen, varav många nästan är identiska, och så många behövs inte. 6-7 bilder behövs definitivt. 4 exteriöra bilder, 2-3 bilder interiört (viktigt för att kunna bedöma slitage) är det minsta.

Vet man om att bilen har en liten rost- eller lackskada så slänger man självklart upp en bild.

Att informationen på den största digitala annonssidan aldrig kommer att vara perfekt är inte mycket att bråka om. Många stavar dåligt, en del info fattas och en del info har man ingen nytta av.

Det verkar som att man får lägga ner en del tid på att filtrera informationen. När min far för några år sedan tänkte köpa en begagnad BMW M5 så gick han in på Blocket och gjorde en sökning. Det visade sig att många annonsörer av andra bilar än M5 hade lagt in sökordet "M5" i sin annonstext vilket gjorde att dessa också följde med på köpet. Irriterande men det gick ju att fixa via en aggressiv filtrering.
Senast redigerad av Moltas666 2016-11-10 kl. 21:13.
Citera
2016-11-10, 22:19
Medlem
ormbitens avatar
Helsvenska kostymklädda bilförsäljare på stora välrenommerade bilfirmor som inte kan stava... Att läsa t.ex "Tackluka i glass" i en annons får mig faktiskt att bläddra vidare...

Oftast är dessa personer också fullständigt värdelösa på att ta foton på bilarna som dom ska annonsera.
Citera
2016-11-10, 22:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Helsvenska kostymklädda bilförsäljare på stora välrenommerade bilfirmor som inte kan stava... Att läsa t.ex "Tackluka i glass" i en annons får mig faktiskt att bläddra vidare...

Oftast är dessa personer också fullständigt värdelösa på att ta foton på bilarna som dom ska annonsera.

Den berömda "tackluckan" känner vi till. Många bilar är också utrustade med "sterio".
Citera
2016-11-11, 12:41
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vad har det för relevans? Det enda som egentligen är intressant för den som förmedlar (säljer) tjänsten är ju hur mycket kostnader man har haft för en specifik uppgift och den torde vara densamma oavsett om det handlar om ett bord för 100 spänn eller en bil för 100 000 spänn. Att man sen kan ta ut mer för dyrare objekt är en annan sak men det är bara för att man kan och att folk accepterar detta, inte för att man måste. En konkurrent skulle mycket väl kunna ta marknadsandelar på detta - så fungerar den fria konkurrensen. Men har man som i Blockets fall skaffat sig nära nog en monopolställning så bajsar man i detta och fläskar på så man kräks - ända tills smärtgränsen är nådd. Tradera fungerar på samma sätt, numera vill man ha 10% av köpeskillingen. För att göra - nästan ingenting. Dessa gånger hoppas man innerligt att det kliver fram nya, starka aktörer som inte är lika giriga.

Coca-Colans fall är en dålig jämförelse, där handlar det om ett varumärke som under lång tid har investerat mycket pengar i marknadsföring och produktutveckling och sånt kostar pengar. ICA's blask är bara en halvdålig kopia.

Det marknadsmässiga samhället bygger på vissa principer. Du gör vissa antanganden som kanske inte är sanna. Du antar att Blocket täcker kostnaderna när någon betalar 50 kr för att sälja ett bord, så kanske inte är fallet. Det borde kanske kosta 70 kr för att täcka kostnaderna. Nu visar det sig att folk vill betala max 50kr för att annonsera ett bord. Hur löser man dettta? Jo, Blocket tar istället 150kr för att sälja en bil, därmed täcks förlusten för bordet.

Ja, de har en dominerande ställning och det utnyttjar de garanterat, precis som alla föregag. Tror du inte att Blocket lägger pengar på sitt varumärke precis som Coca-Cola? Varför får Coca-Cola utnyttja sitt varumärke om inte Blocket kan göra samma sak?

Lösningen för dig, om du inte vill följa marknadens spelregler, annonsera inte på Blocket.
Citera
2016-11-11, 12:45
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Även om man är svensk finns det något som kallas dysleksi, stress och (du behöver ingen utbildning för att sälja bilar).
Om ett ord är felstavat brukar jag inte bry mig, men är hälften fel är det en annan femma.
Citera
2016-11-11, 13:13
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Det marknadsmässiga samhället bygger på vissa principer. Du gör vissa antanganden som kanske inte är sanna. Du antar att Blocket täcker kostnaderna när någon betalar 50 kr för att sälja ett bord, så kanske inte är fallet. Det borde kanske kosta 70 kr för att täcka kostnaderna. Nu visar det sig att folk vill betala max 50kr för att annonsera ett bord. Hur löser man dettta? Jo, Blocket tar istället 150kr för att sälja en bil, därmed täcks förlusten för bordet.

Ja, de har en dominerande ställning och det utnyttjar de garanterat, precis som alla föregag. Tror du inte att Blocket lägger pengar på sitt varumärke precis som Coca-Cola? Varför får Coca-Cola utnyttja sitt varumärke om inte Blocket kan göra samma sak?

Lösningen för dig, om du inte vill följa marknadens spelregler, annonsera inte på Blocket.

Glöm inte att det under många år var helt gratis att annonsera på Blocket. Den kritiska punkten kom när man började ta betalt och se om kunderna accepterade detta - och det gjorde man (då kostade varje annons 20,- oavsett kategori). Men då fanns heller ingen konkurrens att tala om. Man tog helt klart en risk - men kunde casha in den. Denna typ av entrepenörsskap applåderar jag, bara att lyfta på hatten. Men när man sen blir kaxig och höjer och höjer priserna bara för att man kan och har blivit stor, då tycker jag att det är åt andra hållet. Girighet stavas det. När Blocket var privatägt var detta inget problem, men när man sålde ut bolaget till en stor koncern som kräver hög avkastning så blev det annorlunda. Jag är inte insatt i deras ekonomiska situation men dom tjänar riktigt bra med pengar så det vore på sin plats att normalisera prisbilden och möta upp andra aktörer. Innan det är för sent. Men likt politiker så sitter dom bara där på sina höga hästar och tror att så här kommer marknaden alltid att se ut...
Citera
2016-11-11, 13:29
Medlem
Citat:
Även om man är svensk finns det något som kallas dysleksi, stress och (du behöver ingen utbildning för att sälja bilar).
Om ett ord är felstavat brukar jag inte bry mig, men är hälften fel är det en annan femma.

Har man dyslexi så ber man någon som kan skriva att dubbelkolla texten. Dessutom finns det rättstavningsprogram. Tidsbrist är ingen ursäkt när man lägger ut en annons.

"Prutat och klart" är det bara idioter som tror att deras bil är värd mer än den är som skriver. Det är köparen som bestämmer, ingen annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in