Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Javisst är skillnaden viktig.
Det jag ville få fram som anmärkningsvärt i mitt förra inlägg och som jag kanske borde varit ännu tydligare med var:
1. Det borde gjorts en utökad rättsmedicinsk undersökning i samband med Akis död.
Varför gjordes det inte?
2. Petra Råsten-Almqvist uttalade sig ganska bestämt i media, som om en en utökad rättsmedicinsk undersökning redan var utförd, trots att hon antagligen inte visste och inte tagit reda på fakta.
Varför uttalade hon sig på det sättet?
Länk
Här finns en del av Petra Råsten Almqvists uttalanden om vad som gjorts med Aki:
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4353802-polisen-drunknade-ex-makens-grav-ska-inte-oppnas
Jag måste pudla en smula här eftersom Petra Råsten Almqvists faktiskt flikat in lite brasklappar som "i princip". Kanske dristade hon sig till att uttala sig trots att hon inte satt sig in i fallet.
Hon citeras bl.a. med uttalandet:
"Det finns också goda skäl att ifrågasätta nyttan med en gravöppning"
Uppenbarligen har utredarna med hjälp av den expertis som nu anlitats kommit till slutsatsen att det
kan gå att få klarheter om Akis död genom en utökad rättsmedicinsk undersökning, trots att det dröjt över ett år efter dödsfallet. Vi får se vad dom får fram.
–
1/
Det gjordes säkerligen inte eftersom dels polisen aldrig lyft någon brottsmisstanke, & dels att rättsläkare under obduktion heller aldrig lyft vidare någon brottsmisstanke.
Tyvärr är det så enkelt, tror jag.
Är iaf fullt benägen att hålla med dig om att man borde tagit ett fastare grepp om det hela redan då.
Ett drunkningsfall utan vittnen & under dessa givna omständigheter är som sagt naturligt fog för strävan av en mer djuplodande utredningsstart.
Skulle inte stå förvånad om Polisen ej alltid kan ärendereflektera ordentligt pga den kaosartade omorganisation man nu genomgår. Ända sedan mitten av -15, regnar det in indikationer på att man lider av resursbrist, personalbrist och växande ärendehögar. Samtidigt som ÅK-myndigheten reagerar på att färre antal förundersökningar inleds generellt.
Men man kommer nog aldrig kunna få fram ett riktigt svar på vad och varför det inte krokades något då det begav sig, tyvärr.
Att IF-fbolag senare skjuter skarpt väger lätt i ett proportionalitets-perspektiv. Misstankar/frågetecken kanske ja, men bevis? Nä.. Det fick man först senare tror jag. Typ i samband med beslag.
2/
Petra är en rättsläkare, ingen brottsutredare

Hon har tillgång till nada som föranlett begäran, och i ännu mindre mån rådmannens anledning till beslut i frågan.
Obduktion är genomförd och div prover är undansparade klara för analys, och hon har en poäng ur ett generellt perspektiv, visst.
Men det blir som att visa henne ett kvitto från en färghandel, och sedan skicka in henne i ett mörklagt rum och be henne berätta vad det är för färg på väggarna..
Att hon trots mörkret ändå försöker gissa, tycker jag får stå för henne.
En brottsutredare kan nog således vända på det -
Det finns därmed goda skäl att inte ifrågasätta en gravöppning.
EDIT
Ser ju nu att Petra uttalar sig så, när Polisen fortfarande höll gravöppning ickeaktuell. Därmed inte alls säkert att Petra hade uttalat sig så idag.
Allt ovanstående blir därmed lite teoretiskt