2016-11-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Njae, inte helt. I andra nätgrupper har jag sett åtskilliga exempel på att besvikna vänsteranhängare hoppar på andra användare som vågat sig på ett litet "Hurra" eller liknande när Trump segrade. Man får utlopp för sin besvikelse genom att förfölja dom som inte är besvikna.

Jag menar absolut inte att effekten som sådan är överspelad. Utan att det är bättre att kalla den "Trump-effekt" eller rentav "SD-effekt", eftersom detta nu ÄNTLIGEN är allmänt vedertagna begrepp.

Vi låg ju liiiiiiiiiite före den allmänna debatten här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag håller inte med. Jag tror effekten för SD kommer att vara begränsad då SD inte på samma vis är "anti-etablissemang" som t ex Trump och Front National är. SD har istället det senaste året haft en vilja att närma sig de etablerade i hopp om samarbete efter valet 2018; kort och gott -- bli en del av etablissemanget. Ett parti som vill bli en del av etablissemanget istället för att utgöra en motpol har knappast starka paralleller till Trump och Brexit.

Förhoppningsvis lägger SD om kursen och inser värdet i att tydligare vara ett alternativ till den sk 7-klövern istället för att försöka bilda en 8-klöver.

SD bör istället för att försöka bli kompis med M eller S (de korrupta djävla idioterna) anamma "MAGA" (Make America Great Again), men då en svensk dito givetvis. Man bör återigen prata gott om folkhemmet och hur väl allt fungerade och nu fungerar väldigt dåligt. Man bör prata brett och mycket om att Sverige var rankat som en av de bästa platserna att bo på i hela världen men nu halkat ned och ligger kring plats 20.

Jag skrev "möjligen" just därför att jag ju håller med om kritiken av SD. Ja, jag ju är rentav marknadsledande i SD-kritik från den utgångspunkten.
2016-11-10, 12:30
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det går väl att också påpeka att även Trump (trots sin framtoning) nu förväntas sansa sig och kommer troligen att göra en del av sina anhängare besvikna. Någon 13 meter hög mur mot Mexico kommer nog inte att byggas, om man säger så - liksom en del andra publikfrierier i kampanjen.

Trump är snarare någon sorts förändringskatalysator för den i huvudsak binära politiken i USA (demokrater vs republikaner) och där demokraterna vunnit (presidentskapet) två gånger i rad.

Jämförelser med Sverige kommer knappast att vara verkningsfulla eftersom det bästa som SD kan uppnå utan allianser är att vara ett tredjedelsparti, inte (som republikanerna/demokraterna) ett hälftenparti, med ständigt häng på att bli något större, och därmed "störst".

Gör man sig då till en omöjlig samarbetspartner får man ingenting uträttat.

Jag tror att det är en gigantisk skillnad på vad ett SD kring 20% och ett SD bortåt 35-40% kan åstadkomma. Så jag håller inte med om idén om att en absolut majoritet krävs och att alternativet till detta är att vara knähund till etablissemanget.
2016-11-10, 12:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag skrev "möjligen" just därför att jag ju håller med om kritiken av SD. Ja, jag ju är rentav marknadsledande i SD-kritik från den utgångspunkten.

Ibland läser man som satan själv.

Vi kanske håller med varandra om den bana SD börjat inta. Det handlar inte om att de bör "tuffa till sig" utan det handlar om att de ska stå för de kärnvärden de har stått för förut. Som exempel rimmar det fördjävla illa att gå med på saker som vinster i välfärden om man har det gamla folkhemmet som ideal.
2016-11-10, 12:37
Medlem
Citat:
Det går väl att också påpeka att även Trump (trots sin framtoning) nu förväntas sansa sig och kommer troligen att göra en del av sina anhängare besvikna. Någon 13 meter hög mur mot Mexico kommer nog inte att byggas, om man säger så - liksom en del andra publikfrierier i kampanjen.

Trump är snarare någon sorts förändringskatalysator för den i huvudsak binära politiken i USA (demokrater vs republikaner) och där demokraterna vunnit (presidentskapet) två gånger i rad.

Jämförelser med Sverige kommer knappast att vara verkningsfulla eftersom det bästa som SD kan uppnå utan allianser är att vara ett tredjedelsparti, inte (som republikanerna/demokraterna) ett hälftenparti, med ständigt häng på att bli något större, och därmed "störst".

Gör man sig då till en omöjlig samarbetspartner får man ingenting uträttat.

Din analys haltar. SD är det största enskilda partiet mot andra partier som måste bilda stora block. Kluster som bara kan få makten genom bildandet av koalitioner eller oheliga allianser, är inte på så sätt som du framför en maktfaktor som är hållbar mot medborgarna. Vi är många som är äcklade av dessa skenheliga politiker som ingår allianser för att säkra sin egen makt och försörjning.

Jag har alltid tidigare röstat moderat, men kommer rösta på SD tills moderaterna tar sitt förnuft till fånga och återgår till att bli ett konservativt parti utan globalistvansinnet.

Om SD går upp till att bli en tredje eller fjärdedel av befolkningen måste politiska partier tänka om, och ta tag i migrationsfrågor och avvisningar, genom att redan nu inleda samarbete med SD. Man kan inte stjäla folks politik och frysa ut dem i en demokrati, för då är risken att SD får egen majoritet. Risken är särskilt stor i Sverige då SD lycktas med att få fascismen att se gullig/ofarlig ut.

Det jag och många upptäckt är att demokratin har avskaffats i Sverige när politikerna bildar andra regeringar än det valresultatet visar. Vi är i en situation där de som kallar sig folkvalda menar på fullt allvar att de är kunnigare och mer moraliska än den befolkning som arbetar ihop de pengar som de slösar bort på meningslösa projekt.

Det går inte att mäta i opinionsundersökningar det jag och många andra medborgare känner när politiker pissar på valresultat och det sociala kontraktet. Det finns ingen fråga de kan ställa som kommer ge rätt svar på varför SD ökar. De kommer stå där nästa val och se klädsamt förvånade ut över att de tappat fler röster till SD.
2016-11-10, 15:40
Medlem
Jag tror inte på ett omedelbart genomslag i opinionen. Om det ändå finns, försvinner genomslaget genom att människor fortfarande inte vill uppge parti eller att man fortfarande vinklar ned. Makten finns överallt och motarbetar sanningen. Vänstern drömmer om siffror för SD runt 16---17% men innerst inne vet nog dom mer sansade att det är enbart önskedrömmar.

Jag tillhör inte dom som tror på 30%. Inget parti når den framgången i det splittrade Sverige. I valet 2018 är jag mycket glad för 23---25%, naturligtvis blir jag ledsen om inte 23% uppnås.

Jag är optimistisk. Vi kan inte använda "Gör Sverige Svenskt" eller "make USA great again"....

Inte heller "Ta tillbaka Sverige". Varför inte istället: "Återupprätta Sverige" eller kanske "Återupprätta hela Sverige". Genom att nämna hela får vi en hint om utanförskapsområdena. Just dom icke Svenska områdena är hemmorörjden som skaver i rumpan på oss som känner oss som Svenskar...: ....
2016-11-10, 15:43
Medlem
Bellanias avatar
Citat:

Statssvetsarens och hans K-amraters tid och datum har tyvärr och definitivt passerat bäst före.

SD är enligt seriösa opinionsmätningar redan Sveries största riksdagsparti!

Några häng på S-vetsarpartiet eller övriga 4%-partier är i alla fall knappast aktuella.

Särskilt som SD med stor sannolikhet är på väg mot +30% i opinionen...
2016-11-10, 15:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Din analys haltar. SD är det största enskilda partiet mot andra partier som måste bilda stora block. Kluster som bara kan få makten genom bildandet av koalitioner eller oheliga allianser, är inte på så sätt som du framför en maktfaktor som är hållbar mot medborgarna. Vi är många som är äcklade av dessa skenheliga politiker som ingår allianser för att säkra sin egen makt och försörjning.

Jag har alltid tidigare röstat moderat, men kommer rösta på SD tills moderaterna tar sitt förnuft till fånga och återgår till att bli ett konservativt parti utan globalistvansinnet.

Om SD går upp till att bli en tredje eller fjärdedel av befolkningen måste politiska partier tänka om, och ta tag i migrationsfrågor och avvisningar, genom att redan nu inleda samarbete med SD. Man kan inte stjäla folks politik och frysa ut dem i en demokrati, för då är risken att SD får egen majoritet. Risken är särskilt stor i Sverige då SD lycktas med att få fascismen att se gullig/ofarlig ut.

Det jag och många upptäckt är att demokratin har avskaffats i Sverige när politikerna bildar andra regeringar än det valresultatet visar. Vi är i en situation där de som kallar sig folkvalda menar på fullt allvar att de är kunnigare och mer moraliska än den befolkning som arbetar ihop de pengar som de slösar bort på meningslösa projekt.

Det går inte att mäta i opinionsundersökningar det jag och många andra medborgare känner när politiker pissar på valresultat och det sociala kontraktet. Det finns ingen fråga de kan ställa som kommer ge rätt svar på varför SD ökar. De kommer stå där nästa val och se klädsamt förvånade ut över att de tappat fler röster till SD.

Menar du, möjligtvis, att SD skulle ingå i ett sådant där äckligt maktkluster i så fall?
2016-11-10, 17:14
Medlem
S.Kandals avatar
Vi kommer att få se många artiklar framöver likt nedan. Jag ser dock ingen direkt antydan på uppvaknande från medias sida ännu.

http://www.expressen.se/debatt/sd-kommer-att-fa-minst-25-procent-2018/

"Well, tillbaka till Sverige. SD kommer att få minst 25 procent av rösterna 2018, om inget drastiskt händer. Detta trots att SD är ett rätt dåligt alternativ, ett spretigt och ofärdigt med många företrädare som inte alls är särskilt förtroendeingivande."

Risken är nu att Åkesson blir så jävla kåt att bli accepterad av det förhatliga etablissemanget att han tonar ner kritiken. Vi såg ett tydligt exempel på detta igår när han i Aktuellt kröp för kommunisten Sjöstedt. Oroväckande...
2016-11-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Vi kommer att få se många artiklar framöver likt nedan. Jag ser dock ingen direkt antydan på uppvaknande från medias sida ännu.

http://www.expressen.se/debatt/sd-kommer-att-fa-minst-25-procent-2018/

"Well, tillbaka till Sverige. SD kommer att få minst 25 procent av rösterna 2018, om inget drastiskt händer. Detta trots att SD är ett rätt dåligt alternativ, ett spretigt och ofärdigt med många företrädare som inte alls är särskilt förtroendeingivande."

Risken är nu att Åkesson blir så jävla kåt att bli accepterad av det förhatliga etablissemanget att han tonar ner kritiken. Vi såg ett tydligt exempel på detta igår när han i Aktuellt kröp för kommunisten Sjöstedt. Oroväckande...

Mm det är bara inse att SD valt fel väg via flirtandet med M och att inte ställa sig bakom Trump. Otroligt bleka framträdanden av Jimmie igår.
2016-11-10, 18:11
Medlem
Citat:
Menar du, möjligtvis, att SD skulle ingå i ett sådant där äckligt maktkluster i så fall?

Ur parlamentariskt perspektiv upphör det ju ett vara äckligt, om det bildas regering enligt folkviljan.

Oavsett hur man ser på opinionsundersökningar och tillförlitligheten, så går SD framåt, just för att många väljare inte är nöjda.

Nu styr socialdemokrater och miljöpartiet med alliansens goda minne. Inget jag som konservativ väljare ska tvingas att tolerera.

Svenska politiker, av den gamla bortskämda sorten, lever i en villfarelse om att de vet bättre än väljarna. Dessa politiker tror dessutom att de är goda människor och de har monopol på definitionen av godhet. En godhet som går ut på att slarva bort Sveriges inarbetade tillgångar, i stället för att ge medborgarna tillbaka det de betalat in i systemet.

Jag vill ha en borgerlig regering med SD, så som man har i Danmark och Norge. Är det så farligt?

Det faktum att SD, med Åkesson vill vara med att bilda regering, dämpar fascismen i Sverige. Det är farligare på sikt att inte låta SD delta i en regering än att hålla dem utanför.

Det kommer nya tider nu när vi inte längre kommer undan betalning för vårt eget försvar. Migrationen av arabiska kronvrak är en lyx som ingen har råd med nu, med ny amerikansk president. Svenska politiker har inte insett det ännu!
2016-11-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Mm det är bara inse att SD valt fel väg via flirtandet med M och att inte ställa sig bakom Trump. Otroligt bleka framträdanden av Jimmie igår.
Det är strategi. Åkesson försöker ta väljare från Moderaterna och det är viktigt att alliansen inte blir större block än dom rödgröna så dom kan fortsätta frysa ute SD. Moderaternas väljare kommer aldrig acceptera en ny decemberöverenskommelse där makten lämnas över till dom rödgröna ytterligare en mandatperiod. M kommer inte ha något val, antingen lämnar man över makten ännu en gång till S eller så börjar man samarbeta med SD.

Sen håller jag med om att Åkesson varit ovanligt blek och passiv senaste dagarna, han har inget att vinna på att krypa för media eller smöra för Sjöstedt.
2016-11-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det är strategi. Åkesson försöker ta väljare från Moderaterna och det är viktigt att alliansen inte blir större block än dom rödgröna så dom kan fortsätta frysa ute SD. Moderaternas väljare kommer aldrig acceptera en ny decemberöverenskommelse där makten lämnas över till dom rödgröna ytterligare en mandatperiod. M kommer inte ha något val, antingen lämnar man över makten ännu en gång till S eller så börjar man samarbeta med SD.

Sen håller jag med om att Åkesson varit ovanligt blek och passiv senaste dagarna, han har inget att vinna på att krypa för media eller smöra för Sjöstedt.

Jag medger att han har varit lite blek och lite PK, men jag tror att bunkergänget har snackat ihop sig att behålla lugnet, detta är ju Sverige. Och han kan inte sätta på sig en T-shirt med texten "Grab them by the Pussy" och "Give them hell" slår inte längre.

Jag tror att gänget försöker få ett fungerande parti och under våren 2018 kan man säkert provocera. Men kanske är det bra slagläge också hösten 2017 efter en het sommar med många goda valarbetare i full aktion. Frågan är också hur länge sossarna kan dölja ekonomiska problem? Kan dom dölja sanningen till 2019??

Jag tror att dom sämre tiderna då kommer att gynna SD. Jimmie är ju legendarisk och ett sofistikerat varumärke nu, men när en gång en solklar efterträdare vaskas fram kan man blanda in lite Trump, men glöm inte att detta är Sverige... ....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in