2016-11-08, 23:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Var han släkt med Eva, vet du om det stämmer?
Ja, enligt signaturen "Toknisse" var de avlägset släkt. Toknisse (som verkar ha bra koll) vill kanske visa på en sådan koppling, och därigenom rikta uppmärksamheten mot Sture:
(FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987
Senast redigerad av Draifos 2016-11-08 kl. 23:41.
Citera
2016-11-08, 23:39
Medlem
praeteritums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
..vet du om Sture var känd av polisen innan för något skumt???

Om Sture är den jag tror att han är, har inte sett något efternamn nämnas i tråden, är han dömd för ett brott för 10 år sen som jag känner till. Han attackerade någon i Kramfors, kommer inte ihåg om det var en kvinna eller till och med ett barn, men han dömdes i alla fall för misshandel tror jag.

Han fick skyddstillsyn eller villkorlig dom om jag minns rätt, det var ingen kniv inblandad i dådet.

En mycket obehaglig och sjuk person. Tvivlar inte alls att han är skyldig till mordet på Eva.
Citera
2016-11-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ja om inte GM ville få det att se ut som ett sexbrott...

Hm, jo...men hade mordoffren försvunnit ner i ån så hade det dröjt innan dom hittades..och dom kriminaltekniska bevisen sköljts bort...nu gjorde dom ju det ändå pga regnet..tyvärr!!
Citera
2016-11-08, 23:43
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Sammanfattning Mr "P"
Mycket ny info i tråden nu, dags för en sammanfattning av ny och gammal information:

Fortsätter att fylla på din tråd ehoesofglory
Fortsätt gärna att fylla på om nåt intressant är missat.

Sista mötet
*Alkohol dracks under sista mötet.
*Eva skulle återvända till Sundsvall dagen efter.
*P skulle köra ett släp inför hästtävling.
*Varför dog Evas häst en kort tid efter mordet? Vad dog den av?

Relationen till Eva
*P "otrogen" med kamrat till Eva.
*Eva hade en relation med annan man hon kallade "toyboy" inför P.
*Tömde Evas lägenhet, förde familjens talan efter mordet.
*Har inte haft kontakt med Evas familj efter mordet.

Mr P´s person
*Umgicks med yngre personer
*Klädd i militärkläder
*Intresse för dolkar
*Genomgått FBU, frivillig befälsutbildning

Cykeln
Gott om röda cyklar kring grannhuset.

Övrigt om Eva
*Hade dagbok som P kom över innan polis, motsägs av vissa.

Underliga uppgifter
*Hur lyckades GM locka till sig hunden så att han kunde döda den med ett enda knivhugg?
P kände hunden väl då han hade haft sällskap med hundens ägare, Evas syster, i 3 år.
Hunden var känd för att inte gå fram till främmande människor.
*Varför är P så orolig för Eva den natten och påstår sig både ringa och köra till hennes hem för att söka efter henne? Ingen har svarat på hans samtal den natten, har han ringt?
Ingen uppgift finns heller att hans bil har setts på platsen.
*Eva skulle bara till sitt föräldrahem och sova och sen upp tidigt för att köra hästen och greja med flytten. Varför all denna oro för Eva? Hon borde vara trygg i föräldrahemmet.
*Dagen efter mordet kör P till mordplatsen, stannar bilen och springer rakt in i skogen där Evas kropp ligger. Hur kunde han veta att kroppen låg just där? Inget skulle synas från vägen då kroppen låg långt in och det var högt gräs och sly enligt foton och uppgifter i tråden.
*Varför kör inte P upp för backen först till Evas syster och vän som står där för att trösta dom vilket vore det normala för en person som inget vet om mordet mer än att Eva är död?
*Varför påstår P i programmet Svenska Fall för FBI att det fanns en man med hund på mordplatsen dagen efter så att det var orsaken till att han sprang in just där?
Evas syster och vän såg ingen man med hund och dom stod i backen och såg P komma.
*Är den uppgiften så kallat leakage? P cyklar nästan på en man med hund på natten strax innan mordet, men placerar den mannen på platsen dagen efter i stället.
Leakage= Berättar något som är sant men sätter in det i fel sammanhang/tidpunkt.

Alternativa gärningsmän
Sture aka "Cykelmannen", avförd från utredningen 1996
Mystisk försäljare
MGM i Appojaure.morden 1984
Missbrukare i Bruket, ägare av röd cykel, avfärdad.
"Lampan"(?) officer och bekant till P, f. 1966

Om programmet
*Enligt Börje Öhman fick Mark Safarik och Bo Åström en del av förundersökningen, mötet med Öhman tog någon timme.

Länkar

Karta över mordplatsen.
https://dacostarkivet.files.wordpress.com/2016/05/scan-296-page-61.jpg?w=599&h=979

Svenska Fall för FBI 2016 del 1
http://www.tv4play.se/program/svenska-fall-f%C3%B6r-fbi?video_id=3501212

AB om Svenska fall för FBI omgång 1, 2015
https://minfil.org/Y3Nbpebbbc/svenska_fall.pdf

P4, Börje Öhman menar att P är kartlagd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6551468

Tidningsartiklar från 1987-

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987

"Nya tips om Eva-fallet"
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/annu-ett-tips-om-eva-mordet
Senast redigerad av Timeout 2016-11-09 kl. 00:19.
Citera
2016-11-08, 23:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Korrekt, enligt P själv passerade han 00.30, det var jag som skrev fel, inte MyBladeIsSharp.

Om vi granskar denna biltur (vi kan kalla den för 00.30-turen) lite närmare så finns det ingen som vet vilken tid PAJ faktiskt anlände till mordplatsen/Eva's föräldrahem. Han kan ha anlänt redan kl.00.00 eller egentligen när som helst mellan 00.00 och 00.30. I samband med detta MÅSTE han även ha stannat bilen och klivit ut i regnet samt vistats i regnet en längre tid. Annars går det inte ihop tidsmässigt med uppgiften att han dök upp genomblöt på nattklubben Kramm kl. 00.40.

Det stämmer alltså att han passerade mordplatsen kl. 00.30 men det var på vägen tillbaka in mot stan och Hotel Kramm. Resan dit inklusive en kort promenad från p-platsen utanför nattklubben tog alltså 10 min. Vilket är exakt den tid det skulle ta om man klockade en bilresa från mordplatsen till Hotel Kramm's parkering och sedan gå in genom entrén.
Citera
2016-11-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, enligt signaturen "Toknisse" var de avlägset släkt. Toknisse (som verkar ha bra koll) vill kanske visa på en sådan koppling, och därigenom rikta uppmärksamheten mot Sture:
(FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987

Det var väl den kopplingen polisen fastnade för...att han kände Eva och hade rykte om sig att kunna bli aggressiv mot kvinnor.
Citera
2016-11-08, 23:44
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kom igen Joe Blow, ge oss en ledtråd..
Tyvärr har jag inte minsta ledtråd. Jag bara ifrågasätter de som påstås.

Men jag skrev just till Jarowskij och frågade om intervjun. Med lite tur så har jag lite smaskigt att delge er relativt snart men förmodligen inte då man sällan ger ut sådant. Men fråga kan man ju alltid göra.
Citera
2016-11-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ja om inte GM ville få det att se ut som ett sexbrott...
Jag tycker att hunden är en viktig bit. Hunden sågs springa lös och var erkänt rätt skygg och det är mycket svårt att locka till sig en sådan hund om man inte tidigare varit mycket i kontakt med den. Mycket talar för att den skulle tystas för att inte börja skälla.
Många mördare går fria på grund av att man alltför tidigt låst sig för en viss typ av gärningsman. Att detta avskyvärda mord inte tidigare blivit löst är för mig en gåta.
Citera
2016-11-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praeteritum
Om Sture är den jag tror att han är, har inte sett något efternamn nämnas i tråden, är han dömd för ett brott för 10 år sen som jag känner till. Han attackerade någon i Kramfors, kommer inte ihåg om det var en kvinna eller till och med ett barn, men han dömdes i alla fall för misshandel tror jag.

Han fick skyddstillsyn eller villkorlig dom om jag minns rätt, det var ingen kniv inblandad i dådet.

En mycket obehaglig och sjuk person. Tvivlar inte alls att han är skyldig till mordet på Eva.

..men anledningen till att han attackerade någon då kan bero på att han fått för sig att dom hånade honom, och han blev förbannad av den anledningen. Han kanske inbillade sig att alla som skrattade gjorde det åt honom t.ex..men när det gällde Eva, så kände dom ju till varandra, och dom två var väl inte ovänner, så hon skulle väl inte hunnit med att göra honom så förbannad på dom ynka minuterna????
Citera
2016-11-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Jag tycker att hunden är en viktig bit. Hunden sågs springa lös och var erkänt rätt skygg och det är mycket svårt att locka till sig en sådan hund om man inte tidigare varit mycket i kontakt med den. Mycket talar för att den skulle tystas för att inte börja skälla.
Många mördare går fria på grund av att man alltför tidigt låst sig för en viss typ av gärningsman. Att detta avskyvärda mord inte tidigare blivit löst är för mig en gåta.

Hunden skällde redan väldigt högt uppe på backen och kan ha läst av situationen, finnspetsar ska ha ett speciellt skall, modern var säker på att det var Laban, därför måste den tystas för att föräldrarna inte skulle gå ut och leta. GM hade koll misstänker jag. Sannolikt sprang hunden efter bilen och ungdomarna ledde tyvärr Laban mot sin död...
Senast redigerad av echoesofglory 2016-11-08 kl. 23:56.
Citera
2016-11-08, 23:56
Medlem
Är det någon frikyrka MrP håller till i?
Citera
2016-11-08, 23:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praeteritum
Det där låter inte som samma Sture. Kan det finnas flera Sture i Kramfors?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in