2016-11-08, 17:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De kanske har kucklat och kacklat ihop en massa HVB-bolag upa tillsammans med JM..?

En JN (ev. en namne) var inblandad i de här turerna:

6 maj 2008:
http://ekuriren.se/nyheter/flen/1.14067-planer-pa-behandlingshem-i-halleforsnas-oroar-grannar

26 maj 2008:
Sedan hittade man tydligen en liten villa i stället:

Oktober 2008:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:kHX7aiqMMX4J:vakanser.se/jobb/forestandare%2Btill%2Bbehandlingshem%2B2/+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se
(står här som kontaktperson)

…men med samma adress som behandlingshemmet ovan. – Kanske gjorde man en deal med Flens kommun och övergav planerna på ombyggnad för att snabbare få i gång verksamheten? – Men tydligen hade man ingen verksamhet heller…

Det verkar vara en hel del att nysta upp om man vill få rätsida på saker och ting. – Men då förslår inte ”nätforskning” särskilt långt… JM alias JB/JF kan också ha opererat under olika täcknamn.

Efter att nätet skummats av kan konstaterats att åtskilligt redan har tagits bort och att inte så mycket mer av substans finns att utvinna.

JM synes ha hunnit skaffa sig åtskilliga kontakter och bundsförvanter genom åren, och en hel del av dessa kan också antas ha olika kopplingar till hennes familj.

Det är således flera intressenter som drar och sliter åt olika håll i den här soppan.

Bra grävt!

Hoppas att grävningen kan fortsätta!

Hur kan JM ha klarat sig så länge?
Visst är det svårt att förstå hur JM trots misstänkta brott som grovt bedrägeri, mord, att driva hem för ensamkommande utan tillstånd, att med hot tilltvinga sig sex av barn, att anstifta grov misshandel och övergrepp i rättssak, länge tycks ha undgått någon närmare granskning.

Tack IF för att ni inte gav upp!
Innan mordet och mordförsöket på Göran och Anki var det egentligen bara IF som synade JM närmare utan att snabbt avskriva alla misstankar mot henne.

Det kan vara en rättskandal utan motstycke!
Om det skulle visa sig att JM trots grova brott skyddats av korrupta representanter för rättsväsendet, så är det en skandal som överträffar det mesta.

Citera
2016-11-08, 17:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur kan JM ha klarat sig så länge?
Visst är det svårt att förstå hur JM trots misstänkta brott som grovt bedrägeri, mord, att driva hem för ensamkommande utan tillstånd, att med hot tilltvinga sig sex av barn, att anstifta grov misshandel och övergrepp i rättssak, länge tycks ha undgått någon närmare granskning.
Säkert en mix av duperings- och manipulationsförmåga, hållhakar, familjens beskydd (egenintresset, ryktet), barnafädrens intresse av att beskydda såväl sig själva som sitt rykte plus de gemensamma barnen och därmed direkt och indirekt sitt ex, mutor, fler hållhakar...

Hur kan det komma sig att PG och JJ var förrättningsmän vid bouppteckningen efter AP..? - Vilka kontakter hade PG inom polisväsendet?
Citera
2016-11-08, 17:48
Medlem
Vilka stolpskott till poliser..man blir ju rädd om dom behandlar andra ärenden på samma vis..
först tecknas en livförsäkring som är förfalskad..strax efter drunknar maken på en meters djup...och dom ser inga misstankar alls..herrejösses vad får dom lära sig på polis skolan och juridik linjen...??????
Citera
2016-11-08, 18:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Vilka stolpskott till poliser..man blir ju rädd om dom behandlar andra ärenden på samma vis..
först tecknas en livförsäkring som är förfalskad..strax efter drunknar maken på en meters djup...och dom ser inga misstankar alls..herrejösses vad får dom lära sig på polis skolan och juridik linjen...??????

Jag har inte alla datum i huvudet, men en ungefärlig timeline ser ut så här:
141231: Giftemål
150115: JM tecknar i hemlighet en livförsäkring på Aki med sig själv som förmånstagare
150215: JM försöker förgifta Aki under resa, men han överlever och vårdas för förgiftningen
150615: JM och Aki säljer fastigheten dom äger gemensamt
150807 ca 20:30: Aki drunknar intill bryggan vid sommarstugan under mystiska omständigheter
150808 ca 8:55: JM ringer SOS-alarm och anmäler Aki som saknad

Allt under ca 8 månader...

Jag vet inte datum, men det finns vittnesuppgifter om att JM sagt att hon skulle ta livet av Aki.

Kan man säga att detta ser lite misstänkt ut?

Citera
2016-11-08, 19:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Två viktiga skillnader mellan dig och JM:
– Du har aldrig i vittnens närvaro uttalat din avsikt att ta livet av maken.
– Du har naturligtvis inte heller dränkt din man.

Det senare återstår att bevisa, när det gäller JM, men jag är övertygad om att det hänt. Även om det skulle visa sig att det inte kan bevisas på ett sätt som räcker för fällande dom.
Blir nog knepigt att leda i bevis förvisso men det spelar mindre roll faktiskt.
Hon kommer med allra största sannolikhet fällas för mordet på pappan och mordförsöket
på mamman. Som anstiftare av hemskheterna. Att hon varit med och huggit själv den
där gången är väl mindre troligt. "Operativ aktör", knappast, nej.
Uppfattningen bland gemene man sedan blir att hon även ligger bakom makens död.
Hon döms inte för det hela men så blir det säkert. Den stämpeln får hon på sig.
Det kan vara hårt nog. Det blir som med en viss Almare och en viss Linda.

Hade man bedrivit sin så kallade "förutredning" lite gedignare avseende "drunkningsfallet"
och inte bara "vänt på alla stenar" hemma på kontoret utan direkt på plats för händelsen
ifråga så vem vet hur det då kunnat gå?
Innan man tog och avskrev fallet som en olyckshändelse gjort sig besväret med att ta
reda på det förhållandet att det förelåg en förfalskad livförsäkring tecknad på
högsta möjliga belopp, lyssnat lite mera på vad anhöriga till maken hade att berätta,
om dödshot och förgiftningsförsök under en semesterresa.
Då hade kanske ett visst försäkringsbolag sluppit agera som man nu ansett sig tvingat till
att göra. Då hade ett liv kommit att sparas rentav. Det liv som släcktes så brutalt drygt
ett år efteråt ute vid samma ställe som det första dödsfallet utspelade sig.

Citat:
För den 42-årige mannens anhöriga råder det ingen tvekan om att dödsfallet inte var
en olycka.
- Vi misstänkte direkt att han hade mördats och att hon (den 41-åriga kvinnan, reds anm.)
låg bakom det. Vi ringde polisen och berättade det, har en anhörig till mannen sagt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23873984.ab
Senast redigerad av Grandioso 2016-11-08 kl. 20:02.
Citera
2016-11-08, 19:14
Medlem
valleros avatar
Citat:
150115: JM tecknar i hemlighet en livförsäkring på Aki med sig själv som förmånstagare
150215: JM försöker förgifta Aki under resa, men han överlever och vårdas för förgiftningen
150807 ca 20:30: Aki drunknar intill bryggan vid sommarstugan under mystiska omständigheter

Jag vet inte datum, men det finns vittnesuppgifter om att JM sagt att hon skulle ta livet av Aki.

Vad vet vi egentligen om den där förgiftningen?
Är det verkligen belagt att Aki blev förgiftad? Hur, med vad och under vilka omständigheter?
Ledsen om detta tas upp igen, men jag har bara snappat upp att han blev sjuk under en semester och att förgiftning inte kunde uteslutas.

Sedan undrar jag om något här i tråden kommit fram angående Aki som person. Var han onormalt lättledd och påverkbar?
Citera
2016-11-08, 19:20
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:

En liten rättelse. Enligt Folkbokföringen gifte de sig 141208.
Citera
2016-11-08, 19:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vad vet vi egentligen om den där förgiftningen?
Är det verkligen belagt att Aki blev förgiftad? Hur, med vad och under vilka omständigheter?
Ledsen om detta tas upp igen, men jag har bara snappat upp att han blev sjuk under en semester och att förgiftning inte kunde uteslutas.

Sedan undrar jag om något här i tråden kommit fram angående Aki som person. Var han onormalt lättledd och påverkbar?

Jag skriver fritt från minnet, så om någon hittar fel i det jag minns får ni korrigera mig.

Aki har uppgett för någon som berättat vidare att han vaknat med ett stick, troligen efter en spruta, under resan tillsammans med JM i februari 2015. Han blev sjuk och vårdades för förgiftningen på resan och efter hemkomsten till Sverige. IF har tagit del av journaler, både från resan och från Sverige.
Det har inte framkommit i media om det fastställts vad han förgiftades med.

Den enda källa till detta som jag har är tidningsuppgifter.
Vad exakt som finns i journaler vet jag inte, men IF har refererat till dessa.
Vad som kan komma fram vid kommande analyser av hår och kroppsvätskor vet jag heller inte.

Jag har ingen bild av Aki som person. Relationen mellan Aki och JM har beskrivits som "stormig". Aki har av någon beskrivits som "snäll". Någon har uppgett att han tålde alkohol bra. Jag ser detta som fragment som det inte går att dra några långtgående slutsatser från.
Om man ser till facit så kanske man kan gissa att Aki var godtrogen?

Senast redigerad av lasternassumma 2016-11-08 kl. 19:41.
Citera
2016-11-08, 19:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
En liten rättelse. Enligt Folkbokföringen gifte de sig 141208.

Tack!

Då var hela tidslinjen från giftermål till drunkning nästan exakt åtta månader.

Citera
2016-11-08, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Kommer faktiskt inte ihåg men har för mig att Wenna handplockade utredare till utredningen
gällande akis drunkning. Wenna kom väl själv in i bilden ca tre veckor efter att mordet på GM
ägt rum i samband med att Marianne Ny öppnade utredningen om drunkningsolycka och i den
vevan gick väl Fahlander på semester så Wenna var väl själv ÅK där en par veckor.

Nå inte sitter JM där hon sitter p g a en P7,a, tvärtom faktiskt. P7,an är gjord för att hon
sitter där hon sitter så något har man såklart på henne hur mycket
vet väl ngen förstås, knappt försvararna ännu. Än så länge är det bara åklagarna som har infon.
Vi, dom misstänkta och deras advokater får snällt vänta till slutdelgivningen/åtal så tills dess
får åklagarna jobba ostört tillika panta på det mesta för så säger juh faktiskt lagen. . .

Självklart sitter hon inte för en P7a. Men mindre intellektuella som läser media och skriver i tråden tar det som inteckning för brottet.
Vi vet bättre 😉 som tagit del av den och annat material.
Citera
2016-11-08, 20:00
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Här flödar spekulationerna fritt ser jag. Ovan tippade du på asylmord och nu är det "campingmord" du svängt till. Är det inte bättre att vänta in tills någon med mer fakta kommenterar innan spekulationerna sätter igång?

Polis ska för övrigt vara förtegen. Det är lite av grejen med det interna arbetet.

Okej, gammalt inlägg men tummen upp för lite sunt förnuft bland all idioti så fort det händer något!
Citera
2016-11-08, 20:44
Medlem
valleros avatar
Citat:
Jag skriver fritt från minnet, så om någon hittar fel i det jag minns får ni korrigera mig.

Aki har uppgett för någon som berättat vidare att han vaknat med ett stick, troligen efter en spruta, under resan tillsammans med JM i februari 2015. Han blev sjuk och vårdades för förgiftningen på resan och efter hemkomsten till Sverige. IF har tagit del av journaler, både från resan och från Sverige.
Det har inte framkommit i media om det fastställts vad han förgiftades med.
Den enda källa till detta som jag har är tidningsuppgifter.
Vad exakt som finns i journaler vet jag inte, men IF har refererat till dessa.
Vad som kan komma fram vid kommande analyser av hår och kroppsvätskor vet jag heller inte.
Jag vet inte vad man kan utläsa av denna del av historien. En sjukhusbehandlad förgiftning bör ju ha kunnat avgöra vad han förgiftats med, och om han injicerats med giftet borde detta också vara tämligen enkelt att konstatera. Lutar åt en tidningsskröna.
Citat:
Jag har ingen bild av Aki som person. Relationen mellan Aki och JM har beskrivits som "stormig". Aki har av någon beskrivits som "snäll". Någon har uppgett att han tålde alkohol bra. Jag ser detta som fragment som det inte går att dra några långtgående slutsatser från.
Om man ser till facit så kanske man kan gissa att Aki var godtrogen?

Snäll och med bra tolerans för alkohol skulle visserligen även passa in på mig, men i sammanhanget får man mer än bild av en godtrogen person som kanske hade viss missbruksproblematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in