Citat:
Ursprungligen postat av
girlang
Jag tror att JM har kunnat döda Aki själv, möjligtvis fått hjälp att dumpa kroppen. Det jag funderar på nu är, hur många av hennes nära anhöriga kan ha misstänkt att hon faktiskt har mördat sina barns far. Om dom nu kommer med nya uppgifter till utredningen efter att ha lagt ihop ett plus ett, kan dom då på något sätt riskera att åtalas för skyddande av brottsling eller liknande?
Uppsåt
Som alltid är uppsåt ett nyckelbegrepp inom straffrätten.
Om dom haft tvivel om vad som hänt kan dom inte dömas för skyddande av brottsling.
Om dom känt till att ett mord begåtts och avsiktligt inte berättat om detta för att skydda mördaren så är det ett brott.
Om försök att lämna uppgifter
I media har det publicerats uppgifter från anhöriga som försökt lämna uppgifter om brottsmisstanke till polisen, men som polisen inte velat ta emot. Att, som polis, inte ta emot väsentliga uppgifter om mord borde kanske vara straffbart, men jag tvivlar på att någon ansvarig kommer att se det så.
Närvarande närstående
Om det var två närstående till JM på plats när Aki togs av taga och dessa två vet att ett brott begicks eller t.o.m. var behjälpliga då brottet begicks, så är detta naturligtvis straffbart.
–