2016-11-06, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Gällande IF har du mig med.

Men resten tycker jag det behövs mer info beträffande, JM har "känningar" inom poliskåren.

Ärligt talat, det har jag med ! "Känningar inom polisstyrkan" alltså.

jeezus

var inte det allmän kännedom att åk handplockade utredare? har för mig att det var uppe i tråden?
jawell, än så länge lutar det åt långsökta indicier a la flashback för åk givet att man i desperation gräver upp lik och badar kallt i ån.

sjukt hur folk får sitta häktade utan att bli dömda och bli stämplade som brottslingar för en p7a. usa har borgen det skulle funkat i detta fall
Citera
2016-11-06, 20:53
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag är nästan helt säker på att de flesta tester är redan gjorda, NFC lämnar sällan något åt slumpen, därav mina dubier angående öppningen av A*i,s grav, känns som om Fahlander och Wenna verkligen vill skydda sina ryggar den här gången, de har ju fått en hint redan om att de väsentliga proverna borde redan vara tagna och några spår på kroppen om våld i samband med en eventuell dränkning tror jag inte att det är möjligt att finna.

Tyvärr känns hela cirkusen som ett spel för gallerierna, vi har minsann gjort bättre den här gången och vänt på alla stenar, vi begärde till och med en ny obduktion, så känns det att de resonerar.
Visst, samtidigt med ett desperat sök efter bevis som räcker till åtal för mordet på Aki. Åklagaren har inte så det räcker hittills.

Mordet på Göran ligger nog i ett mycket bättre läge, åtminstone vad gäller gärningsmannen. Anstiftan blir, som vanligt, svårare att bevisa.
Citera
2016-11-06, 21:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
var inte det allmän kännedom att åk handplockade utredare? har för mig att det var uppe i tråden?
jawell, än så länge lutar det åt långsökta indicier a la flashback för åk givet att man i desperation gräver upp lik och badar kallt i ån.

sjukt hur folk får sitta häktade utan att bli dömda och bli stämplade som brottslingar för en p7a. usa har borgen det skulle funkat i detta fall

I normalfallet släpps inte mordmisstänkta mot borgen i USA:
"Bail cannot be considered where there is a concern of influencing witnesses or otherwise frustrating of the proceedings. Bail is also excluded in case of 31 specified serious crimes (e.g. murder, grievous bodily harm, rape, robbery, public endangerment, etc.) when the person is held due to concern of continuation of criminal activity."

https://en.wikipedia.org/wiki/Bail

JM och MR hade nog behållits i häktet även om dom begått sina brott i USA.
Dock till en betydligt lägre kostnad än häkteskostnad i Sverige.
Det är bevisläget som avgör om dom behålls i häkte eller inte. §7-undersökningen
kan snarast ses som en "screening" för att se om det bör göras en RPU-senare.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-11-06 kl. 21:07.
Citera
2016-11-06, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
I normalfallet släpps inte mordmisstänkta mot borgen i USA:
"Bail cannot be considered where there is a concern of influencing witnesses or otherwise frustrating of the proceedings. Bail is also excluded in case of 31 specified serious crimes (e.g. murder, grievous bodily harm, rape, robbery, public endangerment, etc.) when the person is held due to concern of continuation of criminal activity."

https://en.wikipedia.org/wiki/Bail

JM och MR hade nog behållits i häktet även om dom begått sina brott i USA.
Dock till en betydligt lägre kostnad än häkteskostnad i Sverige.
Det är bevisläget som avgör om dom behålls i häkte eller inte. §7-undersökningen
kan snarast ses som en "screening" för att se om det bör göras en RPU-senare.

vart i Johannas brottsregister läser du att hon kommer fortsätta begå brott? hon hade säkert kunnat få borgen om bevisläget är svagt
Citera
2016-11-06, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Visst, samtidigt med ett desperat sök efter bevis som räcker till åtal för mordet på Aki. Åklagaren har inte så det räcker hittills.

Mordet på Göran ligger nog i ett mycket bättre läge, åtminstone vad gäller gärningsmannen. Anstiftan blir, som vanligt, svårare att bevisa.

Ingen aning egentligen men fallet A*i känns som overkill, det vore bättre om Fahlander och Wenna la all energi på mordet på G*ran M*ller där finns det möjligheter att få framgång anser jag.

Drunkningen känns mer som en "dead end".
Citera
2016-11-06, 21:30
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ingen aning egentligen men fallet A*i känns som overkill, det vore bättre om Fahlander och Wenna la all energi på mordet på G*ran M*ller där finns det möjligheter att få framgång anser jag.

Drunkningen känns mer som en "dead end".
Nej, naturligtvis vet ingen av oss något, men åklagaren vill nog inte hamna i samma situation som åklagaren i Knutbyhärvan. Den gode pastorn åtalades för anstiftan till mord på sin hustru och mordförsök på sin granne, samt för mord på sin tidigare hustru. Han dömdes för båda anstiftansbrotten, men friades för mordet. Det var dock inga problem att åtala och döma gärningsmannen i anstiftansbrotten. Det är vad det lutar åt i det här fallet också, bevisen räcker inte för fällande dom för mord på Aki. Förhoppningsvis blir mordet på Göran uppklarat.
Citera
2016-11-06, 21:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
vart i Johannas brottsregister läser du att hon kommer fortsätta begå brott? hon hade säkert kunnat få borgen om bevisläget är svagt

Min bedömning är att två mord, mordförsök och anstiftan till grov misshandel räcker
för att hon ska behållas i häkte. Det ser ut som att rättsväsendet bedömer att situationen,
inklusive bevisläget, räcker för fortsatt häktning.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-11-06 kl. 21:48. Anledning: också… + bevisläget.
Citera
2016-11-06, 21:44
Medlem
Citat:
Min bedömning är att två mord, mordförsök och anstiftan till grov misshandel räcker
för att hon ska behållas i häkte. Det ser ut som rättsväsendet bedömer att situationen,

Ett gott skäl för fortsatt häktning med restriktioner är att de kan antas försvåra utredningen.
Citera
2016-11-06, 21:47
Bannlyst
Citat:
för att hon ska behållas i häkte. Det ser ut som rättsväsendet bedömer att situationen,

fast nu diskuterade jag borgen men jag ser att du hade fel i argumenten då. wiki räckte inte denna gången serru
Citera
2016-11-06, 21:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
fast nu diskuterade jag borgen men jag ser att du hade fel i argumenten då. wiki räckte inte denna gången serru

Jag tvivlar på att hon gått fri mot borgen i USA.
Om så ändå skulle vara fallet, så är jag tacksam att vi inte har sådana regler här.

Citera
2016-11-06, 21:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ett gott skäl för fortsatt häktning med restriktioner är att de kan antas försvåra utredningen.

Sådana är reglerna i USA också:
"Bail cannot be considered where there is a concern of influencing witnesses or otherwise frustrating of the proceedings."

Citera
2016-11-07, 11:37
Bannlyst
Citat:

Kommer faktiskt inte ihåg men har för mig att Wenna handplockade utredare till utredningen
gällande akis drunkning. Wenna kom väl själv in i bilden ca tre veckor efter att mordet på GM
ägt rum i samband med att Marianne Ny öppnade utredningen om drunkningsolycka och i den
vevan gick väl Fahlander på semester så Wenna var väl själv ÅK där en par veckor.

Nå inte sitter JM där hon sitter p g a en P7,a, tvärtom faktiskt. P7,an är gjord för att hon
sitter där hon sitter så något har man såklart på henne hur mycket
vet väl ngen förstås, knappt försvararna ännu. Än så länge är det bara åklagarna som har infon.
Vi, dom misstänkta och deras advokater får snällt vänta till slutdelgivningen/åtal så tills dess
får åklagarna jobba ostört tillika panta på det mesta för så säger juh faktiskt lagen. . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in