Citat:
Ursprungligen postat av
MyBladeIsSharp
Det polisen vill dölja i Eva-utredningen.
Flera användare har varit inne på det. Polisen lär ha föga intresse för att hela denna utredning granskas av media eller allmänhet. Jag har en teori om VARFÖR:
"Mr.P" undslapp direkta åtgärder från polisens sida eftersom polisen genast intresserade sig för den förståndshandikappade Sture.
Sture plockades in dagen efter mordet. Han hade inga minnen om vad han hade gjort (jag tror han blev rädd och det blockerade hans förmåga att komma ihåg).
Hur många förhör pallar en sådan som Sture innan han krackelerar? Jag gissar på mellan fem-tio. Sedan "erkände"(vissa medgivanden) Sture mordet. För att han förstod att det var det polisen ville.
Nu hade poliserna ett problem: De "visste" att Sture var skyldig men kunde inte binda honom till brottsplatsen. Dessutom fick Sture ett alibi. Nu misstänker jag att poliserna använde samma metodik som i Quick-fallet. De förhörde Sture om och om igen. Då och då fortsatte Sture göra vissa medgivanden (Sture ville kanske vara till lags).
I slutändan emellertid; kunde polisen:
1) Inte knyta någon röd cykel till Sture.
2) Inte binda honom till brottsplatsen.
3) Inte knäcka hans alibi.
4) Inte hitta någon rimlig anledning till varför Sture skulle vara ute i kvällsregnet på just den platsen.
5) Inte hitta något motiv till dådet.
Efter 100 förhör och nio år avskrivs han, och det enda polisen hade var en massa förhör på Quick-manér med en lättare förståndshandikappad grabb. Kufen på orten. Traktens original.
Jag hoppas att denna min misstanke inte stämmer, men jag befarar det värsta...
Skulle inte alls förvåna mig om det är precis som du beskriver, polisen gick bet när man inte kunde binda Sture eftersom han helt enkelt inte är skyldig.
Polisen på den här tiden i Västernorrland var helt enkelt inte särskilt bra detektiver och man har gjort många misstag i både Quick morden och Eva fallet och även i Brattåsfallet.
Jag tror att i både Eva och Brattåsmorden så hade polisen kunnat lösa morden om man hade gjort rätt från början och inte snöat in sig på fel spår eftersom det verkar troligaste scenariot. Man gjorde helt enkelt inga alternativa teorier i Eva mordet och i Brattås förmodade man att det var en person utifrån trots att mördaren måste ha känt till området väl.
Mördaren i både Eva och Brattåsfallen tror jag personligen är en person i deras absoluta närhet men som polisen aldrig riktigt misstänkt.