Citat:
Tack för utförligt och informativt svar.
Jag hade problem att hitta tillräckligt breda skor redan under värnplikten. Lyckligtvis fanns på förrådet ett urval för "speciella fötter".
Min i och för sig förträfflige arbetsgivare menar att alla fötter kan anpassas till "gällande klädkod". Lätt att säga för den, som inga fotproblem har.
Det är möjligt att en svart skinnsko med brett tåparti kan vätas och pressas ut, så att den blir drägligt gångbar. Risken är förstås att chefen anser att en så bred sko är en arbetsdoja.
För en del år sedan - på 60-talet - var faktiskt skor med tvärt avskuret tåparti på modet och bars till kostym. Vill minnas att en del befäl bar sådana till uniform m/60. Gäller detta fortfande?
Jag hade problem att hitta tillräckligt breda skor redan under värnplikten. Lyckligtvis fanns på förrådet ett urval för "speciella fötter".
Min i och för sig förträfflige arbetsgivare menar att alla fötter kan anpassas till "gällande klädkod". Lätt att säga för den, som inga fotproblem har.
Det är möjligt att en svart skinnsko med brett tåparti kan vätas och pressas ut, så att den blir drägligt gångbar. Risken är förstås att chefen anser att en så bred sko är en arbetsdoja.
För en del år sedan - på 60-talet - var faktiskt skor med tvärt avskuret tåparti på modet och bars till kostym. Vill minnas att en del befäl bar sådana till uniform m/60. Gäller detta fortfande?
Har du någon mätning genom ex. Brannock Device som jämförelse eller referens på hur breda kontra långa fötter du har? Går att mäta bredd/längd med måttband själv och jämföra för att få en uppfattning, även om det inte är optimalt. Oavsett vad arbetsgivaren påstår är jag övertygad om att det går att hitta vettiga skor även till dig, och jag finner det osannolikt att arbetsgivaren skulle tycka att vettig klassisk sko skulle vara arbetssko? Det är jobbigt för oss med breda fötter att hitta bra skor, men det är inte omöjligt. Dessutom beroende på var man är som bredast kan det vara mer eller mindre jobbigt. Har man budget bör man göra som Stabskapten rekommenderar och köpa skor som är gjorda utifrån din fot, personligen har jag övervägt Vass och lär väl satsa på skor därifrån i framtiden (finns guider på hur man beställer därifrån om det vore intressant, men det är ju en högre prisklass). Men även i mer begränsad budget går det definitivt att lösa.
Personligen var första skon jag köpte en Barker sko, H-läst. Passformen är bra, om än inte optimal, efter att ha lästat ut den något där jag är som bredast på foten. Min skomakaren säger väl att man kan fixa åtminstone en storlek i bredd genom att lästa ut skor, så finns alltid möjligheter där att få upp bredden. Det går definitivt att lösa. Någon budget på hur mycket du är villig att spendera och vad arbetsgivaren förväntar sig? Vad är det alla andra bär på jobbet som du förväntas bära (Snackar vi någon form av ecco sko eller crockett and jones), vilken nivå?
Citat:
Han har valt att gå till skomakare som gör skor åt honom efter hans individuella mått. Du hittar väldigt många artiklar på hans blogg som skildrar beställningar hos skomakare i olika prislägen. De billigaste alternativen verkar man hitta i Polen:
http://denvelklaedtemand.dk/2012/11/skobestilling-i-warszawa.html
http://denvelklaedtemand.dk/2012/11/skobestilling-i-warszawa.html