Citat:
Ursprungligen postat av
menelik
Min arbetsgivare kräver mörk kostym. Det kan jag numera acceptera även om jag ogillar kravet.
Vad skor beträffar, kan man enligt arbetsgivaren endast ha svarta skor i klassisk stil. Tyvärr klarar jag inte att gå i sådana dojor mer än högst två dagar.
Jag polerade istället upp ett par svarta "walkingskor", som funkade utmärkt i en månad. Sedan upptäckte arbetsgivare saken och satte stopp.
Problemet är att skor i klassisk stil alltid har för trångt tåparti. Jag har funderat på att beställa ett par svarta läderdojor med brett tåparti efter mina fossingar. Men nu får jag höra att mörk kostym kräver ett "icke alltför brett" tåparti.
Finns verkligen en sådan klädkod? Företagets klienter torde vara mer intresserade av proffsig rådgivning, än av vad rådgivaren har på fötterna, så länge dojorna i färg och utförande är någorlunda diskreta.
Tåpartiet ska inte vara kvadratiskt/rakt (
Bild), sedan att du har problem att hitta bra skor, hur breda fötter har du? Har du problem att hitta vanliga skor som är breda nog, om inte så kommer du inte ha något som helst problem att hitta bra skor som är breda nog. Beroende på var du bor kan det finnas skomakare i närheten som förmodligen är värt att besöka. Även om han inte nödvändigtvis har tillräckligt breda skor i lager, skulle det kunna gå att lästa ut och anpassa ett annat par. Alternativt beställa eller besöka annan butik som har någon bredare modell, Barker, Grenson och Trickers har skor som eventuellt skulle kunna vara värt att kolla närmare på ifall du verkligen har breda fötter. (Även crockett and jones, ex. Islay, läst 365? Kan vara är något bredare). Finns en del äldre diskussioner på området gällande breda fötter om det är relevant.
Gällande klädkoden, om chefen säger att det är så är det bara att acceptera, finns ingenting att argumentera om där. Oavsett vad du tycker och tänker så spelar din åsikt ingen roll. Håll dina tankar till dig själv och inhandla vettiga skor.