Citat:
Ursprungligen postat av
Adversarium
Familjen är central för ett välfungerande samhälle och det libertarianistiska samhället är inget undantag. Tycker din fråga berör ett väldigt abstrakt scenario och kan därför inte svara mer än att du är fri att göra vad du vill så länge du inte kränker någon annans frihet. Har du köpt grön mjölk, men din man vill ha röd får han väl gå till affären själv och köpa det.
Vidare är ju partnerskap och familj ett slags frivilligt samarbetskontrakt där målet är att samarbeta och samsas. Det behövs knappast en stat för att Kalle och Karin ska kunna bestämma vems diskdag det är.
I övrigt säger jag som hardstart här ovan; för denna diskussion i rätt forum.
Väldigt abstrakt scenario?? Really?
man + kvinna + 2 småbarn….
Mannen vill för sin maxade frihets skull slippa gå hemme med barnen, diska, eller ha något att göra med barnskrik, välling eller blöjjor.
Kvinnan vill för sin maxade frihet gärna ha tid till att jobba för att få ihop sin pension och för att det gör henne lycklig
SÅ frågan är väl för fasen inte abstrakt för fem öre utan FETT realistisk…
Vem ska böja sig? VEMS "maxade frihet" ska räknas på och VEM ska offra sin för att den andre ska få sin vilja igenom? eller ska man skilja sig så fort som någons "maxade frihet" står på spel?
Detta tillhör den grundläggande kritiken mot din ideologi och inget jag än så länge sett någon libertan kunnat svara adekvat på.
Jag har respekt för liberalisters strävan för individuell frihet, men där finns klart brister i tänkandet, eftersom detta faktiskt är en orealistisk dröm för arten människa som bekant är ett flockdjur.
katter kan ha maxad frihet och göra vad fan de har lust med men knappast människor.
Så fort du är beroende av andra, har barn så måste du också anpassa dig…drömmen om att leva i "maxad frihet" i någon skogshydda någonstans utan demokrati, utan stat, utan rubbet du har idag är just detta…en fruktvansvärt fnoskig ofta manlig dröm.