Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
ja du frågade en blåst ledande fråga och visst jag kan svara.
De flesta i Sverige begriper feministiska begrepp, för feminism är en utbredd ideologi i detta land,
tillhör liksom allmänbildning numera, liksom det som detta forums alla kvinnohatare, antifeminister och allmänna gnällare just brukar gnälla över. Remember?
Feministiska begrepp blir oftast ganska obegripliga när de dras in absurdum. Ideologin är en enda stor villfaren paradox imo.
Citat:
Undersökningar gjorda i saken visar också att nära 50% av alla svenskar kallar sig själva för feminister.
Har man någonsin frågat 9 miljoner svenskar om de identifierar sig som feminister? Exakt hur har denna undersökning gått till? Hur var frågorna utformade och hur såg urvalet av informanter ut?
Citat:
Nota bene då att även om man sen inte väljer att kalal sig för feminist så kan man dela många av ideologins grundåsikter SAMT äga allmänbildning. Feminism är därför knappast att kallas för "svag", i vart fall inte i vår del av världen.
Den enda grundsatsen jag delar med feminismen råkar vara grundsatser i min ideologi också (libertarianism) och denna grundsats är rötten till självbestämmande. Så egentligen delar jag ingenting med feminismen och tror att många andra svenskar befinner i samma situation som jag; deras ideologi råkar överlappa med feminism på något plan (eftersom feminism är så brett och tvetydligt begrepp).
Citat:
"den manliga blicken" är ett gammalt feministisk begrepp, väl etablerat i de flesta teorier som har något med kultur att göra idag och därför knappast "obskyr"
Det är en ytterst obskyr teori som enbart tillämpas inom extremistisk genusvetenskap. Sociologi, antropologi och etnologi i sina seriösaste former avfärdar teorin och det är därför den heller inte lärs ut på någon annan universitetsinstitution än den genusvetenskapliga.