2016-11-06, 19:50
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Provet gjordes som sagt lättare HT -14, så jo, han är ute och cyklar.

Källa?
Citera
2016-11-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanHistoryXL
Källa?
http://www.folkbladet.nu/1429389/manga-protester-mot-hostens-hogskoleprov?mobil

Första jag hittade när jag googlade. Du kan kolla normeringstabellerna så märker du att det krävs högre resultat för samma poäng efter VT -14, trots att andelen med resultaten är samma.
Citera
2016-11-06, 22:05
Medlem
Quicksandts avatar
Citat:
Du är nog inte helt ute och cyklar. Se tidigare: https://i.imgur.com/9QlaBl3.png
Vilken hemsida jämförde du detta på?

Citat:
http://www.folkbladet.nu/1429389/manga-protester-mot-hostens-hogskoleprov?mobil

Första jag hittade när jag googlade. Du kan kolla normeringstabellerna så märker du att det krävs högre resultat för samma poäng efter VT -14, trots att andelen med resultaten är samma.

Proven skiljer sig åt när det gäller svårighetsgrad. Det betyder inte att alla prov blivit lättare sen 2014.
Senast redigerad av Quicksandt 2016-11-06 kl. 22:07.
Citera
2016-11-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quicksandt

Proven skiljer sig åt när det gäller svårighetsgrad. Det betyder inte att alla prov blivit lättare sen 2014.
Nej, men i och med att provet har legat på liknande svårighetsgrad de senaste fyra proven så är ser väl rimligt att anta att det är liknande svårighetsgrad denna gången också? Speciellt då UHR själva gått ut med att de valt att göra provet lättare, och det verkar inte vara någon som tycker att provet var nämnvärt svårare.
Citera
2016-11-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quicksandt

Hittade det på reddit.

https://www.reddit.com/r/hogskoleprovet/comments/4ec65k/program_som_visar_vilken_normering_du_skulle_f%C3% A5tt/

Direktlänk https://www.dropbox.com/s/hrjmkntdh81ff0a/H_gskoleprov.jar?dl=0
Citera
2016-11-06, 22:39
Medlem
Citat:
Nej, men i och med att provet har legat på liknande svårighetsgrad de senaste fyra proven så är ser väl rimligt att anta att det är liknande svårighetsgrad denna gången också? Speciellt då UHR själva gått ut med att de valt att göra provet lättare, och det verkar inte vara någon som tycker att provet var nämnvärt svårare.

Jag trodde du hade koll, men nu killgissar bara
Citera
2016-11-07, 05:18
Medlem
Citat:
Jag trodde du hade koll, men nu killgissar bara
Försöka klura ut resultat i förväg är alltid gissningar,vad trodde du...? Det är inte omöjligt att UHR har ändrat på svårighetsgraden på detta provet men det verkar inte rimligt att det har hänt, därmed bör vi se en liknande normering med hur de senaste proven har sett ut och inte de innan HT -14.

Ok?
Citera
2016-11-07, 07:48
Medlem
Hur studerar ni till de olika delarna? Man hör ofta "nöta gamla prov", men precis som med alla andra former av studier kan detta göras på olika sätt. Hur studerar ni? Gör procent och reflekterar över de felaktiga svar ni kryssat? Videos? Böcker?

Kanske kan man läsa tidningen dagligen för att förbereda sig på längre sikt. Var hämtas texterna från i huvudsak?
Citera
2016-11-07, 08:37
Medlem
Citat:
Försöka klura ut resultat i förväg är alltid gissningar,vad trodde du...? Det är inte omöjligt att UHR har ändrat på svårighetsgraden på detta provet men det verkar inte rimligt att det har hänt, därmed bör vi se en liknande normering med hur de senaste proven har sett ut och inte de innan HT -14.

Ok?

Varför är det inte rimligt?
Citera
2016-11-07, 09:11
Medlem
Citat:
Varför är det inte rimligt?
Varför skulle UHR höja svårigheten när det verkar som att de ville utjämna skillnaderna mellan kvant och verb? Sedan så verkar det inte som att många här har gjort markanta sänkningar, det skvallrar om att svårigheten inte har blivit svårare. Jag själv höjde mina råpoäng denna gången trots att jag inte pluggat inför den här gången. Du märker ju själv att skillnaderna prov sinsemellan aldrig har varit markant bortsett från VT -14 och HT -14. Vad anser du vara rimligast, att vi får se samma mönster som vi har sett 90% av gångerna eller inte?

Försöker du bara vara efterbliven eller vad är grejen?

Edit: Ser att VT -16 inte är med på din bild heller, där skulle hans poäng ha gett 1,45.
Senast redigerad av CopyP 2016-11-07 kl. 09:25.
Citera
2016-11-07, 09:25
Medlem
Citat:
Varför skulle UHR höja svårigheten när det verkar som att de ville utjämna skillnaderna mellan kvant och verb? Sedan så verkar det inte som att många här har gjort markanta sänkningar, det skvallrar om att svårigheten inte har blivit svårare. Jag själv höjde mina råpoäng denna gången trots att jag inte pluggat inför den här gången. Du märker ju själv att skillnaderna prov sinsemellan aldrig har varit markant bortsett från VT -14 och HT -14. Vad anser du vara rimligast, att vi får se samma mönster som vi har sett 90% av gångerna eller inte?

Försöker du bara vara efterbliven eller vad är grejen?

Nej, jag är inte efterbliven. Men jag försöker få dig att förstå att du sitter och gissar. Du har ingen aning.
Citera
2016-11-07, 09:27
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte efterbliven. Men jag försöker få dig att förstå att du sitter och gissar. Du har ingen aning.
Grattis. Men nu finns det ju mer kvalificerade gissningar och mindre sådana. Skulle han vara ute och cykla om han undrade om han skulle nå 2,0? Vart drar du gränsen? Jag har en ganska bra aning vart han kommer landa ja, sånt är inte så svårt att klura ut om man tänker lite.

En höjning med 0,2 från föregående prov med samma poäng kommer inte att inträffa om svårighetsgraden på provet inte är svårare, och allting verkar tala för att det inte var nämnvärt svårare.
Senast redigerad av CopyP 2016-11-07 kl. 09:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in