2016-11-06, 18:49
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zteffen81
Jag tror att dom flesta byter till vinterdäck så fort snön faller. Dom flesta i norra Jämtland har redan bytt eftersom det snöar.

Tror de beror på huruvida man gör det på verkstad eller hemma, jag har domkraft och plats att förvara mina däck så för min del tar det en timma att byta om jag är hemma. Jag inser dock att verkligheten för många andra ser annorlunda ut och att få tid att byta däck inte är så snabbt och smidigt när det varnas för första halkan och alla får brott med att få på vintersulor.

Minns när jag var liten och det började snöa oväntat (det var i oktober månad för ca 15år sedan) när jag var på väg hem efter en begravning, det blev ett riktigt jävla snökaos och jag bevittnade ett tiotal bilar i diket på vägen hem. Visst hade det gått bättre för de allra flesta om de haft vinterdäck men det fanns ingen möjlighet att förutspå det snöovädret...

Så länge vi inte kan förutse varenda gång det kommer bli vinterväglag och med en tidsfrist lång nog för att folk ska hinna byta däck anser jag att TS förslag hör hemma i sopkorgen.
Senast redigerad av hashish-boy 2016-11-06 kl. 18:54.
Citera
2016-11-06, 18:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Det som spelar roll är hur lagen tolkas. Ta fram ett exempel på någon som har fått böter eller annat straff för att ha kört med sommardäck under tiden lagen om vinterdäck inte råder.

Det helt poänglöst att sitta och tolka regler och lagar för din egen vinnings skull, eller vet du inte hur lagar tillämpas?

Hur lagen skall tolkas har redan redovisats i ett annat inlägg. För den med svagt minne eller bristande kunskaper så redovisar vi det gärna igen...

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns mig veterligt inget specificerat bötesbelopp knutet till frågeställningen om användning av sommardäck då det råder vinterväglag vid tidpunkt som ligger utanför användningskravet för vinterdäck enligt vinterdäckslagen. Man kan därför inte få böter eftersom det "brottet" inte existerar enligt åklagarens tabell för böter.

Som toby79 skriver så krävs det en olycka i kombination med vårdslöshet i trafik för att kunna styrka brott.

Några böter för att man kör med sommardäck när det är vinterväglag när vinterdäckslagen INTE gäller kan man alltså inte få.

Snöar det på midsommarafton så får man alltså köra försiktigt med sina sommardäck.
Citera
2016-11-06, 19:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Tror de beror på huruvida man gör det på verkstad eller hemma, jag har domkraft och plats att förvara mina däck så för min del tar det en timma att byta om jag är hemma. Jag inser dock att verkligheten för många andra ser annorlunda ut och att få tid att byta däck inte är så snabbt och smidigt när det varnas för första halkan och alla får brott med att få på vintersulor.

Minns när jag var liten och det började snöa oväntat (det var i oktober månad för ca 15år sedan) när jag var på väg hem efter en begravning, det blev ett riktigt jävla snökaos och jag bevittnade ett tiotal bilar i diket på vägen hem. Visst hade det gått bättre för de allra flesta om de haft vinterdäck men det fanns ingen möjlighet att förutspå det snöovädret...

Så länge vi inte kan förutse varenda gång det kommer bli vinterväglag och med en tidsfrist lång nog för att folk ska hinna byta däck anser jag att TS förslag hör hemma i sopkorgen.

Jo i detta fallet med denna snö och kyla. Detta har SMHI och andra vädertjänster redan redogjort för för mer än en vecka sedan. Därför bytte jag själv till vinterhjul förra söndagen. DÅ var det strålande sol och nästan 10 plusgrader.

Vissa år har jag blivit totalt överraskad och fått byta till vinterdäck tidigt på morgonen före resa till jobbet. Men så har jag undvikit att förstöra bilen eller råka ut för personskador. Aldrig jag kör en bil med sommardäck om det är snö och is ute som det är nu.

Jag har även blivit erbjuden däckhotell men avstått eftersom det då är svårt att planera byte då det behövs.
Citera
2016-11-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför inte? Står det någonstans i det finstilta att det inte är tillåtet att vara korkad? Så länge fastställt regelverk har följts så finns det väl ingen anledning att inte betala ut ersättning?
Att det sedan är en dum idé att accelerera hårt eller bromsa ner hastigheten på en hal motorvägspå-/avfart med sommardäck är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Givetvis högst olämpligt med sommardäck nu, men varför skulle försäkringsbolagen ha något att erinra? Kravet på vinterdäck gäller från 1/12 för kännedom.
För att i stort sätt alla försäkringsbolag har saker i sina avtal om oaktsamhet. Försäkringsbolag hittar gärna på anledningar till att inte betala ut ersättningar, och har du varit oaktsam kan du räkna med att din självrisk är förhöjd flera gånger om.

Bara för att lagen säger att du får köra runt under fullständigt idiotiska förutsättningar så betyder ju inte det att ditt försäkringsbolag är okej med det. Sitter du och kör motorväg i snöstorm med sommardäck så får jag känslan av att ett försäkringsbolag skulle kunna argumentera att du varit oaktsam.

Men nej, jag vet faktiskt inte hur dom ser på däck och oaktsamhet. Jag vet bara att hos vissa bolag så får du självrisken förhöjd med 5000-10000kr och kan bli nekad ersättning för ditt eget fordon om du varit oaktsam.
Senast redigerad av Myztico 2016-11-06 kl. 19:27.
Citera
2016-11-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
För att i stort sätt alla försäkringsbolag har saker i sina avtal om oaktsamhet. Försäkringsbolag hittar gärna på anledningar till att inte betala ut ersättningar, och har du varit oaktsam kan du räkna med att din självrisk är förhöjd flera gånger om.

Bara för att lagen säger att du får köra runt under fullständigt idiotiska förutsättningar så betyder ju inte det att ditt försäkringsbolag är okej med det. Sitter du och kör motorväg i snöstorm med sommardäck så får jag känslan av att ett försäkringsbolag skulle kunna argumentera att du varit oaktsam.

Men nej, jag vet faktiskt inte hur dom ser på däck och oaktsamhet. Jag vet bara att hos vissa bolag så får du självrisker på 5000-10000kr och kan bli nekad ersättning för ditt eget fordon om du varit oaktsam.

En normal vagnskadesjälvrisk är på 5000, för fordon som ägs av juridisk person kan den vara det tredubbla.
Vad beträffar ersättningsreducering eller självriskhöjning så stämmer det när det gäller under den tid sommardäck är förbjudna, har dock aldrig läst om att nyttjande av sommardäck i vinterföre annan tid skulle kunna resultera i att det bedöms vara oaktsamhet och därmed gälla motsvarande. Har du något exempel att redovisa så ser vi gärna det.
Citera
2016-11-06, 19:20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo i detta fallet med denna snö och kyla. Detta har SMHI och andra vädertjänster redan redogjort för för mer än en vecka sedan. Därför bytte jag själv till vinterhjul förra söndagen. DÅ var det strålande sol och nästan 10 plusgrader.

Vissa år har jag blivit totalt överraskad och fått byta till vinterdäck tidigt på morgonen före resa till jobbet. Men så har jag undvikit att förstöra bilen eller råka ut för personskador. Aldrig jag kör en bil med sommardäck om det är snö och is ute som det är nu.

Jag har även blivit erbjuden däckhotell men avstått eftersom det då är svårt att planera byte då det behövs.
Men vad du gnäller. Är ingen katastrof på långa vägar. Lite snö, kyla o blåst. Det är allt. Näfan. Här gäller sommardäck ett tag till.
Vad mer i livet får du panik över?
Citera
2016-11-06, 19:40
Medlem
Citat:
En normal vagnskadesjälvrisk är på 5000, för fordon som ägs av juridisk person kan den vara det tredubbla.
Vad beträffar ersättningsreducering eller självriskhöjning så stämmer det när det gäller under den tid sommardäck är förbjudna, har dock aldrig läst om att nyttjande av sommardäck i vinterföre annan tid skulle kunna resultera i att det bedöms vara oaktsamhet och därmed gälla motsvarande. Har du något exempel att redovisa så ser vi gärna det.
Dåligt formulerat men syftade ju på att självrisken är förhöjd med dom summorna. Säger ju att jag inte vet, men det skulle ju vara i deras intresse att argumentera för att det är oaktsamt.

En snabbgoogling ger, om man nu litar på lawline.
http://lawline.se/answers/sommardack-i-november-tacker-forsakringen-en-krock
Citat:
Det kan dock förekomma att försäkringsbolaget gör aktsamhetavdrag för att du åkt med sommardäck vid eventuellt vinterväglag
Citera
2016-11-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Dåligt formulerat men syftade ju på att självrisken är förhöjd med dom summorna. Säger ju att jag inte vet, men det skulle ju vara i deras intresse att argumentera för att det är oaktsamt.

En snabbgoogling ger, om man nu litar på lawline.
http://lawline.se/answers/sommardack-i-november-tacker-forsakringen-en-krock

Den länk som hänvisas till innehåller svar från en jurist som egentligen mest gissar, inget sagt mer än att det kan förekomma. För mig låter det inte troligt, men vi får väl se om något presenteras som påvisar annat.

Oaktsamhet i trafik är ju en mildare form av vårdslöshet, ej heller det senare plägar ligga till grund för reducerad ersättning, det är normalt endast fallet om någon dömts för grov vårdslöshet.
Citera
2016-11-06, 19:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Försäkringsbolagen hymlar lite med innebörden i lagtexten enligt min uppfattning. Så här skriver t ex If...

Citat:
Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. För att din bil ska kunna köras säkert på vintervägar kan du använda dubbdäck. Den 1 oktober har du laglig rätt att sätta på dubbdäcken. Senast den 15 april måste du byta bilens dubbdäck, men om det är snö och is på vägen får du köra med dubbdäck tills snön och isen försvinner. Du får alltså använda dubbdäck mellan den 1 oktober och den 15 april, eller om väglaget kräver det. Det viktigaste är att däcken ska vara anpassade till de omständigheter som råder. Din bilförsäkring gäller med en extra självrisk på 5 000 kr om dina däck inte uppfyller lagens krav.

Vid en första genomläsning så tycker man att det låter analogt med lagstiftningen.

Men...så läser man det en gång till...

Citat:
Det viktigaste är att däcken ska vara anpassade till de omständigheter som råder.

Anpassade när då? Under den perioden då det inte krävs vinterdäck trots att det är vinterväglag? Kan försäkringsbolaget minska ersättningen vid en skada om den inträffat när du kört med sommardäck i oktober trots att snöade ordentligt? Alltså utanför vinterdäckslagens gällande tidsperiod?

Mitt råd är att varje bilägare ringer till sin försäkringshandläggare och kräver ett svar.
Senast redigerad av Moltas666 2016-11-06 kl. 19:58.
Citera
2016-11-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Försäkringsbolagen hymlar lite med innebörden i lagtexten enligt min uppfattning. Så hör skriver t ex If...

Vid en första genomläsning så tycker man att det låter analogt med lagstiftningen.

Men...så läser man det en gång till...

Anpassade när då? Under den perioden då det inte krävs vinterdäck trots att det är vinterväglag? Kan försäkringsbolaget minska ersättningen vid en skada om den inträffat när du kört med sommardäck i oktober trots att snöade ordentligt? Alltså utanför vinterdäckslagens gällande tidsperiod?

Mitt råd är att varje bilägare ringer till sin försäkringshandläggare och kräver ett svar.

Samtidigt står i slutraden "Din bilförsäkring gäller med en extra självrisk på 5 000 kr om dina däck inte uppfyller lagens krav. " Detta innebär klart att sådan extra självrisk endast kan påföras om däcksutrustningen strider mot gällande lagstiftning.
Citera
2016-11-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Sådana skull inte ha körkort. Ytterligare en till statistiken.

Neeeej då. Han har ju quattro. Alla Audi fascister vet att quattro är det bästa och totalt överlägset - oavsett däck. (Och vinterväglag)
Citera
2016-11-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Neeeej då. Han har ju quattro. Alla Audi fascister vet att quattro är det bästa och totalt överlägset - oavsett däck. (Och vinterväglag)

I klass med de som propagerar för "åretruntdäck"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in