2016-11-06, 17:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Du kanske ska låta bilen stå om du är rädd för att bli påkörd av någon med sommardäck, det är lagligt att använda sommardäck tills 1:a december så då får du räkna med att folk använder sommardäck.
Lagligt, ja. Smart, nej.
Citera
2016-11-06, 17:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Du kanske ska låta bilen stå om du är rädd för att bli påkörd av någon med sommardäck, det är lagligt att använda sommardäck tills 1:a december så då får du räkna med att folk använder sommardäck.

Nej du har fel, jag räknar med att de flesta har såpass mycket förstånd att de använder vinterdäck om omständigheterna är så att vinterväglag råder.

Från trafikförordningen

2" kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."

Det gör du inte om du kör med sommardäck då vinterväglag råder och du orsakar en olycka.

Dessutom
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Du klarar inte av att framföra bilen i rätt hastighet på ett trafiksäkert sätt med sommardäck om det råder halka och övriga trafikanter använder vinterdäck.

Hur svårt kan det vara att fatta att vinterväglag kräver rätt sorts däck
Citera
2016-11-06, 17:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diosa7
Tror nog att du misstolkar, finns det snö, is eller snömodd i september då råder det vinterväglag och då ska vinterdäcken på. Det räcker med att det finns lite frost på en liten bit av vägen för att vinterväglag ska råda.
1:a december till 31:a mars är vägledande men det är fortfarande polisen som avgör vad som menas med vinterväglag.

Ytterligare en tomte som inte kan läsa innantill utan som hellre hittar på egna lagar och tolkningar.
Citera
2016-11-06, 18:11
Medlem
Såg en Audi A6 full med grejer påväg mot Sälen eller uppåt, stod på en mack längs riksv 70 där jag beskådade hur stockholms familjen med sin fina quattro tjänstebil knappt kom iväg ifrån macken. En takbox satt också på för att underlätta packningen, stabiliteten och tyngden..

Gick fram och tittade medans hela lyckliga familjen invaderade macken - 19" lågprofil sommarhjul, lagomt inkörda.

GG.
Citera
2016-11-06, 18:14
Medlem
Citat:

Till för några år sedan så var det fullt tillåtet att använda sommardäck året runt oavsett väglag. Så ni tillämpade det då antar jag?
Citera
2016-11-06, 18:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Såg en Audi A6 full med grejer påväg mot Sälen eller uppåt, stod på en mack längs riksv 70 där jag beskådade hur stockholms familjen med sin fina quattro tjänstebil knappt kom iväg ifrån macken. En takbox satt också på för att underlätta packningen, stabiliteten och tyngden..

Gick fram och tittade medans hela lyckliga familjen invaderade macken - 19" lågprofil sommarhjul, lagomt inkörda.

GG.

Sådana skull inte ha körkort. Ytterligare en till statistiken.
Citera
2016-11-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Till för några år sedan så var det fullt tillåtet att använda sommardäck året runt oavsett väglag. Så ni tillämpade det då antar jag?

Jag hade inte körkort för 17 år sen så jag kan inte svara på det.
Citera
2016-11-06, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Ytterligare en tomte som inte kan läsa innantill utan som hellre hittar på egna lagar och tolkningar.
det handlar inte om lagar , sunt förnuft säger att vinterdäcken ska på om det är snö på midsommar
Citera
2016-11-06, 18:29
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej du har fel, jag räknar med att de flesta har såpass mycket förstånd att de använder vinterdäck om omständigheterna är så att vinterväglag råder.

Från trafikförordningen

2" kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."

Det gör du inte om du kör med sommardäck då vinterväglag råder och du orsakar en olycka.

Dessutom
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Du klarar inte av att framföra bilen i rätt hastighet på ett trafiksäkert sätt med sommardäck om det råder halka och övriga trafikanter använder vinterdäck.

Hur svårt kan det vara att fatta att vinterväglag kräver rätt sorts däck

Det som spelar roll är hur lagen tolkas. Ta fram ett exempel på någon som har fått böter eller annat straff för att ha kört med sommardäck under tiden lagen om vinterdäck inte råder.

Det helt poänglöst att sitta och tolka regler och lagar för din egen vinnings skull, eller vet du inte hur lagar tillämpas?
Citera
2016-11-06, 18:30
Medlem
Zteffen81s avatar
Jag tror att dom flesta byter till vinterdäck så fort snön faller. Dom flesta i norra Jämtland har redan bytt eftersom det snöar.
Citera
2016-11-06, 18:30
Medlem
Citat:
Jag hade inte körkort för 17 år sen så jag kan inte svara på det.
Några år sedan gällde visst tunga fordon (2013), något fler år sedan för övriga!
Citera
2016-11-06, 18:38
Medlem
Bertil85s avatar
Börjar det regna här i Södra Sverige och vi får minusgrader då ska ni se att bilarna kommer stå på rad på autostradan.
Som vi har nästan varje år och som vi hade för några år sedan då 20+ bilar hamnade i väggrenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in