2016-11-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Torino körde över Cagliari med 5-1.

Cagliari har nu släppt in 29 mål på 12 matcher. Det är fan inte ok på något vis. Det hade kanske kunnat vara förlåtande om man försökte spela in unga talanger typ vad Milan håller på med. Men vafan i helvete vi snackar om Storari, Isla, Bruno Alves osv, de är fan inga framtidslöften...

Denna match hade man fel uppställning. Cagliari ska spela 4-3-1-2, men Rastelli valde denna match 4-3-3. Så balansen var fel från start. Annars handlar det enligt mig inte om spelarna eller upopställningen. Truppen är fin, och 4-3-1-2 är bra.

Det handlar om rörelsemönster och veta hur man ska agera i olika situationer. Det handlar om att Rastelli inte har lyckats förklara hur spelarna ska agera. Samtidigt handlar det om enskilda spelare, Dessena som var hjälte i förra matchen var genuint usel i denna.

Men vafan i helvete, Zeman är ett defensivt geni jämfört med Rastelli...

15 insläppta mål på fyra matcher.

Dags för panik? Kanske, men jag tycker att Cagliari ska hålla huvudet kallt och fortsätta med Rastelli och fortsätta med 4-3-1-2.

Detta var en stenhård period. 13 dagar fyra matcher i Serie A. Mot Fiorentina (h), Lazio (b), Palermo (h) och Torino (b). Och den inleddes med urladdningen på San Siro där man besegrade Inter.

Som jaqg nämt tidigare. Truppen och uppställningen är bra, men den måste fungera bättre inte minst defensivt.

Efter landslagsuppehållet har Cagliari matcher mot Chievo (b), Udinese (h) och Pescara (b). Där ska man hämta poäng, om inte så kan det kanske vara dags för panik.
Citera
2016-11-05, 21:54
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
15 insläppta mål på fyra matcher.

Dags för panik?
Kanske dags för panik försvarsmässigt om det inte blir bättring framöver, men poängmässigt bör man inte ha panik. 16 poäng efter 12 omgångar är klart godkänt som nykomling. Skulle man lyckas hålla det snittet blir det ungefär 50 poäng. Det gäller att man fortsätter att vinna mot de lag som hör till den nedre tabellhalvan.
För den s k la salvezza har det krävts:
2015/16: 39
2014/15: 35
2013/14: 33
2012/13: 33
2011/12: 37
2010/11: 37
2009/10: 36
2008/09: 35
2007/08: 37
2006/07: 40
Senast redigerad av Samizdat 2016-11-05 kl. 21:59.
Citera
2016-11-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Kanske dags för panik försvarsmässigt om det inte blir bättring framöver, men poängmässigt bör man inte ha panik. 16 poäng efter 12 omgångar är klart godkänt som nykomling. Skulle man lyckas hålla det snittet blir det ungefär 50 poäng. Det gäller att man fortsätter att vinna mot de lag som hör till den nedre tabellhalvan.
För den s k la salvezza har det krävts:
2015/16: 39
2014/15: 35
2013/14: 33
2012/13: 33
2011/12: 37
2010/11: 37
2009/10: 36
2008/09: 35
2007/08: 37
2006/07: 40

Si, jag håller med. Man ska lära sig att vara cyniskt fula mot lag som man förväntas förlora mot, och fortsätta som man gjort hittills mot lag som man kan vinna mot.

Den magiska siffran är 40, som betyder la Salvezza. Och för en nykomling handlar det främst om la Salvezza, men Cagliari vill hamna på övre halvan av tabellen.
Citera
2016-11-05, 22:09
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Si, jag håller med. Man ska lära sig att vara cyniskt fula mot lag som man förväntas förlora mot, och fortsätta som man gjort hittills mot lag som man kan vinna mot.
Esatto!

Citat:
... men Cagliari vill hamna på övre halvan av tabellen.
Och den magiska siffran för en tiondeplacering:
2015/16: 47
2014/15: 50
2013/14: 51
2012/13: 48
2011/12: 49
2010/11: 47
2009/10: 48
2008/09: 48
2007/08: 48
2006/07: 44
Citera
2016-11-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Esatto!

Och den magiska siffran för en tiondeplacering:
2015/16: 47
2014/15: 50
2013/14: 51
2012/13: 48
2011/12: 49
2010/11: 47
2009/10: 48
2008/09: 48
2007/08: 48
2006/07: 44
Och Cagliari håller på att ta beslut om en ny arena. Denna gång inte som rebeller mot kommunen och alla andra utan tillsammans med dem. Det kommer att bli en fin arena, dock tyvärr endast 21.000 platser. Finns ingen på Sardinien som ser det som ett problem eftersom man inte haft ett motsvarande snitt på väldigt många år...

Lite som då Malmö FF trodde att Gamla IP skulle kunna fungera eftersom man hade haft ett snitt på ca 6.000 under 1980-talet...

Den enda som har höjt sin röst är den legendariska Gigi Riva, som såklart anser att det är en för liten arena för en klubb med ambitioner.

Och det handlar om ambitioner. Man har hela ön bakom sig, och nu satsar man framåt med en ny arena. Inte ägd av Cagliari utan en blandning av Cagliari, kommunen och banker... Oavsett så är man en nykomling med ambitioner.

50 poäng för övre halvan? Då ska man kunna ordna det...
Senast redigerad av Brille68 2016-11-05 kl. 22:24.
Citera
2016-11-06, 08:35
Medlem
Ambivalens_s avatar
Jag fick lust att skriva av mig lite om Milan, kanske för att ta vara på känslan av optimism som sakta smygit sig fram. Nästan 10 år sen jag kände den känslan (1 scudetto till trots), så värt att njuta lite. Ursäkta långt inlägg men så här ser jag på Milan 2007-2016.

Det sägs att när Milan vann CL 2007 så sa Maldini till Galliani att han tyckte att ett par lag redan gått om Milan och att man inte riktigt gjorde sig förtjänta av segern. Galliani svarade med att behålla så gott som hela kärnan av truppen, inkl Ancelotti, och krydda med en lovande Pato (och en 30-årig, lite mindre lovande, Emerson) till nästa säsong. Pato leverade iofs direkt i sin debut mot Napoli 2008 och han gjorde sen 8 ytterligare mål den våren. Han visade snabbt att han kunde avsluta på alla möjliga vis, men framför allt charmades jag av hans eleganta, lätt nonchalanta, löpsteg - han var så snabb men ändå såg det ut som om han joggade eller svävade fram. Svårt som naiv Milansupporter att se nyktert på tillvaron då när man stundtals fick njuta av Patos briljans. Startelvor som denna kunde beskådas:
Cafu - Nesta - Kaladaze - Maldini
Gattuso - Pirlo - Seedorf
Kaka
Inzaghi - Pato
Ronaldo mfl på bänken.

Resultatet 2007-2008. Det blev en 5e-plats i Serie A och uttåg direkt i åttondelen i CL. Milan med tre CL-finaler inom senaste fem säsongerna stod nu utanför turneringen. Med en av de namnstarkaste trupperna i klubbens moderna historia. Var det nu dags för den revolution man antog att Maldini menade behövdes? Nja.

En avdankad superstjärna försvann (Ronaldo) och en annan köptes in (Ronaldinho, med Zambrotta med på samma flyg från Katalonien) och man skeppade iväg lite dyra misslyckade investeringar (Gila och Oliveira). Två lågbudget-aktiga inköpstrender som många associerar med Milan numera kan härledas till 2008-2009.
1) Man lånade in nåt populärt namn på nedgång (Shevchenko från Chelsea).
2) Man värvade från Preziosis Genoa (Boriello).

Ungdomsakademien lyste med sin frånvaro och startelvan var typ samma som sist fast 1 år äldre. Just det, Nesta var borta större delen av säsongen pga skada och Favalli ryckte in. Resultatet blev en tredjeplats och hur det gick i UEFA-cupen var det väl få som brydde sig om. Ja ja, det blev CL igen och ny tränare i Leonardo bäddade väl för en välbehövlig omstart 2009-2010? Näe. Leonardo var ju ändå en flirt med det gamla Milan och behöll en väldigt åldrad Milantrupp om än med viss brasiliansk framtoning (T. Silva klev in i rampljuset). I övrigt: Man lånar in åldrande brasilianaren Mancini från Inter och lite senare Beckham från Los Angeles. Huntelaar värvas in efter en medioker säsong i Real Madrid. Abate köps in billigt från Torino. Och så värvas Di Gennaro Från Genoa. Resultatet: Uttåg mot United i åttondelen med 4-0 bland annat. 3a i Serie A.

Så kom 2010-2011 och äntligen en chans för nystart! Eller? Allegri, en av Serie As mest lovande tränare, prisad som årets tränare i Cagliari, värvas in. Superbt tillfälle att börja om. Men på spelarfronten var det mesta sig likt. Unga lovande spelare som Aubameyang och egna produkten Darmian skeppas iväg innan de hinner få chansen. Några gamla namn försvinner utan avkastning (Favalli och Kaladze), men nästan alla övriga namn från Ancelotti-eran stannar kvar. Istället för en revolution kryddar man med ett köplån av Ibra som nyss bråkat med Pep. Robinho köps in från City. Boateng och Amelia lånas in från Genoa. Jag kan dock förstå ledningens tänk här. Det fanns få utmanare till scudetton det året. Juventus hade inte riktigt kommit igång med sitt nya projekt än (slutade 7a året innan). Inter hade nyss haft sin framgångsperiod och var ämnade för en generationsväxling/baksmälla. Roma var Roma. Största hotet var Napoli som aldrig riktigt kändes som ett seriöst hot. Milan hade 1-2 scudetti inom räckhåll och var det nåt som var magert under Ancelottieran så var det ju seriesegrar. Och nyförvärven Ibra/Robinho/Boateng och Van Bommel var extremt tongivande för scudetton så hyfsad mercato var det ändå ur den synvinkeln. Bara det att Contes projekt kom igång snabbare än man hade tänkt och snodde den andra seriesegern.

Så var allt slut sommaren 2012. Milan hade sysslat med konstgjord andning sen 2007 och betalde nu priset. Pato kunde få oss att glömma bort bekymrena ibland och det gick allt som oftast att vila ögonen på den så elegante Nesta. Men fan vad kristallklart det plötsligt blev 2012. Inzaghi, MvB, Seedorf, Gattuso avslutade karriären samma dag. Ibra och Silva stack efter att Galliani hade gjort trettioelva uttalanden om att de skulle stanna. Inte mycket till ungdomsakademi att prata om, utan lån och Genoa-köp präglade varenda mercato sen dess. Men om sommaren 2012 präglades av hopplöshet så övergick den känslan i direkt avsmak och äckelkänsla med åren. Milan som var kända för trotjänande spelare med till synes hög moral och gentlemannastill tillika eleganter som Maldini, Costacurta, Baresi, osv associerades nu med följande problematiska karaktärer tillika legoknektar plockade ur realådorna mellan 10-15.

Ibrahimovic
Robinho
Boateng
Cassano
Muntari
Balotelli
Mexes
Menez
Taraabt
Constant.

Det där är fan en rimlig topp-10 lista över världens mest osympatiska fotbollsspelare (okej jag är svag för Mexes och Balotelli ändå!). Utöver det hade man en tveksam italiensk kärna med Montolivo, Abate, Cerci mfl som ryktades ha gått bakom ryggen på både Seedorf och Mihajlovic. Fy fan för den truppsammansättningen, Galliani!

Men med Mihajlovic 2015-2016 föddes en optimism. De flesta bad boys försvann och helt plötsligt lägger man dyra sommarpengar på en ung(!) italiensk(!) skötsam(!) mittback(!) i Romagnoli. Handplockad från Sampdoria enligt tränarens önskemål. Calabria, Donnarumma, Locatelli flyttas upp från ungdomsakademien. Vad hände där Galliani? Galliani som försökt sälja Niang till höger och vänster behåller nu densamme och värvar även in unga hyfsat lovande CMs i Bertolacci och Mauri (även om det gått sådär för dem). När det blåser som mest kring Sinisa under hösten petar han Lopez och helt plötsligt har Milan en centrallinje med Donnarumma, Romagnoli, och Niang - alla unga spelare med en framtid. Det som saknades var en centralmittfältare av samma dignitet. Laget slutar sjua och missar Europa men nu fanns det iaf en stomme att bygga vidare på. Med Montella så har Locatelli tagit stora kliv framåt, och med De Sciglio på bättringsvägen, Calabria i periferin, och nya spelare på gång från ungdomsakademien (Cutrone, anfallare, med i truppen senast) så är det fog för att andas optimism igen. En försäljning till ett konsotrium med bla två av världens rikaste företag och ny ledning på det - om det händer.

Optimismen kulminerade såklart när just Locatelli avgör mot Juventus och just Donnarumma gör en jätteräddning i matchens slutskede - 1-0 efter nio raka jävla förluster mot Bianconeri. Speciellt 1-0 förlusten ifjol minns jag, när Milan parkerade bussen första 70, Juve gör 1-0, och kontrollerar sen matchen utan att Milan skapar en enda målchans - som om vi var ett provinslag som gett upp långt innan slutsignalen gått. Otroligt förnedrande, mer så än en förlust med 3-4 mål där man iaf försökt reducera. Nu vann vi äntligen igen och Locatelli firar mål lika smittosamt som en Anders Svensson a la VM 2002.

Optimismen till trots så fattar jag såklart att Milan saknar både spets och bredd just nu. T.ex. Inter som har det tufft nu kan ändå byta in spelare som Jovetic, Eder, och Brozovic vid behov, medan Milan byter in Poli...och ja, en trött Honda? Men nu finns det iaf en plattform för ett Grande Milan igen, och nu blir jag inte längre rent förbannad när jag kollar upp startelvan inför match.
Senast redigerad av Ambivalens_ 2016-11-06 kl. 08:42.
Citera
2016-11-06, 17:15
Avslutad
Juve känns som en lyxbil som bara väntar på att komma igång och köra resten av banan. Men det börjar bli dags nu att visa nästa nivå. För den måste finnas där. Fan, jag hatar denna känsla av att Juve sakta men säkert är på väg ner nu efter alla fina år. Det är vad som är jobbigast med framgång för ett fotbollslag, att förr eller senare vänder det och vinden blåser snålare. Men jag har varit med i över 15 år så jag är van vid det mesta när det kommer till damen.

Ibland fastnar jag i deprimerade tankemönster om livet efter Buffon. Och jag funderar på Berardi i Inter, hur det kommer att kännas om han verkligen skulle gå dit.

Jag har en känsla av att jag får fortsätta vänta på CL-bucklan i flera år till.
Citera
2016-11-06, 18:54
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Juve känns som en lyxbil som bara väntar på att komma igång och köra resten av banan. Men det börjar bli dags nu att visa nästa nivå. För den måste finnas där. Fan, jag hatar denna känsla av att Juve sakta men säkert är på väg ner nu efter alla fina år. Det är vad som är jobbigast med framgång för ett fotbollslag, att förr eller senare vänder det och vinden blåser snålare. Men jag har varit med i över 15 år så jag är van vid det mesta när det kommer till damen.

Ibland fastnar jag i deprimerade tankemönster om livet efter Buffon. Och jag funderar på Berardi i Inter, hur det kommer att kännas om han verkligen skulle gå dit.

Jag har en känsla av att jag får fortsätta vänta på CL-bucklan i flera år till.
Många glömmer ju att Juventus i regel alltid varit en "ligaklubb" i första hand. Med endast 2 st CL/EC-titlar står man sig slätt mot motsvarande större traditionsrika klubbar i Europa och inte minst Milan. Som utomstående så har jag även alltid haft känslan att hela klubben enbart varit gjord för ligaspel. Man har aldrig spelat, värvat eller överlag uppfört sig som stor elefant som ska erövra världen utanför Italiens gränser. Utanför Italien är det Milan som ses som den stora klubben trots att verkligheten internt är en annan och har varit så länge.
Citera
2016-11-06, 19:10
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambivalens_
Jag fick lust att skriva av mig lite om Milan, kanske för att ta vara på känslan av optimism som sakta smygit sig fram. Nästan 10 år sen jag kände den känslan (1 scudetto till trots), så värt att njuta lite. Ursäkta långt inlägg men så här ser jag på Milan 2007-2016....

Trevlig läsning! Tack!
Citera
2016-11-06, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Många glömmer ju att Juventus i regel alltid varit en "ligaklubb" i första hand. Med endast 2 st CL/EC-titlar står man sig slätt mot motsvarande större traditionsrika klubbar i Europa och inte minst Milan. Som utomstående så har jag även alltid haft känslan att hela klubben enbart varit gjord för ligaspel. Man har aldrig spelat, värvat eller överlag uppfört sig som stor elefant som ska erövra världen utanför Italiens gränser. Utanför Italien är det Milan som ses som den stora klubben trots att verkligheten internt är en annan och har varit så länge.

Visserligen. Men hade Juve vunnit några av sina alla förlorade finaler, hade det knappast låtit så om Juve och CL som det gör nu. Man tar sig knappast till final för att vara nöjd om man förlorar den. Oavsett vilken turnering som man helst vill vinna.
Men du har dock rätt i att Juve alltid har satsat mer på ligan än andra lag i Serie A. Därav antalet titlar.

Men samtidigt aspirerar Juve på att vara en europeisk storklubb av rang. Jag tror att de blir tvungna då att släppa på prestigen i ligan. Som Juve-supporter är jag kluven i frågan.
Citera
2016-11-06, 22:39
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja, man har inte värvat supergalacticos på samma sätt som vissa andra, och kan till viss del jämföras med Fergusons Utd på det sättet. Men att man spelar dåligt i europa tror jag inte är med mening. Man stod sig inte slätt i slutet av 90-talet på samma sätt. Men sen dess har klubbar som barcelona vunnit 4 gånger, madrid 4 gånger, Milan 2 gånger. Då ser det ganska dåligt ut, och jag tror en vinnarklubb som Juventus börjar tycka det är pinsamt. Men man räcker inte till. Även om de har två finaler, har de inte en enda semifinal utöver det, och har sett ganska bedrövliga ut stundtals.
Citera
2016-11-07, 10:56
Medlem
Citat:
...
Skulle ha blivit en fin match mellan Pirlo och Giovinco i MLS. För att hålla oss kvar i fd Juventusspelare. Men nu briljerade istället endast Giovinco:

https://vine.co/v/5ppbL0gm6Q7

Jag har inte skrivit så mycket om honom de senaste månaderna, och det beror på att han varit skadad. Nu är han tillbaka och fortsätter att briljera. Han kan vara MLS bästa spelare genom tiderna. Fullständigt galet att följa.

Hans statistik sedan han startade 2015 är 62 matcher, 39 mål och 31 assist. Alla matcher han deltar i handlar om honom. Hur motståndaren ska kunna stoppa honom, samt hur han ska kunna skapa något trots det.

Toronto vann med 2-0 hemma mot NYC (Pirlo, Lampard, David Villa osv), och nu var det dags för match i New York. Efter sex minuter avgör Giovinco:

https://vine.co/v/5jmFYJMAg5K

Sedan gör han ytterligare två mål och en assist. Matchen slutar 0-5 dvs sammanlagt 7-0 till Toronto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in