2016-11-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det finns folk i Sverige som är skuldfria. Även folk som äger bostäder. Jag är mycket säker på den saken.

Är räntan bunden så är den.
Det banken möjligen kan göra är att skruva upp amorteringen. Det kommer dock banken inte att göra utan starka skäl. Lagkrav är ett sådant. Ett annat är om pantens värde anses komma under skulden.

Det är inget problem för banken att du har räntan bunden i tio år. Banken ser till att säkra sin upplåning på motsvarande löptid. Därmed ligger banken både utlåning och upplåningsränta fast hela tiden.

Kan jag tolka det som att de låga räntorna är här för att stanna? Om banken känner sig trygga med 3% över 10 år borde de ju vara säkra på att räntan inte sticker iväg.

En följdfråga är om tex jag låser räntan på 3% men styrräntan ökar till 6% får banken då betala mellanskillnaden? Och till vem, riksbanken ?
2016-11-06, 14:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsverigeitiden
Kan jag tolka det som att de låga räntorna är här för att stanna? Om banken känner sig trygga med 3% över 10 år borde de ju vara säkra på att räntan inte sticker iväg.

En följdfråga är om tex jag låser räntan på 3% men styrräntan ökar till 6% får banken då betala mellanskillnaden? Och till vem, riksbanken ?

Ja självklart är långivaren som binder räntan på 10 år rätt säkra på att de kommer tjäna på det. Det är ett tydligt tecken på att känner sig säkra på att de kommer få in klart mindre genom att låna ut till rörlig ränta under denna period.
2016-11-06, 14:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Expert: Ser ingen svensk bobubbla

Ett börsfall eller en kraftfull lågkonjunktur kan knäcka boprisrallyt.
Sker inte det fortsätter bopriserna uppåt med uppemot 6 procent om året enligt en ny analys av den svenska bostadsmarknaden.

http://www.di.se/nyheter/expert-ser-ingen-svensk-bobubbla/
2016-11-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Du får ett ytterligare "okej" på det.

Min fråga var ledande. Det står tydligt i artikeln "Och gällande hushållens skuldsättning varnar han Finland för det svenska exemplet."
Mja, detta är ju en bostadstråd. Då är det rimligt att kommentera bostadsproblemet han berör. Eller hur?

"Det svenska exemplet" är lite för tunt för att ge någon kommentar på. Det går att läsa in både det ena och det andra i det. Varför tar du ens upp det?

Citat:
vilket alla andra normalbegåvade klarade av att utläsa.
Hur vet du det?

Citat:
Det har spekulerats om Asberger. Här finns info att läsa om symtom och allmänna tips
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Aspergers-syndrom/
Det finns tester för Asperger. Du får göra ett sådant. Det är helt hopplöst att via några foruminlägg diagnostisera din hjärna.
2016-11-06, 15:22
Medlem
Citat:
Om banken känner sig trygga med 3% över 10 år borde de ju vara säkra på att räntan inte sticker iväg.
Svaret finns i texten du citerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är inget problem för banken att du har räntan bunden i tio år. Banken ser till att säkra sin upplåning på motsvarande löptid. Därmed ligger banken både utlåning och upplåningsränta fast hela tiden.
Dvs banken har en tidsbunden upplåning på 10 år, och en tidsbunden utlåning till dig på 10 år. Banken vet redan vid start vilken ränteskillnad dom tar in på ditt lån, under dessa tio år. Det helt ovidkommande hur referensräntan eller marknadsräntor rör sig under tiden.

Sedan kan naturligtvis banken välja att höja sin risk, och göra på annat sätt, men det är inte så troligt.

Citat:
Kan jag tolka det som att de låga räntorna är här för att stanna?
Om de låga räntorna är här för att stanna, är var och ens gissning. Som har påtalats tidigare kan vi inte uttala oss med någon säkerhet om framtiden.
Att långa räntor ligger där de ligger är marknadens bästa gissning. Du får svårt att hitta någon som gissar bättre.
2016-11-06, 15:35
Medlem
Aj aj, vilket elände.
http://www.di.se/nyheter/expert-ser-ingen-svensk-bobubbla/

Om konjunkturutvecklingen blir som stora aktörer, som Riksbanken och Konjunkturinstitutet, räknar med är prognosen att bostadsrättspriserna i Stockholm stiger med drygt 6 procent om året fram till 2019.

6%/år. På 3 år är det 19%. Nästan som en investering

Evidens mest optimistiska scenario är att priserna stiger med drygt 9 procent om året. Samtidigt är ett pessimistiskt scenario enligt analysen att priserna knappt ökar, 1,2 procent om året fram till 2019.

Aj aj, 9%/år. Undras om kverulanterna i tråden kapitulerar då eller om dom blir mer koleriska.

Vad kan då framkalla ett prisfall på 20 procent eller mer?
”En kraftig lågkonjunktur, till exempel beroende på att världsekonomin saktar in eller en extern chock. Konjunkturfallet ska också påverka arbetsmarknaden i storstäderna för att rubba bostadsmarknaden.”

Ja, så är det nog. En kraftig lågkonjunktur kan dra ned priserna, medan den pågår. Sedan lär priserna återgå.
En sådan dip är ett utmärkt tillfälle att byta upp sig för den som är intresserad av det, och har finanserna. Det blir svårare att låna när arbetslösheten drar iväg. Så det gäller att ha stor kontantinsats då.

º Boendekostnaderna. Det är i dag inte dyrare att äga än att hyra nyproducerat, även vid en kalkyl byggd på 5 procent låneränta.

Lite svårt att tala om en (spekulations) bubbla när det är billigare att äga än att hyra.
2016-11-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag blev faktiskt själv förbryllad över detta faktum, så jag startade en tråd där jag frågade ärrade bolånetorskar om råd. Svaren svävar mellan att siffrorna i grafen i min signatur faktiskt stämmer till att det är en kommunistisk sammansvärjning inom EU som förvanskar siffrorna med syfte att förvandla Sverige till en nordkoreansk provins i Europa. Du får själv ta och bena ut fakta från rena påhitt i tråden: (FB) Är det verkligen ingen som längre äger sin bostad i Sverige?

En annan aspekt på ämnet är att de som verkligen "äger" sina bostäder utan lån i många fall är lantbruk där fastigheten gått i arv i generationer. I dessa fall finns det dock lån som påminner om en normal NASA-budget i form av krediter för skördetröskor, traktorer (vi snackar inte Volvo BM, utan farkoster som idag ser ut att vara hämtade ur Star Trek) och robotiserade mjölkanläggningar.

Här har Alpha101 lämnat ett bra svar. Såhär på fyllan kan jag erkänna att Alpha101 verkar ha gedigen kunskap om det ekonomiska. Jag har dock som hobby att häckla honom, vilket jag i gråtmilda stunder kan ha ett visst dåligt samvete för, men i allmänhet kan du lita på att han har rätt.

Vi måste nog reservera en liten del av det blå fältet till de som faktiskt äger sitt boende. Dock finns det en stor andel som sitter med lån på sitt boende.
2016-11-06, 22:18
Medlem
idiamindadas avatar
Dumjävla fråga; kommer alltid börskrasch och bostadbubbelsmäll hand i hand?
2016-11-06, 23:48
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det behöver det inte göra, men i modern tid är just bostadsbubbelsmäll det som kraschat ekonomier, d.s.v. börsen kraschar (släpande) när bostadsbubblan spricker.
2016-11-07, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det behöver det inte göra, men i modern tid är just bostadsbubbelsmäll det som kraschat ekonomier, d.s.v. börsen kraschar (släpande) när bostadsbubblan spricker.

Ja folk i allmänhet har belånat sin bankomat till bostad och spekulerat på börsen, när bostadspriserna faller måste dom ur sina positioner på börsen för att rädda det som räddas kan, kedjereaktion.
2016-11-07, 09:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja folk i allmänhet har belånat sin bankomat till bostad och spekulerat på börsen, när bostadspriserna faller måste dom ur sina positioner på börsen för att rädda det som räddas kan, kedjereaktion.

Det var det som skulle ske i somras va?
(och alla år sedan den här tråden skapades och lågt innan dess)
2016-11-07, 11:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ser man på IT bubblan som kollapsade vid 2000 så tog den inte med sid bostäder i fallet. Så Nej

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in