2014-10-02, 14:25
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Jag brukar raljera i diverse trådar med ett diagram som föreställer bostadssituationen i Europa. Jag har alltid använt diagrammet från 2011, där man kan se att runt 5 % av svenskarna äger sin bostad utan lån. Nu har jag fått tag i samma diagram för 2012, och där framgår det att ingen i Sverige verkligen äger sin bostad utan lån.

Vad är det som händer här? Har den lilla klick som ägde sina bostäder 2011 satt dem i pant för konsumtion eller rent av för att klara livspusslet? Är det någonting på gång bakom kulisserna som bådar ont inför framtiden? Är Sveriges relativt goda finanser bara en dimridå, där befolkningen lever på krediter och landets finanser är beroende av att befolkningen får tag i nya krediter i en accelererande takt?

Se själva:
Polulation by tenure status 2011
Polulation by tenure status 2012
Citera
2014-10-02, 14:39
Medlem
Enzymes avatar
Det är nog vanligare att man äger sin bostad utanför storstadsregionerna. Har flera vänner med bra inkomster som bor i hålor och de köper hus och bostadsrätter cash.
Citera
2014-10-02, 14:43
Medlem
tossefars avatar
Bor man i bostadsrätt så äger man inte sin bostad. Jag vet inte om det kommer fram i statistiken du visar.
Citera
2014-10-02, 14:43
Medlem
framtands avatar
Det var väl lite lustigt, är bostadsrätter medräknade? I småstäder(som min) går det ju att få en lägenhet för en knapp genomsnittlig månadslön. Även om man tar lån till en sån så betalas det ju av snart. Jag köpte min i fint skick för 25.000:- för 10 år sedan utan lån, och de andra i huset har inga bostadslån heller för den delen. Fast det är kanske inte rätt typ av ägande för statistiken?
Citera
2014-10-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Det var väl lite lustigt, är bostadsrätter medräknade? I småstäder(som min) går det ju att få en lägenhet för en knapp genomsnittlig månadslön. Även om man tar lån till en sån så betalas det ju av snart. Jag köpte min i fint skick för 25.000:- för 10 år sedan utan lån, och de andra i huset har inga bostadslån heller för den delen. Fast det är kanske inte rätt typ av ägande för statistiken?

En bostadsrätt är en ägarandel i en bostadsrättsförening. Jag behövde inte ta något lån för å köpa den. Jag har ingen skulder alls.

Jag äger en bostadsrätt. Jag äger inte min bostad.
Citera
2014-10-02, 15:12
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Det finns bara två kategorier i diagrammet: Tennant och owner occupied. Antingen ska bostadsrätter räknas in i den första eller andra kategorin. Det är självklart, vid en jämförelse av kategorierna emellan, att bostadsrätter måste räknas in i kategorin owner occupied. Annars skulle ju Norge, som har en mycket större andel bostadsrätter än Sverige, ha en befolkning där 80 % bor i villa.

Eller hur?
Citera
2014-10-02, 15:15
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mopcoyksea
En bostadsrätt är en ägarandel i en bostadsrättsförening. Jag behövde inte ta något lån för å köpa den. Jag har ingen skulder alls.

Jag äger en bostadsrätt. Jag äger inte min bostad.

Jag är medveten om det, därav min undran som du kan läsa i båda första och sista meningen.
Citera
2014-10-02, 15:52
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag brukar raljera i diverse trådar med ett diagram som föreställer bostadssituationen i Europa. Jag har alltid använt diagrammet från 2011, där man kan se att runt 5 % av svenskarna äger sin bostad utan lån. Nu har jag fått tag i samma diagram för 2012, och där framgår det att ingen i Sverige verkligen äger sin bostad utan lån.

Vad är det som händer här? Har den lilla klick som ägde sina bostäder 2011 satt dem i pant för konsumtion eller rent av för att klara livspusslet? Är det någonting på gång bakom kulisserna som bådar ont inför framtiden? Är Sveriges relativt goda finanser bara en dimridå, där befolkningen lever på krediter och landets finanser är beroende av att befolkningen får tag i nya krediter i en accelererande takt?

Se själva:
Polulation by tenure status 2011
Polulation by tenure status 2012

Ser ut som det är tryckfelsnisse som varit framme (eller ett felaktigt script). Jag får tror att det är diagrammet som är fel. Gick in för att se dom exakta siffrorna som jag antar att diagrammet ska vara byggt på står det att det är 8,6 %. Jag tycker det känns mera rimligt.

Länk:
http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do;jsessionid=9ea7d07e30d6aa 86ae5d74f5441faac8e6affd7fc0e5.e34MbxeSahmMa40LbNi MbxaNa3mKe0
Senast redigerad av Inanis 2014-10-02 kl. 15:54.
Citera
2014-10-02, 19:01
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det är nog vanligare att man äger sin bostad utanför storstadsregionerna. Har flera vänner med bra inkomster som bor i hålor och de köper hus och bostadsrätter cash.

Stämmer. Finns massvis med hålor i olika delar av landet där det är mindre populärt att bo (småstäder i Värmland, exempelvis) där vem som helst kan köpa en egen lägenhet eller ett hus för ingenting. I storstäder och storstadsområden är det desto tuffare med höga priser på lägenheter, radhus och villor, som gör det svårt för många att äga sin bostad utan lån.
Citera
2014-10-02, 20:45
Medlem
Sen torde ett ganska stort antal äldre sitta i villor vars lån är avbetalda vid det här laget. Om inte mina föräldrar byggt nytt i början av 90-talet hade deras 70-talsvilla i Upplands Väsby där jag växte upp varit skuldfri sedan länge.
Citera
2014-10-02, 20:50
Medlem
Pirre77s avatar
Det där diagrammet kan inte stämma för fem öre. I Norrlands inland kostar bostäderna i stort sett ingenting så där torde skuldsättningen vara lika med noll. Likadant med änkor i storstäderna som lever vidare i villan/bostadsrätten efter makens bortgång. Något i diagrammet stämmer inte.
Citera
2014-10-02, 21:07
Medlem
detgillardus avatar
Eurostat! Lika tillförlitligt som alltid. Det finns ju inte en siffra som stämmer där såklart.

(Observera tex att ca 30% av svenskarna betalar marknadshyra! Mycket intressant uppgift Varför har ingen sagt det till fastighetsägarna?)

Eurostat är och har alltid varit ett skämt. Du får nog byta underlag för dina hypoteser TS...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in