2016-10-16, 19:05
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Har överklassen mer gemensamt med arbetar/underklass än med medelklassen? Jag har hört detta av några riktigt vidriga segelbrats. De påstår sig supa på samma sätt som underklass, de verkligen älskar arbetarklass/ underklassbrudar (tatueringar och WT-stil på tjejerna och dessa segelbrats blir styva i märkesbyxan) och föraktar medelklassen som tydligen är "tryhards" och "posers".

Ja det har mer gemensamt men det betyder inte att de är särskilt lika för det.
Problemet med medelklassen är deras oerhörda komplex och hävdelsebehov, detta återfinns varken hos arbetarklassen eller överklassen. Medelklassen begränsar ofta sitt leverna eftersom de inser att de inte har råd att göra det fint nog. De vågar inte jaga för att de inte har råd med en fin hagelbössa, de tävlar inte i motorsport för att de inte ha råd med en tillräckligt fin bil. Istället sitter de hellre i sin superstylade 3:a i Vasastan och funderar på om de gilla nebiolo eller barolo mest varpö de ivrigt berättar om hur de var på en "weekend" på Gotland och plockade tryffel.

Ta några exempel:

* Arbetarklass och överklass håller ibland på med bilsport. Överklassen kan köpa en fin bil, arbetarklass kan tävla i folkrace. Medelklassen vågar inte då de är för fina för en gammal 242 men för fattiga för att spela med de rika.
* Arbetarklass och överklass kan dricka Pripps Blå utan att skämmas. Medelklass måste dricka IPA, APA och allt vad det nu heter.
* Både arbetarklassen och överklassen kan röka, de skäms inte för att ta en cigg. Medelklass måste tvunget avstå från alla cigaretter och istället satsa på Vättern-rundan.
Citera
2016-10-18, 23:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Ja det har mer gemensamt men det betyder inte att de är särskilt lika för det.
Problemet med medelklassen är deras oerhörda komplex och hävdelsebehov, detta återfinns varken hos arbetarklassen eller överklassen. Medelklassen begränsar ofta sitt leverna eftersom de inser att de inte har råd att göra det fint nog. De vågar inte jaga för att de inte har råd med en fin hagelbössa, de tävlar inte i motorsport för att de inte ha råd med en tillräckligt fin bil. Istället sitter de hellre i sin superstylade 3:a i Vasastan och funderar på om de gilla nebiolo eller barolo mest varpö de ivrigt berättar om hur de var på en "weekend" på Gotland och plockade tryffel.

Ta några exempel:

* Arbetarklass och överklass håller ibland på med bilsport. Överklassen kan köpa en fin bil, arbetarklass kan tävla i folkrace. Medelklassen vågar inte då de är för fina för en gammal 242 men för fattiga för att spela med de rika.
* Arbetarklass och överklass kan dricka Pripps Blå utan att skämmas. Medelklass måste dricka IPA, APA och allt vad det nu heter.
* Både arbetarklassen och överklassen kan röka, de skäms inte för att ta en cigg. Medelklass måste tvunget avstå från alla cigaretter och istället satsa på Vättern-rundan.

Medelklass brukar också ha en tendens att vilja kalla saker något annat, det kan sitta jäkligt hårt att kalla en spade för spade. Plankande kallar de inte kriminaliserat snyltande utan de menar att det är civil olydnad eller något. Ungefär som att medvetandet i sig skulle förta uppsåtet från en kriminellt sanktionerad handling.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-18 kl. 23:50.
Citera
2016-10-18, 23:53
Medlem
BewilderedHulders avatar
Skillnaden är väl att överklassen har kunnat undvika den mångkulturella verkligheten.
Tack för det. Jag har dodgat med min egen hälsa för era barn. Kommer ni att att ställa upp för mina? Ok. Precis som jag trodde. Ni skickar era flyktingbarn någon annanstans. Svin.
Senast redigerad av BewilderedHulder 2016-10-18 kl. 23:56.
Citera
2016-10-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Skillnaden är väl att överklassen har kunnat undvika den mångkulturella verkligheten.
Tack för det. Jag har dodgat med min egen hälsa för era barn. Kommer ni att att ställa upp för mina? Ok. Precis som jag trodde ni skickar era flyktingbarn någon annanstans. Svin.

Fast det roliga är väl att många inom extremistvänstern kommer väl från överklassmiljöer.
Citera
2016-10-19, 00:02
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det roliga är väl att många inom extremistvänstern kommer väl från överklassmiljöer.

Ok. Överklassen har väl inte fått smak på hur det känns att bli strypt av blatte än?'
När man har en bipolär mamma kan hela orka med blattegrejen bli överkurs, lixom.
Senast redigerad av BewilderedHulder 2016-10-19 kl. 00:31.
Citera
2016-10-19, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Ok. Överklassen har väl inte fått smak på hur det känns att bli strypt av blatte än?'
När man har en bipolär mamma kan hela orka med blattegrejen bli överkurs, lixom.

Men vad gnääälligt... det är väl oftast överklassen som åker ut i världen på diverse förbättrar projekt. Och några blir väl dödade väl, eftersom det ofta är oroligt där diverse välgörenhet anses behövligt, även om det kanske inte just alltid handlar om strypning.

Psykiatriska diagnoser är väl rätt så klassneutrala hursomhelst så din kommentar blir bara gnällig. Lixom-ba, det är väl hyfsat jämn spridning på knäppa morsor.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-19 kl. 01:32.
Citera
2016-11-05, 23:21
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Det där låter som en av mina bästa kompisar. Helt klart överklass.
Han klär sig snyggt men diskret, när jag min förra flickvän besökte honom på hans lantställe var han klädd i en avslappnad linnekostym, såg inte ut att vara något speciellt. Efteråt sa min flickvän att det var nån variant av silke, mycket bekväm och ganska dyr. Typiskt tjejer att ha koll på sådant. :-)

Han hade även japansk konst i vardagsrummet (han har alltid varit lite konstintresserad, gillade att gå på konstmuseer när han kom för att besöka mig här i Texas). Min flickvän hade en Masters i Fine Arts eller nåt (hon var webbdesigner), dessutom mycket intresserad just av japansk konst och identifierade dem som original från 1700-talet...

Men min kompis skröt aldrig om det, nämnde det inte ens när han visade oss runt i huset.
När han köpte huset kallade han det bara "sommarstuga", och eftersom hans föräldrar hade en stuga i närheten så tänkte jag att det väl var nåt liknande, typ 100 kvadratmeter på sin höjd. Nej, det var en herrgård i två våningar, med gästhus och fristående garage (där hans sport-sedan kunde parkeras, nämnet inte märke så han inte kan identifieras så lätt).

Så riktig överklass skryter inte om hur mycket pengar de har, vad deras saker är värda, etc.
Vi har varit kompisar sedan första klass, han brydde sig aldrig att jag var son till en arbetare (busschaufför) eller att jag inte hade en massa pengar. När vi var äldre gick vi ibland ut på helgerna och åt något billigt (Taco Bar på Kungsgatan var ett av våra favoritställen), spelade bort några tior på arkadspel i city (främst racingspel) och kanske hyrde en video som vi kollade på efteråt. Eller gick på bio. Han hade givetvis haft råd att slå på stort, men det fanns ingen anledning till att svina loss på Stureplan, det var inte hans stil.

Jag känner några andra inom överklassen som är likadana, diskreta och inte pretantiösa. Det är beteende som sådant som i mina ögon definerar vad som är överklass, att jämföra med wannabe-brats på Stureplan eller medelklass som försöker låtsas om att de är bättre än vad de är.

Själv skulle jag klassificera mig som övre medelklass idag. Jag tjänar bra. I USA ligger jag i Top 20% om vi räknar bara min lön, Top 5% om vi räknar hushållsinkomsten, min fru tjänar ungefär lika mycket som jag. I Sverige ligger jag i top 1% enligt http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/...

Lite så där är det hos "överklass".
Pengar skryter man inte med, ofta sägs det att fint folk inte pratar pengar.
Det är däremot inte riktigt sant, även "överklass" pratar pengar men bara med personer på samma ekonomiska nivå.
Tex affarsmöjligheter, investeringar osv däremot pratar man aldrig om lön.
Nyrika vill gärna imponera på omgivningen och få bekräftelse på att de lyckas.
Bland de med erfarenhet av sådant vet att pengar kan både komma och gå utmed generationer så man ser inte ner på arbetarklassen på samma sätt som medelklassen ibland gör.
Visst vill man ge ungarna de bästa möjligheterna med "fina skolor" osv men det är också individuellt.
Det är oftast på dessa skolor som man skapar sociala koder ungefär på samma sätt som ungarna i Rinkeby lär sig prata likadant och bete sig som den omgivningen man har omkring sig.

Jag själv är uppväxt med en spännande släkthistoria med förgreningar i olika adelssläkter och andra europeiska länder.
Alltid haft konst omkring mig både i barndomshemmet och meddragen till diverse museer som barn.
Historieböcker och liknande var självklart att jag skulle ha som barn men någon statuspryl likt den 8-bitars Nintendo jag ville ha som liten fick jag förtjäna genom att göra sysslor som klippa gräset cykla och köpa tidningen osv för fem kronor per syssla.
Märkeskläder var det inte tal om förens jag var färdigväxt, de håller ofta längre rent praktiskt men som barn växer man ur de innan de slitits ut.
Familjen har pengar men speciellt överdådigt bodde vi inte, något större villa i ort i sthlm med lugnt/bra rykte.
Min syster åkte över till NY som "barnflicka" i gymnasieåldern hos en av våra släktingar nu råkade det vara på Long Island i ett område som heter Hamptons, knappast något vi viste var något"rikemans område" då.
Hon sa att det var ungefär som hemma men hon kunde se Spielbergs segelbåt från huset.
För min del var det tänkt att jag skulle rycka in vilket var väldigt viktigt med släktens militära bakgrund, försökte ta mig ur det men ligger fortfarande i reserven och blir omplacerad då och då utan att ens ha gjort lumpen.
Vi har mark i Härjedalen,Dalarna och Blekinge (skog) vilket jag inte ens kände till som barn.
Hade villa och båt i skärgården (landställe)
Men inte fasiken var man bättre än någon annan
Jag är idag mångmiljonär själv men har trivts lika bra med arbetarklassen som med "överklass".
Både fattiga och de som haft mycket väldigt länge (i många fall förlorat och kommit igen) dömer oftast folk efter vilka de är och inte vad de har.

Det är oftast de som aspirerar på att ta sig högre upp eller vill att det ska se dyrt ut som beter sig dömande.
Ett exempel är invandraren som tar lån för att köpa bmw
Ett annat är överbelånade villa/radhusägaren som förlorar allt om hen förlorar sitt "fina" välbetalda jobb
Citera
2016-11-05, 23:46
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Lite så där är det hos "överklass".
Pengar skryter man inte med, ofta sägs det att fint folk inte pratar pengar.
Det är däremot inte riktigt sant, även "överklass" pratar pengar men bara med personer på samma ekonomiska nivå.
Tex affarsmöjligheter, investeringar osv däremot pratar man aldrig om lön.
Nyrika vill gärna imponera på omgivningen och få bekräftelse på att de lyckas.
Bland de med erfarenhet av sådant vet att pengar kan både komma och gå utmed generationer så man ser inte ner på arbetarklassen på samma sätt som medelklassen ibland gör.
Visst vill man ge ungarna de bästa möjligheterna med "fina skolor" osv men det är också individuellt.
Det är oftast på dessa skolor som man skapar sociala koder ungefär på samma sätt som ungarna i Rinkeby lär sig prata likadant och bete sig som den omgivningen man har omkring sig.

Jag själv är uppväxt med en spännande släkthistoria med förgreningar i olika adelssläkter och andra europeiska länder.
Alltid haft konst omkring mig både i barndomshemmet och meddragen till diverse museer som barn.
Historieböcker och liknande var självklart att jag skulle ha som barn men någon statuspryl likt den 8-bitars Nintendo jag ville ha som liten fick jag förtjäna genom att göra sysslor som klippa gräset cykla och köpa tidningen osv för fem kronor per syssla.
Märkeskläder var det inte tal om förens jag var färdigväxt, de håller ofta längre rent praktiskt men som barn växer man ur de innan de slitits ut.
Familjen har pengar men speciellt överdådigt bodde vi inte, något större villa i ort i sthlm med lugnt/bra rykte.
Min syster åkte över till NY som "barnflicka" i gymnasieåldern hos en av våra släktingar nu råkade det vara på Long Island i ett område som heter Hamptons, knappast något vi viste var något"rikemans område" då.
Hon sa att det var ungefär som hemma men hon kunde se Spielbergs segelbåt från huset.
För min del var det tänkt att jag skulle rycka in vilket var väldigt viktigt med släktens militära bakgrund, försökte ta mig ur det men ligger fortfarande i reserven och blir omplacerad då och då utan att ens ha gjort lumpen.
Vi har mark i Härjedalen,Dalarna och Blekinge (skog) vilket jag inte ens kände till som barn.
Hade villa och båt i skärgården (landställe)
Men inte fasiken var man bättre än någon annan
Jag är idag mångmiljonär själv men har trivts lika bra med arbetarklassen som med "överklass".
Både fattiga och de som haft mycket väldigt länge (i många fall förlorat och kommit igen) dömer oftast folk efter vilka de är och inte vad de har.

Det är oftast de som aspirerar på att ta sig högre upp eller vill att det ska se dyrt ut som beter sig dömande.
Ett exempel är invandraren som tar lån för att köpa bmw
Ett annat är överbelånade villa/radhusägaren som förlorar allt om hen förlorar sitt "fina" välbetalda jobb

Spot on!
Citera
2016-11-26, 21:42
Medlem
En skillnad kan vara att en kväll som denna tittar man lite extra på instagramkontot vad folket dricker. Är det simpla viner för att "det är så gott" så är det underklass. Läggs det däremot upp drycker med motiverat val och av högre prisklasser så är det självklart överklass.
Citera
2016-11-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
En skillnad kan vara att en kväll som denna tittar man lite extra på instagramkontot vad folket dricker. Är det simpla viner för att "det är så gott" så är det underklass. Läggs det däremot upp drycker med motiverat val och av högre prisklasser så är det självklart överklass.
Skämtar du?

Lägger någon upp bilder på dyra viner på instagram så visar det bara att personen är skitnödig medelklass. Överklassen dricker antingen billigt vin, eller dyrt vin men då lägger man inte upp någon jävla skrytbild på instagram.

Hela ditt inlägg osar skitnödig medelklass. Att någon skulle vara underklass bara för att de dricker "simpla viner" som de tycker är goda, herregud. Att man sedan skulle vara överklass för att man dricker ett dyrt vin (och dessutom skryter om det på instagram..) är ännu dummare.

Folk dricker väl de viner (eller vilken dryck som helst) som de gillar smaken på. Det är bara skitnödig medelklass som absolut måste kolla prislappen för att avgöra om det är gott eller inte.
Citera
2016-11-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Skämtar du?

Lägger någon upp bilder på dyra viner på instagram så visar det bara att personen är skitnödig medelklass. Överklassen dricker antingen billigt vin, eller dyrt vin men då lägger man inte upp någon jävla skrytbild på instagram.

Hela ditt inlägg osar skitnödig medelklass. Att någon skulle vara underklass bara för att de dricker "simpla viner" som de tycker är goda, herregud. Att man sedan skulle vara överklass för att man dricker ett dyrt vin (och dessutom skryter om det på instagram..) är ännu dummare.

Folk dricker väl de viner (eller vilken dryck som helst) som de gillar smaken på. Det är bara skitnödig medelklass som absolut måste kolla prislappen för att avgöra om det är gott eller inte.

Nej den riktiga överklassen nöjer sig inte med simpelt vin som alla andra kan köpa. De köper exklusiva drycker med få upplagor och skryter med det. Det är inget skrytmoment, det är att förmedla sina vina vanor och sina fina inköpta varor. Varför är det överklass att göra så? Jo man vill utmärka sig och visa att man är en av dem få som, kan!
Citera
2016-11-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Nej den riktiga överklassen nöjer sig inte med simpelt vin som alla andra kan köpa. De köper exklusiva drycker med få upplagor och skryter med det. Det är inget skrytmoment, det är att förmedla sina vina vanor och sina fina inköpta varor. Varför är det överklass att göra så? Jo man vill utmärka sig och visa att man är en av dem få som, kan!
Haha, vi säger så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in