2016-08-30, 18:24
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Titta på citatet igen,

Som då ska sättas i kontexten att Clarke själv hävdar att effekten håller på att dö ut. Alltså effekten av att en tid varit privilegierad blir som ringar på vattnet som till slut ebbar ut.

Citat:
1) Det finns tillräckligt för att man ska kunna gifta sig inom gruppen av framgångsrika personer.

2) Om det inte skulle finns gifter man sig med någon som är överklass i ett annat land.

Det beror på din väldigt breda definition om vad utstickare är.

Citat:
Vad är det som inte stämmer?

Att du tror att det fungerar som lego, man tar en musiker och en historiker, sedan får man ett barn som är bra på båda sakerna.

Citat:
1) Jag vet inte hur det är för Arnold specifikt.

2) Men principen är att när du "regress to the mean" på ett område går du samtidigt "above the mean" på ett annat.

3) Titta på Dan Bilzerian hans far hade mycket högre inkomst men han var inte "cool". Dan har mycket lägre inkomst men har är mycket "coolare" så summan av "social status" (klass) är samma.

De flesta kändisbarn har sämre helhet än sina föräldrar. Utstickare är t.ex. Donald Trump som hade en ganska framgångsrik far och farfar, men sedan fick han en mycket utstickande personlighet. Hans egna barn gick därefter tillbaka till genomsnittet.

Citat:
Vad är problemet?

Att du tar saker ur sin kontext och förväntar dig att ingen ska ertappa dig.
Citera
2016-08-30, 20:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Jag vill flika in en sak, apropå huruvida det förekom giftermål mellan klasserna förr.
Det gjorde det, detta kallades för mesallians och förekom i hela Europa.
Dock fanns där ofta en kompensationsfaktor i form av pengar - en familj gifte bort en dotter med en grosshandlar-son, som i sin tur berikade familjen. Börd förstärkt av pengar och pengar förstärkta av börd, alla parter tjänade på arrangemanget.

1) Jag gissar att du talar om nån från en adlig gamilj som gifter sig med en person från en icke-adlig familj och får pengar emellan? Det är fortfarande legit om den icke-adliga personens familj är framgångsrik och normal.

2) Jag talar om lirare som sätter på allt som rör sig och hittar en 10-20 år yngre kvinna från arbetarklassen (till exempel när hon säljer saker på gatan, jobbar i vården, står i en butik när du åker på semester utomlands) som de tror är en "hot slut" och bestämmer sig för att gifta sig med henne för att fortsätta lira. Sånt brukade inte accepteras förr i tiden.

3) Eller den där kvinnan i Monaco som rymde med cirkusen. Hon gick på cirkus och tänkte "all right elefant-tränaren ser het ut jag vill sätta på honom" sen gick hon och gjorde det. Problemet är inte att hon gjorde det en gång problemet är att hon gifte sig med honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Idag är som alla vet gränserna mellan klasserna mycket mer diffusa och luddiga. Det är ju dock självklart och logiskt att man (omedvetet eller inte) gifter sig med någon ur sin egen klass, lika barn leka bäst!

I övrigt håller jag med Babianen om det mesta hon skrivit i tråden (undantag finns).

Håller med.
Senast redigerad av Babianen 2016-08-30 kl. 20:21.
Citera
2016-08-30, 20:23
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonPlusUltra
Som då ska sättas i kontexten att Clarke själv hävdar att effekten håller på att dö ut. Alltså effekten av att en tid varit privilegierad blir som ringar på vattnet som till slut ebbar ut.

1) Nej du får läsa den delen där han talar om att man växlar mellan olika former av social status.

2) Till exempel min mor har en hög inkomst men hon är ful. Jag har en låg inkomst men jag är snygg. Så om du tittar på inkomst har effekten försvunnit.

3) Men idag är det högre social status att vara snygg än att ha en hög inkomst så i termer av social status har min lineage fått det bättre.

4) Det här är relevant för att "status ökningen" av att gå från 50k/månad till 100k/månad är väldigt liten. Men värdet av att gå från ful till snygg är väldigt stort, mycket större än om du tjänar mer pengar.

5) Därför satsar Dan Bilzerian på att vara snygg och "cool" istället för på pengar för att mer pengar ökar inte hans sociala status.

6) I överklassen har de flesta en högre inkomst och förmögenhet än average så pengar är ingenting som ger social status. Man har bara vad alla andra har.

Citat:
Det beror på din väldigt breda definition om vad utstickare är.

1) Men när du umgås med någon socialt är det inte personens jobb, utbildning, inkomst, bostad som räknas eller hur? Det som räknas är om personen är snygg, rolig, social, gör spännande saker, och så vidare. Tänk James Bond det är ett typiskt överklass ideal.

2) Därför spelar det ingen roll om Bill Gates har en massa pengar alla har pengar och ingen vill umgås med en nörd. Folk umgås hellre med Hugh Hefner för att han är snygg, social, har ett roligt hem, coolt liv, och så vidare. Det spelar 0 roll att Bill Gates har mer pengar ska man sitta och diskutera programmering med honom? Oh joy.

Citat:
Att du tror att det fungerar som lego, man tar en musiker och en historiker, sedan får man ett barn som är bra på båda sakerna.

Nej. Man tar en musiker och en historiker sen blir det som det blir. Det viktiga är att man inte tar en loser.

Citat:
De flesta kändisbarn har sämre helhet än sina föräldrar. Utstickare är t.ex. Donald Trump som hade en ganska framgångsrik far och farfar, men sedan fick han en mycket utstickande personlighet. Hans egna barn gick därefter tillbaka till genomsnittet.

1) Men kändisar är underklass.

2) Donald Trumps barn ser bättre ut än honom det är en mycket större ökning i status än om de skulle tjäna mer pengar än honom eller äga en till skyskrapa.

Citat:
Att du tar saker ur sin kontext och förväntar dig att ingen ska ertappa dig.

Men jag vet hur det funkar. Du får din information från historieböcker om 1700 talet.
Citera
2016-08-30, 20:37
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
1) Nej du får läsa den delen där han talar om att man växlar mellan olika former av social status.

2) Till exempel min mor har en hög inkomst men hon är ful. Jag har en låg inkomst men jag är snygg. Så om du tittar på inkomst har effekten försvunnit.

3) Men idag är det högre social status att vara snygg än att ha en hög inkomst så i termer av social status har min lineage fått det bättre.

4) Det här är relevant för att "status ökningen" av att gå från 50k/månad till 100k/månad är väldigt liten. Men värdet av att gå från ful till snygg är väldigt stort, mycket större än om du tjänar mer pengar.

5) Därför satsar Dan Bilzerian på att vara snygg och "cool" istället för på pengar för att mer pengar ökar inte hans sociala status.

Vad har detta med diskussionen att göra? Vi pratar om att han själv hävdar att utstickare går tillbaka till normalen.

Citat:
6) I överklassen har de flesta en högre inkomst och förmögenhet än average så pengar är ingenting som ger social status. Man har bara vad alla andra har.

1) Men när du umgås med någon socialt är det inte personens jobb, utbildning, inkomst, bostad som räknas eller hur? Det som räknas är om personen är snygg, rolig, social, gör spännande saker, och så vidare. Tänk James Bond det är ett typiskt överklass ideal.

2) Därför spelar det ingen roll om Bill Gates har en massa pengar alla har pengar och ingen vill umgås med en nörd. Folk umgås hellre med Hugh Hefner för att han är snygg, social, har ett roligt hem, coolt liv, och så vidare. Det spelar 0 roll att Bill Gates har mer pengar ska man sitta och diskutera programmering med honom? Oh joy.

Jag har aldrig hävdat att pengar är den enda saken värt att mäta.

Citat:
2) Donald Trumps barn ser bättre ut än honom det är en mycket större ökning i status än om de skulle tjäna mer pengar än honom eller äga en till skyskrapa.

De saknar hans bombastiska personlighet och kan således aldrig nå lika långt som honom.

Citat:
Men jag vet hur det funkar. Du får din information från historieböcker om 1700 talet.

Du avfärdar allt du inte gillar och lyfter upp allt du gillar. Vem som helst klarar att debattera vad som helst om man är så selektiv med källor.
Senast redigerad av NonPlusUltra 2016-08-30 kl. 21:07. Anledning: Lade till ett "r" på "prata"
Citera
2016-08-30, 21:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Vad har detta med diskussionen att göra? Vi prata om att han själv hävdar att utstickare går tillbaka till normalen.

1) Det stämmer inte om du tittar på "total social status".

2) Ta de följande faktorerna,

a) pengar.

b) utbildning.

c) kultur.

d) utseende.

e) social förmåga.

en återgång till normalen på en faktor till exempel pengar eller utbildning motsvaras generellt av en ökning på en annan faktor till exempel kultur eller utseende.

3) Så den "totala sociala statusen" kan vara samma eller högre trots en återgång till normalen på 1 eller 2 faktorer.

4) Till exempel i min familj har jag bytt en återgång till normalen på inkomst mot en ökning på utseende. För att mer inkomst skulle inte öka min familjs "totala sociala status" men det gör mer utseende.

5) Till exempel när andra kvinnor utvärderar mina söner som eventuella matches för deras döttrar då tittar de inte på min familjs inkomst de tittar på vilka gener som de avlar in i sina eventuella barnbarn och då är det mer värt att jag väger 46 kilo än hur mycket jag tjänar.

6) Till exempel en av mina kvinnliga vänner har aldrig haft ett jobb och kommer sannolikt aldrig att ha ett men hon är väldigt smal (smalare än mig) och ganska snygg. Så jag är villig att para ihop en av mina söner med hennes eventuella dotter för att hennes fysik är viktigare för mig än hennes inkomst. Om hon skulle satsa på att jobba och få en hög inkomst skulle det göra 0 för hennes "sociala värde".

7) Enligt inkomst och arbete har både hon och jag gått tillbaka till normalen men vårt "totala sociala värde" är högre för att vi har pengar + utseende, i den förra generationen hade våra familjer bara inkomst + arbete.

Citat:
De saknar hans bombastiska personlighet och kan således aldrig nå lika långt som honom.

Trumps "bombastiska personlighet" är en av anledningarna till att han är utfryst. Om hans barn visar att de inte är som honom kan de få komma tillbaka.

Citat:
Du avfärdar allt du inte gillar och lyfter upp allt du gillar. Vem som helst klarar att debattera vad som helst om man är så selektiv med källor.

Från Clark himself,

Citat:
The rich in modern industrial society are genetically different from the poor. Stated thus
boldly and starkly this seems a shocking, elitist statement. But this genetic difference shows in a
number of ways.
First we can look at how closely the incomes of identical twins resemble each other
compared to same-sex fraternal twins. Most of these studies have been done on males. With
random mating by parents identical twins share 100% of their genes and fraternal twins only 50%.
Under any reasonable assumption the environment will be very similar for fraternal as for identical
twins.7 If genetics made no difference to income, which was determined only by a combination of
environment and chance, the correlation of income for identical and fraternal twins would be the
same. In fact studies of twins consistently show the correlation of income for identical twins is
about 0.2 greater than for fraternal twins (where the correlation can range from 0 to 1).8 If the two
parents have no genetic commonalities this would imply that genetics explains about .2 of the
observed correlation of 0.4 between the incomes of brothers.

Citat:
The second source of information we have is the outcomes for biological children compared
to adopted children. A recent study for Sweden, using an extraordinary good data set that identifies
for children the education levels of both their adoptive and biological parents, finds that both nature
and nurture matter to the educational attainment of children. But interestingly the relative impact of
the biological parents is roughly double that of the adoptive parents.9 This is not directly evidence
on income and wealth, but education levels are important predictors of both of these. And clearly
genes explain the majority of educational attainment in modern Sweden.

Citat:
But evidence from the modern world establishes that economic success has a very important
genetic component.
Citera
2016-08-30, 21:39
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ingen har förnekat att gener kan påverka hur bra det går för en person, självklart är så fallet. Det var inte det det handlade om, det handlade om huruvida genetiken styr social status. Han skriver själv "This is not to say that social status is determined genetically". Med andra ord så ärver man gener som producerar framgång, men enligt Clark själv kan man inte ta sig så långt från det genetiska genomsnittet att man kan tala om ärvd social status. Jag citerade detta stycket tidigare:

Skillnaden kan verka som att klyva hårstrån, men när man verkligen tänker efter så är det en enorm skillnad.

Exempel
Arnold Schwarzenegger har en genuppsättning som gör honom till en mycket driven person, han blir världsmästare i bodybuilding, världens största actionhjälte och till sist också politiker. Enligt din fantasi kommer han göra en assortative mating med en liknande person och skapa en genetisk supermänniska som blir minst lika framgångsrik och har minst lika hög social status som honom.

Här stöter vi på problem. Han har fem barn. De är 18, 18, 22, 25 och 26 år gamla. När han var 18 hade han vunnit mr. Europe Junior. Mellan 21 och 33 års ålder vann han 11 bodybuildingtävlingar. Ingen av hans barn har utfört en bråkdel så mycket.

Ett annat exempel är Scott Eastwood som inte blev hälften så bra skådis som sin far. Dessa två exempel visar på exakt samma sak som Clarke sade, att man inte ärver social status. Man ärver gener som kan hjälpa en, men som har en stark tendens att dra sig tillbaka till genomsnittet över flera generationer.

Jag vet hur din debatteknik ser ut, du väljer ut ett fåtal delar ur olika artiklar och väljer att ignorera allt som säger emot dig i samma artiklar. Vem som helst kan sitta och frenetiskt välja ut saker tagit ur sin kontext för att "bevisa" saker.

Det låter som din definition av underklassen. Att vara politiker, usch nej, det är ju sådan white trash-sysselsättning
Gener är för övrigt ingen garant för att ett barn med två smarta föräldrar ska bli smart, två snygga föräldrar ska bli snygg osv. Det är mer komplicerat och slumpartat än så.

Vissa föds med en inre styrka eller andra drivkrafter som deras föräldrar och andra släktingar inte har, därför kan de t.e.x klara sig från att bli alkoholister, narkomaner och spelmissbrukare trots att de växer upp med missbrukande föräldrar och en omgivning där det är vanligt förekommande. Generna är inte allenrådande till varför vi blir som vi blir.
Citera
2016-08-30, 22:06
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Gener är för övrigt ingen garant för att ett barn med två smarta föräldrar ska bli smart, två snygga föräldrar ska bli snygg osv. Det är mer komplicerat och slumpartat än så.

Vissa föds med en inre styrka eller andra drivkrafter som deras föräldrar och andra släktingar inte har, därför kan de t.e.x klara sig från att bli alkoholister, narkomaner och spelmissbrukare trots att de växer upp med missbrukande föräldrar och en omgivning där det är vanligt förekommande. Generna är inte allenrådande till varför vi blir som vi blir.

1) Både IQ och utseende är ärftligt i hög grad + de matchar så att personer med hög IQ ser bättre ut och personer som ser bra ut har högre IQ.

2) Men jag förstår poängen och det är därför som man går tillbaka flera generationer,

a) om en linje har presterat bra i 100 år är det en safe bet även om en individ inte är så bra.

b) om en linje har presterat dåligt i 100 år men en individ är bra är det fortfarande dåliga odds.

3) Lineage eller "total social bakgrund" typ är konstant i flera 100 år som jag har visat i den här tråden.
Citera
2016-08-30, 22:22
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
1) Det stämmer inte om du tittar på "total social status".

2) Ta de följande faktorerna,

a) pengar.

b) utbildning.

c) kultur.

d) utseende.

e) social förmåga.

en återgång till normalen på en faktor till exempel pengar eller utbildning motsvaras generellt av en ökning på en annan faktor till exempel kultur eller utseende.

Nej, du har missuppfattat allt. En framgångsrik person sticker ut på ett sätt som är väldigt ovanligt. Exempelvis hur Hannibal Barca sade till Julius Caesar hur han var den ende som förstod honom. Generationen efter är detta unika borta och avkomman har bara ärvt vissa drag, så som Caesars karisma.

Det som har hänt historiskt är att en person har haft unika drag som givit dem stor framgång, vilket de använt för att tillskansa sig makt över generationer. Kommande generationer har glidit runt på ett bananskal med massor av sociala och ekonomiska privilegier, så som rätten att delta i politiken (på 1700-talet fick inte vem som helst hålla politiska positioner), rätten att bedriva viss verksamhet (vem som helst fick inte heller starta en fabrik), eller markägande. Clarke har visat att när dessa privilegier avskaffats så har en långsam men säker tillbakagång till medelpunkten hänt för tidigare adliga familjer.

Han säger "The modest extent of their distinction on some of these
measures such as income shows that as in England regression to the mean is at work,
and will eventually remove all distinction from the bearers of these names." (http://economics.yale.edu/sites/default/files/files/Workshops-Seminars/Economic-History/clark-111024b.pdf).

Hans siffror visar alltså att när adeln tappade sina privilegier så påbörjades ett process av att släkten går tillbaka till genomsnittlig social status. Hur långt processen har gått beror på vilket land. Sverige halshögg inte adelsmän till skillnad från Frankrike, och de gjorde inte heller om sitt politiska system för att folk skulle kunna utvecklas, som USA och Frankrike. Istället har vi haft en långsam social utveckling där hela befolkningen gradvis fått mer rättigheter och blivit lika under lagen.

Citat:
5) Till exempel när andra kvinnor utvärderar mina söner som eventuella matches för deras döttrar då tittar de inte på min familjs inkomst de tittar på vilka gener som de avlar in i sina eventuella barnbarn och då är det mer värt att jag väger 46 kilo än hur mycket jag tjänar.

Ingen kommer gå på dina stollerier i verkligheten. Om du börjar babbla om hur du tillhör en fin släkt trots att du är urfattig så kommer de skratta åt dig. Du verkar också besatt av att andra ska tycka du ser bra ut.

Citat:
6) Till exempel en av mina kvinnliga vänner har aldrig haft ett jobb och kommer sannolikt aldrig att ha ett men hon är väldigt smal (smalare än mig) och ganska snygg.

Så här smal; https://www.youtube.com/watch?v=Pq52YeBpXHs?

Citat:
Trumps "bombastiska personlighet" är en av anledningarna till att han är utfryst. Om hans barn visar att de inte är som honom kan de få komma tillbaka.

Det är anledningen till hans framgångar. Varje generation föds ett antal personer med mycket unika drag som för världen framåt. Dessa utstickande drag är mycket osannolika att föras över till nästa generation då det är en produkt av helheten, alltså gener, erfarenhet och omgivning. Du kan t.ex. inte avla fram en ny Clint Eastwood för att ersätta den gamle, då han är som han är inte bara på grund av gener men på grund av hur han växt upp.

Citat:
Från Clark himself,

Ingen har nekat att folk på botten av samhället plågas av dåliga gener. Det är välkänt att hemlöshet till stor andel beror på ärftliga sjukdomar så som schizofreni. Samt att spelberoende, oförmåga att handskas med pengar, samt drogberoende har ett definitivt inslag av ärftlighet. Felet du gör är att du antar att det fungerar likadant fast omvänt med framgång, att bara du har rätt gener på plats så kommer personen nå framgång. Framgång är mycket mer komplext än så och inget man kan odla fram. Det har som sagt försökts avla fram idealmänniskor många gånger i historien. Från Sparta till Viktorianska England, och det har alltid misslyckats.
Citera
2016-08-31, 01:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
1) Både IQ och utseende är ärftligt i hög grad + de matchar så att personer med hög IQ ser bättre ut och personer som ser bra ut har högre IQ.

2) Men jag förstår poängen och det är därför som man går tillbaka flera generationer,

a) om en linje har presterat bra i 100 år är det en safe bet även om en individ inte är så bra.

b) om en linje har presterat dåligt i 100 år men en individ är bra är det fortfarande dåliga odds.

3) Lineage eller "total social bakgrund" typ är konstant i flera 100 år som jag har visat i den här tråden.
Trams. Mängder med smarta människor är fula och många idioter är snygga. En hel del normalbegåvade eller obegåvade får begåvade barn och tvärtom.
Citera
2016-08-31, 01:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Nej, du har missuppfattat allt. En framgångsrik person sticker ut på ett sätt som är väldigt ovanligt. Exempelvis hur Hannibal Barca sade till Julius Caesar hur han var den ende som förstod honom. Generationen efter är detta unika borta och avkomman har bara ärvt vissa drag, så som Caesars karisma.

Det som har hänt historiskt är att en person har haft unika drag som givit dem stor framgång, vilket de använt för att tillskansa sig makt över generationer. Kommande generationer har glidit runt på ett bananskal med massor av sociala och ekonomiska privilegier, så som rätten att delta i politiken (på 1700-talet fick inte vem som helst hålla politiska positioner), rätten att bedriva viss verksamhet (vem som helst fick inte heller starta en fabrik), eller markägande. Clarke har visat att när dessa privilegier avskaffats så har en långsam men säker tillbakagång till medelpunkten hänt för tidigare adliga familjer.

measures such as income shows that as in England regression to the mean is at work,
and will eventually remove all distinction from the bearers of these names." (http://economics.yale.edu/sites/default/files/files/Workshops-Seminars/Economic-History/clark-111024b.pdf).

Hans siffror visar alltså att när adeln tappade sina privilegier så påbörjades ett process av att släkten går tillbaka till genomsnittlig social status. Hur långt processen har gått beror på vilket land. Sverige halshögg inte adelsmän till skillnad från Frankrike, och de gjorde inte heller om sitt politiska system för att folk skulle kunna utvecklas, som USA och Frankrike. Istället har vi haft en långsam social utveckling där hela befolkningen gradvis fått mer rättigheter och blivit lika under lagen.

Ingen kommer gå på dina stollerier i verkligheten. Om du börjar babbla om hur du tillhör en fin släkt trots att du är urfattig så kommer de skratta åt dig. Du verkar också besatt av att andra ska tycka du ser bra ut.

Så här smal; https://www.youtube.com/watch?v=Pq52YeBpXHs?

Det är anledningen till hans framgångar. Varje generation föds ett antal personer med mycket unika drag som för världen framåt. Dessa utstickande drag är mycket osannolika att föras över till nästa generation då det är en produkt av helheten, alltså gener, erfarenhet och omgivning. Du kan t.ex. inte avla fram en ny Clint Eastwood för att ersätta den gamle, då han är som han är inte bara på grund av gener men på grund av hur han växt upp.

Ingen har nekat att folk på botten av samhället plågas av dåliga gener. Det är välkänt att hemlöshet till stor andel beror på ärftliga sjukdomar så som schizofreni. Samt att spelberoende, oförmåga att handskas med pengar, samt drogberoende har ett definitivt inslag av ärftlighet. Felet du gör är att du antar att det fungerar likadant fast omvänt med framgång, att bara du har rätt gener på plats så kommer personen nå framgång. Framgång är mycket mer komplext än så och inget man kan odla fram. Det har som sagt försökts avla fram idealmänniskor många gånger i historien. Från Sparta till Viktorianska England, och det har alltid misslyckats.
Glöm inte att nazisterna ville avla fram "perfekta arier". Se hur det gick....
Citera
2016-08-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Trams. Mängder med smarta människor är fula och många idioter är snygga. En hel del normalbegåvade eller obegåvade får begåvade barn och tvärtom.

Så är det. De flesta av de smartaste människorna ser bedrövliga ut, därför att arbetet med att skapa via tanke är ansträngande och sömn, matvanor och motion som gör en (bibehåller) en vacker bortprioriteras av nämnda.

Väldigt vackra människor är oftast korkade. De kanske ser framgångsrika och välutbildade ut på diverse fina arbetsplatser men där fyller det samma funktion som en snygg tavla, vackert att se på men duger inte till något annat. Till skillnad från tavlan kan personen dock koka kaffe och förflytta papper dock.
Citera
2016-08-31, 10:26
Medlem
Babianens avatar
Citat:

1) Nope. Enskilda drag har låg heritability men collection av drag har hög heritability,

Citat:
Sam Bowles objects that while personality traits are associated with economic success in the
modern world, the hereditability of personality traits tends to be very low
(Bowles (2007)). The
hereditability of such traits was estimated in a large meta-study to average 0.13.11 Thus there would
be very weak selection for such traits in the pre-industrial world. However, evidence that specific
traits measured by psychometricians have low hereditability does not on its own imply that a
collection of traits that ensure economic success also has low hereditability.

Citat:
For example, one of the most hereditable features of humans is the total ridge count across
their 10 fingers, where the correlation between the average parent count and child count is 0.96. Yet
for any given finger the hereditability of the count is only 0.63.
12 The reason is that at the level of
single digits environmental and accidental features are much more important than when we average
across 10 digits.
Similarly when psychometricians attempt to measure the hereditability of any particular
feature of personality chance and environment may suggest a low value. The IQ of adults is highly
hereditable (0.7 or more), and an important predictor of economic success. But these IQ scores are
the composite of performance on a number of subtests (11 in the Wechsler intelligence test), where
the hereditability of these subtest scores is much lower.

precis som jag har skrivit är det personens "total score" som räknas och inte om de står ut på 1 eller 2 specifika faktorer.

2) Här är mer belägg,

Citat:
For traits important to breeders of farm livestock – milk yield, fleece weight, litter size, body
weight – hereditability varies, but averages around 0.4.5 This relatively low number
implies that most
of the variation in features like offspring body weight comes from random features. Yet despite this
just by selection on observed characteristics animal breeders have been able over a few hundred
years to greatly change the attributes of domestic animals. The medieval cows and sheep in England
were tiny compared to their modern equivalents.

Economic success, measured by the correlation of wealth at death between fathers and sons,
was much more heritable in the pre-industrial world than the average animal trait. The correlation
here, measured as b, for 240 father-son pairs in England 1550-1850 was 0.67.

Citat:
Most of the correlation in the wealth of sons and fathers at
death depends on the transmitted of talent from fathers to sons, either genetically or culturally.

Thus we know that in pre-industrial England economic success was highly hereditable, and
that this was mainly because the children of the rich differed genetically or culturally from the
general population.

Citat:
Det som har hänt historiskt är att en person har haft unika drag som givit dem stor framgång, vilket de använt för att tillskansa sig makt över generationer. Kommande generationer har glidit runt på ett bananskal med massor av sociala och ekonomiska privilegier, så som rätten att delta i politiken (på 1700-talet fick inte vem som helst hålla politiska positioner), rätten att bedriva viss verksamhet (vem som helst fick inte heller starta en fabrik), eller markägande.

1) Majoriteten av överklassen har aldrig haft makt eller privilegier.

2) När och var fick vem som helst inte starta fabrik eller äga mark?

3) Titta på Kina,

Citat:
Or look at post-revolutionary China. Despite the fact that Mao tried to radically remake Chinese society into a new egalitarian system—killing upper-class people, sending them to Taiwan and Hong Kong—surnames that had a relatively high status before the revolution have a relatively high status today.

där tog man ifrån överklassmänniskor alla fördelar och gav dem nackdelar och de är fortfarande tillbaka på toppen av den sociala hierarkin idag.

Citat:
Clarke har visat att när dessa privilegier avskaffats så har en långsam men säker tillbakagång till medelpunkten hänt för tidigare adliga familjer.

1) Men han talar om inkomst inte "total social status". Som jag har förklarat och Clark själv skriver växlar folk mellan olika sorters social status över tid.

2) Sverige idag har samma sociala mobilitet som England på medeltiden enligt Clark. Samma sak gäller för i princip alla länder (inklusive USA) förutom länder som har ännu lägre mobilitet som Indien.

3) Att ändra det sociala systemet gör 0 skillnad det är det som Clark visar.

Citat:

Jag har en modest förmögenhet lite över genomsnittet. Men det finns annat som är mycket viktigare.

Citat:

Men collection av drag förs vidare till nästa generation,

Citat:
The IQ of adults is highly
hereditable (0.7 or more), and an important predictor of economic success. But these IQ scores are
the composite of performance on a number of subtests (11 in the Wechsler intelligence test), where
the hereditability of these subtest scores is much lower.

Citat:
Economic success, measured by the correlation of wealth at death between fathers and sons,
was much more heritable in the pre-industrial world than the average animal trait. The correlation
here, measured as b, for 240 father-son pairs in England 1550-1850 was 0.67.

här talar han om wealth om han talade om "total social status" skulle korrelationen vara ännu högre.

Citat:

1) Men titta på när man avlar hundar eller hästar. Menar du att det inte spelar någon roll vilka individer som reproducerar sig när man avlar jakthundar eller travhästar?

2) Men du kan se att en del lineages är framgångsrika i 600 år och andra lineages är "fattiga" i 600 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in