Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
1) Vilka ansträngningar i onödan?
2) Um, jo överklassen är ganska trend känslig. Det finns ju trender i överklassen?
Vad är det som är ett skämt?
Ja helt klart.
Det var ni som frågade? Jag säger bara som det är (IMO).
Det hade varit intressantare om du gjort en ansträngning att förmedla vad det är du vet i löpande skrift istället för de där punkterna, som nåt jävla orakel.
Skämt tycker jag absolut att det är med överklass i Sverige i dag. Titta tillbaka på den tid då gud var god, jesus kommit till jorden, slottet stod i centrum för våra liv och man skulle se upp till det som stod över som något gott, upphöjt, stort och fantastiskt.
Det överklassbegreppet enligt mig ska bygga på är inre egenskaper, egentligen det som kännetecknade normanden enligt många historiker. Då blir det ett skämt att "kunna köra traktor" är ett överklassegenskap. Det man ser är bara att svensken generellt skulle hålla käften lite mer.
Alltså vad är det för överklass om du inte kan se den bestå från krig till krig, generation till generation. Det kom ju alltid ett krig och rensade till slut. Inte längre. Bortsett från hur man står sig i krig...
Vad har hänt med människans storhet? Mannens storhet sitter i alla fall fan inte i att shoppa på Götrich som lilla Noppe-Snoppe. Men det här är inte ett samhälle som man kan adlas i heller, eller ens gå framåt på den typen av styrka som en gång var att förknippa med överklassen. Så ja, det är helt klart en jävla massa trams, ett skämt.
Jakt, t.ex., är ju extremt fjantigt. Och jag tycker det är konstigt att folk bryr sig, eller blir så fixerade som det är.
Du verkar tro att på nåt slags genetiska överklassattribut som liksom lever i en separat liten genpool. Något som inte jag tror finns.