2016-11-05, 22:23
Medlem
blink21s avatar
I nuläget sitter det ett par däck i storlek 185/65 15 på bilen. Vad blir konsekvensen om jag lägger på ett par 195/70 15 som har mer än 5% i rullomkrets (5,2%) som jag googlat fram är någon slags gräns i diverse däckräknare?
Citera
2016-11-05, 22:33
Medlem
franges avatar
Hastighetsmätaren kommer ljuga, eftersom du har större rullomkrets (du rullar lite längre sträcka per hjulvarv med större däck, och hastighetsmätaren är kalibrerad för original rullomkrets på hjulen).

Det vill säga, du kommer köra i högre faktisk hastighet än vad hastighetsmätaren hävdar att du kör.
Citera
2016-11-06, 01:30
Medlem
Enda som händer är som sagt att hastighetsmätaren kommer visa mindre än innan vid samma hastighet, men då de flesta bilar visar ca 10% för mycket original kommer den fortfarande visa högre hastighet än du faktiskt kör. Sen finns det väl någon paragraf om att man inte får ändra däckdimension hur som helst men det där är så marginellt att ingen kommer höja på ögonbrynen. Jag har 205/40-17 på min bil som har 195/50-15 original. Inga problem alls.
Senast redigerad av risaetarn 2016-11-06 kl. 01:33.
Citera
2016-11-06, 05:43
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
I nuläget sitter det ett par däck i storlek 185/65 15 på bilen. Vad blir konsekvensen om jag lägger på ett par 195/70 15 som har mer än 5% i rullomkrets (5,2%) som jag googlat fram är någon slags gräns i diverse däckräknare?
Olagligt om det överskrider 5%. Så det är inte okej för dig att byta till den dimensionen. Hitta en annan däckdimension.
Citera
2016-11-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Olagligt om det överskrider 5%. Så det är inte okej för dig att byta till den dimensionen. Hitta en annan däckdimension.
Mindre än 5% är inget krav, det är en gräns som däckbranschen kör med. Kolla Transportstyrelsens uppgifter.

Citat:
Byte till andra dimensioner

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv...-pa-personbil/
Citera
2016-11-06, 20:52
Medlem
blink21s avatar
Att hastighetsmätaren inte är perfekt kan jag leva med, var rädd att några mer vitala egenskaper skulle försämras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in