2016-11-05, 15:54
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Det måste vara nå fel på min Audi A4 kombi -09 eller vinterdäcken

Oavsett om jag kör i 5km så i varje kurva så släpper bakhjulen och när jag kör på motorvägen så känner jag hur bakpartiet släpper väldigt lite i kurvor och det är sjukt obehagligt , Jag höll på att få sladd och köra in i mitträcket bredvid en lastbil häromdagen men i sista stund så fick jag kontroll på bilen , Ibland när jag kör skitsakta in i en rondell så glider den utan att jag kan svänga.

Jag har sett andra bilar köra in i samma rondell som jag i mycket högre farter utan problem där min bil släpper helt.

Jag har aldrig tidigare upplevt detta med någon annan bil jag ägt , Och jag är fan livrädd så fort jag ska köra.

Däcken är sprittnya och av märket Eskimo Ice.

Jag lämnade in för däckbyte hos en däckverkstad, Kan detta bero på att dom kanske har satt däcken i fel rotationsriktning?

När jag kör så är det ett konstigt ljud med , Låter som man åker på räfflat underlag och det tjuter lite.

Nån som har nån aning? Funderar på att byta bil för det här pallar jag inte med
Savadäck? Redan där känns det som lågpris. Man får vad man betalar för.
Nästa fråga är, med tanke på rondellen. Hur mkt skit har du i bagaget?
Hur ser hjulinställningen ut?
Där har du minst tre faktorer som påverkar.
Citera
2016-11-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Det måste vara nå fel på min Audi A4 kombi -09 eller vinterdäcken

Oavsett om jag kör i 5km så i varje kurva så släpper bakhjulen och när jag kör på motorvägen så känner jag hur bakpartiet släpper väldigt lite i kurvor och det är sjukt obehagligt , Jag höll på att få sladd och köra in i mitträcket bredvid en lastbil häromdagen men i sista stund så fick jag kontroll på bilen , Ibland när jag kör skitsakta in i en rondell så glider den utan att jag kan svänga.

Jag har sett andra bilar köra in i samma rondell som jag i mycket högre farter utan problem där min bil släpper helt.

Jag har aldrig tidigare upplevt detta med någon annan bil jag ägt , Och jag är fan livrädd så fort jag ska köra.

Däcken är sprittnya och av märket Eskimo Ice.

Jag lämnade in för däckbyte hos en däckverkstad, Kan detta bero på att dom kanske har satt däcken i fel rotationsriktning?

När jag kör så är det ett konstigt ljud med , Låter som man åker på räfflat underlag och det tjuter lite.

Nån som har nån aning? Funderar på att byta bil för det här pallar jag inte med

Har du möjlighet att skaffa 4 dubbdäck begagnat? borde finnas på blocket/facebook eller returbil/bilskrot.
Det kan mycket väl vara så att däcken är skit, det är ju inte den dyraste modellen om man säger så.

tänker att det kan vara bra att felsöka bilen. tappar du greppet med dubbar är det bilen, har du fäste så är det däcken
Citera
2016-11-05, 17:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Med skitdäck blir det skitgrepp, simple as that.
Citera
2016-11-05, 17:27
Medlem
My name is Earls avatar
Jag tror också på teorin med dåliga bakelitdäck.
Har du samma däck fram och bak? Annars kan du skifta dom och testa.
Citera
2016-11-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Har TS kollat upp hjulinställningen i bakvagnen.

Jag hade en bil en gång där bakhjulen hade ganska rejält med Toe-out vilket gjorde att bilen knappt gick att köra i halt väglag, men på torr och våt väg kändes inte ett dugg.

Ställer man hjulen toe-out så får man bra väghållning. Om du har rätt så skulle alla Alfor kana av vägen vid vinterväglag.
Citera
2016-11-05, 17:41
Medlem
Om ts inte hade lagt sina sista pengar på sin bil så hade han sluppit denna trådstarten.
Är så trött på människor som snålar med det viktigaste,däcken.

Till ts- nästa gång du byter bromsbeläggen,vänd sida. Då håller de längre.

Sen vill jag bara säga att hjulvinklarna ändrar sig inte för att man gör ett däckskifte.
Senast redigerad av svartellervitt 2016-11-05 kl. 17:52.
Citera
2016-11-05, 17:44
Medlem
Om det inte är fel på däcken skulle jag misstänka stötdämpare i framaxeln. Dåliga dämpare på framaxeln kan få bilen att lätta bakvagnen vid kurvtagning och inbromsning med förlust av grepp (sladd) som följd.

Med vänlig hälsning, Z
Citera
2016-11-05, 18:08
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Du kör dubbfritt, vad förväntar du dig? Grepp på blankis?
Citera
2016-11-05, 19:00
Medlem
Nu har jag identifierat FELET !!!!!!!!!!

Jag köpte bilen på bilfirma för 5 månader sen och idioterna skickar med vinterdäck som är:
14 ÅR GAMLA !!!!!!!!!!!!!!!???????????????

Och jag som lämnade nästan sprittnya hakkapelitta 7 dubbdäck till dom..

Gummit var hårt som HÅRDPLAST lite sprucket här o var och varannan dubb saknades!
Underligt att däckfirman inte noterade detta ? Dom brukar väl säga till om det är dags att byta däck.

Imorgon ska jag åka med min så kallade bil med norra europas bästa väghållning till den där jävla skitfirman och fråga om dom ville mörda mig eller va fan dom håller på med ...

Köper man bil på bilfirman så är de fan deras skyldighet att lämna med däck som är kördugliga , så där får dom ju inte göra

SUCK
Senast redigerad av Smeagoul 2016-11-05 kl. 19:14.
Citera
2016-11-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx
Du kör dubbfritt, vad förväntar du dig? Grepp på blankis?

Men har du svårt att läsa eller?
Citera
2016-11-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Om ts inte hade lagt sina sista pengar på sin bil så hade han sluppit denna trådstarten.
Är så trött på människor som snålar med det viktigaste,däcken.

Till ts- nästa gång du byter bromsbeläggen,vänd sida. Då håller de längre.

Sen vill jag bara säga att hjulvinklarna ändrar sig inte för att man gör ett däckskifte.

Läs min sista post (3 hack up) så kanske du ändrar din åsikt..

Personer som dig blir ja så jävla less på som bara dömer ut en direkt istället för att hjälpa
Jag skapade ju tråden för att jag är okunnig.

Visserligen visste väl inte du att jag köpt bilen på bilfirman endå .. Men man kan väl iaf hålla god ton iallafall
Senast redigerad av Smeagoul 2016-11-05 kl. 19:09.
Citera
2016-11-05, 19:13
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Ställer man hjulen toe-out så får man bra väghållning. Om du har rätt så skulle alla Alfor kana av vägen vid vinterväglag.

Nää.

Jag har faktiskt aldrig haft fel i hela mitt liv...

Lite Toe-out ställde jag på min Subaru i rallyskogen när vi åkte på riktigt krokiga rallyvägar, det hjälper till att komma runt i skarpa kurvor och att få ut bakvagnen. På raka snabba vägar strävade jag dock efter att ha lite toe-in på bakhjulen.

http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

"För mycket toe-out bak: Värdelöst för gatkörning, ger överstyrning vid gassläpp, bilen vandrar bak, ostadig vid acceleration (RWD), däcken slits snabbt på insidan."

.
Senast redigerad av ormbiten 2016-11-05 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in