2016-11-05, 12:24
Medlem
fermions avatar
Dina hjullager kanske är åt helvete och fick nådastöten vid hjulbytet. Så nu hänger bakhjulet i bromsen typ. Ger liknande symptom, konstiga kast... (du sa ju också att det lät som om du körde över räfflad beläggning)
Citera
2016-11-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Dina hjullager kanske är åt helvete och fick nådastöten vid hjulbytet. Så nu hänger bakhjulet i bromsen typ. Ger liknande symptom, konstiga kast... (du sa ju också att det lät som om du körde över räfflad beläggning)

Ja det kanske är det! Får kolla upp det tack
Citera
2016-11-05, 12:35
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Ja det kanske är det! Får kolla upp det tack
Nej, det handlar inte om hjullager, garanterat till 100% inte det.

Du har fortfarande inte svarat på vad för väglag det inträffar på? Är det på sommarväglag så är däcken troligtvis helt värdelösa. Om man ska döma av din tidigare erfarenhet med drifting som en merit borde du i ärlighetens namn känna det på bilens beteende.
Rotationsriktning har ingen som helst betydelse på greppet btw.
Citera
2016-11-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det handlar inte om hjullager, garanterat till 100% inte det.

Du har fortfarande inte svarat på vad för väglag det inträffar på? Är det på sommarväglag så är däcken troligtvis helt värdelösa. Om man ska döma av din tidigare erfarenhet med drifting som en merit borde du i ärlighetens namn känna det på bilens beteende.
Rotationsriktning har ingen som helst betydelse på greppet btw.

Jag säger ju att under sommarväglag oavsett torr asfalt eller blöt så går den hur bra som helst , Det är nu när det har kommit snö och lite is på vägarna som den beter sig jävligt udda
Citera
2016-11-05, 13:16
Moderator
Citat:
Jag säger ju att under sommarväglag oavsett torr asfalt eller blöt så går den hur bra som helst , Det är nu när det har kommit snö och lite is på vägarna som den beter sig jävligt udda
Du svarade att det fungerar bra med sommardäck ... Vilket är totalt irrelevant eftersom du nu har vinterdäck på. Så, hur fungerar vinterdäcken på barmark?
Hur bilen uppträder i halka kan ju påverkas av hjulvinklar med, behövs hjulinställning, är bilen sänkt, glapp i bussningar exv?
Finns ett antal olika faktorer som påverkar, men först och främst måste det ju konstateras att det överhuvudtaget finns nåt fel, att du inte klarar av att köra lika fort som andra i halka behöver inte bero på däcken det minsta lilla.
Citera
2016-11-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du svarade att det fungerar bra med sommardäck ... Vilket är totalt irrelevant eftersom du nu har vinterdäck på. Så, hur fungerar vinterdäcken på barmark?
Hur bilen uppträder i halka kan ju påverkas av hjulvinklar med, behövs hjulinställning, är bilen sänkt, glapp i bussningar exv?
Finns ett antal olika faktorer som påverkar, men först och främst måste det ju konstateras att det överhuvudtaget finns nåt fel, att du inte klarar av att köra lika fort som andra i halka behöver inte bero på däcken det minsta lilla.

Vinterdäcken fungerar bra om det är blött eller torr asfalt men så fort det blir lite isigt är det hopplöst att köra
Citera
2016-11-05, 13:31
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ja jag får väl göra det , Men nu får jag väl inte lämna tillbaka dom när jag kört med dom?
Reklamationsrätten gäller ju oavsett. Om du kan påvisa att det är något fel på dem eller att de beter sig på ett sätt som inte alls stämmer med beskrivningen så är det ju inget att orda om.
Citera
2016-11-05, 13:39
Medlem
56ks avatar
Citat:
Det måste vara nå fel på min Audi A4 kombi -09 eller vinterdäcken

Oavsett om jag kör i 5km så i varje kurva så släpper bakhjulen och när jag kör på motorvägen så känner jag hur bakpartiet släpper väldigt lite i kurvor och det är sjukt obehagligt , Jag höll på att få sladd och köra in i mitträcket bredvid en lastbil häromdagen men i sista stund så fick jag kontroll på bilen , Ibland när jag kör skitsakta in i en rondell så glider den utan att jag kan svänga.

Jag har sett andra bilar köra in i samma rondell som jag i mycket högre farter utan problem där min bil släpper helt.

Jag har aldrig tidigare upplevt detta med någon annan bil jag ägt , Och jag är fan livrädd så fort jag ska köra.

Däcken är sprittnya och av märket Eskimo Ice.

Jag lämnade in för däckbyte hos en däckverkstad, Kan detta bero på att dom kanske har satt däcken i fel rotationsriktning?

När jag kör så är det ett konstigt ljud med , Låter som man åker på räfflat underlag och det tjuter lite.

Nån som har nån aning? Funderar på att byta bil för det här pallar jag inte med

Dåliga vinterdäck och Quattro så räcker det att man gasar lite för att få den att släppa i bakvagnen i en rondell men sen rätar bilen ut sig själv.
Citera
2016-11-05, 13:40
Medlem
Machiavellys avatar
Däcken har försämrad vägförmåga dom första 300km ungefär. Men det låter inte som att bara däcken har syndat.

Har du fyrhjulsdrift? Min BMW med fyrhjulsdrift släpper också bakvagnen i kurvor jävligt enkelt, kanske för att den har ett vridmoment som en V8 från Mercedes.

Menmen.. kontrollera att allt annat är som det ska med bilen. Har aldrig hört något liknande.
Citera
2016-11-05, 14:10
Medlem
ormbitens avatar
Har TS kollat upp hjulinställningen i bakvagnen.

Jag hade en bil en gång där bakhjulen hade ganska rejält med Toe-out vilket gjorde att bilen knappt gick att köra i halt väglag, men på torr och våt väg kändes inte ett dugg.
Citera
2016-11-05, 14:30
Medlem
PTHJs avatar
Har hjulen monterats helt korrekt?
Det kan vara så att något hjul sitter något snett men ändå är alla muttrar ordentligt åtdragna.
Citera
2016-11-05, 14:37
Medlem
För helsike, det är vinterdäck på is inte på asfalt. Däcken ska hjälpa dig på snön men är det is så är det lätt med att bakdelen släpper. Jag känner samma sak men problemet är om du inte upplevde något på torrt väglag så är de förmodligen din körstil du måste anpassa till vädret samt att du säkert kör med tjockare profil vilket känns som om de gungar lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in