2016-11-05, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Inte längre. Åklagare och utredare är plockade för att undvika de problem som tex kan uppkomma då Johanna har känningar inom poliskåren.

Sedan att ÅK väljer att inte yppa i media i motsats till andra utredningar, i linje med hur yppandeförbud rimligtvis borde fungera enligt advokatkåren, får ses som att man har ett bra case.

De enda som yppar med alldeles för stort munläder är IF.

Jag skulle tro att GW är ganska nöjd med detta om han fick puffa, grymta och harkla sig i fallet.
ÅK verkar också nöjd eftersom det inte läcker ur utredningen, finns säker bra bevisläge.

Gällande IF har du mig med.

Men resten tycker jag det behövs mer info beträffande, JM har "känningar" inom poliskåren.

Ärligt talat, det har jag med ! "Känningar inom polisstyrkan" alltså.

jeezus
Citera
2016-11-05, 12:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Kan ha varit med tidigare.
Kammaråklagare hoppas finna avgörande mordbevis i exmakens kropp
http://www.bblat.se/blaljus/brott/kammaraklagare-hoppas-finna-avgorande-mordbevis-i-exmakens-kropp
Det uppges att reportern som anlänt till olycksplatsen en timme efter att larmet inkommit ombetts att inte skriva om drunkningen (av vem..?). - Vad skriver den tillmötesgående journalisten om i dagsläget..? - Hur man rengör sin ugn med bikarbonat, eller vad man ska tänka på om man sticker sig i fingret?
Citera
2016-11-05, 12:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Gällande IF har du mig med.

Men resten tycker jag det behövs mer info beträffande, JM har "känningar" inom poliskåren.

Ärligt talat, det har jag med ! "Känningar inom polisstyrkan" alltså.

jeezus
Vi kan alla ha sådana "känningar", men i det här fallet har utredarna av drunkningen inte ens behagat besöka olycksplatsen. - JM kan också t.ex. genom sin exsambo PG (verksam även han i vårdsvängen och med "känningar" av olika slag inkl. den undre världen, att döma av olika uppgifter i tråden) ha kunnat plantera olika historier betr. AP. - Inte skulle väl PG vara betjänt av en misstänkt drunkning kopplad till sitt barns mor..? - PG köpte förresten en bil dagen efter drunkningsolyckan, och en bil med mycket konstiga turer och med försäljningsdatum endast fyra dagar före AP:s död kan också kopplas till bouppteckningen - som f.ö. bl.a. PG i egenskap av förrättningsman skrivit under. - Det är lite för många "PG" för min smak...
Citera
2016-11-05, 12:21
Medlem
Honan6s avatar
Vad det gäller dykningen i ån, så talar det för att någon av de inblandade har gett polisen information som är värd att kontrolleras. Kan det möjligen vara så att 18-åringen börjat förstå att det kan löna sig att säga som det är, när indikerande bevis presenteras för honom? Kanske hans hjärna har börjat fungera halvt normalt efter att ha varit ren från narkotikapreparat under häktestiden.

Vad det gäller JM, så har jag svårt att tro att hon skulle säga sanningen i någonting. Som hon har uttalat sig i pressen tidigare t ex att i flyktingbranschen är man "beredda att gå över lik". Talade hon då om sig själv? Hon utpekade enkelt en annan person när hon blev anklagad för sexvideon. Hon tycks ha väldigt lätt att ljuga. Hon var "ganska arg", men uppenbart lugn och samlad efter första anhållandet. Dessutom uttryckte hon att fadern blivit "misshandlad" - hon valde inte ordet mördad. Det får mig att fundera på om attacken var en en tänkt kraftdemonstration mot föräldrarna om vad som kan hända om de säljer huset eller inte följer hennes vilja, men sen gick det väldigt fel och en av föräldrarna dör. Det är verkligen konstigt att hon inte visade några tecken på äkta upprördhet över sin fars bortgång och att modern varit nära att stryka med.

Jag funderar starkt på den ena dottern. Hon tycktes vara väl insatt i moderns förehavanden och uttryckte nästan förvåning på mammans Facebook när hon delade bild på sig och tre flyktingpojkar när hon var i Göteborg i våras. Dottern skrev då "åkte du med alla tre?" Jag antar att det var då den berömda sexvideon kom till.
I våras hade hon även delat på Fb om att hon befann sig i Stockholm. Någon skrev "Har du flyttat till Stockholm?" och hon svarade "Ja". Kanske hon lånade lägenhet av killen som varit chef till hennes mystiskt drunknade make? Samma kille som sen stod som bolagsman tillsammans med en av döttrarna på ett nytt familjehemsföretag i juni -16. När jag har kontrollerat denna kille, tycks det vara så att han varit väldigt mycket på resande fot och knappt varit hemma i Sverige, så han är nog ganska nyttjad av JM och duperad av hennes manipulativa charm. Dock kvarstår hur mycket den ena dottern och hennes man är insatta och vet något om det som hänt. Kan tänka mig att även deras förehavanden utreds rejält.

Något som förvånar mig lite är att locket verkligen tycks ligga på rejält och att så lite sipprar ut till media. Det där om små gömda lappar till 18-åringen låter ju mest som att de behöver något att skriva om. Samtidigt kan jag förstå om de har hittat lappar, eftersom hon sannolikt chansar på att någon ska hitta dem och kanske hjälpa henne att kommunicera med omvärlden. Hon vill nog stå i centrum och längtar efter att få uttala sig om hur hon oskyldigt har blivit indragen i något som står utanför hennes makt. Hon har ju iaf få gott om tid att tänka ut en historia där i häktet.
Citera
2016-11-05, 12:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Kan ha varit med tidigare.
Kammaråklagare hoppas finna avgörande mordbevis i exmakens kropp
http://www.bblat.se/blaljus/brott/kammaraklagare-hoppas-finna-avgorande-mordbevis-i-exmakens-kropp

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det uppges att reportern som anlänt till olycksplatsen en timme efter att larmet inkommit ombetts att inte skriva om drunkningen (av vem..?). - Vad skriver den tillmötesgående journalisten om i dagsläget..? - Hur man rengör sin ugn med bikarbonat, eller vad man ska tänka på om man sticker sig i fingret?

"– Jag måste ha varit ute vid 10:20 ungefär (en dryg timme efter att larmet om drunkningen kom via SOS-alarm). Redan då sa man att det rörde sig om en tragisk olycka. Jag ombads att inte skriva om det, säger Bbl/AT:s reporter."

Vem ville tysta ner Akis drunkning och varför?
Vem var det som bad reportern att inte skriva om drunkningen?
Var det polisen eller var det JM?

Om det varit självmord så är det väl vanligt att media inte skriver något, men vid en drunkning är det konstigt om dom inte skriver något. Inget har framkommit, som jag vet, som tyder på självmord. Vem ville tysta ner och varför?

Lite märkligt också att snabbt dra slutsatsen att det är en "tragisk olycka". Ungefär lika märkligt som att snabbt dra slutsatsen att det var Anki som mördat Göran och därvid ådragit sig själv allvarliga skador med knivhugg i kroppen och i huvud/ansikte. Ska man inte som polis undersöka innan man drar slutsatser?

Varför söks mordvapnet vid bron över Eskilstunaån?
Kan det vara någon av JM eller MR som börjat prata? Deras advokater vill inte kommentera detta.
Kan det finnas "tekniska bevis" som GPS i bil, som visar på ett stopp vid bron?
Kan det vara något vittne som sett en bil stanna på bron?
Jag hoppas dom hittar mordvapnet och kan koppla det till en gärningsman.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-11-05 kl. 12:52.
Citera
2016-11-05, 13:16
Bannlyst
Citat:
Vi kan alla ha sådana "känningar", men i det här fallet har utredarna av drunkningen inte ens behagat besöka olycksplatsen. - JM kan också t.ex. genom sin exsambo PG (verksam även han i vårdsvängen och med "känningar" av olika slag inkl. den undre världen, att döma av olika uppgifter i tråden) ha kunnat plantera olika historier betr. AP. - Inte skulle väl PG vara betjänt av en misstänkt drunkning kopplad till sitt barns mor..? - PG köpte förresten en bil dagen efter drunkningsolyckan, och en bil med mycket konstiga turer och med försäljningsdatum endast fyra dagar före AP:s död kan också kopplas till bouppteckningen - som f.ö. bl.a. PG i egenskap av förrättningsman skrivit under. - Det är lite för många "PG" för min smak...

Okej....

Nu citerar du mig, LKVN och du och jag har olika förhållningssätt till "sanningen". Du lite mer
svävande versioner jag lite mer verkliga. Du har via "Boden" tråden kört med kokta kaniner, i MJ
tråden med avklippta tånaglar, i denna o s v.

Att du uppehåller dig vid drunkningen endast, fattar jag. Här kan man sväva iväg eftersom sannorlikheten att fallet löses är minimal. På så vis kan fantasierna flöda åt alla tänkbara håll.

Hur vet du vad polisutredningen gjort eller inte gjort. Via IF ?

IF kan tala medialt "ostört dom". Polis och den nu inledda förundersökningen kan inte så, inte
heller kunde dessa innan Marianne Ny sade "go" göra så. Olika reglementet serru.

Men om vi bara skall lyssna till ett fritt talande försäkringsbolag så är enligt IF polis värdelösa men
ännu köper jag inte allt detta. Varför ?

Kan ha att göra med att min fantasi ej är så utvecklad som din men först och främst. Polis har inte samma mediala möjligheter som IF har.

Hur känns den verklighet jag nu ger dig, inga slaktade kroppar, inga kokar kaniner inte heller
avklippta tånaglar och ingen fortsättning på din "fantasi" gällande storyn du just drog,

o s v . .
Citera
2016-11-05, 13:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Varför söks mordvapnet vid bron över Eskilstunaån?
Kan det vara någon av JM eller MR som börjat prata?
Det ska man kanske inte räkna med, även om MR möjligen kan ha bidragit med något.
Citat:
Kan det finnas "tekniska bevis" som GPS i bil, som visar på ett stopp vid bron?
Ja. - I dr Brasas fall, t.ex., kunde man i detalj följa hans förehavanden genom GPS:ens färddata i kombination med övriga händelser och jämfört med hans egen rövarhistoria. - I det här fallet har man säkert också provåkt aktuell färdsträcka, sökt analysera fallet, osv.
Citat:
Kan det vara något vittne som sett en bil stanna på bron?
Det skulle kunna vara ett vittne som sent omsider hört av sig till polisen.

En blodig kniv vill man nog så fort som möjligt bli av med. - Varför inte undersöka sjöbottnen utanför bryggan (kastavstånd)? - Då hade man sluppit att ta in kniven i bilen. - Chansen finns ju också att man kan hitta gamla sprutor och glasburkar - eller varför inte en kniv som använts för att få AP med sig ned till bryggan? - Allt beror ju på gm-typen.
Citera
2016-11-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Inte längre.
Mitt inlägg rörde egentligen kritiken mot att man skulle använda sig av de uppgifter som vi här fått oss tillhanda via anonyma tipsare. Och många av oss hade ju gjort bedömningen att de i stort kunde vara seriösa, vilket med facit i hand visat sig stämma. Det gäller alltså att ha näsa för att bedöma vad som kan vara sant eller falskt. Efter några år på diskussionsforum lär man sig känna igen oseriösa förtalskampanjer. I detta fall hade JM redan innan denna tråd startades visat sig vara en falsk och omoralisk person, vilket gjorde bedömningen extra enkel.
Citera
2016-11-05, 13:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Okej....

Nu citerar du mig, LKVN och du och jag har olika förhållningssätt till "sanningen".
Ja, det vill jag lova.
Citat:
Att du uppehåller dig vid drunkningen endast, fattar jag. Här kan man sväva iväg eftersom sannorlikheten att fallet löses är minimal. På så vis kan fantasierna flöda åt alla tänkbara håll.
Fantasi behövs i viss utsträckning om man ska lösa ett mordfall. - Betr. "drunkningen" och alla dess turer var det hög tid att gräva upp AP: helt korrekt beslut.
Citat:
Hur vet du vad polisutredningen gjort eller inte gjort. Via IF ?
Ja. Plus hur tidigare utredare uttalat sig om fallet samt det jag själv sett av bryggan, huset, JM mm.
Citat:
IF kan tala medialt "ostört dom". Polis och den nu inledda förundersökningen kan inte så, inte heller kunde dessa innan Marianne Ny sade "go" göra så. Olika reglementet serru.
Alla reglementen är tolkningsbara; det beror på vilka bevekelsegrunder den som tolkar har.

Polisen hade all anledning att inleda en förundersökning redan den 7-8 augusti 2015.
Citat:
Men om vi bara skall lyssna till ett fritt talande försäkringsbolag så är enligt IF polis värdelösa men ännu köper jag inte allt detta. Varför ?
Nej, man måste givetvis höra alla parter - och nu har vi också hört att en reporter ombetts att inte skriva om fallet; något jag uppfattat bero på att AP hade sådana svåra problem att hans sjusovande hustru inte i onödan skulle behöva bli påmind om dessa.
Citat:
Hur känns den verklighet jag nu ger dig, inga slaktade kroppar, inga kokar kaniner inte heller avklippta tånaglar och ingen fortsättning på din "fantasi" gällande storyn du just drog,

o s v . .
Det känns som att din fantasi vida överglänser min: Du talar om kokta kaniner och avklippta tånaglar; något jag mig veterligen aldrig skrivit om. - De olika historier (hypoteser) jag drar är samtliga byggda på verkligheten, dvs på de fakta som inkommit. När fler fakta ligger på bordet kan den tidigare historien behöva ändras - och så korrigerar man sina hypoteser; förfinar och utvecklar dem i takt med inflytande vederhäftig information, faktauppgifter och omständigheter i övrigt.

Vilket är ditt bästa recept för att närma sig sanningen - så långt det går?
Senast redigerad av letsdoit 2016-11-05 kl. 14:01.
Citera
2016-11-05, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ja, det vill jag lova

Ense där, sjukt fint.

Citat:
Fantasi behövs i viss utsträckning om man ska lösa ett mordfall. - Betr. "drunkningen" och alla dess turer var det hög tid att gräva upp AP: helt korrekt beslut

Nix. Icke korrekt enligt mig och såklart har jag hört mig vidare till kamrater inom gebiten, en
rättsläkare t ex. Tillika en präst pluspoäng där jag

Tack och lov har jag dubbla medborgarskap, inom Norden faktiskt och funkar inte filmjölkslandet
styr du till vänster på kartan och serru där funkar allt.

Citat:
Ja. Plus hur tidigare utredare uttalat sig om fallet samt det jag själv sett av bryggan, huset, JM mm.

IRL eller ? Eller är du likt "utredarna" på samma nivå som IF anser dig vara.
Inte ens varit på plats.

Ajabaja säger IF till det, om vi nu skall tro dessa som fritt kan tala.

Citat:
Alla reglementen är tolkningsbara; det beror på vilka bevekelsegrunder den som tolkar har.

Polisen hade all anledning att inleda en förundersökning redan den 7-8 augusti 2015

. . . men gjorde inte så säger IF som rider snålskjuts på Göran.
Citat:
Nej, man måste givetvis höra alla parter - och nu har vi också hört att en reporter ombetts att inte skriva om fallet; något jag uppfattat bero på att AP hade sådana svåra problem att hans sjusovande hustru inte i onödan skulle behöva bli påmind om dessa.

Såklart vi skall för serru ännu är det bara IF och en par ledsamma släktingar som fått uttala sig,
och du, Letsdoit, förstås.
Citat:

Det känns som att din fantasi vida överglänser min: Du talar om kokta kaniner och avklippta tånaglar; något jag mig veterligen aldrig skrivit om. - De olika historier (hypoteser) jag drar är samtliga byggda på verkligheten, dvs på de fakta som inkommit. När fler fakta ligger på bordet kan den tidigare historien behöva ändras - och så korrigerar man sina hypoteser; förfinar och utvecklar dem i takt med inflytande vederhäftig information, faktauppgifter och omständigheter i övrigt.

Vilket är ditt bästa recept för att närma sig sanningen - så långt det går?

Mitt recept ??

Läs allt du kan komma åt vilket du påstår dig inte gjort i detta fall. . .

Vad sa du sist i ditt citat till mig. .

Bedrövligt !!!!!
Senast redigerad av LKVN 2016-11-05 kl. 16:49.
Citera
2016-11-05, 17:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Pengarna som får socionomer och andra att gå över lik
Alla som följt tråden minns JMs uttalande om att det finns så mycket pengar i
flyktingbranschen att många är beredda att gå över lik.
Vi är många som skulle vilja veta lite mer hur det gått för JMs företag Pangea/Pangelius,
men det kommer troligen att dröja ett tag innan den första årsredovisningen för
företaget blir offentlig.
När jag läste om att det förekommer att kommuner betalar mer än 10 000:- per
ensamkommande och dag (300 000:-/månad, 3,65 miljoner per år) i den här
artikeln:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6450406
så såg jag att ett företag, Platea, som liknar Pangea/pangelius var inblandat.
Platea har funnits några år och är nog betydligt större än JMs företag.
Några "nyckeltal" om Platea (Pangea/pangelius inom parantes):
Bilar: 7 (3)
Omsättning 2015: 27 807' (?)
Antal anställda: 44 (?)
http://www.allabolag.se/5566979729/bokslut

Uppdrag granskning i kväll 20.00
I kväll i SVT:s "Uppdrag granskning" berättas om flera kommunanställda som upprättat
avtal med "flyktingföretag" som dom sedan börjat arbeta hos.
http://www.expressen.se/gt/fixade-flyktingavtal-for-miljoner--bytte-sida/
SVT1, 20:00

Det kan ju vara intressant att få veta lite mer om vilka vägar pengarna går, som enligt JM
får människor inom branschen att "gå över lik".
Programmet var intressant ur flera aspekter. - På samma sätt som vissa kommunanställda för egen privat vinnings skull via hemliga mail har kunnat upprätta avtal med "flyktingföretag" (och sedan efter sin "omsorgsservice" slutat på kommunen och då erhållit välbetalda chefsbefattningar i det företag de för kommunens och skattebetalarnas räkning förhandlat med), är tanken alls inte orimlig att anställda socialsekreterare upprättar avtal med sina egna företag resp. bulvanföretag. - JM:s många företag tycks ha vuxit upp som svampar ur jorden, för att sedan snabbt ha avvecklat sin verksamhet.

JM säger sig ha en socionomexamen från 2007 och att hon därefter arbetat som socialutredare under några år.

Så fort famijehemsverksamheten JM drivit tillsammans med PG avregistrerats 2007-11-15 så försöker hon starta ett nytt vård- och behandlingshem – samtidigt som hon (med sin framgångsrika systers efternamn) är ute och raggar på nätet:
http://de.netlog.com/johanna7515/myfriends

Turerna kring ”företaget” Villa Villekulla (ett namn som ej lär ha godkänts):

2008 Företaget Villa Villerkulla: Ägaren (enl. sig själv: JF; fortfarande systerns efternamn) vill tillsammans med ytterligare en person öppna ett vård- och behandlingshem i H-näs och säger sig ha köpt fastigheten Alpn**v. 2 **äs (flera lägenheter i fastigheten). Enligt JF planerar man också att starta andra hem i Sörmland; vill dock ej säga var.
2008-10-03 Villa Rosa Linda söker föreståndare:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:kHX7aiqMMX4J:vakanser.se/jobb/forestandare%2Btill%2Bbehandlingshem%2B2/+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Detta ”företag” avregistrerades 100604
http://www.proff.se/foretag/villa-rosa-linda-handelsbolag/h%C3%A4lleforsn%C3%A4s/-/9697366152/

Om detta behandlingshem stod bl.a. att läsa i den numera nedlagda tidningen Folket 2009-12-22:
Pangelius familjehemsvård, prisuppgifter (2016-07-08):
http://www1.ssil.se/verksamhet/138166
Om SSIL:
http://www.ssil.se/v%C3%A5rdgivare

Om du har svårt att somna och måste räkna får: Varför inte räkna vårdgivare..?
http://www.ssil.se/arkiv
Senast redigerad av letsdoit 2016-11-05 kl. 17:43.
Citera
2016-11-05, 17:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Mitt recept ??

Läs allt du kan komma åt vilket du påstår dig inte gjort i detta fall. . .

Vad sa du sist i ditt citat till mig. .

Bedrövligt !!!!!
Bra recept - om det kombineras med omdöme, erfarenhet och förmåga att tänka.

Ja, visst är det bedrövligt; ju mindre underlag, desto sämre hypoteser. Men det ska vi väl försöka ändra på så småningom, eller hur..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in