2016-11-01, 21:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det finns många offer i detta tragiska trama.

Om polisen tagit exmakens död på allvar i augusti 2015 så är det möjligt, för att inte säga troligt,
att mycket av det hemska som hänt hade kunnat undvikas.

Kanske läge att lugna ner sig lite, drunkningsfallet anser jag vara den svagaste länken i kedjan som ska skicka JM till Dante,s inferno.

Polis hade faktiskt inte så värst mycket att gå på när det hände eller menar du att alla drunkningsolyckor ska utredas som mord initialt?

Mycket kan tyckas vara mystiskt i den olyckan nu men det är ju bara i ljuset av de senare händelserna som den sticker ut, vore det inte för mordet på G*ran M*ller så finns det inte så värst mycket att ta på i det fallet.
Senast redigerad av Reimer 2016-11-01 kl. 21:31.
Citera
2016-11-01, 21:35
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Frågor ang. JMs ev. brott/-srubricering/
Hittills har nämnts mord, mordförsök, hjälp till desamma och stämpling.
Men skyddande av brottsling, har det varit på tapeten? Vad skulle det kunna ge i straff?
Är det så i Sverige att alla möjliga brott måste räknas upp i åtalet för att de ska komma ifråga under en rättegång, eller kan någon gå fri bara för att brottet inte nämns?

Man kan inte dömas för ett brott man inte åtalas för.
Citera
2016-11-01, 22:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kanske läge att lugna ner sig lite, drunkningsfallet anser jag vara den svagaste länken i kedjan som ska skicka JM till Dante,s inferno.

Polis hade faktiskt inte så värst mycket att gå på när det hände eller menar du att alla drunkningsolyckor ska utredas som mord initialt?

Mycket kan tyckas vara mystiskt i den olyckan nu men det är ju bara i ljuset av de senare händelserna som den sticker ut, vore det inte för mordet på G*ran M*ller så finns det inte så värst mycket att ta på i det fallet.

Några detaljer stör mig ändå.

Ansvarig utredare, som beslutade att förundersökning inte skulle inledas den gången
tog sig aldrig ens till brottsplatsen.

Flera närstående har vittnat om att dom ringt polisen och berättat om att dom kände till
detaljer om det som nu rubriceras som mord och försökt till grovt bedrägeri, men att
polisen inte ville ta deras uppgifter.

Det finns nog fler detaljer som jag inte kommer på just nu, men jag tycker att detta
räcker för att jag ska kunna beklaga att det inte granskades närmare då. Inte minst
då vi vet att det är möjligt att mordet på Göran och mordförsöket på Anki hade
kunnat undvikas.

Citera
2016-11-01, 22:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några detaljer stör mig ändå.

Ansvarig utredare, som beslutade att förundersökning inte skulle inledas den gången
tog sig aldrig ens till brottsplatsen.

Flera närstående har vittnat om att dom ringt polisen och berättat om att dom kände till
detaljer om det som nu rubriceras som mord och försökt till grovt bedrägeri, men att
polisen inte ville ta deras uppgifter.

Det finns nog fler detaljer som jag inte kommer på just nu, men jag tycker att detta
räcker för att jag ska kunna beklaga att det inte granskades närmare då. Inte minst
då vi vet att det är möjligt att mordet på Göran och mordförsöket på Anki hade
kunnat undvikas.

Jodå, jag stör mig också på vissa detaljer i fallet men som jag sa, om inte mordet och mordförsöket inte hade inträffat så lägligt så hade IF stått med lång näsa, de fick gratis skjuts i sitt gnällande i och med de andra fallen.

Citerar den gamle centerledaren "Man ska inte sälja skinnet innan björnen är skjuten" och det gäller nog även i det här fallet.

Drunkningsfallet är svagt och jag förstår uppriktigt inte vad Fahlander tror sig hitta med en ny obduktion av A*i,s kropp.
Citera
2016-11-02, 01:36
Medlem
Är det bara jag som tror att MR:s skor är bevismaterial? Jag drog den slutsatsen att polisen beslagtagit hans skor som bevis eftersom han kom barfota till första häktningsförhandlingen. När den var aktuell tog jag upp detta. Tar upp det igen eftersom jag själv nästan hade glömt bort det,
Citera
2016-11-02, 15:59
Medlem
lasternassummas avatar
Pengarna som får socionomer och andra att gå över lik
Alla som följt tråden minns JMs uttalande om att det finns så mycket pengar i
flyktingbranschen att många är beredda att gå över lik.
Vi är många som skulle vilja veta lite mer hur det gått för JMs företag Pangea/Pangelius,
men det kommer troligen att dröja ett tag innan den första årsredovisningen för
företaget blir offentlig.
När jag läste om att det förekommer att kommuner betalar mer än 10 000:- per
ensamkommande och dag (300 000:-/månad, 3,65 miljoner per år) i den här
artikeln:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6450406
så såg jag att ett företag, Platea, som liknar Pangea/pangelius var inblandat.
Platea har funnits några år och är nog betydligt större än JMs företag.
Några "nyckeltal" om Platea (Pangea/pangelius inom parantes):
Bilar: 7 (3)
Omsättning 2015: 27 807' (?)
Antal anställda: 44 (?)
http://www.allabolag.se/5566979729/bokslut

Uppdrag granskning i kväll 20.00
I kväll i SVT:s "Uppdrag granskning" berättas om flera kommunanställda som upprättat
avtal med "flyktingföretag" som dom sedan börjat arbeta hos.
http://www.expressen.se/gt/fixade-flyktingavtal-for-miljoner--bytte-sida/
SVT1, 20:00

Det kan ju vara intressant att få veta lite mer om vilka vägar pengarna går, som enligt JM
får människor inom branschen att "gå över lik".

Citera
2016-11-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela

Jag skulle utgå från att det där är en rutinbedömning de gör. Samhällstjänst döms man inte till om motsvarande fängelsestraff skulle ha varit över två månader. I JM:s fall är det nog antingen friad eller livstid som gäller. I vart fall inte en månad i buren.

Nja, samhällstjänst kan ges i stället för fängelse även om straffvärdet är mer än 2 mån; kan ges även vid/i stället för 12 mån fängelse (max).
Så vem vet (i nuläget) säkert; kanske kan JM komma undan med s-tjänst för skyddande av brottsling el nåt?
Fast å andra sidan lär hon ju då troligen anses ha avtjänat straffet iom tiden i häkte.
Citera
2016-11-02, 19:00
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Är det bara jag som tror att MR:s skor är bevismaterial? Jag drog den slutsatsen att polisen beslagtagit hans skor som bevis eftersom han kom barfota till första häktningsförhandlingen. När den var aktuell tog jag upp detta. Tar upp det igen eftersom jag själv nästan hade glömt bort det,

Bra observation. De kanske visar nåt om de får bada i blåstjärna ...
Citera
2016-11-02, 19:10
Medlem
Zisselas avatar
[quote=Rubar|58898693]Nja, samhällstjänst kan ges i stället för fängelse även om straffvärdet är mer än 2 mån; kan ges även vid/i stället för 12 mån fängelse (max).
Så vem vet (i nuläget) säkert; kanske kan JM komma undan med s-tjänst för skyddande av brottsling el nåt?
Fast å andra sidan lär hon ju då troligen anses ha avtjänat straffet iom tiden i häkte.[/

Ja du har rätt i att samhällstjänst och villkorlig dom kan ersätta ett straff på fängelse i upp till 12 månader men praxis ligger på två månader.

Sen används det olika mycket vid olika brottstyper.

Jag hade inte tänkt på möjligheten att åtala JM för skyddande av brottsling. Hur troligt är det att det hamnar i åtalet? Som ett alternativ till anstiftan?
Citera
2016-11-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, samhällstjänst kan ges i stället för fängelse även om straffvärdet är mer än 2 mån; kan ges även vid/i stället för 12 mån fängelse (max).
Fast å andra sidan lär hon ju då troligen anses ha avtjänat straffet iom tiden i häkte.

Inte kommer hon undan med samhällstjänst för skyddande av brottsling.
Hon lär dömas för anstiftan till mord.
Vi lär få svar om några månader vad hon kommer dömas till.
Citera
2016-11-02, 21:07
Medlem
[quote=Zissela|58899269]
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast å andra sidan lär hon ju då troligen anses ha avtjänat straffet iom tiden i häkte.[/

Ja du har rätt i att samhällstjänst och villkorlig dom kan ersätta ett straff på fängelse i upp till 12 månader men praxis ligger på två månader.

Sen används det olika mycket vid olika brottstyper.

Jag hade inte tänkt på möjligheten att åtala JM för skyddande av brottsling. Hur troligt är det att det hamnar i åtalet? Som ett alternativ till anstiftan?
Tack för ditt svar i går.
Lite oroligt undrar jag om det finns åtminstone något man kan sätta dit henne för och det var därför jag frågade som jag gjorde.
Man kan alltså inte hoppas på att något dyker upp under rättegången utan måste ha en rejäl framförhållning.
Eller om något dyker upp, så får det gå till ny utredning och ev. åtal. Huga!
Vi får väl se det som en av trådens uppgifter att spä på listan?
Mened?
Citera
2016-11-02, 22:38
Medlem
[quote=tantigheter|58900594]
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Tack för ditt svar i går.
Lite oroligt undrar jag om det finns åtminstone något man kan sätta dit henne för och det var därför jag frågade som jag gjorde.
Man kan alltså inte hoppas på att något dyker upp under rättegången utan måste ha en rejäl framförhållning.
Eller om något dyker upp, så får det gå till ny utredning och ev. åtal. Huga!
Vi får väl se det som en av trådens uppgifter att spä på listan?
Mened?

Det måste finnas åtminstone en realistisk möjlighet till fällande dom, annars
begår åklagaren tjänstefel om han åtalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in