Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Nej, glöm Sture, vi diskuterar inte honom mer tycker jag, han är oskyldig.
Jag har följt tråden och sett avsnittet om Eva några gånger. Min teori om vad som har hänt har ändrats lite under veckan som gått, först var jag inne på att Bosse och Mark hade fått alla bitar på plats men sen började vissa saker kännas lite för osannolika. Till och börja med så har jag funderat mycket över "Sven", vittnet som gick ut och rastade sin hund kl. 22.50 vid Limstagatan/Bruksgatan, korsningen där Eva släpptes av ca. 22.45. Staden ska ju precis som du nämnde i ditt inlägg ha varit folktom, det var dåligt väder och man får inte glömma att Kramfors faktiskt är en väldigt liten stad. Därför menar jag att sannolikheten för att det denna kväll skulle vara någon annan än just PAJ som hade så vansinnigt bråttom och nästan cyklade på Sven, måste ses som nästan obefintlig. Dessutom så svängde han av i riktning mot Bruket! Vem skulle det då vara om inte PAJ?? Om det nu hade varit någon annan så hade den personen i efterhand givetvis gett sig till känna om han blivit utpekad som en centralfigur, en potetiell GM, sedd av ett vittne i ett sånt här fruktansvärt mordfall. Men ingen har under alla dessa år gett sig till känna eller hört av sig till polisen...
Jag tror att Bosse och Mark kan vara helt fel ute när dom tror att PAJ tog bilen till Bruket och Eva's föräldrahem. Dessutom klockade dom och åkte en felaktig alternativ väg (Ringvägen) som inte ens fanns på den tiden. Ponera istället att Eva kanske tog cykeln till PAJ där vännerna sammanstrålade denna fredagskväll och att det var systern Anneli som hade med sig hunden Laban. När Anneli bryter upp och lämnar PAJ:s bostad så ber hon Eva att ta med sig Laban till föräldrahemmet för att hon själv ska vidare till en kompis/kompisar i Bollstabruk ("Bollsta") som är ett litet samhälle ca. 5 min. bilresa från Kramfors. PAJ hoppas nu på att den andra väninnan snart ska åka hem så han kan få vara helt ensam med Eva och reda ut saker och ting med henne. Istället sker raka motsatsen till PAJ's plan, Eva's väninna erbjuder oväntat Eva och Laban skjuts hem eftersom det är dåligt väder. Eva tackar givetvis ja, för hon vill i motsats till PAJ inte alls vara ensam kvar i lägenheten med honom. PAJ kokar inombords, hans plan med hela kvällen har gått i stöpet och imorgon ska Eva flytta. Strax efter att Eva och väninnan har lämnat lägenheten kommer PAJ på att Eva's cykel står kvar utanför. Ett perfekt svepskäl dessutom för att få träffa Eva en sista gång under kvällen, han tänker att han kan säga nåt i stil med "du glömde ju cykeln kvar, jag ville bara återlämna den eftersom det är din mamma's och du ska ju åka i morgon" för att hon inte ska undra varför han helt plötsligt dyker upp så sent.
PAJ har alltså INTE parkerat sin bil uppe vid föräldrahemmet, inte heller tagit cykeln vid föräldrarnas hus vilket Bosse och Mark tror (vilket f.ö. förefaller vara fullkomligt onödigt, vad i hela friden ska PAJ med en cykel till om han redan är på plats?). Scenariot är i stället att PAJ cyklar så fort han kan hemifrån för att hinna ifatt Eva INNAN hon kommer hem, för annars måste han ringa på dörren och då finns andra som vet att han var där. Han har så bråttom så han nästan cyklar på "Sven" som är ute med hunden, han viker av in på Herrgårdsvägen och ser EVA gåendes med Laban några 100 m framför. Vad som händer sedan vet vi, men detta scenario skulle förklara en hel del tycker jag. Dessutom ligger den slängda cykel åt rätt håll om PAJ kommer cyklades från stan sett, dvs. med framhjulet i riktning upp mot Långbacken. En annan orsak varför han väljer att ta cykeln kan i första läget även vara för att han har druckit en del, vilket framkom av en person som kommenterade här i tråden tidigare. Paj tar sig sedan, efter att mordet har begåtts till fots in till stan vilket tar ca. 10 min. och kanske ringer han något av samtalen som nämns ifrån någon av de telefonkiosker som fanns på den här tiden. Den närmaste från Bruket sett bör ha varit den vid busstationen, ett annat alt. är att han ringde de 2 senare samtalen hemifrån. PAJ är resten av kvällen i ett sådant tillstånd att han struntar i om han har druckit eller inte, han tar bilen och åker 3 gånger till Eva's föräldrahem, han dyker upp på nattklubben Kramm, han kör en kompis hem, kanske avslutar han natten med att i gryningen arrangera mordplatsen så att det ser ut som ett sexmord och därefter leder han upp cykeln och ställer den i uthuset hos Eva's föräldrar, där den alltid brukar stå. Kanske visste inte ens Eva's föräldrar att hon hade cyklat till PAJ denna kväll, inte heller systern Anneli eller väninnan X så hur ska dom då i efterhand kunna vittna om att Eva cyklade till PAJ? Man kan ju inte vittna om något som man inte känner till. Det är ganska normalt att man träffas en bestämd tid hos någon, utan att man för den sakens skull redogör exakt hur man tog sig dit. Eva lär knappas ha sagt: "Jo syrran bara så att du vet, jag tänkte om du kanske undrade? jag CYKLADE hit, lägg nu det på minnet!" Nä som sagt man träffas bara och pratar om annat, en diskussion om färdmedel vore rent av konstigt.
Om det nu inte var just Eva's cykel som PAJ använde sig av, för cyklade det tror jag att han gjorde, så tror jag att han bara tog en som stod olåst utanför sin lägenhet, eller någonstans annanstans på gatan där han bodde. Folk anmäler inte ALLTID en stulen cykel, det kan ha gått polisen förbi, vad PAJ i sådant fall gjorde av cykeln tål ju att funderas på, men kanske att han kastade den i älven. Fortsätter man Kapellvägen ner där Eva's föräldrar bodde så kommer man till ett kapell, någon form av missionskyrka i trä och nedanför den ligger den öppna älven. Detta var en helt perfekt, tom och öde plats i gryningen, alldeles intill mordplatsen och där nere vid vattenbrynet kan PAJ i lugn och ro mycket väl ha gjort sig av med både mordvapnet och cykeln.