2016-11-05, 10:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Här förbjuds kopiering och publicering av AB+-artiklar: (FB) Aftonbladet i PDF-format varje dag + Aftonbladet PLUS-artiklar. Jag har rapporterat detta inlägg, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad, för brott mot 1.02. Upphovsrättsskyddat material.
Citat:
Spridning eller publicering av upphovsrättsskyddat material utan upphovsmannens tillstånd är förbjudet.
Moderator anser att länken går till en avskrift, inte en kopia, och låter inlägget stå kvar.
Citat:
En avskrift av en artikel är väl ändå inte riktigt samma sak som en länk till en annan webbplats som möjligen innehåller artikeln?
Det är en ordagrann avskrift med bilder, och skulle i kommersiella sammanhang anses bryta mot upphovsrätten. Min fråga, kort och gott, är det tillåtet att publicera ordagranna avskrifter med bilder av Aftonbladet Plus artiklar?
Citera
2016-11-05, 10:53
Medlem
Det är helt klart otillåtet att kopiera och publicera en annans sajts material. Frågan som därefter följer är om det är fel att länka till sajter som bryter mot upphovsrätten. Om Flashback inte tillåter det, så bör tråden tas bort.
Citera
2016-11-05, 10:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Det är helt klart otillåtet att kopiera och publicera en annans sajts material. Frågan som därefter följer är om det är fel att länka till sajter som bryter mot upphovsrätten. Om Flashback inte tillåter det, så bör tråden tas bort.
Den här tråden, (FB) Aftonbladet i PDF-format varje dag + Aftonbladet PLUS-artiklar, gjorde just det. Folk bröt mot upphovsrätten och kopierade artiklar till en annan sajt som medlemmar länkade. Den låstes och det beteendet förbjöds. Men moderatorn anser tydligen att det är okej med en avskrift av artikeln, så jag vill veta vad som gäller.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-11-05 kl. 11:08.
Citera
2016-11-05, 11:32
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den här tråden, (FB) Aftonbladet i PDF-format varje dag + Aftonbladet PLUS-artiklar, gjorde just det. Folk bröt mot upphovsrätten och kopierade artiklar till en annan sajt som medlemmar länkade. Den låstes och det beteendet förbjöds. Men moderatorn anser tydligen att det är okej med en avskrift av artikeln, så jag vill veta vad som gäller.
Är det ett brott att måla av tavlan Mona Lisa? Är det ett brott att sjunga Abbas, Super trooper när man väntar på bjssen?
Om svaret är ja så är det ett brott att skriva samma text som någon annan skrivit.
Citera
2016-11-05, 11:41
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Är det ett brott att måla av tavlan Mona Lisa? Är det ett brott att sjunga Abbas, Super trooper när man väntar på bjssen?
Om svaret är ja så är det ett brott att skriva samma text som någon annan skrivit.

Men är det ett brott att länka till det? Är det ett brott mot de regler som flashbacks forum har?

Om jag tolkar reglerna korrekt så borde det inte vara ett regelbrott att länka till sidan där det upphosvrättsskyddade materialet finns, så länge man inte länkar direkt till texten (i det här fallet).
Citera
2016-11-05, 11:44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Men är det ett brott att länka till det? Är det ett brott mot de regler som flashbacks forum har?

Om jag tolkar reglerna korrekt så borde det inte vara ett regelbrott att länka till sidan där det upphosvrättsskyddade materialet finns, så länge man inte länkar direkt till texten (i det här fallet).
Att länka är knappast ett brott. Kan kanske strida mot FBs regler?
Men länkar man till en betalsida så kan man ändå inte komma åt innehållet utan att betala eller hacka sig in.
Citera
2016-11-05, 13:13
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Om du inte skojar eller har en intelligensnivå som en i huvudet nyss skadeskjuten fiskmås så föreslås en genomläsning av rudimentär upphovsrätt eller kanske bara ett samtal över en kopp kaffe med normalbegåvade för att bryta ensamheten.

Här är ett språkcafé - på lätt svenska - som säkert passar fröken som hand i handske; www.abf.se/Distrikt-och-avdelningar/ABF-Gotland/Evenemangsguiden/Ovrigt/Sprakcafe---pa-latt-svenska2/
Citera
2016-11-05, 13:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är inte förbjudet att måla av Mona Lisa, för tavlan är så gammal. Men det är förbjudet att skriva av en modern tidningsartikel i annat än enstaka exemplar för privat bruk. Men att göra det är ett brott utanför Flashbacks kontroll och regelverk. Att en avskrift av en tidningsartikel länkas ligger inom Flashbacks kontroll, och inlägget som jag länkade först i trådstarten förbjuder kopior av artiklar. Det gäller särskilt Aftonbladet Plus, där ett avtal tydligen har slutits. Reglerna och regeltillämpningen har ändrats sedan det inlägget och det vore intressant att få veta vad som gäller idag.
Citera
2016-11-05, 13:43
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Svar : NEJ
Citera
2016-11-05, 13:44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Om du inte skojar eller har en intelligensnivå som en i huvudet nyss skadeskjuten fiskmås så föreslås en genomläsning av rudimentär upphovsrätt eller kanske bara ett samtal över en kopp kaffe med normalbegåvade för att bryta ensamheten.

Här är ett språkcafé - på lätt svenska - som säkert passar fröken som hand i handske; www.abf.se/Distrikt-och-avdelningar/ABF-Gotland/Evenemangsguiden/Ovrigt/Sprakcafe---pa-latt-svenska2/
Varför ska jag läsa det?
Du kanske kan skriva fakta direkt till min spekulation. Innan du gör det så kan du även ta reda på skillnaden mellan fakta o spekulation.
Hade du valt att inte redigera mitt inlägg så hade ditt inlägg blivit än mer efterblivet (tyder iaf på mer intelligens än en ko. Duktigt.) eftersom det faktiskt innehöll frågor.
Begriper du ens varför människor frågar?
Citera
2016-11-05, 13:51
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är inte förbjudet att måla av Mona Lisa, för tavlan är så gammal. Men det är förbjudet att skriva av en modern tidningsartikel i annat än enstaka exemplar för privat bruk. Men att göra det är ett brott utanför Flashbacks kontroll och regelverk. Att en avskrift av en tidningsartikel länkas ligger inom Flashbacks kontroll, och inlägget som jag länkade först i trådstarten förbjuder kopior av artiklar. Det gäller särskilt Aftonbladet Plus, där ett avtal tydligen har slutits. Reglerna och regeltillämpningen har ändrats sedan det inlägget och det vore intressant att få veta vad som gäller idag.
Om det nu är som du säger, förbjudet att skriva av en text (avbilda) så är det självklart förbjudet att göra det även här.
Vad gäller länkar så är det som du själv skriver redan reglerat på andra sätt utanför FBs kontroll.
Citera
2016-11-05, 13:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om det nu är som du säger, förbjudet att skriva av en text (avbilda) så är det självklart förbjudet att göra det även här.
Vad gäller länkar så är det som du själv skriver redan reglerat på andra sätt utanför FBs kontroll.
Länkar från Flashback till kopior av upphovsrättsskyddat material ligger inom Flashbacks kontroll, och var förbjudet 2010 enligt trådstarten. Samma bör gälla avskrifter, eftersom upphovsrättslagen inte gör skillnad på om du skriver av en text eller kopierar den.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-11-05 kl. 14:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in