2016-11-05, 14:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Länkar från Flashback till kopior av upphovsrättsskyddat material ligger inom Flashbacks kontroll, och var förbjudet 2010 enligt trådstarten. Samma bör gälla avskrifter, eftersom upphovsrättslagen inte gör skillnad på om du skriver av en text eller kopierar den.
Ok. Så egentligen svarar du nu på din egna frågeställning då det är en brottslig handling. Något som i te tillåts här
Citera
2016-11-05, 14:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ok. Så egentligen svarar du nu på din egna frågeställning då det är en brottslig handling. Något som i te tillåts här
Nej, jag vet inte vad som gäller enligt Flashbacks regler. Jag tycker att reglerna omfattar även avskrift av artiklar, men moderatorn har annan åsikt.
Citera
2016-11-05, 14:30
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Nej, jag vet inte vad som gäller enligt Flashbacks regler. Jag tycker att reglerna omfattar även avskrift av artiklar, men moderatorn har annan åsikt.
Reglerna är ganska klara.
Sedan är det kanske en moderator som tolkat regeln fel. Men det är inget att diskutera här utan ska tas med moderatorn eller admin.
Citera
2016-11-05, 14:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Reglerna är ganska klara.
Sedan är det kanske en moderator som tolkat regeln fel. Men det är inget att diskutera här utan ska tas med moderatorn eller admin.
Jag har diskuterat med moderatorn. Därför ställer jag regelfrågan här.
Citera
2016-11-06, 19:04
Medlem
MrFolds avatar
Upphovsrättslagen (1960:729) säger bl.a (1 kap, 2§ 1-2 st):

Citat:
Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.
Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.

(Mina fetningar)

Jag har svårt att mot bakgrund av ovanstående se att det skulle spela någon roll HUR man kopierar eller sprider vidare något som en annan person har upphovsrätten till.

"Nä jag har inte kopierat Bröderna Lejonhjärta och försökt sälja. Jag skrev faktiskt av boken ord för ord för hand och sen var det en annan som tog min handskrift och körde in i en scanner som omvandlade den till text. Sen målade min kompis av Ilon Wiklands illustrationer, hon är duktig på att teckna. Det är inte kopiering"

- Jag skulle inte vilja sälja en bok på de premisserna och hamna i en domstolsprocess mot Astrid Lindgrens sterbhus.
Citera
2016-11-07, 07:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Upphovsrättslagen (1960:729) säger bl.a (1 kap, 2§ 1-2 st):

(Mina fetningar)

Jag har svårt att mot bakgrund av ovanstående se att det skulle spela någon roll HUR man kopierar eller sprider vidare något som en annan person har upphovsrätten till.

"Nä jag har inte kopierat Bröderna Lejonhjärta och försökt sälja. Jag skrev faktiskt av boken ord för ord för hand och sen var det en annan som tog min handskrift och körde in i en scanner som omvandlade den till text. Sen målade min kompis av Ilon Wiklands illustrationer, hon är duktig på att teckna. Det är inte kopiering"

- Jag skulle inte vilja sälja en bok på de premisserna och hamna i en domstolsprocess mot Astrid Lindgrens sterbhus.
Ja, det är lagbrott att skriva av en upphovsrättsskyddad text, förutom enstaka exemplar för privat bruk. Det är ingen tvekan om det. Synd bara att du missar frågeställningen.

Finns det ingen regelguru som kan svara på min fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av admin
***Ping #admin***
Citera
2016-11-07, 17:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja, det är lagbrott att skriva av en upphovsrättsskyddad text, förutom enstaka exemplar för privat bruk. Det är ingen tvekan om det. Synd bara att du missar frågeställningen.

Finns det ingen regelguru som kan svara på min fråga?

Själva frågeställningen kan jag ju inte besvara eftersom jag varken varit, är eller kommer att bli moderator/admin. Jag ville bara bidra med - utifrån min bedöming - relevant lagtext. Den visar att om regeln är skapad i syfte att undgå lagbrott och ev. åtal som kan följa på det så är moderatorn fel ute i sin distinktion. Sättet att tillhandahålla upphovsrättsskyddat material spelar ingen roll, än mindre hur man tekniskt går till väga.

Nu kan det ju finnas andra skäl till hur regeln tolkas och det kan jag som sagt av naturliga skäl inte yttra mig om.
Citera
2016-11-07, 17:16
Medlem
vtcs avatar
Då materialet i fråga ligger på minfil.org är det där eventuellt lagbrott begås. Länken går ej direkt till filen, utan till en sida där man kan hämta den. Ungefär som att länka till The Pirate Bay, men inte direkt till en torrent-fil.
Citera
2016-11-07, 19:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Då materialet i fråga ligger på minfil.org är det där eventuellt lagbrott begås. Länken går ej direkt till filen, utan till en sida där man kan hämta den. Ungefär som att länka till The Pirate Bay, men inte direkt till en torrent-fil.
Jag håller med dig så tillvida att det är tillåtet att länka till upphovsrättsskyddat material. Det är som att peka på en tavla, det är inte kopiering. Det sker dagligen i Flashback, man länkar till tidningsartiklar på nätet. I lagen är det också tillåtet att länka till olaglig kopia av upphovsrättsskyddat material. Men, enligt första länken i trådstarten är det inte tillåtet att länka från Flashback till kopia av Aftonbladet Plus. Finns det förbudet kvar, och gäller det även avskrifter?
Citera
2016-11-07, 20:22
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Jag håller med dig så tillvida att det är tillåtet att länka till upphovsrättsskyddat material. Det är som att peka på en tavla, det är inte kopiering. Det sker dagligen i Flashback, man länkar till tidningsartiklar på nätet. I lagen är det också tillåtet att länka till olaglig kopia av upphovsrättsskyddat material. Men, enligt första länken i trådstarten är det inte tillåtet att länka från Flashback till kopia av Aftonbladet Plus. Finns det förbudet kvar, och gäller det även avskrifter?
Du får nog fråga mods/admins för att få ett säkert svar, men jag tolkar regeln som att det bara är direkta länkar till sådant material som är förbjudet. I reglerna står det
Citat:
Ursprungligen postat av 1.02
Det är inte tillåtet att efterfråga eller publicera direktlänkar för att på illegal väg få tillgång till filer och material som exempelvis musik, filmer och datorprogram. Inte heller är det tillåtet att använda forumet som redskap för sådan spridning. Däremot är det tillåtet att länka till webbplatser och program som möjliggör detta, samt även diskutera ämnet som sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in