2016-11-05, 09:31
Medlem
http://fmf.se/kraftigt-prisfall-pa-nyproduktion-tokyo/
2016-11-05, 09:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, precis som dig och alla andra så har jag inte en susning om vad räntan är om 10 år. Ja helt rätt, räntan kan ligga på 400 % inom ett par år men inte ens du bedömer väl det som särskilt sannolikt?

Men att man kan binda räntan i 10 år till 3% visar att marknaden TROR att räntan i genomsnitt under den perioden kommer ligga däromkring eller snarare under det. Och på den punkten har Svenne som omväxling rätt i sitt påpekande om vad marknaden TROR om framtiden.

Dessvärre ser det ut som att att gäng ett gäng träskallar har lyckats tjafsa bort all form av intellekt från den här tråden. Det är helt omöjligt att föra resonemang med följande slutsatser här.

Det klart vi har en susning om vad räntan kommer vara under de närmaste tio åren, marknadens bedömning är mycket mer än bara en vild gissning. Den vilar på all känd fakta som finns en det ä en god grund för att göra bra prognoser, speciellt när det inte är en enskild person som gör analysen utan alla parter på marknaden.

Bortsett från detta är det förstås som du och flera andra har sagt, om man verkligen har en annan åsikt än marknaden kan man binda räntan till låg ränta i 10 år och få en garanterat låg ränta oavsett vad som händer.
2016-11-05, 09:38
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insaineinthebrain
http://fmf.se/kraftigt-prisfall-pa-nyproduktion-tokyo/

Okey, gammal nyhet. Som berör Tokyo. Har du sett trådrubriken?
2016-11-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det klart vi har en susning om vad räntan kommer vara under de närmaste tio åren, marknadens bedömning är mycket mer än bara en vild gissning. Den vilar på all känd fakta som finns en det ä en god grund för att göra bra prognoser, speciellt när det inte är en enskild person som gör analysen utan alla parter på marknaden.

Bortsett från detta är det förstås som du och flera andra har sagt, om man verkligen har en annan åsikt än marknaden kan man binda räntan till låg ränta i 10 år och få en garanterat låg ränta oavsett vad som händer.

Nej, bunden ränta är bara en indikation om vad marknaden tror och det finns ingen som helst garanti för att rörlig ränta faktiskt kommer bli som marknaden tror.

Ja jag kan binda men om jag binder till 3% idag och rörlig räntan fortsätter sjunka med 4% under den tidsperioden, vi pratar alltså om en rörlig ränta på - 2.5% om 10 år, då har den rörliga räntan kanske snittat -0.5 % under samma 10års-period och jag har förlorat 3.5% ränta, eller 3500 kr för varje 100000 kr jag haft i lån.

-2.5% låter ganska absurt men i takt med att kontanterna försvinner så blir nollan en allt svagare botten för vad en ränta kan vara i en värld styrd av pippilångstrump-ekonomer.
2016-11-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Mellan 10-70 % nedgång från nu till vår2017.
Även om vi lägger oss i mitten där på 40% är det ett kraftigt prisfall på 6 månader.

Det innebär i praktiken att folk slutar köpa, och säljarna successivt prutar på sina objekt utan att lyckas sälja. En kraftig minskning på efterfrågan på bostäder i Sverige.

Men varför skulle köparna stanna hemma i en sådan extrem utsträckning?
Köparna skulle i stället flytta hem till föräldrar och liknande. Rumsuthyrning skulle bli ganska vanligt och folk skulle komma på att hyra rum är en bättre ide än att skaffa en bostad.

Vad är det som skulle få folk att ändra sig så drastiskt?
Senast redigerad av Alpha101 2016-11-05 kl. 10:05.
2016-11-05, 09:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-11-05 kl. 09:57.
2016-11-05, 09:51
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Innan du börjar ställa motfrågor om vädret kan du besvara frågan jag ställde till dig och detta är inget svar. Du har sagt att det finns bevis för att stigande räntor leder till fallande priser men vi har verkligheten som säger motsatsen, vi har under flera år haft både stigande räntor och stigande priser. Hur får du detta att gå ihop?

Du klagar på tjat men det beror på att du vägrar ge svar på de frågor du får eftersom du är så rädd att få dina påståenden prövade. Du klagar på strutsbeteende men det är just detta du visar upp, du blundar för fakta som strider emot dina påståenden.

Det är skillnad på att något bidrar till en fallande priser och att en nödvändig följd av en händelse är fallande priser, kan du förstå det?

Har jag sagt att stigande räntor leder till fallande priser? Nu är du full igen.
2016-11-05, 09:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, bunden ränta är bara en indikation om vad marknaden tror och det finns ingen som helst garanti för att rörlig ränta faktiskt kommer bli som marknaden tror.

Vadå nej, jag har inte påstått något annat.

Citat:
Ja jag kan binda men om jag binder till 3% idag och rörlig räntan fortsätter sjunka med 4% under den tidsperioden, vi pratar alltså om en rörlig ränta på - 2.5% om 10 år, då har den rörliga räntan kanske snittat -0.5 % under samma 10års-period och jag har förlorat 3.5% ränta, eller 3500 kr för varje 100000 kr jag haft i lån.

-2.5% låter ganska absurt men i takt med att kontanterna försvinner så blir nollan en allt svagare botten för vad en ränta kan vara i en värld styrd av pippilångstrump-ekonomer.

Ja jag rekommenderar inte bunden ränta då den inkluderar en riskpremie som kostar. Därför är det fel att säga att marknaden bedömer att räntan i snitt under den kommande 10-årsperioden kommer vara som den 10-åriga räntan. Marknadens bedömning är att den kommer vara lägre än så.

Men för den som inte tror på marknadens bedömning eller som vill ha absoluta garantier för vilken ränta de ska få betala som finns möjligheten att binda i 10 år till garanterat låg ränta.
2016-11-05, 09:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Har jag sagt att stigande räntor leder till fallande priser? Nu är du full igen.

Det är snarare du som är full:

Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nej, och det vet alla i tråden, utom du.

Om räntan förändras med x påverkas bostadspriset med x, vilket är statistiskt bevisat.

https://www.imf.org/external/pubs/ft/ar/2008/eng/pdf/ar08_eng.pdf
2016-11-05, 10:01
Medlem
Citat:
Vadå nej, jag har inte påstått något annat.

Ja jag rekommenderar inte bunden ränta då den inkluderar en riskpremie som kostar. Därför är det fel att säga att marknaden bedömer att räntan i snitt under den kommande 10-årsperioden kommer vara som den 10-åriga räntan. Marknadens bedömning är att den kommer vara lägre än så.

Men för den som inte tror på marknadens bedömning eller som vill ha absoluta garantier för vilken ränta de ska få betala som finns möjligheten att binda i 10 år till garanterat låg ränta.

Så om jag tror räntan kommer fortsätta falla så kan jag vinna på att binda mina lån?
2016-11-05, 10:02
Medlem
Citat:

Bankerna behöver ha ett positivt räntenetto. Dvs utlåningsränta kommer att vara större än inlåningsränta.

Och det är iaf osannolikt att inlåningsränta för privatpersoner går under 0%. Och då kommer t ex bolåneränta att hålla sig ungefär där den legat senaste tiden.

Dagens låga referensränta är en svår situation för bankerna. Jag ser inte att RB kan försämra den så mycket mer.
2016-11-05, 10:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur gör jag då om jag tror att räntan kommer fortsätta falla?

Hur du gör får du bestämma helt själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in