Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Här har Alpha101 lämnat ett bra svar. Såhär på fyllan kan jag erkänna att Alpha101 verkar ha gedigen kunskap om det ekonomiska. Jag har dock som hobby att häckla honom, vilket jag i gråtmilda stunder kan ha ett visst dåligt samvete för, men i allmänhet kan du lita på att han har rätt.
Skojar du? Alpha101 trollar eller så vet han ingenting. Kanske både och.
On topic: Enligt nationalekonomer är det en bubbla först om folk köper enbart för spekulation och inte för konsumtion. Typ som tulpanlökarna i holland. Det finns nog inte så många som samlar lägenheter på hög bara för att kunna sälja om några år. Så alltså kanske det inte är en "bubbla". Priserna hålls uppe av en rad faktorer, ökad belåning, ökade inkomster, både kapital och förvärvs, låga räntor, låg fastighetsskatt, ränteavdrag, osv. Såfort någon av dessa faktorer ändras kan det påverka priserna, vilket sedan kan ha spridningseffekter till andra delar av ekonomin, och det blir en negativ spiral.
Men de flesta bobubblor slutar med en period av allt för höga investeringar i nybyggd, vilket vi inte haft än i Sverige. Men vi bygger förfullt så det kan ordnas. Några år till av högt byggande, kanske tom ett bytesbalansunderskott, ja då har vi fixat till det för en rejäl krasch. Sedan kan man ha semantiska diskussioner om det är en "bubbla" eller ej.