2016-11-04, 21:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, skrev jag nåt annat?
Visst! ducka, men att påstå att räntan kommer vara extremlåg om 10 år p.g.a. att den är extremlåg idag är inte vidare upplyst om vi uttrycker det diplomatiskt.

Problemet är att hela heja boprisernagänget tittar på historiska data och extrapolerar dagens situation till morgondagen.
Det gjorde de som morgontrötta körde ut på Tjörnbron morgonen den 18 januari 1980.
2016-11-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Visst! ducka, men att påstå att räntan kommer vara extremlåg om 10 år p.g.a. att den är extremlåg idag är inte vidare upplyst om vi uttrycker det diplomatiskt.

Problemet är att hela heja boprisernagänget tittar på historiska data och extrapolerar dagens situation till morgondagen.
Det gjorde de som morgontrötta körde ut på Tjörnbron morgonen den 18 januari 1980.

Gå tillbaka till grundskolan och lär dig läsa.
2016-11-04, 21:38
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Hallå alla i tråden

Ingves varnar: Följ inte Sverige bolånetorskens förlovade land

Ingves varnar Finland för svensksjukan
I en intervju med den svenskspråkiga tidningen Vasabladet ger Stefan Ingves bland annat sin syn på svensk bostadsmarknad. Han varnar också Finland för att göra som Sverige.
Men han pekar också ut problem som Sverige står inför, bland annat en arbetsmarknad som dras isär, där arbetslösheten minskar bland högutbildade men ökar bland de mest utsatta.
”Den svenska bostadsmarknaden fungerar inte heller, och det finns ingen politisk vilja att hantera dessa problem”, säger Stefan Ingves i intervjun.
Och gällande hushållens skuldsättning varnar han Finland för det svenska exemplet.

http://www.di.se/nyheter/ingves-varnar-finland-for-svensksjukan/
2016-11-04, 22:05
Medlem
Ruttet-apples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Här har Alpha101 lämnat ett bra svar. Såhär på fyllan kan jag erkänna att Alpha101 verkar ha gedigen kunskap om det ekonomiska. Jag har dock som hobby att häckla honom, vilket jag i gråtmilda stunder kan ha ett visst dåligt samvete för, men i allmänhet kan du lita på att han har rätt.

Skojar du? Alpha101 trollar eller så vet han ingenting. Kanske både och.

On topic: Enligt nationalekonomer är det en bubbla först om folk köper enbart för spekulation och inte för konsumtion. Typ som tulpanlökarna i holland. Det finns nog inte så många som samlar lägenheter på hög bara för att kunna sälja om några år. Så alltså kanske det inte är en "bubbla". Priserna hålls uppe av en rad faktorer, ökad belåning, ökade inkomster, både kapital och förvärvs, låga räntor, låg fastighetsskatt, ränteavdrag, osv. Såfort någon av dessa faktorer ändras kan det påverka priserna, vilket sedan kan ha spridningseffekter till andra delar av ekonomin, och det blir en negativ spiral.

Men de flesta bobubblor slutar med en period av allt för höga investeringar i nybyggd, vilket vi inte haft än i Sverige. Men vi bygger förfullt så det kan ordnas. Några år till av högt byggande, kanske tom ett bytesbalansunderskott, ja då har vi fixat till det för en rejäl krasch. Sedan kan man ha semantiska diskussioner om det är en "bubbla" eller ej.
Senast redigerad av Ruttet-apple 2016-11-04 kl. 22:12.
2016-11-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Hallå alla i tråden

Ingves varnar: Följ inte Sverige bolånetorskens förlovade land

Ingves varnar Finland för svensksjukan
I en intervju med den svenskspråkiga tidningen Vasabladet ger Stefan Ingves bland annat sin syn på svensk bostadsmarknad. Han varnar också Finland för att göra som Sverige.
Men han pekar också ut problem som Sverige står inför, bland annat en arbetsmarknad som dras isär, där arbetslösheten minskar bland högutbildade men ökar bland de mest utsatta.
”Den svenska bostadsmarknaden fungerar inte heller, och det finns ingen politisk vilja att hantera dessa problem”, säger Stefan Ingves i intervjun.
Och gällande hushållens skuldsättning varnar han Finland för det svenska exemplet.

http://www.di.se/nyheter/ingves-varnar-finland-for-svensksjukan/
Rimligen syftar han på hyresregleringen, som den sovjetiska konstruktion det är också orsakar sovjetiska köer.

Vad gäller arbetslösheten bär facket skulden till det. För högre utbildade så finns ofta inga hinder i kollektivavtal att ta jobb till lägre lön. Men kollektivavtalen tvingar "utsatta" till arbetslöshet.
2016-11-04, 22:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Gå tillbaka till grundskolan och lär dig läsa.
Känns det jobbigt att sitta med dumstruten och gapa?
Problemet med dig och andra idioter är att ni tror att historiska specifika data har en absolut bäring på en okänd framtid.
Klappmongon heter det visst med mer vulgärt uttryckt.
2016-11-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Känns det jobbigt att sitta med dumstruten och gapa?
Problemet med dig och andra idioter är att ni tror att historiska specifika data har en absolut bäring på en okänd framtid.
Klappmongon heter det visst med mer vulgärt uttryckt.

Jag har skrivit precis samma sak som du tycker och du sitter sedan och påpekar det åt mig ytterligare ett par gånger innan du avslutar med att kalla mig klappmongo?

Kanske Herr Klappmongo skulle göra som jag föreslog och lära sig läsa?
2016-11-04, 23:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har skrivit precis samma sak som du tycker och du sitter sedan och påpekar det åt mig ytterligare ett par gånger innan du avslutar med att kalla mig klappmongo?

Kanske Herr Klappmongo skulle göra som jag föreslog och lära sig läsa?
Du skriver att Svenne har rätt, sen yrar du runt om räntan kan ligga några % hit eller dit.
Det är vad du skriver, räntan kan ligga 100-400 procentenheter rätt eller fel inom ett par år sett på lång sikt.
Du har inte en susning.
2016-11-04, 23:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Aha, det finns skillnader menar du? Då förstår du säkert att en produkt som finns i överflöd, som blir gamal igår, tar 5 minuter att tillverka, där komponenterna blir billigare och billigare för varje dag som går, är en förbrukningsvara i ordets rätta bemärkelse, som tillverkas i låglöneländer, etc etc, inte alls har några likheter med en bostad. Förstår du det?

Självklart finns det skillnader mellan allt, ingen har sagt något annat. Detta motsäger dock inte att det även finns flera intressanta likheter.

Citat:
Vad är mycket låga räntor?
Vad baserar du på att det inte finns några tecken på markant högre räntor?
Vad är längre bort?
Vad är markant högre räntor?
Vad är dina bevis på att vi kommer ha låga räntor i 10 år till?

Är det fabler eller finns det vetenskaplig evidens?

Jag gissar på det förstnämnda, annars vet du något som ingen annan på denna planet vet.

Det finns aldrig några bevis för vad som ska hända i framtiden, har vi otur förintas jorden av en gammastråle innan detta meddelande hinner läsas men särskilt sannolikt är det inte.

Det jag grundar mina påståenden om detta på är marknadsräntorna och detta är den bästa prognosen om framtiden vi någonsin kommer få. Om du personligen är säker på att marknaden har fel kan du binda räntan på 10 år och garanterat få en låg ränta under hela perioden. Inte ens en gammastråle som förintar jorden kan tvinga dig att betala hög ränta under den perioden då.

Citat:
Ovan har du min högst vetenskapliga bevisning som styrker det jag påstår. Räntan påverkar priset på bostäder, punkt.

Så håll nu käft

Oj lättirriterad märker jag, blir förstås så när verkligheten säger emot dina påståenden. Du svarade aldrig på min fråga: Hur förklarar du att priserna har ökat samtidigt som vi har haft betydande räntehöjningar under 2000-talet när du påstår följande:

Citat:
Nej, och det vet alla i tråden, utom du.

Om räntan förändras med x påverkas bostadspriset med x, vilket är statistiskt bevisat.

https://www.imf.org/external/pubs/ft/ar/2008/eng/pdf/ar08_eng.pdf
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-11-04 kl. 23:47.
2016-11-05, 00:36
Medlem
Finns en risk att detta kan ske nästa vecka.
https://www.youtube.com/watch?v=Xg3MneO7XDw

Trump vinner och det sätter finansmarknaden i gungning.

På lite längre sikt kan det drabba bo-priserna beroende på hur stor krisen blir.
Vi får se om 4 dagar.
Senast redigerad av Waraahbe 2016-11-05 kl. 00:39.
2016-11-05, 00:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Finns en risk att detta kan ske nästa vecka.
https://www.youtube.com/watch?v=Xg3MneO7XDw

Trump vinner och det sätter finansmarknaden i gungning.

På lite längre sikt kan det drabba bo-priserna beroende på hur stor krisen blir.
Vi får se om 4 dagar.

Så hur mycket tror du priserna faller om Trump vinner och kan du redogöra för förloppet som ska orsaka detta fall?
2016-11-05, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så hur mycket tror du priserna faller om Trump vinner och kan du redogöra för förloppet som ska orsaka detta fall?

Ingen aning exakt men tror det kan bli kraftigt.
https://www.youtube.com/watch?v=SKGjczYz1bg
"Trillions of dollars at stake in this election"

https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4
00:55

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in