2015-11-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
På vilket sätt är det inte diskriminering? Om jag startar ett företag och vägrar att ens läsa kvinnors jobbansökningar så skulle de flesta hålla med om att jag diskriminerar mot kvinnor, men om jag gör med en viss religion som grund så är det helt plötsligt lugnt? Jag förstår inte vad du försöker säga, att hans religionsuppfattning snarare är en psykisk sjukdom?

Jag skulle nog inte kalla förbudet mot att män och kvinnor ej skall ta varandra i hand diskriminering då det är jämnställt åt bägge hållen eftersom att kvinnor inte heller skall ta män i hand.

Om man har sätter ut en tjänst och det bara är ena könet som får söka så skulle jag iaf kalla det diskriminering oavsett anledning; men om det är den del utav en religionsuppfattning så bör det rimligtvis väga tyngre; om ett trossamfund inte vill ha kvinnliga präster så skall dom absolut inte behöva ha det, givetvis får det vara vice versa också om en tro inte vill ha manliga präster så skall dom inte behöva behandla mäns ansökningar heller ens en gång.

Det är rent av främlingsfientligt att sitta pracka på andra kulturer hur dom skall leva sina liv, bagateller som könsdiskriminering borde verkligen inte väga över en livsåskådning om det är något specifikt ämbete eller liknande; skulle de däremot starta en vanlig fabrik kan det ju inte accepteras om dom diskriminerar pga tron.
Citera
2015-11-16, 00:50
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Låt oss göra det enkelt för dig att förstå, eftersom din vilda fantasi verkar tillskriva mig attribut jag inte besitter.
Det mest miljövänliga en människa kan göra är att inte skaffa barn.
Jag har aldrig nämnt tvångsabort, jag har aldrig påstått att alla bör göra abort hela tiden. Det jag faktiskt har sagt är att abort är en rättighet och en bra sådan då folk som inte vill ha barn inte borde ha barn.
Jag har ingen skyldighet att tycka att människors vilja att skaffa barn är något bra. Det slår dig inte att dumma människor tenderar till att skaffa fler barn?
Folk skaffar till och med barn i krigszoner.

Nu är allt det här väldigt OT, och vill du ha en större utläggning till varför du inte ska sitta och sätta ord i folks mun så kan du PMa mig och jag kan ta bort det utan att läsa.

Jag skrev igår
Citat:
Kära Black.Lips!

Det bästa du kan göra om du tänker på miljön är att snarast avsluta ditt så kallade liv.

men det blev raderat av en överambitiös moderator (som kanske int vuxit i moderatorskostymen än).

Fast om du tänker efter lite grand bara, så borde du inse att "skaffa barn" inte är en intellektuell process, utan något som ligger djupt nere i vårt DNA/våra gener.

Hur skulle världen se ut om vi inte "skaffade barn"?
Hur många djurarter skulle finnas kvar om t.ex. koltrastarna tänkte att
(gäsp) äh, vi lägger inga ägg i år va, vi går på bio i stället. Vi har det ju bra som vi har det nu du och jag

En jord utan animaliskt liv, är det vad ni utvecklingsmotståndare och anti-djur-aktivister strävar efter?
Varför? Vad lockar med en planet med bara grönkål och aspsly?
Och inga djur som kan pollinera växterna?
Öken!!!!!!!!!
Citera
2015-11-19, 10:54
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Jag skrev igår

men det blev raderat av en överambitiös moderator (som kanske int vuxit i moderatorskostymen än).

Fast om du tänker efter lite grand bara, så borde du inse att "skaffa barn" inte är en intellektuell process, utan något som ligger djupt nere i vårt DNA/våra gener.

Hur skulle världen se ut om vi inte "skaffade barn"?
Hur många djurarter skulle finnas kvar om t.ex. koltrastarna tänkte att
(gäsp) äh, vi lägger inga ägg i år va, vi går på bio i stället. Vi har det ju bra som vi har det nu du och jag

En jord utan animaliskt liv, är det vad ni utvecklingsmotståndare och anti-djur-aktivister strävar efter?
Varför? Vad lockar med en planet med bara grönkål och aspsly?
Och inga djur som kan pollinera växterna?
Öken!!!!!!!!!

Jag svarade faktiskt på ditt raderade inlägg men mitt blev också raderat.
Jag frågade varför ni abortmotståndare är så besatta av att andra ska ta livet av sig.
Abort är fortfarande det mest miljövänliga en kan göra. Vi människor påverkar miljön mer än någon annan. Genom att minska på befolkningen skulle allt annat liv frodas och må bättre.
Så sluta lägga ord i min mun. Härskartekniker fungerar bara om du använder det snyggt, till skillnad från dina som helt saknar subtilitet.
Citera
2015-11-21, 12:39
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Det är illa att en kvinna i dagens Sverige har sådana inskränkta idéer, men ändå mer absurt att hon tar strid för sitt tokiga (kristna) ställningstagande och tror att hon ska få rätt.

Tyvärr måste kampen för fri abort alltjämt föras, för de kristna reaktionärerna och högerextrema håller det som en viktig fråga att avskaffa kvinnans rätt till sin egen kropp. Den här frågan är en del i den kampen, så samhället ska inte stillatigande titta på när mörkar krafter vill flytta fram sina positioner.
Citera
2015-11-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är illa att en kvinna i dagens Sverige har sådana inskränkta idéer, men ändå mer absurt att hon tar strid för sitt tokiga (kristna) ställningstagande och tror att hon ska få rätt.

Tyvärr måste kampen för fri abort alltjämt föras, för de kristna reaktionärerna och högerextrema håller det som en viktig fråga att avskaffa kvinnans rätt till sin egen kropp. Den här frågan är en del i den kampen, så samhället ska inte stillatigande titta på när mörkar krafter vill flytta fram sina positioner.

Låter som att du har fördomsfull, för att inte säga kristofobisk, inställning. Varför ska aborträtt alltid gå före religionsfrihet? Det är en avvägning som man behöver göra och i det här fallet tycker jag gott att man kunde ha låtit barnmorskan få jobbet utan att behöva utföra aborter som trots allt är en ganska marginell del av arbetsuppgifterna...

Det var ett fall för något år sedan där en muslimsk man vägrade skaka hand med en kvinna med hänvisning till sin tro. Han fick skadestånd från DO.

Måste finnas en viss flexibilitet på arbetsplatsen och att låta en anställd slippa just aborter är knappast att ge efter för "de kristna reaktionärerna". Tycker du att man gav efter för "de muslimska reaktionärerna" när DO gav mannen som vägrade skaka hand skadestånd? Att vägra handskakning tycker jag är snäppet "värre" eftersom det dessutom riskerar att äventyra organisationens relationer.
Senast redigerad av Jellfkkd 2015-11-21 kl. 20:58.
Citera
2015-11-22, 15:07
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellfkkd
Låter som att du har fördomsfull, för att inte säga kristofobisk, inställning. Varför ska aborträtt alltid gå före religionsfrihet? Det är en avvägning som man behöver göra och i det här fallet tycker jag gott att man kunde ha låtit barnmorskan få jobbet utan att behöva utföra aborter som trots allt är en ganska marginell del av arbetsuppgifterna...

Tror du att de andra barnmorskorna njuter av den arbetsuppgiften? Ingen vill göra det, men den som blir barnmorska inser att det finns ett behov och att någon måste göra det. Om alla skulle få välja skulle allt ansvar läggas på några få eller ingen alls = inte längre fri abort.

Ska poliser få välja att inte använda våld pga sin tro? Brandmän inte släcka vissa bränder eftersom de tror på naturlig skogsåterväxt efter bränder? Jehovas vittne som läkare inte ge blod åt patienter?

Inser du inte att det är en del av att vara barnmorska? Det ska inte gå att plocka go´bitarna ur yrket om inte tjänsten är utformad på det viset.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2015-11-22 kl. 15:11.
Citera
2016-01-27, 19:50
Medlem
Skatteskolks avatar
Göta hovrätt tar inte upp fallet utan skickar det vidare till Arbetsdomstolen.

Tvisten fortsätter men vad gäller rättegångskostnaderna hon är dömd att betala? Är det en separat del som nu vunnit laga kraft? Om det nu inte överklagas ett steg till. Vet inte hur sådana här rättsprocesser fungerar.
Citera
2016-01-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Intressant hur en kristen som vägrar utföra en abort får sparken, men den där muslimen som vägrade ta sina kvinnliga kollegor i hand fick ersättning i form av skadestånd. Det är två nästan identiska fall, två personer som inte kunde utföra sitt arbete pga religiösa skäl. Enda skillnaden var att ena råkade tillhöra en "Utsatt minoritet" och den andra råkade besitta en ytterst hemskt "maktposition".

Jag anser inte att kvinnan skulle få behålla sitt jobb, men jag tycker dock att man borde stå lika inför lagen. Något som alla tydligen inte håller med om.
nu var det ju knappast i arbetsbeskrivningen att han skulle ta i hand vid hälsning utan helt andra arbetsuppgifter han hade och säkert utförde som han skulle.
Citera
2016-01-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Göta hovrätt tar inte upp fallet utan skickar det vidare till Arbetsdomstolen.

Tvisten fortsätter men vad gäller rättegångskostnaderna hon är dömd att betala? Är det en separat del som nu vunnit laga kraft? Om det nu inte överklagas ett steg till. Vet inte hur sådana här rättsprocesser fungerar.

I klartext- tvister inom arbetsrätt hanteras inte av hovrätt överhuvudtaget och överklagandet har skett till fel instans. Hovrätten gjorde som en god myndighet ska göra och hänvisade ärendet till rätt myndighet.
Arbetsdomstolen är högsta instans på området och kommer fälla det slutliga avgörandet

(Som kommer bli att kvinnan förlorar målet och får stå för alla kostnader, inklusive motpartens. AD kommer hänvisa till 29/29-principen och arbetsgivarens arbetsledningsrätt)
Citera
2016-11-04, 14:09
Medlem
Gubbmagens avatar
Från Svenska Dagbladet idag:
Citat:
Vägrade utföra abort – får inget skadestånd
Barnmorskan Linda Steen som vägrade utföra aborter får inget skadestånd av Landstinget Sörmland. Det beslutar Nyköpings tingsrätt.

Enligt domen ska barnmorskan Linda Steen ersätta landstingets rättegångskostnader på över 1,2 miljoner kronor.
http://www.svd.se/vagrade-utfora-abort--far-inget-skadestand/om/sverige
Citera
2016-11-04, 14:36
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Från Svenska Dagbladet idag:

http://www.svd.se/vagrade-utfora-abort--far-inget-skadestand/om/sverige

Väntad och korrekt dom.
Citera
2016-11-04, 17:00
Medlem
En lösning på det här problemet vore ju att låta abort ingå i utbildningen till barnmorska, de som inte vill göra det får då ingen examen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in