Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Det ska vara svårare för företag att flytta utomlands, inte omöjligt. Utan såsom det var förr med tullar. Blir vi av med vår industri så blir vi självfallet också av med jobb. Utan tullar kan företag fly landet om de inte får sin vilja igenom. Då inskränks demokratin och istället får vi ett land där företagen styr. Känns det igen?
Du beskriver till viss del problemet med du ger ingen lösning. Förstår du inte: Om alla länder försvårar för sina företag att flytta utomlands och alla länder höjer sina tullmurar, så förlorar
alla på det. Vi får lägre tillväxt, högre priser och produkter av lägre kvalité, och det gäller
alla länder.
Det du förespråkar provade faktiskt länderna i Europa på under 1600-talet. Det fungerade inte och det ledde faktiskt till KRIG.
Citat:
Och varför föder vi färre barn? Kom inte dragandes med den gamla smörjan om att ju rikare vi blir desto färre barn får vi. Innan ww2 hade de rikaste hur många barn som helst. Det har med feminismen att göra. Vi ska inte gå under som folk. Inga folk skall gå under.
Innan ww2 så var det ovanligare med preventivmedel. I Sverige så uppmuntrades dock de fattigaste familjerna att använda preventivmedel, i alla fall fram till 30-talet, då det istället föddes så lite barn att det blev "kris i befolkningsfrågan".
I Europa så står vi nu inför en demografisk katastrof. Det föds för lite barn. Men i de länder som har ett konservativt kulturarv och där just familjen ses som samhällets grundpelare, där föds det extra lite barn, med ett undantag: Irland.
Men faktum är fortfarande att när familjer, globalt sett, får det bättre, så blir det tvåbarnsfamiljer.
Citat:
Materiellt sätt har vi fått det bra mycket bättre, det är sant. Men blir vi lyckligare av det? Jag vill ha trygghet, jag vill inte att våldtäkter och mord normaliseras. Ett nytt USA där man inte kan besöka vissa område utan att löpa stor risk för att bli rånad och nedslagen. Ett sådant samhälle är jag inte intresserad av.
trygghet och mord skall givetvis inte normaliseras. Och vissa saker är förstås helt oacceptabla. En del beror på socioekonomiska orsaker, en del har sin grund i ingrodda patriarkala kulturella värderingar ifrån t.ex. Mellanöstern. Och, ja, detta är verkliga problem som vi måste våga prata högt om, utan att för den delen dra alla med bakgrund ifrån Mellanöstern över en kam. Invandrare som flytt ifrån religiöst förtryck skall inte behöva uppleva det absurda: Att ett ännu värre förtryck finns ifrån religiösa extremister i vissa förorter i Sverige. Eller som ett par invandrarkillar uttryckte sig i samband med äggkastning emot en svensk reporter: "Det här är inte Sverige". Nä, där kanske de ändå hade rätt på ett sjukt sätt. Men det är också
fullständigt oacceptabelt!. Folk som lever i Sverige måste acceptera och leva efter vissa grundläggande värderingar och normer. De flesta gör det, även ibland våra invandrare. Men för dem som inte gillar våra moderna och postmoderna grundläggande värderingar säger jag bara: Stick! Detta gäller såväl islamister, rasister, islamofober, nazister och vänsterextremister.