2016-11-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Hahahahahahahaha, nu sjönk du rätt lågt på "ta på allvar" skalan.

Att någon kan vara så naiv, lite gulligt.
Skulle du kanske kunna beskriva hur tillgången på "billiga pengar" drivit upp priserna på platt-tv under 2000-talet. Det är en helt ny ekonomisk princip som jag vill förstå hur den fungerar.
2016-11-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Man klarar sig dock mycket väl utan en etta på Söööder som man betalt 4 miljoner för. Förlåt, som banken betalt 4 miljoner för och som man nu är förslavad i 140 år för. Ja, 140 år är den genomsnittliga amorteringstiden i Stockholm enligt DN.
Hm, 140 år är betydligt kortare än när man hyr.

Om man hyr, är man då förslavat oändligen?
2016-11-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi hade bostadbrist och köer till en betydligt större allmännytta relativt befolkning 1991 med.
När krisen kom så försvann den bristen i ett nafs under några år då pengar och lån blev dyrare.

" But this time it's different "

Som alltid
Hur var din logik här?
När lån blir dyrare så skulle alltså folk bygga hus, och köpa nyproducerade BR och därmed lämna kön till HR. Är du helt säker på att du tänker rätt?

Vad jag kommer ihåg så var det tvärtom. Den stigande arbetslösheten och fallande lönsamheten i näringslivet gjorde folk försiktiga, man var obenägen att köpa nyproduktion. Nyproduktion föll, varvid byggjobbare också blev arbetslösa.

Folk drog ihop sig på mindre boyta varvid bostäder frigjordes. (En av mina arbetslösa grannar plockade hem pappan till sig. Då frigjordes pappas lägenhet och pappan bidrog till grannens boendeutgifter. Arbetslöshet är förklaringen. Höga räntor hade redan innan).
2016-11-03, 20:24
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, 140 år är betydligt kortare än när man hyr.

Om man hyr, är man då förslavat oändligen?
Med tanke på din bristande logik och bedrövliga grammatik i denna post föreslår jag att du tar en veckas time out från Flashback för att reparera nerverna.

Ja, om man äter ordentligt med yoghurt och vitlök och håller blodtrycket i schack, och därmed blir äldre än 170 år (jag räknar snällt med att man får sitt första hyreskontrakt i 30-årsåldern i bostadsbristens Sverige), så kan det nog kännas som slaveri att sitta i samma hyreslägenhet denna långa tidsrymd.
2016-11-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Fast många hyresrätter sitter utan lån, mest de som är lite äldre. Eller för att vara ärlig nu gissar jag. Men det skulle vara intressant att se lite data på det du säger. Historisk jämförning median och medelpris per månad hyresrätt.
??
Vad jag minns så är snittbelåning hos fastighetsbolag i paritet med snittbelåning på småhus/BR.
Ingen nämnvärd skillnad iaf.

Därmed slår ökad ränta lika mycket på båda.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Btw lite off topic. Men någonting som stör mig är hur fastighetsbolag som producerar bostadsrätter sneakar in ränte-fria lån i bostadsrättsföreningen, alltså lån på huset. Jävligt smutt för en ekonomiskt oinsatt person att köpa en brf för 100k/kvm och sen få en avgiftshöjning när de räntefria lånen inte är räntefria längre. Kan ibland vara så högt som 25-40k sek per kvadratmeter. Då sitter man där och säger "and that just happened".
Visar mycket på att det är rätt viktigt att lära sig läsa årsredovisningar.
Tja, det blir köparens bekymmer. Och prisuppgången på den BR blir väl mindre iom att månadsavgiften steg. Ser inte att det är ett bekymmer att byggaren bjuder på ränta en tid. Det är väl bara att tacka och ta emot.
2016-11-03, 21:05
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Du hävdar en ekonomisk princip. Antingen får du visa att den gäller generellt eller konstatera att du hade fel.

Givet att villaägare lägger ca 15% av lönen på boendeutgift (och kapitalkostnaden bara är en liten del av detta) och resten av lönen på sådant som tappar värde, så har du svaret.

Kan du nu försöka slut fly när jag synar de principer du hävdar. Antingen får du svara eller konstatera att du var ute och cyklade. Alternativ bekräfta att du inte hävdar några principer utan det bara är godtycke.

Det är du som säger stt det är en princip, jag har aldrig tagit ordet i min mun.

Allvarligt, har du någon form av diagnos? (det är helt ok, ingen är felfri)

Släpp platt-tv:n nu!
2016-11-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Med tanke på din bristande logik och bedrövliga grammatik i denna post föreslår jag att du tar en veckas time out från Flashback för att reparera nerverna.
Vad klagar du över nu då? Jag hade ju kletat dit ett frågetecken.

Logiken är tydligt för den som förstår sig på sådant.
Du kommunicerar uppfattningen att man är slav så länge man inte amorterat sin bostad. (Något bisarrt, men men). Och har man amorteringsfritt lån eller hyr (vilket är likvärdigt ur amorteringssynvinkel) så skulle man då bli slav för alltid.

Riktigt varför man inte skulle vara slav innan man amorterat bostaden är oklart. Likaså varför slaveriet inte upphör när man säljer bostaden.
2016-11-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det är du som säger stt det är en princip, jag har aldrig tagit ordet i min mun.

Allvarligt, har du någon form av diagnos? (det är helt ok, ingen är felfri)

Släpp platt-tv:n nu!
Hm, så vad du säger är att ditt påstående om att priserna stiger när räntan är låg ("pengar är billigt") är ingen princip.
Är det bara godtycke, som gäller lite hipp som happ då?
2016-11-03, 21:34
Medlem
brutalares avatar
Finns det något särskilt man kan göra för att höja sitt lånelöfte med ca 20-25%? Förutom att helt plötsligt få en rejäl löneförhöjning då. Det är frustrerande att aldrig kunna vinna en budgivning i ett område där man vill bo, som inte är ett särskilt märkvärdigt område egentligen.
2016-11-03, 21:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hur var din logik här?
När lån blir dyrare så skulle alltså folk bygga hus, och köpa nyproducerade BR och därmed lämna kön till HR. Är du helt säker på att du tänker rätt?

Vad jag kommer ihåg så var det tvärtom. Den stigande arbetslösheten och fallande lönsamheten i näringslivet gjorde folk försiktiga, man var obenägen att köpa nyproduktion. Nyproduktion föll, varvid byggjobbare också blev arbetslösa.

Folk drog ihop sig på mindre boyta varvid bostäder frigjordes. (En av mina arbetslösa grannar plockade hem pappan till sig. Då frigjordes pappas lägenhet och pappan bidrog till grannens boendeutgifter. Arbetslöshet är förklaringen. Höga räntor hade redan innan).
Eller så var det inte den påstådda " bristen som drev priserna.
När pengar blev dyrare så pös bubblan ihop.
2016-11-03, 22:21
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Hm, så vad du säger är att ditt påstående om att priserna stiger när räntan är låg ("pengar är billigt") är ingen princip.
Är det bara godtycke, som gäller lite hipp som happ då?

Nej, och det vet alla i tråden, utom du.

Om räntan förändras med x påverkas bostadspriset med x, vilket är statistiskt bevisat.

https://www.imf.org/external/pubs/ft/ar/2008/eng/pdf/ar08_eng.pdf
Senast redigerad av AldoRaine 2016-11-03 kl. 22:49.
2016-11-04, 02:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du skriver en sak, menar en annan. Marknadspris är inte detsamma som öppen marknad.

Det är klart att du köper en rymdraket för marknadspris, eller är det en annan prissättning för rymdraketer menar du?

Du förstår säkert att en produkt som efterfrågas av många privatpersoner uppvisar större likheter med bostadsmarknaden än en produkt som efterfrågas av en helt annan mycket begränsad krets.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in