Citat:
Ursprungligen postat av
MoveToTheBeat
Men det intressanta är väl varför vissa män mördar (och misshandlar jämt) inte sant? Du tänker ju bak och fram, sorgligt att se hur vissa lägger krutet på Lotta och varför gjorde hon inte si eller så, när ni ska lägga krutet på Martin, varför han ansåg sig ha rätten att avsluta hennes liv som om det vore peanuts. Skärp er för faan.
Förstår inte varför DET skulle vara intressant. Vi har ju allihopa konstaterat för länge sedan att ex. denne man var svårt sjuk i huvudet. Bortom all hopp när det gäller terapi etc. Vi vet ett och annat om hans bakgrund ex. mamman som också tycks ha varit helt fläng i bollen och svårt alkoholiserad (och vi kan bara ana ur hurdana hemförhållanden HON i sin tur kom ifrån). Sen har vi en frånvarande pappa med i bilden. En pappa som har flytt fältet och börjat ett nytt liv och lämnat barnen åt sitt öde.
Att övergivna barn reagerar med våld, drogar sig eller/och blir deprimerade är det "normala" pga en onormal uppväxt. Barn ska inte växa upp i familjer som Martins. Helst ska sådana föräldrar inte skaffa några barn. Och ifall olyckan är framme då ska dessa barn helst omhändertas så tidigt som möjligt.
Jag kan inte se hur detta "självklara" vore så intressant och fundera över. Det heter ju "maskrosbarn" just därför att VISSA - en minoritet - av barn som växer upp under liknande förhållanden trots allt klarar sig någorlunda friska. Dvs. de kan arbeta och vara samhällsnyttiga medborgare. Men inte ens de klarar sig utan psykiska åkommor. Men dessa är av sådan art att ett s.k. normalt liv ändå är möjligt.
Dessa barn har i regel haft NÅGON i sin omgivning som de kan ha tytt sig till: en lärare i skolan, en förälder till en kompis, damen i ICA-butiken eller något liknande. Ett barn som har lämnats helt åt sitt öde klarar sig bara extremt sällan. Då måste det vara något exceptionellt hos det barnet - en skyddsfaktor utöver det vanliga - som har möjliggjort detta. Som exempel en ovanligt hög intelligens som har hjälpt barnet att förstå även om att hen åldersmässigt inte borde ha klarat av det än.
Eftersom jag inte anser att man kan göra ett skit åt den här sortens män, anser jag inte heller att just deras psyke och sättet att tänka är intressant.
Därför fokuserar jag på offret.
Offret sägs ofta vara en "helt vanlig kvinna". I detta fall en helt vanlig, medelålderskvinna som konstigt nog ville skaffa barn just med denna djupt störda man som vem som helst av oss kan se långa vägar inte passar sig som förälder.. Denna Lotta var alltså beredd att återrepa tragedin ur Martins egen barndom.. Vi andra skulle ha sagt att undvika mannen till varje pris, men Lotta ville binda sig i mannen till varje pris för resten av sitt liv.
Då är det något märkligt i Lottas psyke. För normalt kan man ju inte påstå att detta beteende är.