2016-11-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Jag har en väldigt bra idé där Sno, som jag testat på lite alla möjliga och fått mycket positiv feedback på. Förbjud män i våldsutövande yrken som polis, väktare och militär. Endast kvinnor får bära vapen etc. Vilken värld det skulle bli! Helt annorlunda

Nu använde ju Martin inget vapen och så vitt jag vet hade han inget yrke, så hur menar du?
Citera
2016-11-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det spelar ingen roll när de diametralt olika texterna var skrivna. Hade Lotta läst vad hon hade skrivit – oavsett I vilken ordning – då borde det ha ringt en klocka I hennes skalle.
Och du anser inte att det borde ringt en klocka i Martins huvud för flera, flera år sedan. Tingsrätten är i alla fall eniga. Hovrätten dömer nog likadant och därför sitter han nog resten av sitt liv bakom galler. Han kanske kommer ut när han är runt 70 år precis som Axmyr. Lotta blev bara 41 år.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-03 kl. 21:23.
Citera
2016-11-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du talar som du tror att bara man håller sig undan klarar man sig.
1. Bajonettmordet är ett fall där kvinnan levde skyddat, men han kollade upp henne och stod och väntade på henne, så han kunde hugga ner henne inför barnen.
2. Hasselsjöfallet. Han slog kvinnan en kväll och hon gick direkt och kom aldrig hem mer. Han godtog inte utan förföljde henne och satt gps i hennes bil, och sedan stod han utanför och väntade på henne med ett avsågat hagelgevär och sköt henne i ryggen. Men han nöjde sig inte med det utan gick fram och sköt henne i ansiktet också.

Så din uppfattning stämmer inte riktigt med dom fall som radas upp år efter år. Jag tog bara två ur högen för att man ska förstå att det händer även då kvinnan lämnat. Även vid skyddat boende.
Tyvärr så släpper inte vissa män taget om kvinnan som inte vill stanna kvar, och många kvinnor vågar inte ens lämna. Du tror också att en dörr är en livräddare? Glöm det med en gång för har dom bestämt sig för att döda så får man ha större skydd än vad du tror. Och som i detta fallet ge honom tillfälle att vara ute på villkorligt och återfalla i grovt brott är en skam. Det syntes lång väg vad han var kapabel till och det stod skrivet vad han skulle kunna göra ändå lade man ner Lottas anmälan.
Här gäller det för varje kvinna som är våldsutsatt att skydda sig själv efter den här uppvisningen av systemet. Det är bara att skaffa sig ett vapen. BOM !

Som jag sa, det är svårare stt gömma sig när man har barn som måste gå i skola/dagis eller där mannen har rätt att träffa barnen och i Hasselsjöfallet så var det mannens bil som han hade en gps på om röjde henne. Lotta bodde veckan innan hos sitt ex och han ville också att hon skulle stanna där ett tag, Lotta hade kunnat hålla sig undan då hon inte hade barn, inte en egen lägenhet . Sen la ingen ner hennes anmälan sådär, hon ville ta tillbaka sin anmälan och ville inte gå vidare så vad menar du att polisen ska göra då? Hon hade också kunnat ringa polisen när han stod utanför , det kanske hade slutat så här tragiskt ändå men det fanns en rad saker hon kunde ha gjort själv som hon inte gjorde. Martin är farligare än ett rasande Lejon och det hade han bevisat gång på gång
Citera
2016-11-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Som jag sa, det är svårare stt gömma sig när man har barn som måste gå i skola/dagis eller där mannen har rätt att träffa barnen och i Hasselsjöfallet så var det mannens bil som han hade en gps på om röjde henne. Lotta bodde veckan innan hos sitt ex och han ville också att hon skulle stanna där ett tag, Lotta hade kunnat hålla sig undan då hon inte hade barn, inte en egen lägenhet . Sen la ingen ner hennes anmälan sådär, hon ville ta tillbaka sin anmälan och ville inte gå vidare så vad menar du att polisen ska göra då? Hon hade också kunnat ringa polisen när han stod utanför , det kanske hade slutat så här tragiskt ändå men det fanns en rad saker hon kunde ha gjort själv som hon inte gjorde. Martin är farligare än ett rasande Lejon och det hade han bevisat gång på gång
Och vad vill du säga med detta? Att Lotta gjorde fel och därför blev hon mördad?
Citera
2016-11-03, 23:22
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Men det intressanta är väl varför vissa kvinnor blir mördade (och misshandlade jämt) medan andra klarar sig.

Ska man inte lära sig av de som klarar sig och göra som de gör? Eller ska man envisas med att göra som de kvinnor som inte klarar sig och påstå att man inte KAN göra på ett annat sätt?

Du är en generaliseringsmästare och psykopatiskt lagd. Ta fram spegeln. Psykopater charmerar och är snabba på att binda människor till sig, väldigt snabba. De spelar ett spel. Det gör du med. Du kan läsa, men du kan inte dra slutsatser, för du vill inte. Du behöver människor att hoppa på, döda eller levande. Den som möter en psykopat lär sig först efteråt vad som hände, om de överlever. Gissar att de som mött dig i efterhand har lärt sig något och det är inte vad du tror.
Citera
2016-11-03, 23:28
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Vad yrar du om? Det var mitt inlägg du svarade på och ditt inlägg var helt obegripligt.

Du är helsnurrig, knarkar du?

Nej jag är ingen knarkare........ ber om ursäkt för att det blev fel =(
Citera
2016-11-03, 23:31
Medlem
vargaretass avatar
Näe usch, Jag måste gå ut ur träden då jag mår jäkligt piss av detta. Fattar inte ens varför jag gick med. =/ Men mina ord ska skalla föralltid (Det var 2 offer)
Hej då, från en vän till er allihop.
Citera
2016-11-04, 02:15
Medlem
Citat:
Jag måste säga som ANN-CHARLOTTE MARTEUS i gårdagens Expressen: "Känslorus är inte empati på riktigt". Och vidare att "verkligheten fortsätter ju envist att existera" oavsett om vi här på FB enas om att INGEN man ska någonsin mera göra en kvinna illa.

Marteus är väldigt bra på att tala till de lägsta känslorna.
Och vad tycker du själv att du uppvisat för empati med Lotta? Ingen alls, eller hur?
Citera
2016-11-04, 02:19
Medlem
Citat:
Nu använde ju Martin inget vapen och så vitt jag vet hade han inget yrke, så hur menar du?

Naturligtvis att världen hade sett annorlunda ut om kvinnor styrde över våldsmonopolet. Pga att kvinnor lär sig vara moderliga och omhändertagande ungefär från att de föds.
Då skulle du helt enkelt inte behöva gå loss på hur mycket "cyklarna" måste akta sig för "långtradarna" pga att KVINNOR skulle köra långtradarna och vara kvinnligt hänsynsfulla mot männen på cykel. Capice?
Citera
2016-11-04, 02:29
Medlem
Citat:
Men det intressanta är väl varför vissa kvinnor blir mördade (och misshandlade jämt) medan andra klarar sig.

Ska man inte lära sig av de som klarar sig och göra som de gör? Eller ska man envisas med att göra som de kvinnor som inte klarar sig och påstå att man inte KAN göra på ett annat sätt?

Men det intressanta är väl varför vissa män mördar (och misshandlar jämt) inte sant? Du tänker ju bak och fram, sorgligt att se hur vissa lägger krutet på Lotta och varför gjorde hon inte si eller så, när ni ska lägga krutet på Martin, varför han ansåg sig ha rätten att avsluta hennes liv som om det vore peanuts. Skärp er för faan.
Citera
2016-11-04, 04:41
Medlem
Jag har inte läst så många inlägg här men stämmer det att Lotta inte kunde flytta in på skyddat kvinnoboende pga att dom inte tog emot hennes hund???
Citera
2016-11-04, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Men det intressanta är väl varför vissa män mördar (och misshandlar jämt) inte sant? Du tänker ju bak och fram, sorgligt att se hur vissa lägger krutet på Lotta och varför gjorde hon inte si eller så, när ni ska lägga krutet på Martin, varför han ansåg sig ha rätten att avsluta hennes liv som om det vore peanuts. Skärp er för faan.

Förstår inte varför DET skulle vara intressant. Vi har ju allihopa konstaterat för länge sedan att ex. denne man var svårt sjuk i huvudet. Bortom all hopp när det gäller terapi etc. Vi vet ett och annat om hans bakgrund ex. mamman som också tycks ha varit helt fläng i bollen och svårt alkoholiserad (och vi kan bara ana ur hurdana hemförhållanden HON i sin tur kom ifrån). Sen har vi en frånvarande pappa med i bilden. En pappa som har flytt fältet och börjat ett nytt liv och lämnat barnen åt sitt öde.

Att övergivna barn reagerar med våld, drogar sig eller/och blir deprimerade är det "normala" pga en onormal uppväxt. Barn ska inte växa upp i familjer som Martins. Helst ska sådana föräldrar inte skaffa några barn. Och ifall olyckan är framme då ska dessa barn helst omhändertas så tidigt som möjligt.

Jag kan inte se hur detta "självklara" vore så intressant och fundera över. Det heter ju "maskrosbarn" just därför att VISSA - en minoritet - av barn som växer upp under liknande förhållanden trots allt klarar sig någorlunda friska. Dvs. de kan arbeta och vara samhällsnyttiga medborgare. Men inte ens de klarar sig utan psykiska åkommor. Men dessa är av sådan art att ett s.k. normalt liv ändå är möjligt.

Dessa barn har i regel haft NÅGON i sin omgivning som de kan ha tytt sig till: en lärare i skolan, en förälder till en kompis, damen i ICA-butiken eller något liknande. Ett barn som har lämnats helt åt sitt öde klarar sig bara extremt sällan. Då måste det vara något exceptionellt hos det barnet - en skyddsfaktor utöver det vanliga - som har möjliggjort detta. Som exempel en ovanligt hög intelligens som har hjälpt barnet att förstå även om att hen åldersmässigt inte borde ha klarat av det än.

Eftersom jag inte anser att man kan göra ett skit åt den här sortens män, anser jag inte heller att just deras psyke och sättet att tänka är intressant.

Därför fokuserar jag på offret.

Offret sägs ofta vara en "helt vanlig kvinna". I detta fall en helt vanlig, medelålderskvinna som konstigt nog ville skaffa barn just med denna djupt störda man som vem som helst av oss kan se långa vägar inte passar sig som förälder.. Denna Lotta var alltså beredd att återrepa tragedin ur Martins egen barndom.. Vi andra skulle ha sagt att undvika mannen till varje pris, men Lotta ville binda sig i mannen till varje pris för resten av sitt liv.

Då är det något märkligt i Lottas psyke. För normalt kan man ju inte påstå att detta beteende är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in