2016-12-05, 07:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det stämmer - vi lär våra barn att vara försiktiga men hur många människor är försiktiga vid ett övergångställe tror du?
Jag uppskattar att ca 80-90% fotgängare går rakt ut vid ett övergångställe utan att se sig för och det är alltid bilistens ansvar om olycka händer

Men det hjälper inte - det var Martins fel och han blir dömd.
Men Lotta är död...
Man måste ta hand om sig själv. Det hjälper inte att man har rätt i graven.
Citera
2016-12-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Nej, det går inte att anmäla psykiskt våld så lätt, ser du. Det som ibland föregår fysiskt våld. Du skulle nog ha mått bra av några sådana anmälningar när du kallar ett mördat brottsoffer för våldtäktsgroupie, eller om det var din lärljunge Solglitter. Skrämmande är ni två, för ni förvrider medvetet de svar som ges er.

Psykopati är en så allvarlig störning att varken den som har det, eller deras omgivning, kan leva skadefritt. Alla psykopater mördar inte, men just det här brottet visar på att okunskapen och fördomarna mot brottsoffer sitter extremt djupt.

Hörde i dag på nyheterna att självskadande kan söka vård frivilligt, och garanteras det. Precis det jag tänker är en bra lösning även när det gäller våldsamma individer. Vad sökte blivande gm för och varför ställde vården inte upp?

Det kan vara svårt att få tillräckligt med bevis mot en arbetsgivare som behandlar en illa. Men det är fortfarande tillåtet att byta jobb.

Samma gäller pojkvänner som använder våld mot en.

Men du och likasinnade vill inte höra detta. Lotta var inte tvungen att stanna kvar I en relation som inte var tillfredsställande. Hon VALDE att stanna kvar.

Det var hennes val och det kan inte sjukvården göra något åt.
Citera
2016-12-05, 10:09
Medlem
Citat:
Det stämmer - vi lär våra barn att vara försiktiga men hur många människor är försiktiga vid ett övergångställe tror du?
Jag uppskattar att ca 80-90% fotgängare går rakt ut vid ett övergångställe utan att se sig för och det är alltid bilistens ansvar om olycka händer

Att varken du eller dina likasinnade fattar fakta: den som riskerar att råka illa ut ska vara försiktig.

Det hjälper inte offret ifall förövaren blir dömd till döden eller livstid EFTER offrets DÖD…

Den som inte tittar sig för när hon går över gatan riskerar att bli skadad eller dödad. Det tröstar föga att sen på intensiven tänka att "jag hade RÄTT att gå över gatan.."

Hur kan detta vara så svårt att begripa?
Citera
2016-12-05, 10:20
Medlem
Citat:

Jag vill även - återigen - betona att den här sortens dödsfall gäller för en EXTREMT liten grupp av kvinnor i Sverige årligen. Och det förtröstansfulla är att den absoluta majoriteten (15st) av dessa 17st kvinnor/år skulle ha kunnat undvika sitt öde genom att vara lite försiktigare.

Av alla kvinnor i Sverige som är i en relation är det 15st per år som dödas DÄRFÖR att dessa kvinnor har valt en livskamrat som en antingen kriminell (10st) eller psykiskt sjuk (15st) - eller båda.

Om man undviker dessa grupper slipper man bli mördad som resultat av "våld i en nära relation".

Istället för Martin eller Svartensbrandt kan man välja en vanlig medelsvensson. Eller välja att leva som singel.
Citera
2016-12-05, 10:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att varken du eller dina likasinnade fattar fakta: den som riskerar att råka illa ut ska vara försiktig.

Det hjälper inte offret ifall förövaren blir dömd till döden eller livstid EFTER offrets DÖD…

Den som inte tittar sig för när hon går över gatan riskerar att bli skadad eller dödad. Det tröstar föga att sen på intensiven tänka att "jag hade RÄTT att gå över gatan.."

Hur kan detta vara så svårt att begripa?

Ja det förstår inte jag heller - hur kan det vara så svårt att begripa??

Du kan ha RÄTT att gå på gatan bafota - men du skär dig om det ligger glas där. Fortsätter du gå på glaset - för det är din RÄTT?? Fast du ser glaset??
Du har RÄTT att bada på stranden fast tsunamin kommer - så du stannar kvar o hävdar din RÄTT?

Så dumma människor borde inte finnas, de borde ha skadats o gått under för länge sedan!
Evolutionen borde tagit ut sin RÄTT.
Lotta gjorde fel men hon hade RÄTT. Martin både gjorde fel o hade fel - men till skilnad från Lotta lever han.
Citera
2016-12-05, 10:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag vill även - återigen - betona att den här sortens dödsfall gäller för en EXTREMT liten grupp av kvinnor i Sverige årligen. Och det förtröstansfulla är att den absoluta majoriteten (15st) av dessa 17st kvinnor/år skulle ha kunnat undvika sitt öde genom att vara lite försiktigare.

Av alla kvinnor i Sverige som är i en relation är det 15st per år som dödas DÄRFÖR att dessa kvinnor har valt en livskamrat som en antingen kriminell (10st) eller psykiskt sjuk (15st) - eller båda.

Om man undviker dessa grupper slipper man bli mördad som resultat av "våld i en nära relation".

Istället för Martin eller Svartensbrandt kan man välja en vanlig medelsvensson. Eller välja att leva som singel.

Det kan aldrig vara samhällets ansvar att välja rätt partner åt en kvinna. Däri ligger hennes frihet att vara vuxen o bestämma över sitt liv.
Om man inte hade burat in Lotta o tagit ifrån henne telefonen hade hon inte slutat med Martin.
Inte ens om man - temporärt - hade burat in Martin hade det hjälpt. Hon ville ha honom, hon skrev det, hon sa det och hon gjorde allt för att det skulle bli så.
Jag är övertygad om att just Lotta hade väntat på Martin om han temporärt varit inburad.

Och som sagt denna lilla försvinnande promilleandel av kvinnor som gör detta mot bättre vetande måste vi kanske tillåta sina val. Samhället resurser kan användas bättre än att stora pengar läggs just på dessa idioter! Det skulle kosta enorma summor - o kanske inte ens fungera!
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-05 kl. 11:46.
Citera
2016-12-05, 11:30
Medlem
Citat:

Vilken källa baserar du dina uttalande på?
Citera
2016-12-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken källa baserar du dina uttalande på?

BRÅ
Citera
2016-12-05, 11:48
Medlem
Citat:
BRÅ

Vilken rapport? Vilket år?
Sidhänvisning, tack.
Citera
2016-12-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken rapport? Vilket år?
Sidhänvisning, tack.

Finns massor med rapporter - det är bara att googla..
Citera
2016-12-05, 12:16
Medlem
Helt obegripligt att problemet med dessa få offer per år nu har lyfts till regeringsnivå och ska utredas in i fingerspetsarna.

Vården gör redan i dagsläget svåra prioriteringsbedömningar. Så även polisen.

Vad är det som gör dessa kvinnliga offer så "värdefulla" för samhället att man ska satsa extra resurser för att rädda just dem - framför någon annan grupp?

Fruarna Svartenbrandt har aldrig varit några samhällets stöttepelare eller duktiga skattebetalare. Inte heller lottas som vi nu ska rädda till varje pris.

Man tar alltså resurser från en annan grupp - för att rädda så många som möjligt från just denna grupp. För att..?
Citera
2016-12-05, 12:42
Medlem
Citat:
Finns massor med rapporter - det är bara att googla..

Jag vet. För en vettig dialog är det bra om vi utgår från samma underlag. Därav min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in