2016-11-03, 19:27
Medlem
Mooskys avatar
Lotta antecknade-
Citat:
1-23 mars Väldigt mycket hot mot mig.Vi något tillfälle även slängt ett ljus över mitt ben. (svullnad)
Träffades första 11 februari
Andra den 13 februari
Tredje den 17 februari. Sedan lite då och då i februari. I mars börjar visar en konstig sida

Citat:
13 Maj "Avsluta Martin"
14 Maj "Avsluta Martin"
16 Maj "ring brottsofferjouren"
16 Maj "present Martin"
Ej kopplat till specifikt datum men samma sida som 13-18 Maj "Avsluta Martin".
25 Maj "sjukskriven? Förlänga. Orkar inte!"

Dom här anteckningarna är Lottas och det är vad hon själv har tänkt under den här tiden. Då har jag inte tagit med alla gånger hon fått stryk av Martin eller hotats att dödas eller att hunden skulle dö.-
Samt hot om att familjen och vänner skulle dö dom också. Hon fick gå runt med face time för att bedyra för Martin att ingen fanns där. Förbjöd henne att ha på sig vad som helst och kontrollerade det mesta. 1-2 min och hon inte svarar på sms så är helvetet lös.

Allt finns med då det gäller kontrollerandet samt de verbala hoten, förtrycket, makten, våldet.
Ett återkommande tema gällande små män som utövar våld och kontroll mot svagare individ, och isolerar offret från vänner, familj och arbete. Psykopatjäveln borde slå huvudet så hårt i häktesväggen att han aldrig någonsin mer gör någon illa.
Senast redigerad av Moosky 2016-11-03 kl. 19:33.
Citera
2016-11-03, 19:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Hade allt gått rätt till hade Lotta levt i dag. Hur kan en sådan farlig man med återfallsrisk, som sedan mördade min syster, gång på gång komma ut villkorligt? skriver Camilla Rudholm. Att höra henne förtvivlad och rädd var fruktansvärt. Jag kände mig otroligt maktlös. Jag ringde gång på gång till polisen. En av gångerna ville jag som anhörig göra en orosanmälan. Men Lotta skyddade oss i familjen mot honom. Han ville döda oss också, sa hon.

Citat:
Jag vet hur förtvivlad och rädd hon var dagen efter att hon vågade gå till polisen. De ringde aldrig
.
http://www.expressen.se/debatt/jag-och-lotta-hade-kunnat-fira-jul-ihop/

Lottas syster skriver en artikel i Expressen om sina känslor. Frågan hon ställer är självklar. Hur i helvete kunde han komma ut gång på gång på villkorlig frigivning med alla dessa grova våldsbrott?
Är detta landet mer för gärningsmän än för brottsoffer? Man börjar undra helt klart.
Citera
2016-11-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns en svaghet I ditt tankesätt. Du tänker inte på att de flesta av dessa totala dårar har INTE börjat sin karriär som just långtradarchaufförer utan kanske som moped- eller motorcykelbud. När de då har kört som galningar har de inte gjort så stor skada och därför har man inte kunnat “plocka bort” dem från våra vägar “för gott”. När de senare har ställt sig bakom ratten på tyngre fordon har skadorna blivit därefter, men då har folk redan legat I diket.

Om man vill arbeta I förebyggande syfte borde man lära cyklisterna att uppmärksamma även de mopedister som kör som galningar och välja andra vägar. Och absolut inte tacka ja ifall någon av dessa erbjuder en skjuts. .

Det kan kännas lockande för en stund för vissa kvinnliga cyklister att testa o sitta I långtradarhytten och vinka till andra cyklister utanför, men fast man har flera hundra hästkrafter till sitt förfogande är det ändå ytterst osäkert om man kommer fram överhuvudtaget. Därför är det helt enkelt bättre att cykla vidare själv. Eller fråga skjuts av en snäll scooterförare..

Jag har en väldigt bra idé där Sno, som jag testat på lite alla möjliga och fått mycket positiv feedback på. Förbjud män i våldsutövande yrken som polis, väktare och militär. Endast kvinnor får bära vapen etc. Vilken värld det skulle bli! Helt annorlunda
Citera
2016-11-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Lotta antecknade-

Dom här anteckningarna är Lottas och det är vad hon själv har tänkt under den här tiden. Då har jag inte tagit med alla gånger hon fått stryk av Martin eller hotats att dödas eller att hunden skulle dö.-
Samt hot om att familjen och vänner skulle dö dom också. Hon fick gå runt med face time för att bedyra för Martin att ingen fanns där. Förbjöd henne att ha på sig vad som helst och kontrollerade det mesta. 1-2 min och hon inte svarar på sms så är helvetet lös.

Allt finns med då det gäller kontrollerandet samt de verbala hoten, förtrycket, makten, våldet.
Ett återkommande tema gällande små män som utövar våld och kontroll mot svagare individ, och isolerar offret från vänner, familj och arbete. Psykopatjäveln borde slå huvudet så hårt i häktesväggen att han aldrig någonsin mer gör någon illa.

Tack Moosky! Tål att upprepas varje gång plåtskallarna här inne kommer med sina hemmagjorda hittepå-fantasier om att "Lotta gick tillbaka gång på gång", "lekte med elden" etc. samt tjatar om att hon var "precis likadan som han" i sms-konversationerna. Det är som om det är omöjligt för vissa somliga att förstå henne som medmänniska och offer i en utsatt livssituation och fastnar i en madonna/hora-stereotyp. Vissa somliga hävdar att hon måste ha varit en hora - "dålig kvinna" med finare ord – och säger man emot anklagas man för att måla ut henne som "helgon". Mycket märkligt!
Citera
2016-11-03, 20:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Tack Moosky! Tål att upprepas varje gång plåtskallarna här inne kommer med sina hemmagjorda hittepå-fantasier om att "Lotta gick tillbaka gång på gång", "lekte med elden" etc. samt tjatar om att hon var "precis likadan som han" i sms-konversationerna. Det är som om det är omöjligt för vissa somliga att förstå henne som medmänniska och offer i en utsatt livssituation och fastnar i en madonna/hora-stereotyp. Vissa somliga hävdar att hon måste ha varit en hora - "dålig kvinna" med finare ord – och säger man emot anklagas man för att måla ut henne som "helgon". Mycket märkligt!

Man konstaterar att vissa har sin egen tolkning av det här sk förhållandet. Det "vissa" läser in är det dom kan hitta till hans försvar. Tyvärr så finns det åsikter om kvinnor som rotar sig djupt och hatiskt.

Axplock
Citat:
Lotta knarkade och missbrukade därför får hon skylla sig själv.
Lotta skulle sett att Martin skulle döda henne så hon får skylla sig själv.
Lotta festade och tränade det gör inte 41 åringar.
Lottas fall varför får det sådan uppmärksamhet? Lottas trosor blev våta av Martin.
Lotta var en silikonbrud som fejkade solbränna så hon kan ha det. Så gör inte normala människor.
Jag har läst sms konversationen men gud vad dom höll på båda två. Är e verkligen så man gör?
Lotta var ju sjukskriven så hon var kassare än andra. Lotta borde lämnat, Lotta borde ringt polisen. Lotta borde stuckit. Lotta hit och dit. Men inte ett pip om Martin mer än att ja det är avskyvärt det tycker ju alla... men Lotta var ju kvar.... bla bla.

I mina ögon är ingen människa perfekt men det har ingen som helst betydelse då det gäller en dödsmisshandel av denna typen. Hatet lever och det är riktigt otäckt att man söker försvar och ursäkter för ett mord genom att klanka ner på offret.
Citera
2016-11-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Ja, vad ska man säga om dessa män (finns några kvinnor också som mördar närstående men de är förhållandevis få i jämförelse med männen), som ser sina partners som ägodelar och därför anser sig ha rätt att döda dem när något inte passar.

Det tycks krylla av lättkränkta män.

Även här om jag läser alla inlägg som vill skuldbelägga Lotta, i stället för den dömde gärningsmannen. Martin.
Citera
2016-11-03, 20:04
Medlem
Citat:
Lotta antecknade-

Jag anser att den 16 maj beskriver Lottas relation med Martin på ett mycket konkret och koncentrerat sätt:

Citat:
16 Maj "ring brottsofferjouren"
16 Maj "present Martin"

Ytterligare en sak som jag tänker på:

Citat:
25 Maj "sjukskriven? Förlänga. Orkar inte!"

Lotta skulle ha mått mycket bättre av att arbeta hela dagarna för att kunna koppla bort tankar kring Martin och koncentrera sig I sitt. Nu gjorde sjukskrivning ingen nytta – tvärtom. Ju mer tid hon tillbringade med Martin – desto sämre mådde hon.
Citera
2016-11-03, 20:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
[/spoiler]

Jag anser att den 16 maj beskriver Lottas relation med Martin på ett mycket konkret och koncentrerat sätt:

Lotta skulle ha mått mycket bättre av att arbeta hela dagarna för att kunna koppla bort tankar kring Martin och koncentrera sig I sitt. Nu gjorde sjukskrivning ingen nytta – tvärtom. Ju mer tid hon tillbringade med Martin – desto sämre mådde hon.

Självklart så tycker du det och ingen är förvånad. Det är väldigt mycket om Lotta och vad hon skulle göra, men jag tycker att ämnet tappar sitt fokus nämligen dödsmisshandeln av Lotta Rudholm.
Jag tror efter att ha diskuterat med dig att du har lite problem gällande tolkningar av varför ett mord sker. Det beror inte offret utan på gärningsmannen. Det är något du har missat här.
Citera
2016-11-03, 20:24
Medlem
Citat:
[/spoiler]

Att du inte är en vidare duktig detektiv har du visat i många inlägg. Tror t.o.m.att en 15 åring förstår att det som står i en kalender inte behöver vara skrivet samma dag. Läkaryrket är nog heller inget för dig. Lotta hade svår ångest av hela situationen då hon blev misshandlad och kontrollerad i parti och minut oavsett var hon befann sig. Om det var på jobbet eller hemma så slutade inte Martins trakasserier. Det kan vara så att du också måste läsa ganska mycket psykologi innan du postar inlägg som visar brist på slutledningsförmåga och förmåga att förstå ett brottsoffer, i det här fallet Lotta, och vilka mekanismer som bryter ned en människa.

Nej, nu var jag dum mot 15 åringarna. Snarare 10 åringar är närmare sanningen.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-03 kl. 20:37.
Citera
2016-11-03, 20:43
Medlem
Citat:
Syntes i hans riskbedömning och kriminalregister menade jag inget annat. Hans kamrater visste inget om Martin, så allt syns inte på utsidan. Mannen i Hasselsjöfallet har han något som syns på utsidan? Nej, det är något Ni drar på här i tråden i brist på konkreta sakuppgifter. Fattar du inte att man inte ser på en person om den är en potentiell mördare? Trodde du verkligen detta, så hade vi inga mord.

Lotta ansträngde sig och gick till polisen, och ringde socialtjänsten. Pratade med vänner och sina läkare. Dokumenterade sina skador och förde anteckningar. Så visst ansträngde sig Lotta, men då såg systemet till att lägga ner henne anmälan.
Nej, det ät inte dom här kvinnorna utan det är dom här männen som inte kan låta bli att döda för svartsjuka, psykiska sjukdomar och separations svårigheter. Eller att ingen annan ska få dom så då ska hon dö eller vilka sjuka tankar dom här små liven får för sig.

Edit ditt andra inlägg om Hasselsjö-
Spelar ingen roll han stalkade henne och placerade en gps i bilen. Sedan spelar det ingen roll vems bil det handlade om. Det var henne han förföljde eftersom hon hade lämnat. Fanns inget dubbelspel eller anledning att skjuta henne till döds mer än svartsjuka, och att han var kränkt eftersom hon lämnat.

Du måste skämta. Hans kamrater är likasinnade och med tanke på att han har tillbringat hela sitt vuxna liv bakom lås och bom så är de ställen han har skaffat kamrater inga andra än anstalterna runtomkring I Sverige.

I Hassesjöfallet flyttade kvinnan ihop med mannen efter någon veckas bekantskap. Hon blev även varnad av sina kompisar – men struntade I dem.

Eftersom du säger att det inte syns ovanpå huruvida någon är en mördare eller ej, då ska man väl vara extra försiktig när man stiftar nya bekantskaper?

Lotta dokumenterade sina skador och skickade dem till sina kompisar med budskapet att “ifall det skulle hända henne något”. Alltså skulle materialet användas som bevis NÄR något hemskt redan hade hänt. Något värre än “bara” brutna revben, stora blåmärken, svullnader etc. Men Lotta dokumenterade inte I syfte att FÖRHINDRA detta hemska från att hända.

Jag kan alltså inte se att Lotta ansträngde sig för att göra slut på eländet. Hon dokumenterade I syftet att omvärlden skulle veta när hon själv inte längre var här för att berätta.

I Hassesjöfallet spelar det visst roll ifall man “flyr någon man är livrädd för” - men samtidigt tar hans bil till sitt förfogande. Då kan ju mannen lätt hitta en bara genom att anmäla bilen stulen..
Citera
2016-11-03, 20:56
Medlem
Citat:
Självklart så tycker du det och ingen är förvånad. Det är väldigt mycket om Lotta och vad hon skulle göra, men jag tycker att ämnet tappar sitt fokus nämligen dödsmisshandeln av Lotta Rudholm.
Jag tror efter att ha diskuterat med dig att du har lite problem gällande tolkningar av varför ett mord sker. Det beror inte offret utan på gärningsmannen. Det är något du har missat här.

Men det intressanta är väl varför vissa kvinnor blir mördade (och misshandlade jämt) medan andra klarar sig.

Ska man inte lära sig av de som klarar sig och göra som de gör? Eller ska man envisas med att göra som de kvinnor som inte klarar sig och påstå att man inte KAN göra på ett annat sätt?
Citera
2016-11-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Att du inte är en vidare duktig detektiv har du visat i många inlägg. Tror t.o.m.att en 15 åring förstår att det som står i en kalender inte behöver vara skrivet samma dag. Läkaryrket är nog heller inget för dig. Lotta hade svår ångest av hela situationen då hon blev misshandlad och kontrollerad i parti och minut oavsett var hon befann sig. Om det var på jobbet eller hemma så slutade inte Martins trakasserier. Det kan vara så att du också måste läsa ganska mycket psykologi innan du postar inlägg som visar brist på slutledningsförmåga och förmåga att förstå ett brottsoffer, i det här fallet Lotta, och vilka mekanismer som bryter ned en människa.

Nej, nu var jag dum mot 15 åringarna. Snarare 10 åringar är närmare sanningen.

Det spelar ingen roll när de diametralt olika texterna var skrivna. Hade Lotta läst vad hon hade skrivit – oavsett I vilken ordning – då borde det ha ringt en klocka I hennes skalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in