2016-11-03, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Har du sagt det till Danmark också? Våren 2016 kunde de inte hitta en förmodad ubåt som var 120 m lång farkost som en sonar från ett forskningsfartyg hade snappat upp. Tre fartyg skickade de dit varav någon var fregatt. 2014 hade de endast sonar på 5 st av deras fartyg och de kunde inte söka av grunda områden enligt en källa. Vet inte om det berodde på att de hade för stora fartyg.

I samband med att de ville hoppade av viking projektet med 3 st ubåtar så var förslaget att köpa 2 st begagnade ubåtar av oss i Östergötland/Västergötland klassen. Hur deras luftförsvar och robotar är vet jag inte. Men Absolon ska vara utrustade med stinger.
Kan också vara så att det inte finns en ubåt där man letar

Rimligen borde vi höra till de bättre i detta eftersom vi dels har letat så mycket dels har haft väldigt bra ubåtar att öva mot!

Den sonar vi har tex på Visby idag är helt nyutvecklad SAAB och säkerligen med tidigare erfarenheter i åtanke rejält förbättrad jämfört med den som satt innan.
Citera
2016-11-03, 10:36
Medlem
Citat:
Har du sagt det till Danmark också? Våren 2016 kunde de inte hitta en förmodad ubåt som var 120 m lång farkost som en sonar från ett forskningsfartyg hade snappat upp. Tre fartyg skickade de dit varav någon var fregatt. 2014 hade de endast sonar på 5 st av deras fartyg och de kunde inte söka av grunda områden enligt en källa. Vet inte om det berodde på att de hade för stora fartyg.

I samband med att de ville hoppade av viking projektet med 3 st ubåtar så var förslaget att köpa 2 st begagnade ubåtar av oss i Östergötland/Västergötland klassen. Hur deras luftförsvar och robotar är vet jag inte. Men Absolon ska vara utrustade med stinger.
Absalon har normalt 36 st ESSM och 16 st Harpoon, men kan ta fler ESSM istället för Harpoon.
Man har även 2 st 35 mm CIWS och en 127 mm allmålskanon.

Absalon är en hybrid mellan en fregatt och ett militärt transportfartyg. Det är mycket flexibelt då det är uppbyggt på moduler som snabbt kan bytas ut för olika uppdragsprofiler.
Senast redigerad av ArleighBurke 2016-11-03 kl. 10:49.
Citera
2016-11-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Kan också vara så att det inte finns en ubåt där man letar

Rimligen borde vi höra till de bättre i detta eftersom vi dels har letat så mycket dels har haft väldigt bra ubåtar att öva mot!

Den sonar vi har tex på Visby idag är helt nyutvecklad SAAB och säkerligen med tidigare erfarenheter i åtanke rejält förbättrad jämfört med den som satt innan.
Jag svarade eftersom man upphöjde Danmarks flotta. Sedan att man svarade att man i dag kunde hitta en tegelsten. Men det är klart har de inga ubåtar så det ju svårt att öva emot och vet inte vad de behöver eller skaffa. Sedan har ju inte vi heller varit några proffs på ubåtsjakt då vi bara hittat en som var grundstött.
Citera
2016-11-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
Absalon har normalt 36 st ESSM och 16 st Harpoon, men kan ta fler ESSM istället för Harpoon.
Man har även 2 st 35 mm CIWS och en 127 mm allmålskanon.

Absalon är en hybrid mellan en fregatt och ett militärt transportfartyg. Det är mycket flexibelt då det är uppbyggt på moduler som snabbt kan bytas ut för olika uppdragsprofiler.
Ja något snarligt kanske skulle vara bra för våra missioner. Tycker ändå det är konstigt att de även var utrustade med stinger. Men de är ju billigare än en ESSM och lämplig för lätta mål.
Citera
2016-11-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ja något snarligt kanske skulle vara bra för våra missioner. Tycker ändå det är konstigt att de även var utrustade med stinger. Men de är ju billigare än en ESSM och lämplig för lätta mål.
Ja, en ESSM kostar över 10 miljoner SEK styck så en Stinger är betydligt billigare, ja.
Citera
2016-11-03, 14:39
Bannlyst
Citat:
Jag svarade eftersom man upphöjde Danmarks flotta. Sedan att man svarade att man i dag kunde hitta en tegelsten. Men det är klart har de inga ubåtar så det ju svårt att öva emot och vet inte vad de behöver eller skaffa. Sedan har ju inte vi heller varit några proffs på ubåtsjakt då vi bara hittat en som var grundstött.

Jag är rätt säker på att vi har lärt oss rätt bra att hitta ubåtar mha av våra egna i kombination med egna sonar och ledningssystem, så hittar vi inte okända kanske inget finns att hitta.
Senast redigerad av kulprit 2016-11-03 kl. 14:42.
Citera
2016-11-03, 15:15
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Jag är rätt säker på att vi har lärt oss rätt bra att hitta ubåtar mha av våra egna i kombination med egna sonar och ledningssystem, så hittar vi inte okända kanske inget finns att hitta.

Ryssen är väldigt bra på "kurragömma" det ska man komma ihåg.
Citera
2016-11-03, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Ryssen är väldigt bra på "kurragömma" det ska man komma ihåg.

Har jag ingen som helst aning om, syftar du på något speciellt som gör att du tycker det?
Citera
2016-11-04, 16:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du bara svamlar. Du har fortfarande inte påvisat var jag skrev följande:

1. Danmark behöver ubåtar.
2. Danmark ska skaffa atomubåtar.
3. Konventionella ubåtar är värdelösa.
4. Konventionella ubåtar har sämre vapensystem än atomubåtar.

Istället för att skriva långa, intetsägande, inlägg, så tar vi det steg för steg. Visa först var jag skrev ovanstående, så ska vi ta det därifrån.
Återigen, du duckar för dina egna okunniga påståenden.
1. Att Danmark inte behöver ubåtar? Jo det gör man idag, dock tyckte USA/Nato att de istället kunde lägga pengarna på några få stora fregatter som kunde vara bra att ha för att understödja USA´s operationer runt om om i världen
2. Hade Danmark haft konventionella ubåtar likt Norge så hade de varit värdelösa då USA och Storbritannien har atomubåtar. Du missar att Holland, Norge och Frankrike har konventionella ubåtar så även Tyskland även om deras ubåtsflotta främst är avsedd för Östersjön ihop med Polens.
Konventionella ubåtar är ännu bättre på at göra det ubåten gör bäst, spana och lyssna efter andra ubåtar och ytfartyg. Konventionella ubåtar med AIP har mycket god uthållighet. Moderna konventionella ubåtar kan utrustas både med kryssningsmissiler och sjömålsrobotar.
Citera
2016-11-04, 17:07
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Återigen, du duckar för dina egna okunniga påståenden.

Nej. Problemet är att du inte kan härleda det du anser att jag skulle ha fel i till mina faktiska påståenden.

Citat:
1. Att Danmark inte behöver ubåtar? Jo det gör man idag, dock tyckte USA/Nato att de istället kunde lägga pengarna på några få stora fregatter som kunde vara bra att ha för att understödja USA´s operationer runt om om i världen

Återigen en halmgubbe. Jag har varken påstått att Danmark behöver eller att de inte behöver ubåtar. Det ENDA jag har påstått är att de, om de ska patrullera kring Färöarna och Grönland, samt operera med England och USA i Nordatlantens nordligare delar skulle behöva atomubåtar, då det varken är operativt effektivt att ligga och tröska med dieselelektriska ubåtar i de vattnen, eller är möjligt att möta eventuella fiender i de vattnen, då samtliga fiender i de häraden är atomdrivna.

Citat:
2. Hade Danmark haft konventionella ubåtar likt Norge så hade de varit värdelösa då USA och Storbritannien har atomubåtar. Du missar att Holland, Norge och Frankrike har konventionella ubåtar så även Tyskland även om deras ubåtsflotta främst är avsedd för Östersjön ihop med Polens.

Jag missar ingenting. Problemet med ditt resonemang är att du inte har förstått var Norge, Frankrike och Holland opererar med sina dieselelektriska ubåtar. Vidare har du inte förstått varför Frankrike har atomubåtar, om nu dieselelektriska ubåtar fungerar lika bra precis överallt.

Vidare har du ingen koll på var den norska marinen påstår sig kunna operera väl med sina ubåtar.

Men det är klart... Den norska marinen förstår ju ingenting. Det gör däremot Sonnenwende på Flashback.

Citat:
Konventionella ubåtar är ännu bättre på at göra det ubåten gör bäst, spana och lyssna efter andra ubåtar och ytfartyg.

Yes. Något jag heller aldrig dementerat.

Citat:
Konventionella ubåtar med AIP har mycket god uthållighet.

Ja, i jämförelse med andra dieselelektriska ubåtar av äldre snitt.

Citat:
Moderna konventionella ubåtar kan utrustas både med kryssningsmissiler och sjömålsrobotar.

Något jag aldrig dementerat.

Sluta, för Guds skull, att bygga halmgubbar som du sedan står och fäktar mot i din enfald.
Citera
2016-11-04, 23:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
=T-80U|58916614]
Citat:
Nej. Problemet är att du inte kan härleda det du anser att jag skulle ha fel i till mina faktiska påståenden.

Du har fel i alla dina faktiska påståenden, vilket jag visar.

Citat:
Återigen en halmgubbe. Jag har varken påstått att Danmark behöver eller att de inte behöver ubåtar. Det ENDA jag har påstått är att de, om de ska patrullera kring Färöarna och Grönland, samt operera med England och USA i Nordatlantens nordligare delar skulle behöva atomubåtar, då det varken är operativt effektivt att ligga och tröska med dieselelektriska ubåtar i de vattnen, eller är möjligt att möta eventuella fiender i de vattnen, då samtliga fiender i de häraden är atomdrivna.

Nej det behöver det inte, de kan patrullera och operera i alla delar av Nordsjön givet vad det operativa läget kräver, eftersom de skulle ha räckvidd och uthållighet för det.
Vidare har både svenska och norska konventionella ubåtar mött atomdriva och besegrat dem.

Citat:
Jag missar ingenting. Problemet med ditt resonemang är att du inte har förstått var Norge, Frankrike och Holland opererar med sina dieselelektriska ubåtar. Vidare har du inte förstått varför Frankrike har atomubåtar, om nu dieselelektriska ubåtar fungerar lika bra precis överallt.

Du gillar inte halmgubbar, men du kastar ur dig dem med lätthet?
Citat:
Vidare har du ingen koll på var den norska marinen påstår sig kunna operera väl med sina ubåtar.

Men det är klart... Den norska marinen förstår ju ingenting. Det gör däremot Sonnenwende på Flashback.
Den norska marinen kan tydligen inte upphandla eftersom de köper tyska konventionella ubåtar, när de uppenbarligen behöver atomdrivna för att lämna sina fjordar.

Citat:
Yes. Något jag heller aldrig dementerat.

Ja, i jämförelse med andra dieselelektriska ubåtar av äldre snitt.

Något jag aldrig dementerat.

Sluta, för Guds skull, att bygga halmgubbar som du sedan står och fäktar mot i din enfald.

Problemet är att med de egenskaper son en nya tekniken ger så är konventionella ubåtar minst lika bra att patrullera och kriga med i Nordsjön som atomubåtar, dessutom billigare.
Dock har Danmark gjort sig av med en viktig resurs som de nu hade behövt givet det säkerhetspolitiska läget.
Citera
2016-11-05, 13:04
Medlem
Kan inte ni två komma överens att ni inte är överens så går vi vidare istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in