Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Bra, då har vi kommit dit. Jag är imponerad så långt.
Kan du då vara vänlig att citera de delar av detta inlägg där jag skriver att:
1. Danmark behöver ubåtar.
2. Danmark ska skaffa atomubåtar.
3. Konventionella ubåtar är värdelösa.
4. Konventionella ubåtar har sämre vapensystem än atomubåtar.
Eftersom dessa fyra punkter har varit återkommande i din "argumentation" mot det du påstår är mina teser, så vore det inte mer än rätt att du pekade ut var jag skriver det. Jag kan nämligen inte återfinna det själv.
Varsågod.
Citat:
Danmark har kust mot öppet hav, och också bruk för patrullering kring Färöarna. Det gör att den ubåtstyp vi har, och t.ex. Tyskland och Norge har, inte är särskilt aktuell för dem. D.v.s. ubåtar som är extremt tysta och väldigt små, men går sakta under vatten och har dålig uthållighet och förmåga till snabba växlingar i dykdjup t.ex.
I Danmarks fall krävs atomubåtar. Dels därför att både eventuella allierade fartyg i Nordhavet och Norska Havet är atomubåtar, och därför att samtliga fientliga ubåtar och övervattensfartyg man kan stöta på är renodlade högsjöfartyg och båtar.
Utan atomubåtars fart och uthållighetsprestanda så klarar man inte av att vara en värdefull allierad till Storbritannien och USA, utan blir en black om foten. Och utan atomubåtars fart, uthållighetsprestanda och jaktförmågor så klarar man inte av att möta vare sig ryska ubåtar eller ytfartyg.
Alltid intressant debattera med en aspie, du har tidigare visat att du inte klarar av att få brallorna neddragna och du gör ingen besviken.
Du kanske har missat att atomubåtar inte tillbringar dagarna i ända med att forsa runt i i 30 knop under ytan, utan att man går i tämligen modesta hastigheter under ytan. Att brittiska atomubåtar har testat öva mot bla norska konventionella ubåtar och fått stryk av och till eftersom de norska upptäckt de brittiska först.
Ännu mer spännande när du påstår ryska fartyg alla fartyg som konventionella ubåtar kan möta är av "högsjötyp" och därför kommer konventionella ubåtar inte kunna matcha dem?
Tror du en liten korvett eller robotbåt med fartförmåga uppåt 40-50 knop är ett svårare mål för en ubåt än vad en jagare/kryssare som möjligen kan pressa upp fartyget i 30-35 knop, dock med åren så sjunker topphastigheten och maxfart sliter hårt på fartyget.
Men det kanske var din elake tvilling som skrev inläggen, för du kan uppenbarligen inte ha fel.