2016-11-02, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Med en traditionell konstruktion i stål skulle fartygens deplacement vara 1100 ton. Detta är väl över 500-tonsgränsen för en korvett. Jag var inne på det lite i ett inlägg ovan. Längden är 72,8 meter.

Om man jämför med den mycket framgångsrika Flowerklassen (267 byggda) från VK2 så är Visby större. Flower var av stål och hade ett deplacement på 940 ton och en längd på 62,5 m. Den omtalade ryska Buyanklassen ligger på 950 ton och 75 m.

Så Visby är en korvett.

Om man nu jämför med Danmark så har väl det landet ingen kustbevakning? Några av deras fregatter, de med klen bestyckning, måste väl då betraktas som kustbevakningsfartyg? Givet de båda flottornas olika operationsområden så tycker jag därmed inte att danskarna överglänser oss. För vi har ju våra korvetter och robotbåtar, ett gäng ubåtar samt ett kraftfullt flygunderstöd. Till detta kan ju då också läggas kustbevakningens tre fartyg i Poseidonklassen på 3760 ton vardera.
Finns nog ingen klar definition på någon typ av fartyg, vi hade torpedbåtar som blev robotbåtar, torpedbåtar som blev patrullbåtar allt efter bestyckning och planerad uppdragstyp.

Och de ryska läskiga Buyan som vi i väst vill klassa som korvetter(antagligen för att vi ska bli mera rädda då) är enligt Ryssland avsedda för att skydda ekonomiska zoner(ej territorium) od, dvs nästan kustbevakning om vi skulle jämföra med kustbevakningsfartyg från andra delar av världen!

Från rysk media.
"Small missile ships of 21631 project constructed for the Russian Navy are multipurpose sea and river going ships equipped with the sophisticated artillery, missile, anti-sabotage, anti-aircraft and radio-electronic weapons. The name of an ancient Russian city Vyshny Volochek will be given to the sixth ship. "
http://www.zdship.ru/press-centre/e-news-events/932/

Vi har vad jag vet inte i fred bestyckning på våra kustbevakningsbåtar, vilket Danskarna har.

Så jag håller med dom som ej hissar Danskarna flotta högre än vår, vår flotta är bättre men långt ifrån bra.
Senast redigerad av kulprit 2016-11-02 kl. 08:30.
Citera
2016-11-02, 10:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Kom dock ihåg att Visby är byggd i komposit, skulle hon vara byggd av stål så skulle deplacementet i storleksordningen fördubblas. Så allt är inte svart eller vitt.

När jag var ombord på korvettbesök (kommer inte ihåg vilken av dem de var) så sa de att sjöförmågan är mycket god och ganska imponerande för fartyget. De såg ingen situation när de skulle vara begränsade på Östersjön.
Visby har en extremt god stealthförmåga, bättre än finska och danska fartyg.
Skrovet är dessutom starkare än konventionella byggda fartyg.

Visbys problem var otydligheten i uppgift och idiotbesparingar av allahiansen.
Citera
2016-11-02, 15:45
Medlem
sprithitlers avatar
Sverige har ca 240 mil kust (kust, inte strand, vi har massa vikar och uddar och öar så strandsträckan är avsevärt längre, Danmark har över över 1800 mil kust. Det motiverar en avsevärt större flotta och avsevärt större fartyg än för Sveriges del.
Vi har 10 mil mellan fastlandet och Gotland, Danmark har hundratals mil mellan fastlandet och Grönland.
Vid full fart tar sig våra långsammaste örlogsfartyg från Gotland till fastlandet på under tre timmar, Vid full fart torde det vara en fråga om dagar för Danmarks snabbaste örlogsfartyg mellan Grönland och fastlandet.
Trots denna stora skillnad i förutsättningar ligger (låg, uppgifterna kan vara några år gamla, ej datummärkta på Wikipedia) Danmarks örlogstonnage inte många placeringar före Sverige, de ligger på 26 plats i världen i örlogstonnage, Sverige på 33 plats.

Angående fartygs storlek, förmåga och klassificering så är det värt att notera att jagarna Wrangel och wachtmeister var såväl kortare än Visbyklassens korvetter som deplacerade mindre. Klassificering av fartyg torde handla mer om uppgift och förmåga, än om längd och deplacement.
Fullt rustade (inklusive luftvärnsrobot) torde Visbyklassen snarare vara att betrakta som kustjagare än som korvetter.

För övrigt anser jag att Viborg bör befrias.
Citera
2016-11-02, 15:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nordsjön och avstånden till Färöarna är inte så stora, Nordsjön kan patrulleras av konventionella ubåtar.
Stora konventionella ubåtar tar sig utan problem över världshaven med stöd av bunkerfartyg.

USA tog ett principbeslut att inte bygga nya konventionella ubåtar efter Albacoreklassen på 60 talet, Storbritannen har sålt sina sista konventionella ubåtar till Kanada, så vad ska de använda menar du än atomubåtar?

Holland skulle inte skydda sina hamnar med de förhållandevis stora Walrus, de skulle understödja NATO med fartyg och ubåtar i Nordsjön.
För övrigt var chansen att Sovjets fartyg tog sig till Hollands kust under krigstid minimal.

Så högsjöoperationer var ditt eget hittepå, nej Danmark har och har aldrig haft behov av atomubåtar.

Deras nuvarande flotta kommer av att de följt Natos önskemål, och den är långt ifrån optimal för det nuvarande säkerhetspolitiska läget i norra Europa.

Du är omöjlig att diskutera med. Du bara angriper saker jag aldrig påstått. Jag tänker inte försöka försvara sådant jag inte anser sörru.

Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
När jag var ombord på korvettbesök (kommer inte ihåg vilken av dem de var) så sa de att sjöförmågan är mycket god och ganska imponerande för fartyget. De såg ingen situation när de skulle vara begränsade på Östersjön.

Problemet för Visby är dess låga vikt och höga överbyggnad, och därigenom höga tyngdpunkt. Den rullar rätt rejält vid rejälare våghöjder.

Missförstå mig rätt dock, för vad det är är Visby inget dåligt fartyg. Man har skurit ner på de förmågor den skulle ha haft från början, men generellt sett är det inte ett sämre fartyg än våra andra korvetter, och vad gäller smygförmåga är den naturligtvis bättre.

Visby vore dock helt inaktuell för Danmark, eller Norge, att anskaffa och nyttja, av förklarliga skäl.
Citera
2016-11-02, 16:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du är omöjlig att diskutera med. Du bara angriper saker jag aldrig påstått. Jag tänker inte försöka försvara sådant jag inte anser sörru.

Problemet för Visby är dess låga vikt och höga överbyggnad, och därigenom höga tyngdpunkt. Den rullar rätt rejält vid rejälare våghöjder.

Missförstå mig rätt dock, för vad det är är Visby inget dåligt fartyg. Man har skurit ner på de förmågor den skulle ha haft från början, men generellt sett är det inte ett sämre fartyg än våra andra korvetter, och vad gäller smygförmåga är den naturligtvis bättre.

Visby vore dock helt inaktuell för Danmark, eller Norge, att anskaffa och nyttja, av förklarliga skäl.

Fast enda problemet är att du kastar ur dig dumheter om att Danmark skulle behöva patrullera Färöarna och Grönland med atomubåtar! Det motiveras med att de tyska ubåtar Norge har lider av dålig prestanda vid kraftig sjögång?

Sen kommer du med massa påstående som inte stämmer för att backa upp det du kastar ur dig.
Citera
2016-11-02, 18:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler

För övrigt anser jag att Viborg bör befrias.

Jag läste "Wisborg". Måste vara trådtemat som ställer till det.
Citera
2016-11-02, 18:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Fast enda problemet är att du kastar ur dig dumheter om att Danmark skulle behöva patrullera Färöarna och Grönland med atomubåtar!

Läs vad jag skriver istället för att fantisera ihop något du kan angripa med argument som slår in öppna dörrar.

Ge mig en källa på att jag påstått att Danmark måste patrullera Färöarna och Grönland med atomubåtar (att göra det med dieselelektrisk ubåt är fullständig idioti, men jag har aldrig påstått något om något av det)?

Se till att komma med en källa på allt det här jag ska ha påstått, istället för att tramsa så jävla mycket.

Citat:
Sen kommer du med massa påstående som inte stämmer för att backa upp det du kastar ur dig.

Jag har inte kommit med ett enda påstående som inte stämmer. Du hittar däremot på påståenden jag skulle ha kommit med.
Citera
2016-11-02, 20:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ubåtar kan man, generellt sett, ha till mycket. Man kan lägga minor med dem (om de är utrustade så), man kan patrullera med dem, bedriva underrättelseinhämtning, slå ut fiendens ubåtskapacitet och också angripa ytfartyg av olika slag.

Danmark har kust mot öppet hav, och också bruk för patrullering kring Färöarna. Det gör att den ubåtstyp vi har, och t.ex. Tyskland och Norge har, inte är särskilt aktuell för dem. D.v.s. ubåtar som är extremt tysta och väldigt små, men går sakta under vatten och har dålig uthållighet och förmåga till snabba växlingar i dykdjup t.ex.

I Danmarks fall krävs atomubåtar. Dels därför att både eventuella allierade fartyg i Nordhavet och Norska Havet är atomubåtar, och därför att samtliga fientliga ubåtar och övervattensfartyg man kan stöta på är renodlade högsjöfartyg och båtar.

Utan atomubåtars fart och uthållighetsprestanda så klarar man inte av att vara en värdefull allierad till Storbritannien och USA, utan blir en black om foten. Och utan atomubåtars fart, uthållighetsprestanda och jaktförmågor så klarar man inte av att möta vare sig ryska ubåtar eller ytfartyg.
Här har vi ditt okunniga skitinlägg igen.

Konventionella ubåtar av albacoretyp ( alla moderna) är inte långsamma. De kan sprinta + 20 knop.
De har flera veckors uthållighet,och kan således täcka Nordsjön.
De kan förutom traditionella uppdrag även avfyra sjömålsrobot och kryssningsrobot mot mål 100 tals till 1000 km +.

Danmark har noll behov av atomubåtar ditt ägg.
Citera
2016-11-02, 21:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Här har vi ditt okunniga skitinlägg igen.

Konventionella ubåtar av albacoretyp ( alla moderna) är inte långsamma. De kan sprinta + 20 knop.
De har flera veckors uthållighet,och kan således täcka Nordsjön.
De kan förutom traditionella uppdrag även avfyra sjömålsrobot och kryssningsrobot mot mål 100 tals till 1000 km +.

Danmark har noll behov av atomubåtar ditt ägg.

Bra, då har vi kommit dit. Jag är imponerad så långt.

Kan du då vara vänlig att citera de delar av detta inlägg där jag skriver att:

1. Danmark behöver ubåtar.
2. Danmark ska skaffa atomubåtar.
3. Konventionella ubåtar är värdelösa.
4. Konventionella ubåtar har sämre vapensystem än atomubåtar.

Eftersom dessa fyra punkter har varit återkommande i din "argumentation" mot det du påstår är mina teser, så vore det inte mer än rätt att du pekade ut var jag skriver det. Jag kan nämligen inte återfinna det själv.

Varsågod.
Citera
2016-11-02, 21:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Bra, då har vi kommit dit. Jag är imponerad så långt.

Kan du då vara vänlig att citera de delar av detta inlägg där jag skriver att:

Eftersom dessa fyra punkter har varit återkommande i din "argumentation" mot det du påstår är mina teser, så vore det inte mer än rätt att du pekade ut var jag skriver det. Jag kan nämligen inte återfinna det själv.

Varsågod.
Citat:
Danmark har kust mot öppet hav, och också bruk för patrullering kring Färöarna. Det gör att den ubåtstyp vi har, och t.ex. Tyskland och Norge har, inte är särskilt aktuell för dem. D.v.s. ubåtar som är extremt tysta och väldigt små, men går sakta under vatten och har dålig uthållighet och förmåga till snabba växlingar i dykdjup t.ex.

I Danmarks fall krävs atomubåtar. Dels därför att både eventuella allierade fartyg i Nordhavet och Norska Havet är atomubåtar, och därför att samtliga fientliga ubåtar och övervattensfartyg man kan stöta på är renodlade högsjöfartyg och båtar.

Utan atomubåtars fart och uthållighetsprestanda så klarar man inte av att vara en värdefull allierad till Storbritannien och USA, utan blir en black om foten. Och utan atomubåtars fart, uthållighetsprestanda och jaktförmågor så klarar man inte av att möta vare sig ryska ubåtar eller ytfartyg.

Alltid intressant debattera med en aspie, du har tidigare visat att du inte klarar av att få brallorna neddragna och du gör ingen besviken.

Du kanske har missat att atomubåtar inte tillbringar dagarna i ända med att forsa runt i i 30 knop under ytan, utan att man går i tämligen modesta hastigheter under ytan. Att brittiska atomubåtar har testat öva mot bla norska konventionella ubåtar och fått stryk av och till eftersom de norska upptäckt de brittiska först.

Ännu mer spännande när du påstår ryska fartyg alla fartyg som konventionella ubåtar kan möta är av "högsjötyp" och därför kommer konventionella ubåtar inte kunna matcha dem?

Tror du en liten korvett eller robotbåt med fartförmåga uppåt 40-50 knop är ett svårare mål för en ubåt än vad en jagare/kryssare som möjligen kan pressa upp fartyget i 30-35 knop, dock med åren så sjunker topphastigheten och maxfart sliter hårt på fartyget.

Men det kanske var din elake tvilling som skrev inläggen, för du kan uppenbarligen inte ha fel.
Citera
2016-11-03, 00:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Alltid intressant debattera med en aspie, du har tidigare visat att du inte klarar av att få brallorna neddragna och du gör ingen besviken.

Du kanske har missat att atomubåtar inte tillbringar dagarna i ända med att forsa runt i i 30 knop under ytan, utan att man går i tämligen modesta hastigheter under ytan. Att brittiska atomubåtar har testat öva mot bla norska konventionella ubåtar och fått stryk av och till eftersom de norska upptäckt de brittiska först.

Ännu mer spännande när du påstår ryska fartyg alla fartyg som konventionella ubåtar kan möta är av "högsjötyp" och därför kommer konventionella ubåtar inte kunna matcha dem?

Tror du en liten korvett eller robotbåt med fartförmåga uppåt 40-50 knop är ett svårare mål för en ubåt än vad en jagare/kryssare som möjligen kan pressa upp fartyget i 30-35 knop, dock med åren så sjunker topphastigheten och maxfart sliter hårt på fartyget.

Men det kanske var din elake tvilling som skrev inläggen, för du kan uppenbarligen inte ha fel.

Du bara svamlar. Du har fortfarande inte påvisat var jag skrev följande:

Istället för att skriva långa, intetsägande, inlägg, så tar vi det steg för steg. Visa först var jag skrev ovanstående, så ska vi ta det därifrån.
Citera
2016-11-03, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Problemet med Sverige är att vi har råd att bygga båtarna, men inte råd att bestycka dem. Och då spelar det ingen roll vilken klass man bygger.

Det finns utrustning idag till att hitta en tegelsten på bottnen. Dagens bredbandssonar kan nästan se en fisk fisa. Att vi inte lyckas hitta miniubåtar indikerar på att vi antingen inte har rätt utrustning eller gammal utrustning.

Danmark däremot skall utrusta fartygen enligt en viss Natostandard. T o m enkla dokument är Natostandriserade.
Har du sagt det till Danmark också? Våren 2016 kunde de inte hitta en förmodad ubåt som var 120 m lång farkost som en sonar från ett forskningsfartyg hade snappat upp. Tre fartyg skickade de dit varav någon var fregatt. 2014 hade de endast sonar på 5 st av deras fartyg och de kunde inte söka av grunda områden enligt en källa. Vet inte om det berodde på att de hade för stora fartyg.

I samband med att de ville hoppade av viking projektet med 3 st ubåtar så var förslaget att köpa 2 st begagnade ubåtar av oss i Östergötland/Västergötland klassen. Hur deras luftförsvar och robotar är vet jag inte. Men Absolon ska vara utrustade med stinger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in